bøjet alu-rælingsliste
Fra : lindstroem

Dato : 30-11-10 09:51

Var lige forbi min sejlbåd, der overvintrer i søen, og opdager, at en
"nysgerrig" båd har været lidt for tæt på. Resultatet er, at
rælingslisten, der er af aluminium har fået et bøj. Der ligger ingen
seddel fra den nysgerrige, så det her må jeg nok selv klare.
Kan man rette sådan en liste op? Jeg havde fat i den med en rørtang -
men den gav sig ikke en millimeter. En mukkert i hænderne på en
pladesmed, måske? Forslag?
Det er jo pokkers til arbejde at komme ind til alle skruerne bag
apteringen, hvis listen helt eller delvis skal udskiftes, så det vil
jeg gerne undgå. Et meter liste er ikke så dyr, så det er ikke
problemet.

mvh
Lindstroem

Fra : HH

Dato : 01-12-10 06:34

En stor mukkert og en træklods til at slå på plejer at klare "den
slags".

Hans-Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-12-10 07:08

Måske kan alulisten bankes på plads (næsten); men har du tænkt på at
glasfiberen måske ikke vil kunne lide den behandling og revner og
delaminerer.
Fanden tager en kold smed om året.
Listen og båden har bedst ved at blive skruet af og rettet.
Den trukne elokserede aluminium liste er varmebehandlet og er ikke så
let at bukke/bøje som "handelskvaliteten" af aluminium og måske vil
der optræde revnedannelser i forbindelse med forsøget med mukkert og
træklods.

Mvh/Harding

Fra : BoA

Dato : 01-12-10 18:36

Den 01-12-2010 15:08, Harding E. Larsen skrev:
> [...]
> delaminerer.

måske vil
> der optræde revnedannelser i forbindelse med forsøget med mukkert og

Under alle omstændigheder bør du absolut vente med et eventuelt forsøg
på opretning uden demontering til det bliver lunt i vejret, for stort
set alle plastmaterialer bliver sprøde ved lave temperaturer. Det vil
være ret ærgerligt hvis der ryger et stykke af lønningen ! Desuden kan
der faktisk opstå revnedannelser og delaminering, som du ikke
umiddelbart kan se, men som først gør sig bemærket langt senere - typisk
i en kritisk situation
Det er muligt - men vanskeligt - at gennemvarme glasfiberen til ca 20-22
grader ved hjælp af fx en elektrisk varmepude eller en infrarød lampe og
isoleringsmåtter, men det skal gå langsomt, tager forbavsende lang tid
og kræver konstant overvågning så man ikke risikerer at lave yderligere
- og værre - ulykker.

Med bedste hilsner
fra
BoA

Fra : lindstroem

Dato : 02-12-10 08:56

On 1 Dec., 18:35, BoA <b...@FJERNESglaipnir.dk> wrote:

> [...]
> v re ret rgerligt hvis der ryger et stykke af l nningen ! Desuden kan
> der faktisk opst revnedannelser og delaminering, som du ikke
> umiddelbart kan se, men som f rst g r sig bem rket langt senere - typisk
> i en kritisk situation
> Det er muligt - men vanskeligt - at gennemvarme glasfiberen til ca 20-22
> grader ved hj lp af fx en elektrisk varmepude eller en infrar d lampe og
> isoleringsm tter, men det skal g langsomt, tager forbavsende lang tid
> og kr ver konstant overv gning s man ikke risikerer at lave yderligere

Takker for responsen

Jeg venter jf anbefalingerne til varmere tider før jeg gør noget.
Forslaget med at afmontere listen tror jeg nu ikke bliver aktuel. Det
er sin sag at få den af.
Så jeg forsøger med nogle dask med en mukkert. Eller må jeg sejle med
bulen. Båden er snart 20 år gammel så lidt patina er vel tilladt

Hilsner
Lindstroem

Fra : HEME

Dato : 02-12-10 17:07

Jeg vil foreslå dig at benytte en donkraft, selvfølgelig kun hvis du kan få
den sat i spænd på en eller anden måde, men på den måde kan dy styre
trykket/trækket, hvilket i mine øjne vil være mere sikkert end mukkertens
mere eller mindre tilfældige trykpåvirkninger. Der findes både hydrauliske
og mekaniske donkrafte, og måske kan du endog låne dig frem til at sæt af
den type man bruger til at rette buler i biler op med. Held og lykke med
projektet.

mvh
HEME

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-10 18:30

Det er da rart at se, at der også findes håndværkere i gruppen
Alt det tæveri nogle har omtalt, kan da kun gå galt.
Hvorimod nedenstående håndværksmæssigt korrekte metode er sagen.
Hvad du skal gøre, er at lave dig en jig, der kan yde modhold ved siden af
"bulen", og lade donkraften rette sagen.
Sansynligvis vil du kunne undgå laminat og andre skader, på denne, den
korrekte, måde.

MVH

Egon

Fra : Allan

Dato : 02-12-10 20:32

> Kan man rette sådan en liste op?

Nej, du skal ikke forvente at kunne rette den helt op. Aluminium er et
af de metaller, der har hukommelse. Det vil altid kunne ses, at det har
været bukket.

Hilsen Allan

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-12-10 05:44

Lindstrøm har ikke beskrevet en opmåling af skadens omfang, så derfor
er det svært at give råd. Som smed vil man ikke udstede en garanti for
en vellykket reparation, blot at man kan være heldig.
For at få det bedste resultat bør smeden nok lave forsøg med samme
materiale og skade, inden den endelige reparation foretages.
Alt taget i betragtning vil en udskiftning af listen nok være billigst
om det er muligt at fremskaffe en erstatning.

Som du skriver er problemet at en strækning af materialet ikke blot
vender tilbage som en stukning. Der skal blot 0,2 % strækning til for
at lave en blivende deformering.
Udbøjning af et profil kan i nogle tilfælde rettes op med en
kontrabøjning. Varmebøjning kan også være en mulighed men ligger
deformationen nær vinkelknækket så skal man ikke regne med meget over
en grads ændring.
Man skal ikke her bruge en gasbrænder da varmeudbredelsen er stor og
rette effekten bliver lille. styrkeegenskaberne i det varmepåvirkede
område vil være reduceret.
Et ekstruderet profil har en langstrakt kornstruktur der medfører at
der kan foretages langsgående bøjninger hvorimod tværbøjning som regel
giver revnedannelser. Herved nedsættes de søvandsbeskyttende
egenskaber og ved en tilbageretning er der stor chance for et brud.
Reparation kræver kvalificeret personale. og ikke en tilfældig person
med et pladerettesæt.
Ved reparation af revner, der er opstået p.g.a. udmattelse, vil det
ikke være tilstrækkelig blot at opsvejse revnen.Der vil være stor
sandsynlighed for, at der kort tid efter reparationen igen vil optræde
revner lige uden for reparationssvejsningen. Reparation af
udmattelsesrevner kræver omtanke.

At udføre aluminiumreparationer kræver både en faglig og metallurgisk
indsigt.

Mvh/Harding