Ekkolod med NMEA og display
Fra : oem

Dato : 03-12-10 15:09

Mit gamle ekkolod er gået i udu. Derfor ville jeg jo gerne skifte det
ud med et nyt, som har både display og NMEA-output, så jeg kan opsamle
målinger på pc og vise dybder i Opencpn også. Jeg vil under ingen
omstændigheder ofre mere end f.eks. omkring 1500,- kr og da helst
noget mindre. Et dedikeret ekkolod med display komplet (f.eks Nasa
Target) kan fås for pænt under en tusse, i hvert fald i England, - jeg
skal bare lige have sådan en med NMEA output også.

Mon der er nogen der har viden om et sådant produkt?

Alternativt kunne jeg måske droppe displayet og så bare have et lod,
der via NMEA kan vise dybder i Opencpn. Kan man få sådan noget til en
billig penge?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-12-10 06:08

Uhada, det var ikke meget du vil ofre. Alene en transducer koster over
1000,-
Hvad med at købe et tri-instrument med NMEA ind- og udgang og placere
det i cockpittet så har du her både dybde, fart og GPS visning her
foruden signal ned til PC´en.
Jeg har lavet denne opstilling og den dækker tilfulde mit behov i
cockpittet. Der er også et autopilotinstrument, så ud over
styrefunktionerne kan dette instrumentet også vise en del andre data,
som kører rundt på NMEA-bussen.
Se: http://cid-385b351f0fa74290.photos.live.com/self.aspx/Fotos/100-0031%5E_IMG.jpg

Mvh/Harding

Fra : HEME

Dato : 04-12-10 17:52

Måske kan du bruge noget af dette?

http://www.yachtbits.com/actisense/actisense_dst_2_depth_speed_and_temperature_module_150khz.php

Jeg kender ikke produkterne, men Actisense laver en del transducere der ser
interessante ud.

mvh
HEME

Fra : oem

Dato : 04-12-10 15:17

@Harding: Ikke nok med at jeg er nærig, jeg synes også udstyret skal
passe til en Drabant 22. Og der synes jeg din opstilling bliver for
ambitiøs Men tak alligevel.

@HEME: Hvis jeg har læst rigtigt på dit link, skulle man faktisk kunne
få præcist hvad jeg efterspørger i sådan en fætter her:
http://www.yachtbits.com/echopilot/_bronze_depth_instrument_system.php.
Incl. transducer. Det er faktisk endda inden for de 1500,- kr. Jeg
skal bare lige være helt sikker på at de med 'fully NMEA compatible
and interfaceable' mener at den uden videre (hvor mange ekstra
dimser?) kan forbindes til en PC og levere NMEA-data om dybder til
OpenCPN før jeg tør købe den. Du har ret i at jeg også kunne købe
separate dele i form af en transducer (£44,- iht. linket) og så det
interface du viser. Men hvis jeg kan få display også vil jeg jo helst
det..

Interessant, - og jeg havde endda googlet flere gange uden at finde
noget.. Så tak.

Fra : HEME

Dato : 04-12-10 23:47

Hvis du prøver den, ville jeg blive rigtig glad for en "anmeldelse" af
produktet og evt. dine erfaringer med den.

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 05-12-10 23:32

Hvis ikke du har så mange penge og det skal passe til en Drabant 22, så vil
jeg foreslå du dropper PC'en og køber et pålideligt instrument. Man kan
spare på alt i en båd, men log og lod skal virke. Jeg sige rikke at de
nævnte produkter ikke virker. Blot at det er bådens vigtigste instrumenter
vi taler om.

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-12-10 13:21

Hej Ole,

Det er et prisbilligt produkt Henning har fundet frem.
Har du ikke brug for andre datainput er det en fin løsning som kan
udbygges om du finder anledning hertil.
Ja Raytheonproduktet er en del dyrere; men på det tildspunkt hvor jeg
købte dem var der ikke så mange alternativer, selv i England.
Jeg havde næsten ugentlige rejse derover og kunne snuse i de mange
udstyrsforretninger. Det er først senere de mange billige produkter er
kommet frem. De behøves absolut ikke at være dårligere. Der sker
konstant en nyudvikling og markante prisfald på elektronikområdet.
Lad os høre om dine resultater med projektet.

Mvh/Harding

Fra : oem

Dato : 07-12-10 10:47

Tak, - nu er det bare det at PC'en har jeg i forvejen, så den koster
ikke 'ekstra' penge. Og det var jo bare den lille ekstra legeting, at
kunne opsamle NMEA-data om dybder af hensyn til kommende www.openseamap.de-søkort,
som gør at jeg efterspørger det. Men ellers har du naturligvis ret, -
selv om det ikke er mange år siden man sejlede uden både mobiltelefon,
log og lod, men kun med papirsøkort.