NAS-spørgsmål
Fra : Snavox

Dato : 05-12-10 19:03

Hej gruppe.

Jeg har besluttet at købe en NAS, hvor vores mediefiler af diverse
slags, backups osv. skal ligge.

Derudover vil jeg gerne bruge den til at hoste et website for en
forening, som jeg er medlem af, og måske også til en privat website.

Jeg er blevet anbefalet Synologys produkter, men når man læser
specifikationer på dem, står der så vidt jeg kan se ikke noget om
webhosting, kun at den kan bruges som printerserver.

Hvad skal man kigge efter i specfikationerne, og kan nogen evt. anbefale
et velegnet produkt?

Venlig hilsen

Poul

Fra : Mogens

Dato : 05-12-10 19:09

Den 05-12-2010 19:03, Snavox skrev:
> [...]
> webhosting, kun at den kan bruges som printerserver.
>
> Hvad skal man kigge efter i specfikationerne, og kan nogen evt. anbefale

www.synology.com

Kik under specifikationer efter Web Station.

Mogens

Fra : cykelsmeden

Dato : 05-12-10 19:24

Den 05-12-2010 19:03, Snavox skrev:
> Derudover vil jeg gerne bruge den til at hoste et website for en
> forening, som jeg er medlem af, og måske også til en privat website.

de fleste NAS har også webserver

> Jeg er blevet anbefalet Synologys produkter, men når man læser
> specifikationer på dem, står der så vidt jeg kan se ikke noget om
> webhosting, kun at den kan bruges som printerserver.

slog lige op på Synologi, og de supporterer også de fleste servises, men
indrømmet: de bruger andre betegnelser end de fleste
eks Web Station i stedet for WWWserver, Apache
> Hvad skal man kigge efter i specfikationerne, og kan nogen evt. anbefale
> et velegnet produkt?
www:
webserver, apache, php-server, Lamp-server, mm
Multimedie:
DLNAserver, twonkymediaserver, multimedieserver, mm

Q-nap er imho alle tiders, med fin dokumentation - og kan vist det hele.

//finn

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-12-10 20:51

On Sun, 05 Dec 2010 19:03:10 +0100, Snavox <snavox@msn.com> wrote:

> [...]
>
> Derudover vil jeg gerne bruge den til at hoste et website for en
> forening, som jeg er medlem af, og måske også til en privat website.

Jeg vil anbefale QNAP, som jeg bruger til begge de opgaver, du nævner.
Det fungerer fint.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 09-12-10 00:16

On 05-12-2010 19:03 Snavox wrote:
> Jeg er blevet anbefalet Synologys produkter, men når man læser
> specifikationer på dem, står der så vidt jeg kan se ikke noget om
> webhosting, kun at den kan bruges som printerserver.

Som andre har skrevet, så kan alle Synologys bokse fungere som
webserver. Du skal dog være opmærksom på, at du enten skal have en fast
IP-adresse hos din internetudbyder eller benytte en af de (gratis)
services der tilbyder dynamisk DNS for at du kan hoste en side. Desuden
skal du have en vis upload-båndbredde, hvis ikke siden skal blive for
langsom for andre at indlæse (jeg vil sige minimum 1 Mbit/s upload).

> Hvad skal man kigge efter i specfikationerne, og kan nogen evt. anbefale
> et velegnet produkt?

Hvis du både skal bruge den til at streame mediefiler og hoste et
websted, så vil jeg anbefale en model med minimum 256 MB ram. DS-110+
kunne være et bud, alernativt DS-210+, som har plads til to harddiske,
der kan sættes op, så de hele tiden spejler hinanden (RAID) - det sikrer
dig bedre imod, at din hjemmeside forsvinder, hvis harddisken crasher.

Kan varmt anbefale Synologys produkter - de kan stort set alt (pånær at
lave kaffe), og det de ikke kan out-of-the-box, kan man få dem til, hvis
man er lidt teknisk og ikke er bange for at rode med det linux-system,
der driver boksen.

Mvh.

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face"

Fra : Snavox

Dato : 09-12-10 08:18

Hej gruppe.

Jeg sidder nu og læser specs på QNAP og Synology - og på et tidspunkt
får jeg vel truffet en købsbeslutning...

> [...]
> skal du have en vis upload-båndbredde, hvis ikke siden skal blive for
> langsom for andre at indlæse (jeg vil sige minimum 1 Mbit/s upload).

Det burde ikke været noget problem med uploadhastigheden - kun når vores
søn og hans venner spiller WoW...

> [...]
> lave kaffe), og det de ikke kan out-of-the-box, kan man få dem til, hvis
> man er lidt teknisk og ikke er bange for at rode med det linux-system,

Tak for info. Jeg var også lidt i tvivl om det med RAM og
processorhastighed.

Venlig hilsen

Poul