Valg af luftbåren internet via flagknop
Fra : Lars Clement

Dato : 02-12-10 12:37

Hej Gruppe.

Overvejer at skifte til luftbåren bredbånd : Har ikke kobber ført ind, er
træt af antenneforeningens dyre programpakker.
Vil derfor :
1. købe en modtager knop til min flagstang og nøjes med gratis tv ( ser ikke
ret meget alligevel )
2. skifte til luftbåren internet ( evt via omtalte knop , hvis muligt )

Venligst kom med lidt erfa !!!

--
venligst

Lars Clement

indsætmitefternavn@hejlsnet.dk

Fra : Ole C

Dato : 02-12-10 13:12

Lars Clement skrev blandt andet:

> [...]
> ser ikke ret meget alligevel )
> 2. skifte til luftbåren internet ( evt via omtalte knop , hvis muligt

Det sidste tror jeg ikke er muligt med nogle af de eksistrende løsninger,
men hvorfor ikke bare benytte telefonnettet til din bredbåndsforbindelse?
Hvis du ikke har en telefonforbindelse eller bor for langt fra en central,
kan Skylines WiMAX måske være løsningen. Men i så fald bliver der monteret
en speciel antenne på din husmur:
http://www.skyline.dk/?pageID=5&ref=3&sub=1&id=1#f34
Endelig er mobilt bredbånd måske en løsning, hvis der er dækning i dit
område.

--
vh
Ole C

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-12-10 17:02

Ole C <mail@olec.invalid> wrote:

<snip>

> Endelig er mobilt bredbånd måske en løsning, hvis der er dækning i dit
> område.

Min erfaring med mobb er, at det ikke kan stå alene.

Når man skal hente en større fil eller lave opdates til OS, så går
download med mobb istå efter 4 - 8 MB.

Det gælder både hos 3 og TDC.

Jeg fik så det råd fra en 3-mand at benytte en download manager. Det
virkede, når det site man henter fra understøtter "Resume", men så
bliver det ret besværligt med opdateringerne. Overraskende nok, så
virker MS Windows Update ikke som en download manager med "Resume".

Mobb er IMHO kun egnet til mobil brug.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 02-12-10 21:28

> Når man skal hente en større fil eller lave opdates til OS, så går
> download med mobb istå efter 4 - 8 MB.
>
> Det gælder både hos 3 og TDC.

Jeg mener at have set dette postulat fra dig tidligere her i grupperne - men
jeg vil stadig vove den påstand at det IKKE er den generelle oplevelse.

Jeg bruger mobilt bredbånd (dog fra Telenor) som primær og eneste
internetforbindelse, og kan på ingen måde genkende din oplevelse. Jeg kan
uden problemer hente filer på både 3-4- og 500 MB på ganske normal vis og på
min bopæl med for mig tilfredsstillende ~6/1 Mbit

Hvis ovennævnte skulle være et generelt problem for 3 & TDC er jeg også
sikker på der havde været langt større omtale af problemet end der er (jeg
har ikke set andre klage sig over dette problem) antallet af mobilt bredbånd
brugere taget i betragtning (der er *mange* der benytter dette som primær
internetforbindelse).

--
Michael Kjærsgård
//Gratis billedhosting: http://imageshack.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 02-12-10 22:39

> Det gælder både hos 3 og TDC.

Samme pc ? Samme usb dongle ?

Overvej evt en routerløsning hvor du kører på 3g nettet fra router til
internettet og wifi fra pc til router. Har brugt nogle huawai (stavemåde ?)
fra 3 der har virket fint på den måde uden tab af forbindelser.

Derimod har både jeg og mine kolleger blandede erfaringer med indbyggede 3g
modems og usb dongler

(Jeg har skyline som primært forbindelse og kan bruge joikuspot på min
nokia telefon som 3g router som backup eller i marken)

/A

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-12-10 01:10

> [...]
>
> Min erfaring med mobb er, at det ikke kan stå alene.
>
> Når man skal hente en større fil eller lave opdates til OS, så går

Tak for begge svar. Ja, jeg har nævnt det tidligere.

Det er et HUAWEI E1550 modem. Det er nok ikke den mest up-to-date model.

Det eneste som jeg på stående fod kan komme på som årsag, er de lange
Ping tider som speedtest.net melder om: 140 - 150 msec.

Er det ikke normalt for mobb?

Jeg prøver det ved lejlighed med det ABEO AB-MR1100N trådløs Mini Router
jeg har fra Aldi. Jeg har en uges Oister til gode. De benytter 3's net.

Der er lidt forskel på masteplaceringen her. Faktisk er Telenor's mast
nærmest, og de er osse vores ADSL udbyder, men de sælger ikke mobb for
en periode, som TDC og 3.

Forresten, så har jeg osse en Thinkpad X60 med et indbygget Sierra
Wireless HSDPA netværk adapter (model MC8755). Det bør jeg selvfølgelig
osse prøve med Oister. Det er en lidt ældre sag, lidt langsommere
(teoretisk) tophastighed, men skulle være af god kvalitet.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 04-12-10 12:32

> Det eneste som jeg på stående fod kan komme på som årsag, er de lange
> Ping tider som speedtest.net melder om: 140 - 150 msec.
>
> Er det ikke normalt for mobb?

Nej det er også vel højt - for min forbindelse ser det sådan ud
http://www.speedtest.net/result/1056837155.png
Ping direkte fra kommandoprompt ligger ca. 10 ms lavere

> Der er lidt forskel på masteplaceringen her. Faktisk er Telenor's mast
> nærmest, og de er osse vores ADSL udbyder, men de sælger ikke mobb for
> en periode, som TDC og 3.

Der er også andre muligheder på Telenors net, f.eks. CBB Mobil Bredbånd
klippekort til knapt en 10'er pr. dag du bruger det
http://www.cbb.dk/mobil-bredbaand/priser-vilkaar/
-eller et Onfone taleabonnement med datatrappe (kan sagtens bruges i en
dongle) som koster 25 kr. pr. påbegyndt 250 MB

Når du har haft dårlige erfaringer med både 3 og TDC tyder noget dog på at
fejlen skal findes et andet sted (dongle eller PC).

> [...]
> osse prøve med Oister. Det er en lidt ældre sag, lidt langsommere
> (teoretisk) tophastighed, men skulle være af god kvalitet.

Jeg kan i hvert fald bekræfte at der kan være stor forskel på hastigheden
afhængigt af PC - Speedtest viser at jeg oplever en forskel på 3,5 Mbit/s på
mine 2 PC'er; Lenovo S10 (~6 Mbit/s) og Z60m (~2,5 Mbit/s).
Upload ligger på begge PC'er på ca. 1,2 Mbit/s.

Dette selvom de står ved siden af hinanden med samme dongle og SIM-kort. Da
jeg ikke mærker forskellen ved alm. surf har jeg ikke gidet undersøge
nærmere hvad der gør forskellen.

Fra : Chano Andersen

Dato : 03-12-10 01:12

Den 02-12-2010 17:02, Axel Hammerschmidt skrev:
> Min erfaring med mobb er, at det ikke kan stå alene.

Det er også min, men af andre årsager, så som stabilitet, og hastighed...

> Når man skal hente en større fil eller lave opdates til OS, så går
> download med mobb istå efter 4 - 8 MB.

Det har jeg aldrig rigtigt oplevet.

> Det gælder både hos 3 og TDC.

Har du testet med forskellige modem modeller, eller var det samme model,
eventuelt endda præcis samme modem, bare med nyt simkort?

> Mobb er IMHO kun egnet til mobil brug.

Enig, det er for sløvt og ustabilt til andet.

- Chano Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-12-10 20:21

Ole C skrev:

> Endelig er mobilt bredbånd måske en løsning, hvis der er dækning i dit
> område.

Ja, Oisters 4 Mbit til 159 kr. om måneden er ikke tosset.

--
Bertel

Fra : Benny Amorsen

Dato : 04-12-10 19:13

"Lars Clement" <mitefternavn@hejlsnet.dk> writes:

> Overvejer at skifte til luftbåren bredbånd : Har ikke kobber ført
> ind, er træt af antenneforeningens dyre programpakker.

Det er relativt let at få kobber ført ind. Der er stadig leveringspligt
på analogt telefoni, så prisen er lav, men du hænger selvfølgelig på et
telefonabonnement i 6 måneder.

Hvis du bor langt fra centralen er der selvfølgelig ikke så meget ved
det.

I ClearWire-dagene var det faktisk ret godt; jeg har ingen idé om
hvordan det kører nu. Mobil-baseret bredbånd vil til gengæld føles som
et klart tilbageskridt når du er vant til kabelbredbånd. Oister har et
tilbud med en krone for 30 dage; så kan du prøve det og melde fra hvis
du bliver skuffet.

/Benny

Fra : Martin [TMM]

Dato : 04-12-10 19:22

Hej
On 04-12-2010 19:13, Benny Amorsen wrote:
> Det er relativt let at få kobber ført ind. Der er stadig leveringspligt
> på analogt telefoni, så prisen er lav,

1400,-
Det var i hvert fald taksten da jeg fik lagt telefon ind i 2003.

Mvh
Martin