Hvor mange måner drejer om jorden....
Fra : Ralph

Dato : 01-12-10 17:53

......jeg troede kunvi havde een, men så læser man dette:

»Jeg aner ikke, hvad det er, der kommer i morgen, men det er noget i vores
solsystem. Det er sandsynligvis en af månerne omkring vores egen planet,
hvor de har fundet noget, som kunne tyde på, at der er noget liv«.
Det siger Lars Buchhave, Ph.D-studerende i astrofysik ved Niels Bohr
Instituttet.

han må vel kunne forventes at kunne tælle, eller....

--
Ralph

Fra : Preben

Dato : 01-12-10 18:04

Den 01.12.2010 kl. 17:53 skrev Ralph <rwr@post6.tele.dk>:

> [...]
> Instituttet.
>
> han må vel kunne forventes at kunne tælle, eller....

Det er vel den her artikel, du henviser til:
http://www.information.dk/telegram/252494
Jeg tror, journalisten har fået forkert fat i det der med månerne.

--
mvh/Preben

Fra : Martin Bak

Dato : 01-12-10 20:30

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
news.vm1odkm1qz68nt@preben-pc.flatrate.dk...
> [...]

> Instituttet.
>
> han må vel kunne forventes at kunne tælle, eller....

Det er vel den her artikel, du henviser til:

---------
Der står ikke et ord om måner i den artikel, men det har der nok gjort, at
dømme efter kommentarerne. I så fald mener han vel månerne til planeter i
nærheden af vores egen planet.

I denne artikel: http://ekstrabladet.dk/nationen/article1461748.ece

omtales prseemødet også. Og igen gives der ikke noget konkret bud på hvad
der ventes at blive fortalt, men en af debattørerne har åbenbart viden om
hvem der skal forestå pressemødet, og hvad de tidligere har bedrevet. Han
skriver:

"Hvis man ser på hvem der kommer til mødet, er der forskeren Felisa
Wolf-Simon. Hun har fundet tegn på at livsformer eksisterer, som lever af
ved at optage arsenik.
Så er der forskeren Steven Benner som studerer Saturns måne Titan.
Ligepræcis på Titan er der en atmosfære hvor der teoretisk set kan eksistere
livsformer som lever af arsenik.

Så det som de vil annoncere er at de bare har fundet tegn på at der måske
kan være arsenik baseret bakterier på Titan, og at der er nogle tegn på at
dette er tilfældet."

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Preben

Dato : 01-12-10 21:35

Den 01.12.2010 kl. 20:30 skrev Martin Bak <fornavn@fornavnefternavn.dk>:

> Der står ikke et ord om måner i den artikel, men det har der nok gjort,
> at
> dømme efter kommentarerne. I så fald mener han vel månerne til planeter i
> nærheden af vores egen planet.

De har ændret artiklen siden jeg kopierede linket, men den samme artikel
kan også ses her:

http://politiken.dk/videnskab/ECE1130875/nasa-fund-i-rummet-vil-aendre-vores-verden/

--
mvh/Preben

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 03-12-10 06:17

Den 01-12-2010 17:53, Ralph skrev:
> [...]
> Instituttet.
>
> han må vel kunne forventes at kunne tælle, eller....

Jeg troede egentlig at han var en retro-new-age med troen på at der bor
fremmende væsner på månens bagside, men han ser ud til blot at være en
særdeles optimistisk studerende som var en anelse julefrokost da han
snakkede med en journalist.

"I løbet af få år kan vi vente svar på, om Jorden og vi er enestående i
Universet."

http://www.nbi.ku.dk/Besoeg_os/foredrag/lars_buchhave/

- cep