Opbagt sovs - er der nogen kemiske ekspert~
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-11-10 21:47

Hej alle

Man kan lave sovs på (mindst) to måder:

1. Man kan koge en vand- og fedtholdig væske (med kødsaft eller
andre smagsstoffer) og tilsætte hvedemel. Det jævner sovsen.

2. Man kan varme fedt op til et pænt stykke over vands kogepunkt
og derefter tilsætte mel. Derefter fortynder man med mælk eller
anden væske og tilsætter smagsstoffer.

Jeg har fået at vide at fedt og mel ved metode 2 danner en særlig
forbindelse som er ufordøjelig. Det sker ikke ved 1.

Nu er der i den engelske sproggruppe en der forklarer at der kun
er fysisk og ikke kemisk forskel på de to metoder.

Er der nogen der ved noget om det?

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-11-10 21:57

Bertel Lund Hansen skrev:

> Man kan lave sovs på (mindst) to måder:

Det er metode 2 der giver det man kalder opbagt sovs.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-10 10:32

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev om sovs

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Hej bertel
Jeg har ikke den forklaring på forskellen, som du efterlyser, men kan knytte
et par kommentarer.

Den med den ufordøjelige forbindelse mellem fedt og mel virker ikke
troværdig. Sovs feder - og den opbagte gør også.
Hvis fedt og mel skulle bindes til ufordøjelighed - så er der ikke meget
tilbage, der kan give kalorier.
Som en stor fan af brun sovs har jeg svært ved at tro, at det skulle være
tilfældet.

Jeg mener, at man i visse cajun-retter virkelig steger sit mel - og derved
opnår en næsten karamellisering af sivelsen i melet - om dette skulle være
ufordøjeligt ved jeg ikke, men det giver en meget distinkt smag - og vi
taler ikke om påbrændt mad - hvis man virkelig giver sit hvedemel fuld
varme.

Og så vil jeg da lige komme med en variant af metode 1 udi
sovsefremstilling, hvis vi skal holde os til fedt, mel og væske - - jævning
med smørbolle -

Fra : Hauge

Dato : 29-11-10 16:18

Den 29-11-2010 10:31, Firstname Lastname skrev:
> Sovs feder

Alt feder, hvis det skal være hysterisk, men hvordan mener du seriøst,
at man bare kan sige at "sovs feder"?

Mvh Hauge

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 29-11-10 21:16

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

Jeg tror sovs feder, fordi den får mere til at skride ned
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-10 09:09

> Alt feder, hvis det skal være hysterisk, men hvordan mener du seriøst, at
> man bare kan sige at "sovs feder"?

Hej Hauge
Det var mere som opfølgning på en del af Bertels første indlæg - at
kombinationen fedt og stivelse i den opbagte sovs skulle blive ufordøjelig -
hvis det var tilfældet var der praktisk taget ikke noget energibærende
tilbage i sovsen.
Og nu taler vi altså om opbagt sovs - ikke en reduceret sag med masser af
kraft, men som til gengæld heller ikke klæber særligt godt til kartoflerne.
Sovs får som også Preben Riis Sørensen siger tingene til at glide lettere
ned, men i sig selv vil man jo også indtage en mængde fedt og kulhydrat, som
uden sovsen ikke ville have været til stede.
Men jeg medgiver gerne, at det kan være svært at forstå, at en suppe er god
og nærende, men hvis den jævnes med et par skefulde mel, så bliver det
pludseligt til en trussel mod folkesundheden.
Jeg holder som sagt meget af sovs - men det skal jo indgå i den samlede
kalorieregning.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-11-10 11:45

Bertel Lund Hansen skrev bl.a.:

> [...]
> Nu er der i den engelske sproggruppe en der forklarer at der
> kun er fysisk og ikke kemisk forskel på de to metoder.

I gruppen news:dk.kultur.mad+drikke ved jeg at der
er et par deltagere med stor viden om madkemi.

Prøv at x-futte dertil.

--
Herluf :·)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-12-10 00:43

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> I gruppen news:dk.kultur.mad+drikke ved jeg at der
> er et par deltagere med stor viden om madkemi.

> Prøv at x-futte dertil.

Jeg starter en ny, ufuttet tråd i den gruppe. Det er for sent at
kombinere dem.

--
Bertel

Fra : Jakob

Dato : 30-11-10 19:36

> Nu er der i den engelske sproggruppe en der forklarer at der kun
> er fysisk og ikke kemisk forskel på de to metoder.

Nu er jeg ikke kok, men mig bejendt er sovs en emulsion, enten vand i olie
eller olie i vand, selvfølgelig med en passende emulgator. Det er altså en
fysisk blandeproces, ikke en egentlig kemisk reaktion at lave sovs. At der
skulle blive dannet "noget" ufordøjeligt lyder lidt søgt i mine ører. Det
kan måske ske hvis man varmer olien for meget op så den ødelægges ?. Ellers
vil jeg give den engelske sproggruppe ret.

Mvh
Jakob