PC - TV til internet
Fra : jan

Dato : 05-12-10 17:23

Hej

Jeg er amatør på dette område.

Jeg har en internet forbindelse via kabel (comxnet), dvs. jeg har et stik i
væggen.Der er 20 mbit op og ned.

Jeg har et tv i samme rum , samt en computer i et andet værelse.

Jeg ønsker at forbinde både min computer og mit tv med internettet.

Jeg har prøvet med trådløst internet, men kan ikke på nogen måde få det til
at virke (har haft eksperter ude), det er en lang historie men jeg kører
vista 64 bit og den kan ikke "Identificeres" af en trådløs router, så den
kan ikke komme på nettet trådløst men står kun som Lokal. (Der er en lang
hstorie om alt det der er prøvet for at få det til at virke)

Derfor vil jeg køre kabel til det hele. Så jeg vil forbinde mit internet
stik til en "boks" hvor jeg så kan sætte kabel fra tv og computer ind.

Men skal denne "boks" være en router , en switch eller en hub ??????

Mvh
Jan

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-12-10 18:04

"jan" <jan@jegvilikkehavespam.dk> skrev i meddelelsen
> Men skal denne "boks" være en router , en switch eller en hub ??????
> Jan

En router forbinder 2 de to net (internet+lokalnet)
Altså en IP adresse på internettet til mange interne IP adresser på
lokalnettet.

Og du har tilsyneladende en router - hvis der kun er en lan-port, så
skal du have en switch for at lave flere - på mange routere er der f.x.
4 lan-porte, da switchen er indbygget - og skal du ikke bruge andet med
mindre, at du har mere end 4 PC'er..

En hub gør det samme som en switch - switchen er bare lidt mere
"intelligent" og det er formentlig svært at finde en hub til billige
penge i vore dage

Jan (en anden af slagsen)

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-12-10 18:17

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen
> med mindre, at du har mere end 4 PC'er..

Nu var din ene jo et TV, så der burde stå 4 enheder og ikke 4 PC'er

Jan

Fra : cykelsmeden

Dato : 05-12-10 19:09

Den 05-12-2010 17:22, jan skrev:
> [...]
>
> Jeg har et tv i samme rum , samt en computer i et andet værelse.
>
> Jeg ønsker at forbinde både min computer og mit tv med internettet.
spørgsmålet i 1ste' hug må være om du i din aftale får mere end en
IPadresse (bl.a. TDC giver 2!) hvis dette er tilfældet kan du sætte en
switch på, og derfra et kabel til hhv. tv og pc.

Hvis ikke, er det også nødvendigt med en ruter. Disse fås (oftest) med
switchen indbygget (mest 4). De fås også med trådløs indbygget.
Med den korrekte konfiguration kan du så sætte flere ting til, og under
alle tilfælde normalt problemløst.

Det endelige svar afhænger altså af din udbyder og den nøjagtige
konfiguration/aftale.

//finn

Fra : Michael Thrane

Dato : 05-12-10 22:17

Den 05-12-2010 17:22, jan skrev:
> [...]
> stik til en "boks" hvor jeg så kan sætte kabel fra tv og computer ind.
>
> Men skal denne "boks" være en router , en switch eller en hub ??????

Hos comx skal du ind på comxnet.dk og regisrere den enhed du knytter til
den faste ip.
eks en ny router, sæt din computer til, gå ind på comxnet.dk (deneneste
adresse du kan gå ind på) og knyt din routers MAC til en IP. Tror nok
man har 2 eller 3 hos Comx. har du allerede knyttet en MAC til alle
ip'erne skal du frigive en med dit gamle setup først.

mvh
Mik