Splitter ved netværksstik
Fra : Snavox

Dato : 02-12-10 20:00

Hej Gruppe.

Jeg syntes eller, at jeg var så smart, da vi byggede om, og jeg fik
trukket netværkskabler ud til stik de rigtige steder.

Men nu står der pludselig 2 computere ved ét netværksudtag, så
spørgsmålet er, om man kan sætte en splitter i stikket, som vel nærmest
skal have indbygget en router/switch, hvis det skal virke. Findes den slags?

Venlig hilsen

Poul

Fra : Steen Suder

Dato : 02-12-10 20:55

Den 02-12-2010 20:00, Snavox skrev:
> [...]
> spørgsmålet er, om man kan sætte en splitter i stikket, som vel nærmest
> skal have indbygget en router/switch, hvis det skal virke. Findes den

Du kan godt splitte, men så kan maskinerne "kun" køre op til 100Mbps.
Der findes fine splittere i handlen.

Her er f.eks. en 1F -> 2F:
<http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2685>

Ca. 7kr inkl. porto til DK...

--
Steen Suder

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-12-10 21:10

Steen Suder skrev:

> Du kan godt splitte, men så kan maskinerne "kun" køre op til 100Mbps.

Og kun én af dem ad gangen kan være på internettet.

--
Bertel

Fra : Martin [TMM]

Dato : 02-12-10 22:27

Hej
On 02-12-2010 21:10, Bertel Lund Hansen wrote:
> Og kun én af dem ad gangen kan være på internettet.

Når nu manden fortæller at han har stik rundt i hele huset, tror du så
ikke at han også har en router imellem sit eget netværk, og internettet?
Dvs, at uanset hvor mange gange han splitter (med visse indlysende
grænser) kan han have alle pc'ere på nettet samtidig.
Det ville være rart om du bare en gang imellem rent faktisk svarede på
noget du vidste noget om...
Men på den anden side, så ville du jo ikke kunne skrive ret mange
steder, såeh...

/Martin

Fra : N_B_DK

Dato : 03-12-10 11:52

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote in
message news:98vff6pqh8jje332js6083v55jtosdsb82@news.dotsrc.org

> Og kun én af dem ad gangen kan være på internettet.

Nå hvorfor dog det?

--
MVH. N_B_DK

Fra : Brian Kals

Dato : 02-12-10 22:11

> [...]
> spørgsmålet er, om man kan sætte en splitter i stikket, som vel nærmest
> skal have indbygget en router/switch, hvis det skal virke. Findes den

Smid en switch på stikket, f.eks en 4 port. Der behøver ikke være router
i, hvis der sidder en router i dit x-feldt.
Det er det nemmeste.

Alternativ kan du lave 2x 100mbit fra stikket, da der kun bruges 2 par
til 100mbit, og du har 4 par i dit netværkskabel. Men det første er
langt det nemmeste.

Mvh
Brian.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-12-10 12:33

Brian Kals skrev:

> Smid en switch på stikket, f.eks en 4 port. Der behøver ikke være router
> i, hvis der sidder en router i dit x-feldt.

To pc'er på samme switch kan ikke være på internettet samtidig.

--
Bertel

Fra : N_B_DK

Dato : 03-12-10 13:13

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote in
message news:valhf6lf53l2f1ubs72dii16h4sldi6o10@news.dotsrc.org

> To pc'er på samme switch kan ikke være på internettet samtidig.

LOL det er da godt nok det værste ævl jeg endnu har set i en nyhedsgruppe.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Brian Kals

Dato : 03-12-10 16:53

> To pc'er på samme switch kan ikke være på internettet samtidig.

Læs lige hvad jeg skriver.

Fra : Snavox

Dato : 03-12-10 17:24

Hej igen

> Smid en switch på stikket, f.eks en 4 port. Der behøver ikke være router
> i, hvis der sidder en router i dit x-feldt.
> Det er det nemmeste.

Hov, denne her havde jeg åbenbart overset. Så det er da bare det, jeg
gør. Tak for hjælpen.

Venlig hilsen

Poul

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 03-12-10 06:35

> Men nu står der pludselig 2 computere ved ét netværksudtag, så
> spørgsmålet er, om man kan sætte en splitter i stikket, som vel nærmest
> skal have indbygget en router/switch, hvis det skal virke. Findes den slags?

Der er 8 ledere i et cat5e/cat6 kabel. Man skal bruge 8 for Gigabit/s,
og 4 for 100Mbit/s, så hvis du kan "leve" med 100Mbit/s, så ja. Steen
havde en fin henvisng til et produkt.

Jeg har selv bare splittet kablet i 2 og crimpet to stik på mellem
switch og computerne i kælderen

Thomas

Fra : Snavox

Dato : 03-12-10 17:14

Hej igen.

Nu har jeg fået læst mig gennem alle de mange reaktioner...

Men jeg kan se, at jeg skulle have specificeret, at de to computere skal
kunne have adgang på samme tid - den splitter, som Steen linker til kan
kun levere netadgang til en computer ad gangen.

Jeg har modem og router, som fordeler ud til de kabler, der løber i
væggen ud til stikkene. Men er det så en switch, jeg skal sætte i ved de
enkelte stik ude i rummene for at få 2 computere på samtidig.

Venlig hilsen og god julefrokost til de mange, der skal af sted i aften

Poul

Fra : Brian Kals

Dato : 03-12-10 17:44

Den 03-12-2010 17:14, Snavox skrev:
> [...]
> væggen ud til stikkene. Men er det så en switch, jeg skal sætte i ved de
> enkelte stik ude i rummene for at få 2 computere på samtidig.

Ja det er det.

Du skal bare huske på at trunk forbindelse (forbindelsen fra stikket til
dit x-feldt) deles når du sætter en switch mere på.

Hvis din trunk er 1gbit, og du sætter en switch på den, så deles de
1gbit imellem de maskiner der sættes på switchen.

Forbindelsen kan aldrig blive hurtigere end det svageste led.

Altså, INET - Router/switch - stikdåse - switch - maskiner.

Håber det er til at forstå.

Mvh
Brian.

Fra : Steen Suder

Dato : 03-12-10 19:15

> [...]
> kunne have adgang på samme tid - den splitter, som Steen linker til kan
> kun levere netadgang til en computer ad gangen.

Splitteren leverer intet som helst
Et sæt af disse splittere sørger blot for at to enheder kan dele kablet
i stedet for kun en enhed som normalt - med 100Mbps som begrænsning.
Faktisk deler de ikke rigtigt kablet; de udnytter blot at der er "for
mange" ledere i kablet, så det virker som om der er to kabler.

Lad os for sjovs skyld sige at splitteren fungerer på niveau 0.

> Jeg har modem og router, som fordeler ud til de kabler, der løber i
> væggen ud til stikkene. Men er det så en switch, jeg skal sætte i ved de
> enkelte stik ude i rummene for at få 2 computere på samtidig.

Modemet i denne sammenhæng foretager blot en tilpasning ("strømmæssig"
og "formatmæssig") mellem "almindeligt" (ethernet-netværk) og så
telefonnettet.

Vi kan jo kalde den strømmæssige tilpasning for niveau 1 og den
formatmæssige tilpasning mellem telefonnet og ethernet for "noget med
niveau 2".

Switchen tilføjer en smule intelligens til dette, men ikke meget.
Den har kun noget at gøre med de enheder, der sidder lokalt på
netværket. Det er PCere, printere, routere og sådan.
Bemærk at den ikke har noget at gøre med de enheder, der sidder på den
anden side af en routers "routerfunktion".

Dens intelligens består blot i at den videresender lokaltrafik til den
rette port, fordi den har en adressetabel inde i sig.

Switchen gør sine ting på niveau 2. På niveau 2 er der ikke IP-adresser
endnu. "Derfor" er der tale om "maskinadresser" - vi kalder dem for
MAC-adresser.

Det svarer lidt til at kunne referere til sin nabo i nr. 16 eller dem i
nr. 27, fordi gaden implicit er den "lokale" gade.

Routeren opererer på niveau 3 og ved pr. definition oftest hvordan man
kommer til andre gader. Dog er denne viden i simple tilfælde begrænset
til "kør ned til lyskrydset og videre derfra efter skiltene".
Lyskrydset kan man sige svarer til "default gateway".

Bemærk at de fleste små routere ude i hjemmene faktisk er kombiapparater:

* De har en router, der typisk kan lave NAT (s.d.) -> niveau 3.
* De har en switch, så man kan tilslutte flere maskiner -> niveau 2.
* De har nogle gange et "wireless access point"; det er også niveau 2,
bare uden kabel og bruges til laptops med trådløst netværk osv. Et
access point kan sammenlignes med en switch i denne sammenhæng, bare
uden kablerne selvfølgelig.
* Enkelte har et ADSL-modem -> niveau 2 og 1.

Godt.

Du er forvirret fordi du ønsker at tilføje flere maskiner, grundlæggende
til steder i huset hvor der kun er et stik.

Splitteren tillader dig smide præcis to maskiner på dit kabel, fordi den
fordeler to maskiner over 2 x 4 ledere i kablet. Det ændrer ikke på
antallet af aktive porte, du skal bruge: der skal sidde en splitter i
begge ender og du skal derfor bruge to porte i den anden ende.

Du kan sætte en switch i stikket. På den måde kan du grundlæggende sætte
så mange maskiner på som der er porte. I den anden ende kan du nøjes med
en enkelt port.

Switchen sørger for "dele sol og vind ligeligt" ved at de tilsluttede
enheder taler på samme ledere i kablet. Switchen skiller trafikken fra
hverandre vha. MAC-adresserne, men ved som udgangspunkt ikke noget om
IP-adresser.

Du skal med andre ord bruge en splitter og/eller en eller flere switche
for at kunne tilslutte flere maskiner.

Ovenpå lag, undskyld niveau 2 bygger niveau 3 og det betyder at du godt
kan køre IP-adresser på dit lokalnet uden at have en router. Routeren er
bare en guide for den trafik, der ikke finder sit mål lokalt (altså på
samme gade).

Hvis du vil bruge en router (altså routerdelen af en router) inde midt i
dit netværk, skal du have forskellige IP-adresser på side af den.
Det kunne f.eks. være 192.168.1.x til din PCere og 10.10.10.x til dine
kaffemaskiner. Mellem disse to net sætter du en router, så du fra dine
PCere kan se status på kaffemaskinerne. Du kan sikkert se systematikken.

Der er nogle præmisser, der gælder for ovenstående:
* Der må ikke være to ens MAC-adresser på samme switch eller samme sæt
af switche.
* Der må ikke være to ens IP-adresser på samme side af en router.

Det var vist nok for nu.

NB
Niveauerne nævnt ovenfor kalder vi typisk for lag.
De svarer løseligt til lagene i den såkaldte OSI-model:
<http://net-faq.dk/faq.pl?get=osi>

--
Steen Suder

Fra : Snavox

Dato : 04-12-10 11:40

Tak for gennemgangen og forklaringerne. Nu føler jeg mig klædt på til at
aflægge besøg hos SHG.

Venlig hilsen

Poul

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-12-10 12:35

On Fri, 03 Dec 2010 12:33:16 +0100
Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

> To pc'er på samme switch kan ikke være på internettet samtidig.

Øhh, det er jo ligesom det, der er hele formålet med en switch?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-12-10 13:01

Michael Rasmussen skrev:

> Øhh, det er jo ligesom det, der er hele formålet med en switch?

Øhh nej. Der kan kun udleveres én global IP-adresse til en
switch.

Det er en router der kan sørge for at mange klienter kan sættes
til samme ledning ud af huset.

--
Bertel

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-12-10 13:37

On Fri, 03 Dec 2010 13:01:09 +0100
Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

> Øhh nej. Der kan kun udleveres én global IP-adresse til en
> switch.

Jeg var ikke klar over, at vi på mit arbejde havde adskillige tusinde
IP, da vi har ~4000 switche:-\

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-12-10 13:49

Michael Rasmussen skrev:

> Jeg var ikke klar over, at vi på mit arbejde havde adskillige tusinde
> IP, da vi har ~4000 switche:-\

Jeg vil tro at det er navneforvirring - at de produkter i har med
betegnelsen "switch" også kan route trafikken.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-12-10 13:52

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg vil tro at det er navneforvirring - at de produkter i har med
> betegnelsen "switch" også kan route trafikken.

Og jeg kunne tilføje at hvis man går ind hos den lokale
hardwarepusher og køber en switch, så kan man i hvert fald kun
have ét apparat på internettet ad gangen.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-12-10 13:54

Bertel Lund Hansen skrev:

> Og jeg kunne tilføje ...

Endfnu en tilføjelse:

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=switch

--
Bertel

Fra : Hauge

Dato : 03-12-10 13:58

> Endfnu en tilføjelse:

Jaja bette Bertel, lad nu være med at dumme dig endnu mere.

Selvom man bruger en switch, kan man nemt have en router foran, langt
foran..

Jeg har modem -> router -> switch.. Altså ikke router med switch.

Jeg er godt klar over at du ikke læser mine indlæg, men måske du burde,
du trænger tydeligvis at blive en del klogere.

/Hauge

Fra : N_B_DK

Dato : 03-12-10 14:02

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message

> Jeg er godt klar over at du ikke læser mine indlæg, men måske du
> burde, du trænger tydeligvis at blive en del klogere.

Han ved bedst ligesom de fleste andre skolelærere (pensionerede eller ej)

--
MVH. N_B_DK

Fra : N_B_DK

Dato : 03-12-10 14:01

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote in
message news:s2qhf6p6vnn3ujkvb8qs95t5j37ef0653k@news.dotsrc.org

> http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=switch

Du er jo debil, det må være den eneste mulighed.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Max

Dato : 03-12-10 17:15

Hej Bertel

> Og jeg kunne tilføje at hvis man går ind hos den lokale
> hardwarepusher og køber en switch, så kan man i hvert fald kun
> have ét apparat på internettet ad gangen.

En switch kan slet ikke sætte dig på internettet, det skal
der en router til. Og tænk dig at f.eks. min router
har indbygget en 4 port switch og alle portene
giver adgang til internettet, og alle de switche der
sættes efter de porte, ja de giver sandelig også adgang.
Alt sammen samtidig.

Max

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 03-12-10 18:58

Max:

> En switch kan slet ikke sætte dig på internettet, det skal
> der en router til.

Hmm... hvad mon jeg har misforstået... hvis jeg sætter en svits til min
TDC ADSL boks plejer jeg da at kunne koble to PC'er på nettet.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Max

Dato : 03-12-10 22:16

Hej Jørgen

> Hmm... hvad mon jeg har misforstået... hvis jeg sætter en svits til
> min TDC ADSL boks plejer jeg da at kunne koble to PC'er på nettet.

Skriver jeg andet ?

Max

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 03-12-10 23:32

Max:
> Hej Jørgen

Ja... for der er ingen router.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Max

Dato : 03-12-10 23:47

Hej Jørgen

> Ja... for der er ingen router.

Hvad sidder der i din ADSL box ?

Max

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-12-10 23:56

> Hvad sidder der i din ADSL box ?
> Max

Kun ADSL modem, som ikke har noget med en router at gøre.

Jan

Fra : Max

Dato : 04-12-10 00:26

Hej Jan

> Kun ADSL modem, som ikke har noget med en router at gøre.

Vil det så sige at maskinerne hænger direkte på nettet ?

Og der heller ikke er noget LAN ?

Max

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 04-12-10 00:30

Max har bragt dette til os:
> Hej Jan

> Vil det så sige at maskinerne hænger direkte på nettet ?
Ja

> Og der heller ikke er noget LAN ?

Hvis du med LAN mener netværk mellem de to computere er det et nej.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-12-10 01:53

"Jørgen Nielsen" <nospamjn2@get2net.dk> skrev i meddelelsen
> Hvis du med LAN mener netværk mellem de to computere er det et nej.

I XP kunne man installerer en alternativ protokol f.x. Netbeui, nå kørte
de 2 PC'er fint "lokalnet" via switchen.

Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-10 09:05

Jan Vestergaard skrev:

> I XP kunne man installerer en alternativ protokol f.x. Netbeui, nå kørte
> de 2 PC'er fint "lokalnet" via switchen.

NetBEUI er meget ældre end XP. XP er faktisk det første system
som ikke pr. default installerede NetBEUI. I nyere versioner af
Windows er den slet ikke med på cd'erne, og den virker heller
ikke selv om man installerer den.

--
Bertel

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-12-10 01:50

> Vil det så sige at maskinerne hænger direkte på nettet ?

Ja - med hver sin IP-adresse

> Og der heller ikke er noget LAN ?

Både og - det kan laves via switchen:

Der kom:

1 stik ind -> modem -> switch -> op til 6 PC'er med hver sin IP

- PC'erne var forbundet via switchen - så det var muligt at køre noget
lokalnet f.x. vha en alternativ protokol - men der var ingen NAT, så det
var vigtigt at sørge for firewall på alle PC'er.

Jeg ved ikke om Tdc stadig sælger den løsning - det er over 5 år siden,
jeg havde den.

Det fungerede problemfrit her i en del år, men jeg skiftede så til
Fullrate med router - mest pga prisen

Jan

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 04-12-10 00:27

Den 03-12-2010, skrev Max:
> Hej Jørgen

> Hvad sidder der i din ADSL box ?

Ingen Router og jeg får to forskellige IP adresser hvis jeg chekker på
myip.dk

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Max

Dato : 04-12-10 00:46

Hej Jørgen

> Ingen Router og jeg får to forskellige IP adresser hvis jeg chekker på
> myip.dk

Det vil sige at du heller ikke har nogen NAT eller anden sikkerheds-
adskillelse fra nettet ?

Max

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 04-12-10 16:04

Max udtrykte præcist:
> Hej Jørgen

> Det vil sige at du heller ikke har nogen NAT eller anden sikkerheds-
> adskillelse fra nettet ?

Ingen NAT men der er vel firewall i Windows XP og senere, men jeg kan
da godt smide et par routere på efter svitsen.

Det er dog ikke mit normale setup, der bruger jeg PT en Linksys
WRT150N.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Leif Neland

Dato : 04-12-10 00:47

Den 04-12-2010 00:27, Jørgen Nielsen skrev:

> Ingen Router og jeg får to forskellige IP adresser hvis jeg chekker på
> myip.dk

Oh shit...

Så forstår man bedre der er så mange inficerede maskiner derude, når
nogen sætter dem på uden firewall.

Leif

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 04-12-10 16:05

Leif Neland skrev:

> Oh shit...
>
> Så forstår man bedre der er så mange inficerede maskiner derude, når nogen
> sætter dem på uden firewall.

Hmm... er der ikke Firewall i Win XP og senere.

Hvis du bestiller en Internet forbindelse til 1 PC, får du så leveret
Router / NAT / Firewall hos alle ISP'er.

Hvorfor skulle brugerne være klogere end deres ISP.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-12-10 19:21

Jørgen Nielsen <nospamjn2@get2net.dk> wrote:

<snip>

> Hmm... er der ikke Firewall i Win XP og senere.

Joh.

> Hvis du bestiller en Internet forbindelse til 1 PC, får du så leveret
> Router / NAT / Firewall hos alle ISP'er.

Ikke hos TDC, med deres ADSL løsning. Der får man et ADSL modem.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-12-10 20:48

On Sat, 04 Dec 2010 00:47:26 +0100, Leif Neland <leif@neland.dk>
wrote:

> Så forstår man bedre der er så mange inficerede maskiner derude, når
> nogen sætter dem på uden firewall.

Hvad er den seneste sårbarhed, du kan komme i tanker om, hvor det
betød noget, om man var bag NAT?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-12-10 19:23

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Bertel

> En switch kan slet ikke sætte dig på internettet, det skal
> der en router til.

It depends. Der findes flere forskellige protokoller.

TDC leverer kun et ADSL modem når det er med kobber. I vores tilfælde -
for ca 3 år siden - var det et Siemens med et enkelt RJ45 stik.

Hvis en ISP så osse tildeler 2 offentlig dynamiske ip-adresser, som TDC
gør med deres ADSL-over-kobber kan man godt ha' 2 computer på
indernettet samtidig gennem en switch, som er forbundet til deres modem.

Den nærmeste router befinder sig et eller andet sted udenfor, hos TDC.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-12-10 19:36

> En switch kan slet ikke sætte dig på internettet, det skal
> der en router til.

Da jeg havde Tdc havde jeg ingen router, men kunne fint have 4 PC'er på
internettet samtidig - dengang fik man som default 2 IP-adresser, så man
kunne have to PC'er på internettet samtidig uden router, men kun med en
switch.

Man kunne så købe ekstra IP adresser, så man kunne have op til 6 PC'er
på uden router, men alene med en switch efter modem'et.

Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-12-10 21:16

Jan Vestergaard skrev:

> [...]

> Man kunne så købe ekstra IP adresser, så man kunne have op til 6 PC'er
> på uden router, men alene med en switch efter modem'et.

Ja, jeg burde have skrevet at jeg snakker om det setup hvor
kunden kun har én internet-IP-adresse. Man kan have lige så mange
pc'er på internettet samtidig uden router som man har
internet-IP-adresser.

--
Bertel

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-12-10 19:51

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i
meddelelsen
> Og jeg kunne tilføje at hvis man går ind hos den lokale
> hardwarepusher og køber en switch, så kan man i hvert fald kun
> have ét apparat på internettet ad gangen.

Du kan have lige så mange på nettet, som du har IP-adresser til og da
spørgeren har en router før alt andet, så vil der ikke være nogle
begrænsninger i et hus af normalt størrelse.

Så jo - en switch vil her kunne bringe flere PC'er på internettet
samtidig, da routeren sørger for at route de mange interne IP'er ud til
den ene eksterne IP.

Jan

Fra : /John

Dato : 03-12-10 20:41

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse

> hvis man går ind hos den lokale
> hardwarepusher og køber en switch, så kan man i hvert fald kun
> have ét apparat på internettet ad gangen.

Mærkeligt.

Vi har ingen router, men en billig 100-kroners switch (m/ plads til 4 pc'er)
og to pc'er på én ADSL- internetforbindelse.

Virker aldeles fremragende :)

John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-12-10 21:17

/John skrev:

> Vi har ingen router, men en billig 100-kroners switch (m/ plads til 4 pc'er)
> og to pc'er på én ADSL- internetforbindelse.

> Virker aldeles fremragende :)

Har i to IP-adresser til rådighed?

--
Bertel

Fra : /John

Dato : 03-12-10 23:24

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse

> Har i to IP-adresser til rådighed?

Jeps; det er med i abonnementet.

John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-10 09:06

/John skrev:

> Jeps; det er med i abonnementet.

Så skal der slet ikke routes lokalt.

--
Bertel

Fra : N_B_DK

Dato : 03-12-10 13:52

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote in
message news:lmphf65f08vn55du57n7nf3rru94ac1vo6@news.dotsrc.org

> Jeg vil tro at det er navneforvirring - at de produkter i har med
> betegnelsen "switch" også kan route trafikken.

Indse nu du er ude hvor du ikke kan bunde, det det er simpelthen pinligt
selv af en gammel senil folkeskolelærer.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-12-10 17:20

N_B_DK <admin@spamme.dyndns.dk> wrote:

> [...]
>
> Indse nu du er ude hvor du ikke kan bunde, det det er simpelthen pinligt
> selv af en gammel senil folkeskolelærer.

BLH er skam (efter)uddannet datamatiker.

Og er man ADSL-kunde hos TDC får man tildelt 2 offentlige ip-adresser.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : N_B_DK

Dato : 03-12-10 18:24

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> wrote in message
> BLH er skam (efter)uddannet datamatiker.

Så ser det sort ud for den efter udd.

> Og er man ADSL-kunde hos TDC får man tildelt 2 offentlige ip-adresser.

OG hvad har det med sagen at gøre? hvordan ændrer det på hvad en switch gør?

--
MVH. N_B_DK

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-12-10 19:23

N_B_DK <admin@spamme.dyndns.dk> wrote:

> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> wrote in message

> Så ser det sort ud for den efter udd.

Det undre osse mig. Jeg har checket ip-adressen og det svarer til den
BLH bruger i d.k.s. Så det er ikke bare een der laver fis.

> OG hvad har det med sagen at gøre? hvordan ændrer det på hvad en switch gør?

Det betyder, at du godt kan få 2 computer på indernettet med en switch.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-12-10 00:56

Leif Neland wrote:

> Så forstår man bedre der er så mange inficerede maskiner derude, når
> nogen sætter dem på uden firewall.

NAT hjælper ikke mod de mange sikkerhedshuller i Adobe produkter (Acrobat,
Flash player, etc) eller ActiveX/IE.

--
Jesper Lund