Nyt tag og ekstra isolering
Fra : Martin Larsen

Dato : 28-11-10 20:01

Hej gruppe

Vores eternittag er fra 1958 og trænger snart til udskiftning. Vi fik et
gratis tageftersyn fra et tagfirma som gav det ca. 5 år og i øvrigt var
imponeret over dets stand trods alderen. Alligevel vil vi dog godt
udskifte det snart inden det giver problemer, så vi bad efterfølgende om
et tilbud.

Prisen for lægning af nyt eternittag (75 kvm) inkl. sternbrædder, ny
indfatning ved skorstenen og bortkørsel af det gamle tag er på 75.000 kr
inkl. moms hvilket vist er rimeligt nok.

Vi bad så også om et tilbud på efterisolering af taget, men her var jeg
lidt overrasket over prisen, nemlig 60.000 kr. Jeg ved godt at det
indebærer noget tømmerarbejde idet taget jo skal hæves for at få plads
til mere isolering, så måske er det bare os som havde en urealistisk
forestilling. Ihvertfald havde jeg forestillet mig ca. det halve.

Nuvel, men hvis vi forestiller os en levetid på 30 år for det nye tag,
så skal vi altså hente 2000 kr ind på varmeregningen om året med den nye
isolering. Er det ikke ret urealistisk?

Vi har ikke problemer med at holde varmen, så komfortmæssigt betyder det
næppe noget. Så ville isolering af gulvet vha rockwool eller lignende i
krybekælderen give væsentligt mere komfort til en langt mindre pris.

I stedet har jeg tænkt på bare at udskifte den eksisterende tagisolering
med tilsvarende nyt idet den efter 50+ år må være noget fladtrykt og
måske også har forskubbet sig. Så skal tagkontruktionen ikke ændes, så
det må være langt billigere. Lyder det ikke som en bedre ide hvis man
sætter pris op mod udbyttet?

Hilsen
Martin

Fra : Lars Clement

Dato : 28-11-10 20:41

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> være langt billigere. Lyder det ikke som en bedre ide hvis man sætter pris

Hej Martin.
Jeg skiftede selv eternittag for et par år siden. Vi efterisolerede med 200
mm ude under taget mens pladerne var taget af. Det var ikke noget problem
med hensyn til pladsen, da der er udhæng.
- har jeg misforstået ?
--
venligst

Lars Clement

indsætmitefternavn@hejlsnet.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-11-10 22:13

Lars Clement wrote:

> [...]
> 200 mm ude under taget mens pladerne var taget af. Det var ikke noget
> problem med hensyn til pladsen, da der er udhæng.

Jeg har nok ikke være klar nok, men der er allerede isolering, 150 mm
svjv, og vi har så tænkt på at få 100 mm ekstra. Men det er der ikke
plads til, derfor skal tagkonstruktionen hæves en smule.

Det har jeg i al fald fået at vide ... :)

Fra : cykelsmeden

Dato : 28-11-10 22:33

Den 28-11-2010 22:12, Martin Larsen skrev:
> [...]
> svjv, og vi har så tænkt på at få 100 mm ekstra. Men det er der ikke
> plads til, derfor skal tagkonstruktionen hæves en smule.

Jeg valgte selv at lægge omkring 200 mm papiruld ovenpå.
arbejdet blev udført med en skrældekniv (til at åbne pakkerne) og en
kort samt lang rive.
Pakkerne blev åbnet på midten af gangbroen (120 cm højde) med et snit på
langs. med den korte rive blev papirulden "rusket godt op" og skubbet så
langt ud jeg kunne. Derefter den lange rive helt ud til kanten af
loftet. Et dejligt materiale at arbejde med, Var kulsort, men INTET
ubehag, hverken på hud eller med åndedræt (har endda astma)
Uldet nærmest flyder ned i revner og sprækker. Ligger nu 5 år efter som
dengang.

Kan anbefales!

//finn

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-11-10 10:30

cykelsmeden wrote:

> Jeg valgte selv at lægge omkring 200 mm papiruld ovenpå.

Skal det forstås sådan at du lagde papiruld omkring den eksisterende
isolering uden at det var nødvendigt at hæve tagkonstruktionen?

Fra : cykelsmeden

Dato : 29-11-10 13:47

Den 29-11-2010 10:30, Martin Larsen skrev:

> Skal det forstås sådan at du lagde papiruld omkring den eksisterende
> isolering uden at det var nødvendigt at hæve tagkonstruktionen?

Ja, jeg har et alm. 15gr. eternittag med en gangbro = 3 brædder.
Jeg tog et par pakker op ad gangen, (de er i ruller ~1m*40 cm) skar op
og "uldede" den komprimerede uld op med først den lille rive, - senere
fandt jeg ud af at få hjælp af en batteriboremaskine med et "piskeris"
(malingsblander). Ulden bliver næsten som flydende.
- og det kan IKKE brænde. Der fås hos proffessionelle en
"blandemaskine" som løsner ulden, hvorefter den kan blæses ud, - men det
koster vist.

Ulden har iøvrigt egenskaber, som overflødiggør dampspærre, hvilket
passede mig udmærket, da den originale fra sidst i 60erne ikke er særlig
pænt lagt - utæt aht.

//finn

Fra : Martin Bak

Dato : 29-11-10 17:08

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i en meddelelse

> Ulden har iøvrigt egenskaber, som overflødiggør dampspærre, hvilket
> passede mig udmærket, da den originale fra sidst i 60erne ikke er særlig
> pænt lagt - utæt aht.

Arhh.. Dampspærren lægger man ikke af hensyn til isoleringen. Så isoleringen
kan ikke overføldiggøre dampspærre, med mindre den fungerer som dampspærre i
sig selv, og det gør den vel næppe.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : cykelsmeden

Dato : 29-11-10 17:49

Den 29-11-2010 17:08, Martin Bak skrev:

> Arhh.. Dampspærren lægger man ikke af hensyn til isoleringen. Så isoleringen
> kan ikke overføldiggøre dampspærre, med mindre den fungerer som dampspærre i
> sig selv, og det gør den vel næppe.
næh!
Dampspærre lægger man for at undgå kondens i isoleringsmaterialet.
Papiruld har den egenskab at det er fugtledende, og derfor kan optage
store mængder, som det afsætter igen når der bliver tørrere.
Læs midterste afsnit i
http://www.byggeri.dk/produktpro/view_produkt.asp?id=333

- og det virker

//finn

Fra : Aksel

Dato : 29-11-10 11:53

> [...]
> hverken på hud eller med åndedræt (har endda astma)
> Uldet nærmest flyder ned i revner og sprækker. Ligger nu 5 år efter som

Hvad med brandfaren ved oplægning af papiruld. Jeg erindrer at have set et
hus, der var isoleret på loft og hulmur med træspåner gå op i flammer - det
gik stærkt!
Mvh
Aksel

Fra : ***Frank***

Dato : 29-11-10 12:21

"Aksel" <Aksel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> et hus, der var isoleret på loft og hulmur med træspåner gå op i flammer -

Dansk Brand- og Sikrings- Teknisk Institut har målt papiruld til at have en
af markedets højeste brandmodstande.
Alt organisk materiale kan brænde.
Men Papiruld brænder og forkuller meget langsomt.
Papiruld smelter langsomere som stenuld, og klarer sig meget langt bedre
end glasuld, hvilket Dansk Brandteknisk institut offentliggjorde på et
seminar i Middelfart den 1. oktober 2001.

Mvh
Frank

Fra : Max

Dato : 28-11-10 22:54

Hej Martin

> Nuvel, men hvis vi forestiller os en levetid på 30 år for det nye tag,
> så skal vi altså hente 2000 kr ind på varmeregningen om året med den
> nye isolering. Er det ikke ret urealistisk?

Jeg fik isoleret mit tag i forbindelse med ny belægning, der hele
hulrummet i et pyramidetag gik fra at være tomt til at være
fyldt med Rockwool. Men jeg mener faktisk ikke at jeg har
kunne bemærke det på varmeregningen i de 6-7 år er gået
siden. Men besparelsen afhænger jo også af hvad du betaler
for din varme, min er meget billig, så billig at skulle jeg spare
2000 kr. om året, ja så skal jeg reducere mit varmeforbrug
med 25%.

Max

Fra : ***Frank***

Dato : 29-11-10 11:25

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> være langt billigere. Lyder det ikke som en bedre ide hvis man sætter pris

Det lyder lidt dyrt.

Nu skriver du godt nok 75 m2.
Men er det så ikke 75 m2 grundareal du mener ?
I eksemplet neden under har jeg ihvertfald beregnet at det er grundareal.
Det giver et ca tagareal på 100m2.

100 m2 nyt eternittag inkl. sternbrædder, ny indfatning ved skorstenen
og bortkørsel af det gamle tag ca pris inkl moms. 65000,-

Isolering af loft 200 mm papiruld indblæst inkl hævning af gangbro og
loftlem, ca pris inkl moms 21000,-
Skal tagkonstruktionen hæves af en eller anden grund vil det nok koste ca
25000,- ekstra.

Prøv at indhente nogle flere tilbud, og se om ikke du kommer tæt på disse
priser.

Mvh
Frank

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-11-10 11:33

Hej Frank

> Nu skriver du godt nok 75 m2.
> Men er det så ikke 75 m2 grundareal du mener ?

Nej, det er tagarealet. Over bryggers og badeværelse er der fladt tag
med tagpap, og huset er kun 90 kvm. Så derfor ca. 75 kvm tag.

> I eksemplet neden under har jeg ihvertfald beregnet at det er grundareal.
> Det giver et ca tagareal på 100m2.

Hvordan har du udregnet priserne? Lægger du selv tag?

Hilsen
Martin

Fra : ***Frank***

Dato : 29-11-10 11:48

> [...]
> tagpap, og huset er kun 90 kvm. Så derfor ca. 75 kvm tag.

> Hvordan har du udregnet priserne? Lægger du selv tag?

Hej Martin..

Jamen så er priserne lidt anderledes.

75 m2 nyt eternittag inkl. sternbrædder, ny indfatning ved skorstenen
og bortkørsel af det gamle tag ca pris inkl moms. 49000,-
( Prisen er selvfølgelig inkl skift af lægter til T1 lægter )

Isolering af loft 200 mm papiruld indblæst inkl hævning af gangbro og
loftlem, ca pris inkl moms 16000,-

Skal tagkonstruktionen hæves af en eller anden grund vil det nok koste ca
20000,- ekstra.

Vi lægger nye tage
Renser og maler tage
Isolerer med papiruld
Opsætter nye tagrender
og laver mindre tømreropgaver.

Mvh
Frank

Fra : cykelsmeden

Dato : 29-11-10 13:54

Den 29-11-2010 11:48, ***Frank*** skrev:
> 75 m2 nyt eternittag inkl. sternbrædder, ny indfatning ved skorstenen
> og bortkørsel af det gamle tag ca pris inkl moms. 49000,-
300m2 = 50000*4?

> ( Prisen er selvfølgelig inkl skift af lægter til T1 lægter )

> Vi lægger nye tage
> Opsætter nye tagrender
> og laver mindre tømreropgaver.

hvorhenne i verden?
//finn

Fra : ***Frank***

Dato : 29-11-10 14:20

> hvorhenne i verden?
> //finn

Hej.

Vi kommer fra Holmegaard,
så vi kører hovedsageligt på sydsjælland.

Mvh
Frank

Fra : cykelsmeden

Dato : 29-11-10 14:31

Den 29-11-2010 14:19, ***Frank*** skrev:
> Vi kommer fra Holmegaard,
> så vi kører hovedsageligt på sydsjælland.

så er der for langt til toppen
//finn

Fra : ***Frank***

Dato : 29-11-10 14:34

> så er der for langt til toppen
> //finn

Det kommer an på hvilken top det er

Mvh
Frank

Fra : ***Frank***

Dato : 29-11-10 14:33

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i en meddelelse

Sorry jeg overså dit spørgsmål.

> 300m2 = 50000*4?

Det afhænger jo selvfølgelig af taget.
feks antal skorstene og diverse.

Men 300 m2 nyt eternittag, nye T1 lægter, inkl. sternbrædder, ny indfatning
ved skorstenen
og bortkørsel af det gamle tag ca pris inkl moms 185000,- kr

Mvh
Frank

Fra : cykelsmeden

Dato : 29-11-10 15:33

Den 29-11-2010 14:32, ***Frank*** skrev:
> Men 300 m2 nyt eternittag, nye T1 lægter, inkl. sternbrædder, ny indfatning
> ved skorstenen
> og bortkørsel af det gamle tag ca pris inkl moms 185000,- kr
Det ville også have lydt realistisk
+ lidt til et par skotrender.
(skorsten er kun ½ ved gavl.

jeg fik et bud på det dobbelte (excl moms), så jeg skiftede selv 12
plader.

vil det være dyrere eller billigere med træplader med tagpap/ trekantlister?
//finn

Fra : ***Frank***

Dato : 29-11-10 15:58

> jeg fik et bud på det dobbelte (excl moms), så jeg skiftede selv 12
> plader.

Så ville det vist også være betalt

> vil det være dyrere eller billigere med træplader med tagpap/
> trekantlister?
> //finn

Det ved jeg desværre ikke, da vi ikke laver pap.
Men jeg vil tro at det ville blive dyrere.

Mvh
Frank

Fra : Max

Dato : 29-11-10 16:08

Hej Frank

> Vi lægger nye tage
> Renser og maler tage
> Isolerer med papiruld
> Opsætter nye tagrender
> og laver mindre tømreropgaver.

Kan vi ikke slippe for dine reklamer her i gruppen ?

Max

Fra : ***Frank***

Dato : 29-11-10 17:04

> Hej Frank
> Kan vi ikke slippe for dine reklamer her i gruppen ?
>
> --
> Mvh
> Max

Sorry Max.
Skal ikke ske igen.

--

Mvh Frank
Vi lægger nye tage - Renser og maler tage

Fra : Max

Dato : 29-11-10 18:50

Hej Frank

> Skal ikke ske igen.

Fint at du har set muligheden med signaturen, den er
som skabt til opgaven. Og så genere det ingen.
Du har så bare en tom linie for meget lige efter
signaturadskilleren.

Max

Fra : ***Frank***

Dato : 29-11-10 20:46

> [...]

> som skabt til opgaven. Og så genere det ingen.
> Du har så bare en tom linie for meget lige efter

Det er hermed rettet.

--
Mvh Frank

Fra : Max

Dato : 29-11-10 21:00

Hej Frank:

> Det er hermed rettet.

Korrekt, flot gjort.

Max

Fra : Martin Larsen

Dato : 30-11-10 15:01

Max wrote:

> Kan vi ikke slippe for dine reklamer her i gruppen ?

Det skal siges til Franks forsvar at det var svar på et direkte
spørgsmål fra mig.

Jeg spurgte: "Hvordan har du udregnet priserne? Lægger du selv tag?"

Fra : Max

Dato : 30-11-10 16:02

Hej Martin

> Jeg spurgte: "Hvordan har du udregnet priserne? Lægger du selv tag?"

Det var slet i det svar der var tale om.

Max

Fra : Martin Larsen

Dato : 30-11-10 19:37

Max wrote:

> Det var slet i det svar der var tale om.

Det var det nu alligevel, men derfor er jeg da enig i at det er bedre at
putte infoen i footeren

http://tinyurl.com/2vg3pfn

Martin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-11-10 23:41

Max wrote:
> Hej Frank

> Kan vi ikke slippe for dine reklamer her i gruppen ?

Intet firmanavn, ingen kontaktoplysninger, så hvor er reklamen?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Max

Dato : 01-12-10 00:02

Hej Erik

> Intet firmanavn, ingen kontaktoplysninger, så hvor er reklamen?

Kik nu ordentlig efter, så fatter du det nok.

Max

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-12-10 00:12

Max wrote:

> Kik nu ordentlig efter, så fatter du det nok.

Han oplyste at være fra Holmegård-området. Hvis jeg på Krak søger efter
tømrere i Holmegård, får jeg 44 hits - flere af dem fremhæver at være
specialister i tagrenovering, så det kan ikke være det, du kalder reklame.

Fra : .Kody

Dato : 29-11-10 13:04

Efter mange tanker skrev Martin Larsen:
> [...]

> billigere. Lyder det ikke som en bedre ide hvis man sætter pris op mod

Prøv gratis beregner her :
http://www.solarcitycopenhagen.dk/Energirammen.349.aspx

..Kody