Superisolerede varmelagre
Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 28-11-10 02:16

Det undrer mig at der ikke rigtigt sker noget indenfor isolering. Kan man
ikke lave noget der er så lufttomt, at det selv i tynde dimensioner ville
være superisolerende?

Kunne man lave et varmelager ved hvert hus eller et gigantisk centralt
varmelager, villle det åbne op for solvarme i stor stil. Så havde vi heller
ikke elværker der kører på uønsket højtryk for at dække varmebehovet (og
gøre møllestrøm overflødig). Det ville også gøre varmepumper rentable til at
lave møllestrøm om til varme.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Andersen

Dato : 28-11-10 02:58

On 28-11-2010 02:16, Preben R. Sørensen wrote:
> [...]
> varmebehovet (og gøre møllestrøm overflødig). Det ville også gøre
> varmepumper rentable til at lave møllestrøm om til varme.

Og hvad med varmestrålingen?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-11-10 09:31

Preben R. Sørensen skrev:

> Det undrer mig at der ikke rigtigt sker noget indenfor isolering. Kan man
> ikke lave noget der er så lufttomt, at det selv i tynde dimensioner ville
> være superisolerende?

Nej. Varme overføres ved udveksling (nærkontakt) og ved stråling.
Jo tyndere lag, jo bedre nærkontakt, og jo kortere
strålingsafstand.

Det er ikke svært at lave noget så tæt på lufttomt at den sidste
smule ikke betyder noget. Det gør man i selv den billigste
termokande.

> Kunne man lave et varmelager ved hvert hus eller et gigantisk centralt
> varmelager, villle det åbne op for solvarme i stor stil.

Der er intet til hinder for at man laver et solvarmeanlæg og en
stor varnetank under jorden til sit hus. Problemet er om man har
råd, og om det kan betale sig.

> Så havde vi heller ikke elværker der kører på uønsket højtryk for at dække
> varmebehovet

Solvarmeanlæg kræver strøm i store mængder.

--
Bertel

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 28-11-10 11:42

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev
> Solvarmeanlæg kræver strøm i store mængder.

Vel ikke til andet end cirkulationspumperne?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-11-10 12:09

Preben R. Sørensen skrev:

> Vel ikke til andet end cirkulationspumperne?

Nej, "store mængder" var måske lidt overdrevet.

--
Bertel

Fra : kjaer

Dato : 28-11-10 10:34

Preben R. Sørensen wrote:
> [...]
> varmebehovet (og gøre møllestrøm overflødig). Det ville også gøre
> varmepumper rentable til at lave møllestrøm om til varme.

Isolering kan ikke gøres mere effektiv end glasuld og rockwool. Hvis der er
tæt beklædning udenpå, så er luften så stillestående som det kan blive.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-11-10 10:56

kjaer skrev:

> Isolering kan ikke gøres mere effektiv end glasuld og
> rockwool. Hvis der er tæt beklædning udenpå, så er luften så
> stillestående som det kan blive.

Sten- og glasuld er ret energikrævende i fremstilling.
Hvorfor ikke størknet skum? Størknede bobler?
Nanobobler?

--
Herluf :·)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-11-10 12:11

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Sten- og glasuld er ret energikrævende i fremstilling.
> Hvorfor ikke størknet skum?

Størknet skum kan kun bruges hvor der er plads til udvidelsen.
Er det energibilligt i fremstilling?

--
Bertel

Fra : kjaer

Dato : 28-11-10 14:58

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Sten- og glasuld er ret energikrævende i fremstilling.
> Hvorfor ikke størknet skum? Størknede bobler?
> Nanobobler?

Det er brandfarligt.

Fra : N_B_DK

Dato : 29-11-10 00:19

http://www.newscientist.com/blog/technology/2006/02/space-age-insulation.html

--
MVH. N_B_DK

Fra : N_B_DK

Dato : 29-11-10 00:22

http://en.wikipedia.org/wiki/Aerogel

--
MVH. N_B_DK

Fra : Max

Dato : 28-11-10 12:18

Hej Preben

> Det undrer mig at der ikke rigtigt sker noget indenfor isolering. Kan
> man ikke lave noget der er så lufttomt, at det selv i tynde
> dimensioner ville være superisolerende?

Jeg tror ikke på direkte lagring af varme, men en løsning hvor man
omdanner et kemikalie til et andet ved hjælp af varme og denne
process så kan reverseres og afgive varmen på et senere tidspunkt.
Noget sådan vil også gøre det muligt at transportere varme fra steder
hvor man har det til overflod til andre steder hvor man mangler.
F.eks. har man et ønske om at nedkøle Rhinen med mindst 1 grad,
som er tilført ved at flode bruges til køling i den tyske sværindustri.

Max

Fra : Glenn

Dato : 11-12-10 00:52

On 28 Nov., 02:16, Preben R. Sørensen <pre...@esenet.dk> wrote:
> Det undrer mig at der ikke rigtigt sker noget indenfor isolering. Kan man
> ikke lave noget der er s lufttomt, at det selv i tynde dimensioner ville
> v re superisolerende?
>                    M.V.H.
>          Preben Riis S rensen
>            pre...@esenet.dk

Hej Preben

Jo da:

Siliciumbaseret aerogel:
http://da.wikipedia.org/wiki/Specifik_varmeledningsevne

Aerogel kan dog ikke tåle vand:
http://da.wikipedia.org/wiki/Aerogel

Fra : Glenn

Dato : 11-12-10 00:56

On 11 Dec., 08:51, Glenn <glenn2...@gmail.com> wrote:
> Hej Preben

> [...]

Det ville være oplagt mellem en termorudes to glas?