Pension og fradrag
Fra : Steen

Dato : 30-11-10 17:35

Jeg har et spørgsmål om folkepension og personfradrag.

Er det korrekt, at man kun kan bruge sit personfradrag et sted, hvis man
har indkomst fx tre steder fra?
Hvis man har indtægter til sin pension fra den offentlige folkepension
samt sin personlige pensionsopsparing og ATP, så kan man vel kun benytte
sit personfradrag et af stederne? Og resten skal der betales fuld skat af?

Mvh
Steen

Fra : KT

Dato : 30-11-10 19:44

?Du får naturligvis ikke flere personfradrag blot fordi du har flere
indtægskilder.

Bemærk at din skattebetaling i første omgang 'blot' er aconto.

Skulle du hos en af dine kilder ikke få udnyttet dit personfradrag fuldt ud
vil du jo når året er gået have betalt for meget i skat - og du vil få penge
tilbage umiddelbart efter i det nye år.

Knud

Fra : Steen

Dato : 01-12-10 03:09

Den 30-11-2010 19:43, KT skrev:
> ?Du får naturligvis ikke flere personfradrag blot fordi du har flere
> indtægskilder.

Nej, det ved jeg. Men jeg går ud fra at fx kommunen skal have
skattekortet for at kunne beregne skatten.
Og dermed får pensionsselskabet jo ikke noget skattekort. Og det gør ATP
heller ikke. Det har betydning for den månedlige nettoudbetaling.

Mvh
Steen

Fra : Ole C

Dato : 01-12-10 10:08

Steen skrev blandt andet:

> [...]
> Og dermed får pensionsselskabet jo ikke noget skattekort. Og det gør
> ATP heller ikke. Det har betydning for den månedlige nettoudbetaling.

Alle de nævnte instanser får automatisk dine skatteoplysninger fra SKAT - og
sædvanligvis udnyttes fradragene fuldt ud inden udbetaling af
folkepensionen. Dernæst betales der skat af indtægter fra ATP og andre
pensionsselskaber med den oplyste skatteprocent.
Der er i princippet ingen forskel på hvordan det foregår ved lønarbejde (med
flere arbejdsgivere) og hvordan det foregår for en pensionist med flere
indtægtskilder.

--
vh
Ole C

Fra : Jet

Dato : 01-12-10 06:58

On 30 Nov., 18:34, Steen <-...@-.dk> wrote:
> [...]
> sit personfradrag et af stederne? Og resten skal der betales fuld skat af?

På SKAT.dk kan du lege lidt med "Aktuelle indkomstoplysninger/
eSkattekort"
i din Skattemappe, så forstår du nok meningen hen af vejen

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-12-10 07:40

Steen skrev den 30-11-2010 17:34:
> [...]
> sit personfradrag et af stederne? Og resten skal der betales fuld skat af?

Oftest har man hos en udbetaler så stor en udbetaling, at man udnytter
personfradraget hos denne udbetaler.

Om denne udbetaler så udbetalte et højere beløb eller beløb modtages fra
andre kilder, der skal tilbageholde skat på dine vegne....det vil i din
pengepung ende med det samme beløb.

Privat mail og alt det der.
--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk