Overvejelser om vinterkørsel på MC
Fra : Carsten Matzon

Dato : 03-12-10 17:16

Hejsa gruppe

Så må jeg vist også hellere lave et indlæg herinde. :)

Jeg overvejer at skifte min scooter ud og istedet købe mig en MC til
lidt vinterkørsel. Drejer sig om 10km hver vej så det stiller ikke de
store krav til udstyr eller beklædning.

Har kig på en 80'er Yamaha DT250 til dette.

Nogen der vil komme med lidt input til min ide?, konen syntes jeg er
tosset og mener ikke det kan være bedre at køre MC end scooter.

pft

--
Carsten

Fra : LasseNC

Dato : 03-12-10 09:22

On 3 Dec., 17:16, Carsten Matzon <fornavn@mit_efternavn.dk> wrote:
> Hejsa gruppe
>
> S m jeg vist ogs hellere lave et indl g herinde. :)
>
> Jeg overvejer at skifte min scooter ud og istedet k be mig en MC til
> lidt vinterk rsel. Drejer sig om 10km hver vej s det stiller ikke de
> store krav til udstyr eller bekl dning.
>
> Har kig p en 80'er Yamaha DT250 til dette.
>
> Nogen der vil komme med lidt input til min ide?, konen syntes jeg er
> tosset og mener ikke det kan v re bedre at k re MC end scooter.
>
> pft
>
> --
> Carsten

Der er ikke så meget at sige, den er vel fin nok, men en der ikke
kommer med de store overraskelser er at foretrække.

Fra : LasseNC

Dato : 03-12-10 09:31

> [...]
>
> Nogen der vil komme med lidt input til min ide?, konen syntes jeg er
> tosset og mener ikke det kan v re bedre at k re MC end scooter.

Jeg kan dog anbefale MZ, min kører uden problemer i det koldeste vejr,
dæk og reservedele er billige, og så er stellet ikke synderligt udsat
ift. andre modeller.

Fra : Carsten Matzon

Dato : 03-12-10 20:29

On 03-12-2010 17:30, LasseNC wrote:

> Jeg kan dog anbefale MZ, min kører uden problemer i det koldeste vejr,
> dæk og reservedele er billige, og så er stellet ikke synderligt udsat
> ift. andre modeller.

Okay, det var da også en mulighed. Havde dog bare forestillet mig noget
mere ala offroader med grove dæk.

--
Carsten

Fra : Anders Majland

Dato : 06-12-10 11:49

> Okay, det var da også en mulighed. Havde dog bare forestillet mig noget
> mere ala offroader med grove dæk.

Prøv heidenau k58 på scooteren - dem var jeg ganske godt tilfreds. De laver
også et decideret vinterdæk Heidenau Snowtex.

Men er det på is eller fastkørt sne er det kun pigdæk der duer alligevel ...

Og du har elligevel ikke brug for offroaderens længe affjedring medmindre du
skyder genvej over markerne.

Men når det er glat er det klart en fordel med en god gammeldags gearkasse.
De fleste scootere med kilremsgear har jo den kedelige egenskab at de gearer
op når hjulet spinner - Det er ikke lige det man har brug for når man
skrider ud.

Jeg kørte hele året fra 1998 til 2009 - De første mest i storkøbenhavn men
fra 2002 til 2009 pendlede jeg på tværs af landet. Her et par billeder fra
07 http://www.facebook.com/album.php?aid=2101166&id=1429390197&ref=mf

Imho bliver det hurtigt for farligt at køre mc på landevej hvis der er glat
og tæt trafik. Men står ikke særligt godt fast og det gør bilisterne på
sommerdæk heller ikke.

Men hvis der er cykelsti på en stor del af de 10km vil jeg foreslå en 30'er
knallert istedet for en mc - derinde skal der ikke undviges så mange biler

Fra : Carsten Matzon

Dato : 06-12-10 18:47

On 06-12-2010 11:49, Anders Majland wrote:

> Men hvis der er cykelsti på en stor del af de 10km vil jeg foreslå en
> 30'er knallert istedet for en mc - derinde skal der ikke undviges så
> mange biler ....

Ingen cykelsti, har valget mellem en stor vej der ofte er ryddet for sne
men dog en del tung trafik så den er droppet når jeg kører scooter.
Men kører istedet af små veje med minus snerydning og ingen biler.

Men dit input gør måske lidt mere afklaret omkring mit valg. Virker mere
og mere som at det med MC er bedre nok kun er i teorien. Så vil jeg nok
hellere ofre lidt gode vinterdæk på scooteren og forsætte på den måde.

Men tusind tak for input!!

--
Carsten

Fra : Anders Majland

Dato : 07-12-10 08:19

> Ingen cykelsti, har valget mellem en stor vej der ofte er ryddet for sne
> men dog en del tung trafik så den er droppet når jeg kører scooter.
> Men kører istedet af små veje med minus snerydning og ingen biler.

Det ville også være mit valg på mc ... Jeg er blevet for gammel til at det
er sjovt at skøjte rundt mellem bilerne ...

> Men dit input gør måske lidt mere afklaret omkring mit valg. Virker mere
> og mere som at det med MC er bedre nok kun er i teorien. Så vil jeg nok
> hellere ofre lidt gode vinterdæk på scooteren og forsætte på den måde.

MC'en er bedre i praksis - kilremsgear er noget snot når det er glat. Min
scooter var en 150'er som jeg kørte hele året på fra 1998-2003. Det
vigtigste ved en mc i glat føre er at man skal kunne nå jorden - og at den
ikke er for tung at samle op igen.

/A

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 03-12-10 19:06

Den 03-12-2010 17:16, Carsten Matzon skrev:
> [...]
>
> Nogen der vil komme med lidt input til min ide?, konen syntes jeg er
> tosset og mener ikke det kan være bedre at køre MC end scooter.

Jeg har kørt på en DT250 i et par vintre. Det var en forhenværende
militærmaskine. Den var droslet og gik derfor ikke særlig hurtig.
Hvordan den var droslet kunne jeg ikke finde ud af.
Derefter kørte jeg knallert 45. Den var langt sjovere at køre på, når
det var glat. Men ellers var den for langsom.
I dag kører jeg på en Geely Grand Puma.
Den er jeg super glad for, da den er lille og let og det er nemt at nå
jorden, hvis man får behov for støtte med fødderne.
Om jeg ville anbefale en DT 250?
Nej, det vil jeg nok ikke. Mest fordi det er en ret gammel cykel og hvem
ved hvordan det ser ud med reservedele de næste par år?
Jeg ville nok vælge en nyere og i den forbindelse anbefale en let og lav
cykel hvis man skal køre hver dag uanset vejret.
Mange tror, at en stor off-roader er det eneste der dur, men der tager
man fejl. Er det glat, så er det helt afgørende at man har let ved at nå
jorden.
Min erfaring kommer fra 16 års vinterkørsel, hvor jeg kun 2 dage har
taget bilen på grund af vejret. Og jeg kører 14 km. hver vej på arbejde.

Hilsen Matthias

Fra : Carsten Matzon

Dato : 03-12-10 20:28

On 03-12-2010 19:06, Matthias H. Matthiessen wrote:

> [...]
> Mange tror, at en stor off-roader er det eneste der dur, men der tager
> man fejl. Er det glat, så er det helt afgørende at man har let ved at nå

Kan godt se det med højden, men så er jeg jo næsten tilbage på min
scooter hvis man da lige ser bort fra de brede dæk. :/
Ville bare tro det var bedre med noget mønster på dæk og så noget ala en
off-roader.

Men har ikke tænkt mig at køre for enhver pris, vil dog bare gerne have
noget der kunne gøre det ligeså godt eller bedre end min scooter.

--
Carsten

Fra : TWL

Dato : 03-12-10 22:08

Carsten Matzon wrote:
> [...]
>
> Nogen der vil komme med lidt input til min ide?, konen syntes jeg er
> tosset og mener ikke det kan være bedre at køre MC end scooter.

Jeg købte en MZ ETZ 125 (92) sidste år.
Den er billig i anskaffelse (3500 nysynet) og som Lasse også siger så
kører den ligegyldigt hvordan vejret er.

Effekten er lav så udskridning under acceleration forekommer ikke.
Jeg har fået nogle groftmønstrede dæk på og det gør underværker i fedtet
føre.

Vægt og siddehøjde er lav så man kan få fødderne ned hvis det går helt
galt.

Hvis det sner alt for voldsomt tager jeg dog bussen.
Jeg har en idé om at mc er mere stabil end scooter fordi hjulene er større.

Mvh Thomas

Fra : Armand

Dato : 03-12-10 22:54

Den 03-12-2010 22:08, TWL skrev:

> Jeg har en idé om at mc er mere stabil end scooter fordi hjulene er større.

Også dæk-bredderne gør en forskel når man kører i sne sjap og/eller
-driver af løst sne!

--
Armand.

Fra : Knud Dam

Dato : 04-12-10 01:03

"Carsten Matzon" <fornavn@mit_efternavn.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nogen der vil komme med lidt input til min ide?, konen syntes jeg er
> tosset og mener ikke det kan være bedre at køre MC end scooter.

Hej Carsten.

Jeg er selv startet på vinterkørsel, og har forventninger til det.

Mit mål er ikke at køre i sne-driver. Jeg vil køre ture de dage, hvor der er
plusgrader; men hvor der er salt og sjap på vejen, og hvor sommermaskinen
derfor ikke skal ud.

Ville egentligt starte sidste år. Fik købt en GS 500, der var synet og
køreklar 1. januar; men vejrguderne ville, at det ikke, med mine evner,
skulle blive til kørsel i januar og februar, så den blev først taget i brug
i marts.

Jeg har lavet forskellige tiltag, så den er mere velegnet til kørsel i det
hårde miljø. Det er Scottoiler, varmehåndtag (kun i venstre side),
handguard, gummi-membraner på forgaffelrør, to nye dæk, tecktyl på crom og i
stelrør og forhåbentligt i den kommende week-end, en kædeskærm a'la Orla.
; - ).

Sådan en GS 500 med ansvarsforsikring, den koster ikke meget i faste
omkostninger, og den er meget økonomisk.

; - )

KD

Fra : Carsten Matzon

Dato : 05-12-10 21:43

On 04-12-2010 01:02, Knud Dam wrote:

> Jeg er selv startet på vinterkørsel, og har forventninger til det.

Lyder spændende det du skriver, dog har jeg svært ved at forstå det kan
lade sig gøre "sikkert" at køre på en MC af den type som GS500 nu er.
Havde forestillet mig mere grove dæk og noget ala en offroader.

Havde selv tænkt mig at køre også når der er lidt sne og minusgrader.
Har kørt scooter de sidste 4 år næsten hver dag. Ville bare gerne have
noget der kunne erstatte scooteren. :)

Tak for input Knud.

--
Carsten

Fra : dots

Dato : 11-12-10 15:09

> [...]
> kørt scooter de sidste 4 år næsten hver dag. Ville bare gerne have noget

Hej Carsten
Du skal da ha dig en mc med sidevogn. Jawa 350 kan gøre det.
Den vælter ikke så'n bare lige og hvis du vælger en russer med 2Wtræk, så
kommer du frem også i snedriver.
Plus den er stor nok til at du ikke bare bliver overset.

dots
10 år med vinterkørsel på sidevognscykler og langbenede offroad-galopjern.

Fra : Anders Majland

Dato : 12-12-10 21:44

> Den vælter ikke så'n bare lige og hvis du vælger en russer med 2Wtræk, så
> kommer du frem også i snedriver.

Hvad koster sådan en ekipage hvis man ikke skal starte med at skue den halve
vinter ?

Det kunne jo være sjovt og jeg har ikke kørt med sidevogn siden jeg tog
kørekort (R80GS

Fra : dots

Dato : 15-12-10 21:53

> Hvad koster sådan en ekipage hvis man ikke skal starte med at skue den
> halve vinter ?
>
> Det kunne jo være sjovt og jeg har ikke kørt med sidevogn siden jeg tog
> kørekort (R80GS

Herhjemme skal du nok regne med en 30-40K med pil opad, men så er russeren
også på dk plade og med div forbedringer ifa. nye lejer osv.
Alternativt kan du ønske dig en helt og aldeles fabriksny af slagsen,
moderniseret med skivebremser og hele moletjavsen.
Det er jo jul ;-D

http://www.ural.cc/index.php?id=75,0,0,1,0,0 Wjuga

R80GS, jup - den kender jeg også fra køreteknisk anlæg. Men BMW er stadig
håbløst bagud hvad 2WD angår
Og prisen .... den er de forud med...

dots