Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sharpning i Lightroom
Fra : Hans Kruse

Dato : 02-12-10 16:33

Jeg har lavet en lille kort artikkel om det, som måske kan have
interesse her også.

http://miteos.dk/Joomla/forum/index.php?f=41&t=1089&rb_v=viewtopic

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Mogens Hansen

Dato : 03-12-10 07:14

> Jeg har lavet en lille kort artikkel om det, som måske kan have interesse
> her også.
>
> http://miteos.dk/Joomla/forum/index.php?f=41&t=1089&rb_v=viewtopic

Det er en god gennemgang.
Du skriver at ved højere ISO kan der komme artefakter, som kan dæmpes med
luminance noise reduction - og det er jeg enig i.
Jeg syntes også at det ofte hjælper at skrue op for Masking, så sharpening
ikke bruges i ensartede flader. Ved højere ISO skruer jeg ofte op på 30-35.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-12-10 10:04

On 2010-12-03 07:14:20 +0100, "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> said:

> [...]
> ikke bruges i ensartede flader. Ved højere ISO skruer jeg ofte op på 30-35.

Masking justerer jeg på nogle billeder ligesom jeg på nogen itererer
mellem amount i sharpening og luminance støjreduktion. Det er specielt
på 7D jeg gør det. Det er faktisk et imponerende godt kamera, men det
er endda meget tydeligt at der er mere støj på pixelniveau end på 1Ds
mkIII. Det var interessant at gå tilbage og sammenligne med Lightroom 2
og se hvor meget det er forbedret. Måske jeg skulle gøre det samme på
et høj-iso billede. Det er meget længe siden jeg har set sådanne
forbedringer fra én software version til den næste.

Fra : Robert Piil

Dato : 03-12-10 10:53

Den 03-12-2010 10:03, Hans Kruse skrev:

> høj-iso billede. Det er meget længe siden jeg har set sådanne
> forbedringer fra én software version til den næste.

Nej, min helt uvidenskabelige vurdering er at vi har vundet lidt mere
end et stop i støjbehandlingen i Lightroom fra LR2 til LR3, om det er
helt så meget i forhold til plugins som Nik's eller Noiseninja, ved jeg
ikke. Men uanset er den store gevinst for mig at det er nemt og
tilgængeligt inde fra LR, så gevinsten er på alle mine billeder, og ikke
kun de få procent af dem jeg tager videre med til photoshop.

--
Robert Piil

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-12-10 11:16

On 2010-12-03 10:53:12 +0100, Robert Piil <piil@nospam.dk> said:

> [...]
> tilgængeligt inde fra LR, så gevinsten er på alle mine billeder, og
> ikke kun de få procent af dem jeg tager videre med til photoshop.

Netop. Jeg gad nok vide, hvordan folk med ældre kameraer som notorisk
havde problemer med støj nu ser på det. Prøv at gå tilbage til gamle
RAW filer på Nikon D2X, D200 etc. Jeg har kigget på gamle billeder
taget med Canon 10D og 20D og de har fået nyt liv med LR 3. Jeg har
brugt Noise Ninja tidligere, men har altid syntes at det var svært at
undgå at der blev fjernet mange detaljer (udtværing af detaljer). Så
tidligere har hellere accepteret lidt støj end brugt Noise Ninja.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 03-12-10 15:35

[8<8<8<]
> [...]
> filer på Nikon D2X, D200 etc. Jeg har kigget på gamle billeder taget med
> Canon 10D og 20D og de har fået nyt liv med LR 3.

Jeg har lagt mærke til at filerne fra 1D mkII er væsentligt bedre i LR3. Det
er ikke med hensyn til støj, men detaljegengivelsen og gengivelsen af røde
nuancer er langt bedre.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-12-10 17:12

On 2010-12-03 15:34:51 +0100, "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> said:

> [...]
> er ikke med hensyn til støj, men detaljegengivelsen og gengivelsen af røde

Jeg har iøvrigt lavel en kameraprofil med mit xrite colorchecker kort
og xrite's software. Det fungerer bedre end Adobes profiler synes jeg.
Det giver mere naturlige farve specielt ved naturbilleder, som er en
god startposition selvom det endelige billede ikke nødvendigvis har
naturlige farver.

Fra : Kenneth

Dato : 16-12-10 23:36

> Jeg har lavet en lille kort artikkel om det, som måske kan have interesse
> [...]
Fin lille gennemgang.
Jeg tumler selv med de pokkers indstillinger på mine portrætbilleder - er
der nogen som har erfaringer her som evt. kunne viderebringes.
Jeg har prøvet forskellige anbefalede settings fra forskellige kilder og
oplever at der er stor forskel på hvilket settings der er brugbare,
afhængigt af motivets art.
Der skal bestemt ikke bruges samme settings til portrætter som til flasker
eller naturmotiver med mange små detaljer.
Hans, har du erfaringer ? andre ?

De bedste hilsner og god jul

// Kenneth - Fotograf //
www.kennethkisbye.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-12-10 00:08

On 2010-12-16 23:36:15 +0100, "Kenneth" <kenneth @ foto-4-you.dk (fjern
mellemrum)> said:

> [...]
> Der skal bestemt ikke bruges samme settings til portrætter som til flasker
> eller naturmotiver med mange små detaljer.

Ja, til high frequency med mange små detaljer er en radius på 0,6-0,7
god, men til lavfrekvente som f.eks. portrætter, hvor der ikke er behov
for minutiøs gengivelse af alle porer i hud etc. så kan radius sættes
op. Der er faktisk et sharpening preset i Lightroom som hedder Wide
Efges (Faces), som har en radius på 1,4 og detail der er trukket ned
under de standard 25 og masking på en høj værdi. Men jeg vil anbefale
dig at zoom ind til 100% i de billeder, du vil finjustere og holde ALT
tasten nede, så kan man se hvordan ændringer af parametre påvirker
billedet. En anden vigtig parameter ikke at vride for meget på til
portrætter er clarity.

En anden ting man kan gøre er at bruge penslen og sætte negativ clarity
og pensle på steder hvor der skal glattes ud. Man kan også sætte
sharpening ned og pensle det ind på hud f.eks. Man kan også sætte
sharpening op og pensle omkring øjne så de står mere skarpt (med nænsom
hånd naturligvis). Husk at sætte værdierne tilbage på penslen efter
brug, så du ikke ved et uheld kommer til at have én af parametrene på
senere penslinger ;) Det kom jeg til på et tidspunkt og måtte gå
tilbage og rette en del billeder! Det er selvfølgelig let at rette da
alle parametrene til penslen er gemt og man kan se dem igen bare ved at
trykke på den givne indikator på et billede.