Regulering af temperatur på fjernvarmeanlæ~
Fra : CC

Dato : 05-12-10 11:56

Svigermor bor i en ældre murermesterhus med stueetage og fuld kælder.

Da svigerfar levede blev der installeret fjernvarme i form af et
splitanlæg med en veksler, 100 l varmvandsbeholder etc.

Nu er problemet, at svigermor ikke kan få mere end 20 grader i
stueetagen, og status pt. er at cirkulationspumpen står på 2, og der er
skruet fuldt op på alle termostater i stueetagen.

Fremløb ligger på ca. 85 grader og retur ligger på ca. 40 grader.

Hvad skal der drejes på for at få stuetemperaturen op på 22 grader?

Fra : Menabra

Dato : 05-12-10 12:19

"CC" skrev i meddelelsen news:4cfb6fc9$0$23752$14726298@news.sunsite.dk...

[...]

Hej
Måske kan du bruge dette :
http://dk.varme.danfoss.com/pcmfiles/14/vvs/01_33_afsnit_1_04.pdf
mvh
Menabra

Fra : CC

Dato : 05-12-10 12:35

Den 05-12-2010 12:19, Menabra skrev:

> [...]
>
> Fremløb ligger på ca. 85 grader og retur ligger på ca. 40 grader.
>
> Hvad skal der drejes på for at få stuetemperaturen op på 22 grader?

Tak for input, men jeg har ikke indtryk af, af fejlen ligger i
radiatorventilen. Jeg tror der skal reguleres et eller andet ved
varmeveksleren

Fra : cykelsmeden

Dato : 05-12-10 14:08

Den 05-12-2010 11:56, CC skrev:
> Svigermor bor i en ældre murermesterhus med stueetage og fuld kælder.
>
> Da svigerfar levede blev der installeret fjernvarme i form af et
> splitanlæg med en veksler, 100 l varmvandsbeholder etc.

er det: "veksler" på radiatorvand OG "varmvandsbeholder" på brugsvand?
- (som hos min far)

> Nu er problemet, at svigermor ikke kan få mere end 20 grader i
> stueetagen, og status pt. er at cirkulationspumpen står på 2, og der er
> skruet fuldt op på alle termostater i stueetagen.

ligner stadig hos min far

> Fremløb ligger på ca. 85 grader og retur ligger på ca. 40 grader.
er det fremløb på fjernvarmen, eller ud af varmeveksleren (forudsat
ovenstående er korrekt)?

> Hvad skal der drejes på for at få stuetemperaturen op på 22 grader?
Der kan være 2 muligheder enten/eller eller både/og:
1. luft i anlægget eller for lidt vand
2. pumpen cirkulerer for langsomt ifh. til behovet.

min proces hos far var:
1. slukke pumpen.
2. udluftning af anlæg (luftskrue på høj radiator)
3. udluftning af pumpe (pumpens endeskrue)
4. evt. efterfyldning af vand (jvf. trykmåler)
5. genstart af pumpe - for fuld skrue indtil alle radiatorer er varme,
derefter på 2-3 stykker)

Det fik han på en seddel, som han klarede sig med derefter.
//finn

Fra : CC

Dato : 05-12-10 16:43

Den 05-12-2010 14:08, cykelsmeden skrev:

> er det: "veksler" på radiatorvand OG "varmvandsbeholder" på brugsvand?
> - (som hos min far)

Jeps - Der sidder en RAKV e. lignende til at styre varmen til
varmtvandsbeholderen, og det virker upåklageligt.

> [...]
> derefter på 2-3 stykker)
>
> Det fik han på en seddel, som han klarede sig med derefter.

"Vi" prøver udluftningsmetoden.
Det er ikke nemt når man sidder i hver sin ende af landet .... suk !