Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Crop i LR
Fra : Ukendt

Dato : 04-12-10 23:41

Når jeg har beskåret et billede i LR if fx forhold 10x15, sker det nogle
gange, at jeg så får en bestilling af samme foto i 13x18.

Det irriterer mig, at jeg når skifter crop-format, at den så hopper ud i max
størrelse muligt i det nye format.

Er der ikke en måde, hvorpå man kan ´bevare´ det crop man har, og så beskære
yderligere derfra.

Det er måske lidt svært at forklare. Men hvis jeg fx har en hel-figur foto,
og beskærer det ind til ansigtet i 10x15. Hvis jeg så ønsker dette ansigt i
13x18, kunne jeg godt tænke mig, at den brugte min originale
ansigts-beskæring, og lavede en 13x18 ud af denne, i stedet for som nu, at
springe helt ud til max størrelse af hele billedet.

Er der en nem løsning på dette ?

vh Palle

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-12-10 10:01

On 04-12-2010 23:40, Palle Johansen wrote:
> [...]
> ansigts-beskæring, og lavede en 13x18 ud af denne, i stedet for som nu,
> at springe helt ud til max størrelse af hele billedet.

Brug help, og søåg under "virtual copy"
V-C laver et nyt entry i databasen, som du kan gøre ved, hvad du vil.
Det er let at have flere V-C'er af det samme, da du kan vælge at
"collapse" dem, så det fra grid-view ser ud som eet billede, men
markeret, så man opfatter at der er flere i stakken

Bo //

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-10 11:03

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> "collapse" dem, så det fra grid-view ser ud som eet billede, men markeret,
> så man opfatter at der er flere i stakken

Jeg kender godt funktionen med virtual copy - men det er da på ingen måde i
nærheden af en løsning på mit spørgsmål ??!?

Uanset hvor mange kopier af mit billede jeg laver, skal jeg jo stadig croppe
fra fuld størrelse, hver gang jeg ændre format på mit crop.

vh Palle

Fra : Soeren Friberg

Dato : 05-12-10 11:06

Den 05-12-2010 11:03, Palle Johansen skrev:

> [...]
>
> Uanset hvor mange kopier af mit billede jeg laver, skal jeg jo stadig
> croppe fra fuld størrelse, hver gang jeg ændre format på mit crop.

Jep, jeg kender godt problemet, men ikke løsningen, så er med på en lytter!

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-12-10 13:08

On 05-12-2010 11:03, Palle Johansen wrote:

> [...]
>
> Uanset hvor mange kopier af mit billede jeg laver, skal jeg jo stadig
> croppe fra fuld størrelse, hver gang jeg ændre format på mit crop.

OK, så har jeg barre ikke forstået spørgsmålet

Bo //

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-10 14:34

> OK, så har jeg barre ikke forstået spørgsmålet
>
> Bo //

Helt i orden - det er sgu også lidt svært at forklare :)

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-12-10 13:45

On 2010-12-04 23:40:30 +0100, "Palle Johansen" <invalid> said:

> [...]
> originale ansigts-beskæring, og lavede en 13x18 ud af denne, i stedet
> for som nu, at springe helt ud til max størrelse af hele billedet.

Ikke mig bekendt.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-10 14:36

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Ikke mig bekendt.

Har Adobe et forum, hvor man kan komme med forslag til forbedringer ??

Mit problem kunne fx løses med, at man holder Alt eller Ctrl nede, når man
cropper...

vh Palle

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-12-10 15:20

On 2010-12-05 14:36:04 +0100, "Palle Johansen" <invalid> said:

> [...]
>

> Har Adobe et forum, hvor man kan komme med forslag til forbedringer ??
>
> Mit problem kunne fx løses med, at man holder Alt eller Ctrl nede, når

Ja, der er et forum som du finder via help menyen, men her er det
http://forums.adobe.com/community/lightroom og der er en hel del indlæg
om crop allerede, som jeg dog ikke har læst igennem ;)

Alt er allerede optaget til at ændre crop via hjørnehåndtagene eller
siderne, prøv det. Det løser ikke dit problem. Shift er også optaget.
Ctrl er også optaget til an rette skæve linier op med som f.eks.
horisont.

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-10 16:37

> Alt er allerede optaget til at ændre crop via hjørnehåndtagene eller
> siderne, prøv det. Det løser ikke dit problem. Shift er også optaget. Ctrl
> er også optaget til an rette skæve linier op med som f.eks. horisont.

Så lærte jeg noget nyt i dag også :)

Det er egentlig sjovt, at det ikke findes endnu, for funktionen er jo
allerede indbyttet i print-modulet. Her kan man godt lave et 13x18 print af
et billede der er beskåret i 10x15.

vh Palle

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-12-10 18:58

On 2010-12-05 16:36:39 +0100, "Palle Johansen" <invalid> said:

> [...]
> allerede indbyttet i print-modulet. Her kan man godt lave et 13x18
> print af et billede der er beskåret i 10x15.

Det er ikke så underligt, da 10x15 bare er størrelseforhold og vælger
du en template til 13x18 så fyldes billedet ind i det, men da aspect
ratio er 1,38 så får du luft i siderne, hvis det er beskåret som 2:3.

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-10 19:36

> Det er ikke så underligt, da 10x15 bare er størrelseforhold og vælger du
> en template til 13x18 så fyldes billedet ind i det, men da aspect ratio er
> 1,38 så får du luft i siderne, hvis det er beskåret som 2:3.

Nemli´ :) - og det er jo så dét, jeg savner i den almindelige
crop-funktion - i stedet for at den starter forfra med max crop størrelse.

Jeg har ikke lige undersøgt præcist hvilken algoritme den bruger i
print-modulet, men den finder jo fint ud af at beskære videre på det
oprindelige crop, hvis den skal beskære yderligere inden print - som fx hvis
den skal lave en 10x15 om til en 13x18.

vh Palle

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-12-10 19:44

On 2010-12-05 19:35:38 +0100, "Palle Johansen" <invalid> said:

> Nemli´ :) - og det er jo så dét, jeg savner i den almindelige
> crop-funktion - i stedet for at den starter forfra med max crop
> størrelse.

Ok, så du vil gerne haven automatisk yderligere beskæring hvis du
vælger et andet aspect ratio, som ikke passer med det crop du allerede
har valgt. Det synes jeg er det forkerte sted, men jeg kunne godt se en
funktion, der blot rettede aspect ratio med lidt med respekt for en
kraftig beskæring, så man ikke skulle rykke så meget i håndtagene.

> [...]
> oprindelige crop, hvis den skal beskære yderligere inden print - som fx
> hvis den skal lave en 10x15 om til en 13x18.

Hvis du clicker på zoom to fill i print er det let at se, hvad den gør.

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-10 19:54

> [...]
> så man ikke skulle rykke så meget i håndtagene.

> Hvis du clicker på zoom to fill i print er det let at se, hvad den gør.

Yeps... Min pointe er så, at selve funktionen med at zoom to fill / croppe
videre i eksisterende crop allerede findes. De behøver altså ikke skrive ny
kode for at lave funktionen... Den skal bare lige have tildelt en tast i
develop-modulet :)

vh Palle

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-12-10 20:05

On 2010-12-05 19:53:30 +0100, "Palle Johansen" <invalid> said:

> [...]
> croppe videre i eksisterende crop allerede findes. De behøver altså
> ikke skrive ny kode for at lave funktionen... Den skal bare lige have

Jo, selvfølgelig skal der skrives ny kode, men spørgsmålet er hvor
mange, der vil efterspørge en sådan funktion. Men du kunne foreslå det
i Adobe Lightroom forum, så kan du se om der er andre der er med på den.

Fra : Per Falkjær

Dato : 05-12-10 16:55

Hans Kruse skrev:

> [...]
> siderne, prøv det. Det løser ikke dit problem. Shift er også optaget.
> Ctrl er også optaget til an rette skæve linier op med som f.eks. horisont.

Lightroom kunne jo også lade være med "at starte forfra" men blot ændre
det valgte crop til det nye format - man skulle nok nogle gange rette
lidt på det, men ville være langt nemmere.

En anden ting som driller mig ifm. crop er, at man ikke kan låse crop.
Jeg havde ca. 1.000 billeder, som jeg skulle lave i 15x21 cm. da det
virkelige mål er 15,2 x 22,8 cm. Jeg lavede forskellige justeringer til
det første billede og croppede til det nøjagtige mål. Herefter
synkroniserede jeg denne justering til resten af de 1.000 billeder.

Det skete flere gange, at når jeg trykkede "r" for crop for at ændre
størrelse eller placering, så skete det flere gange, at crop var ændret
til 4 x 6. Det kom der et par omkopieringer ud af.

Kan man låse crop - indtil man vælger et andet format?

mvh - Per

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-12-10 18:51

On 2010-12-05 16:54:35 +0100, Per Falkjær <pefa@mail.dk> said:

> Lightroom kunne jo også lade være med "at starte forfra" men blot ændre
> det valgte crop til det nye format - man skulle nok nogle gange rette
> lidt på det, men ville være langt nemmere.

Det kunne nok være nyttigt at have en option man kunne vælge ligesom
med "constrain to warp" så et andet aspect ratio rykkede ud fra det
allerede valgte, men så skulle det selvfølgelig være defineret om det
f.eks. skulle være øverste venstre hjørne, der lå fast.

> [...]
> størrelse eller placering, så skete det flere gange, at crop var ændret
> til 4 x 6. Det kom der et par omkopieringer ud af.

Jeg har prøvet at genskabe det som jeg forstår hvad du gør og det kan
jeg ikke. Jeg har ikke på noget tidspunkt fået ændret crop i et
allerede beskåret billede ved at tykke "R".

> Kan man låse crop - indtil man vælger et andet format?

Crop funktionen laver kun et aspect ratio, så hvis dit print skulle
være 15,2x22,8 kunne du taste det aspect ratio ind i "enter custom" i
crop. Men det har ikke noget med cm at gøre. Hvis du vil have billedet
printet så skal du lave en template i print funktionen, der er målfast
og printer billedet i præcists 15,2 x 22,8 cm. Hvis du ikke printer men
skal sende billedet til print et andet sted, så bruger du print to file.

Jeg ved ikke præcist ud fra din beskrivelse hvad du har prøvet.

Fra : Per Falkjær

Dato : 05-12-10 20:04

Hans Kruse skrev:

> [...]
> skal sende billedet til print et andet sted, så bruger du print to file.
>
> Jeg ved ikke præcist ud fra din beskrivelse hvad du har prøvet.

Kære Hans, hvor er det i øvrigt dejligt, at du er aktiv i gruppen igen
(heldigvis i nogen tid) - din viden og dit ønske om at dele den er
påskønnet)

Jeg kom til at veksle mellem cm. og mm, men det jeg har behov for er at
eksportere billedet i det rigtige format til kopiering hos en fotobutik.
Jeg har ikke sel tid til at udprinte 5-600 billeder.

Når jeg har synkroniseret alle billederne i de samme format burde
Lightroom ikke ændre på ratio, fordi man vil ændre i placering eller
størrelse af crop.

Alt du ikke har oplevet noget tilsvarende, kunne jeg godt forestille mig
kunne være begrundet i, at "dit workflow" er et andet end mit.
Du kæler for hvert billede i optagelsen - og så begynder en minutiøs
efterbehandling af hvert enkelt billede indtil perfektion er opnået)

Jeg har mere gang i en pølsefabrik!!

mvh - Per

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-12-10 20:10

On 2010-12-05 20:04:29 +0100, Per Falkjær <pefa@mail.dk> said:
> [...]
> Du kæler for hvert billede i optagelsen - og så begynder en minutiøs
> efterbehandling af hvert enkelt billede indtil perfektion er opnået)

Tak og jo jeg har skam prøvet om jeg kunne få denne opførsel fra LR,
som du nævnte og det kunne jeg ikke. Så det har ikke noget at gøre med
mit workflow og billedbehandling. Jeg forstår glimrende hvad du har
gang i :)
Jeg bruger Lightroom 3.3RC.