Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
At købe maskiner for opstart af servicevir~
Fra : Mikkel

Dato : 27-11-10 18:08

Hej
i onsdags fik jeg mig mit CVR nummer, hvorefter eg hurtigt fik nogle
opringninger + nogle tilbusdmail fra firmaer der vil sælge maskiner og
forbrugsmaterialer for mit firma, jeg kalder det "dæk38" hvor jeg vil
sælge og montere nye dæk.
Firmaet er indtil videre registreret som enkeltmandsfirma
I går (fredag) var jeg ude at se på nogle maskiner, og da jeg vil
starte forsigtigt op vil jeg starte op med nogle gode brugte maskiner,
det har forhandleren også.
Her kommer det jeg så er i vildrede med, og da jeg ikke kender
skattereglerne endnu, så her kommer nok mange spørgsmål fra mig i
fremtiden.
Han ville sælge en dækmonteringsmaskine for ca 10.000 kr, noget
vigtigt tilbehør til samme maskine også for 10.000 kr
og en afballanceringsmaskine for 9.500 kr., det hele naturligvis +
moms.
Jeg er klar over jeg kan trække momsen fra
Men han nævnte jeg kunne få fradrag på alle maskinerne, eftersom de
ikke oversteg 11.000 kr stykket.
Kan i hjælpe mig med at forstå hvad han mente med det, da jeg ikke
ville fremstå som idiot overfor ham, spurgte jeg ikke så meget ind til
det.
Jeg får nok ikke startet op i år, men han mente også det skattemæssigt
også kunne betale sig at købe maskinerne allerede i år.

Mvh
dæk38
Peter Micheelsen
Møllebakken 38
5690 Tommerup

Fra : Mikkel

Dato : 27-11-10 18:16

Måske skal jeg lige nævne at maskinerne bliver købt af min egen
privatøkonomi, hvor firmaet ikke (endnu) har sin egen økonomi, og der
bliver ikke lånt penge til indkøb af maskiner.

Mvh

dæk38
Peter Micheelsen
Møllebakken 38
5690 Tommerup

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-11-10 19:07

Mikkel skrev:

> i onsdags fik jeg mig mit CVR nummer

Prøv at sørge i dk.erhverv, der vil du sikkert få mange
flere kompetente svar.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : Michael Sørensen

Dato : 27-11-10 19:41

Den 27-11-2010 18:08, Mikkel skrev:

> [...]
> Jeg får nok ikke startet op i år, men han mente også det skattemæssigt
> også kunne betale sig at købe maskinerne allerede i år.

Det han hentyder til er, at man skattemæssigt ikke kan straksfradrage
beløb, der overstiger 12.300 (de kr. 11.000 er en gammel sats, 2010
satsen hedder 12.300 og ændres hvert år)

Overstiger købet 12.300 skal de aktiveres skattemæssigt, og der kan kun
opnåes fradrag for 25% af saldoen hvert år indtil saldoen kommer under
12.300.

Eksempel:
Køb 2010 100.000
Afskrivning 2010, 25% 25.000
Saldo 2010 75.000
Afskrivning 2011, 25% 18.750
Saldo 2011 56.250
Afskrivning 2012, 25% 14.063
Saldo 2012 42.187

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 28-11-10 01:30

"Mikkel" <no@spam.dk> wrote in message

> Jeg får nok ikke startet op i år, men han mente også det skattemæssigt
> også kunne betale sig at købe maskinerne allerede i år.

Hvis du ikke har nogen indtægter i firmaet år, så kan det godt give noget
bøvl at få fradrag for udgifterne.

Snak med skat om det er OK eller vent til efter nytår.

Fra : Mikkel

Dato : 29-11-10 10:15

1000 tak skal i have, det hjalp mig til at forstå hvad han mente

Fra : alexbo

Dato : 29-11-10 13:56

"Mikkel" skrev

> 1000 tak skal i have, det hjalp mig til at forstå hvad han mente

Jeg mener så ikke han har ret i ret meget, der er ingen fordel ved at købe i
år hvis du først får brug for maskinerne næste år, det er bedre at have
udgifterne i samme år som indtægterne.
Jeg er heller ikke enig i at du kan straksafskrive dækmonteringsmaskine og
tilbehør, det regnes som en samlet maskine.
Om afballanceringsmaskinen kan holdes for sig selv er også tvivlsomt, f.eks.
vil en ny computer og en ny printer blive regnet som et indkøb.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=74219

Nu kan man gøre gældende at en afbalanceringsmaskine kan fungere uden et
dækapparat, men en printer kan også fungere uden en computer.
Med hensyn til tilbehøret til dækapparatet bliver det meget vanskeligt at
påstå at det er en separat maskine.

Nu gør det ingen skade at straksafskrive det hele, man kan højst få det
underkendt, men det vil være meget nemmere at få det godkendt næste år hvor
der også er indtægter, end i år hvor der stort set ingenting bliver at
indtægtsføre.

Ud over det vil jeg også anbefale dk. erhverv, der sker ikke så meget i
gruppen som tidligere, men det er et godt sted at spørge og google tilbage
i, næsten alt har været vendt og drejet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Michael Sørensen

Dato : 29-11-10 17:11

Den 29-11-2010 13:56, alexbo skrev:

> [...]
> købe i år hvis du først får brug for maskinerne næste år, det er bedre
> at have udgifterne i samme år som indtægterne.

Jeg kan heller ikke se, hvad fordelen skulle være ved at købe i år i
forhold til næste år. Der kan sagtens være konkrete forretningsmæssige
fordele, men ud fra indlægget kan jeg ikke se dem.

Til gengæld er det n sjov formulering: "det er BEDRE at have udgifterne
i samme år som indtægterne"

Hvad der ligger i ordet BEDRE er uklart, men jeg indberetter ofte
selvangivelser, hvor der endnu ikke er indtægter i såvel nystartede
selskaber som for private.

Det samme er ofte tilfældet med moms. Mange virksomheder har ofte
negative momsangivelser i virksomhedens startperiode, da moms er et
straksfradrag i modsætning til SKAT, hvor der kun gives straksfradrag
til småaktiver under 12.300 i 2010 kr.

Jeg ved, at dit argument er, at SKAT nemmere vil "købe" fradraget,
såfremt der er indtægter at modregne det i, men det er ikke et krav. Men
det er selvsagt ikke meningen, at man skal fradrage sin underskudshobby
eller en "fiktiv" virksomhed skattemæssigt, hvilket SKAT er meget
opmærksomme på.

> [...]
> dækapparat, men en printer kan også fungere uden en computer.
> Med hensyn til tilbehøret til dækapparatet bliver det meget vanskeligt

Du har fat i noget af det, der kan drille lidt i afskrivningsloven, da
det ikke er soleklart, hvornår tingene skilles ad. Computeren og
printeren er det klassiske eksempel.

Personligt ville jeg straksafskrive afbalanceringsmaskinen fuld ud hos
mine kunder, mens "tilbehøret" til dækapperatet kræver mere kendskab. Er
det reservedele, forbrugsstoffer, forbedringer, ekstramateriale eller
hvad dækker det over. De to førstnævnte ville jeg afskrive fuldt ud,
mens jeg ville aktivere de to sidstnævnte, såfremt den samlede pakke
overstiger grænsen for småaktiver.

> [...]
> underkendt, men det vil være meget nemmere at få det godkendt næste år
> hvor der også er indtægter, end i år hvor der stort set ingenting bliver

Alternativt giver det blot underskud i 2010. (det er der efterhånden så
meget der gør i disse tider) :(

Fra : Mikkel

Dato : 30-11-10 10:27

1000 tak skal i have for den store hjælp. jeg kendte ikke dk.erhverv,
men vil fremover skrive mine indlæg der.

Mvh

dæk38
Peter Micheelsen
Møllebakken 38