Har du erfaring med jordkælder?
Fra : Tom Andersen

Dato : 27-11-10 20:30

Kun som "gør det selv" projekt og gerne i mindre målestok, 2 - 3
kvadratmeter. Også gerne hvis der er tale om en avanceret kule, med let
adgang til at plukke fra lageret...
Så hører jeg meget gerne om dine erfaringer.

I øjeblikket bruger jeg en helt primitiv kule, bygget op om et hul i jorden
og dækket med kalm/ vintermåtte. Og det er jeg lidt træt af, når jeg skal
hente varerne. Det fungerer m.h.t. kvaliteten - varerne er i top helt hen i
april.

PS
Jeg er ikke interesseret i diverse alternativer fra byggemarkedet -
flamingotønder o.s.v., mnen kun i erfaringer med jordkælder/ varig kule.

Tom

Fra : CC

Dato : 27-11-10 23:30

Den 27-11-2010 20:30, Tom Andersen skrev:
> [...]
> hente varerne. Det fungerer m.h.t. kvaliteten - varerne er i top helt hen i

Naboen har gravet/bygget sin ind i en skrænt.
"Kanappen" er bygget af træ (trykimprægneret tror jeg) hvor der opnås
let adgang til kulen ved åbne "vinduerne".

Hvis du ikke har en skrænt, kan du ikke bygge en hvor nedganngen er
ligesom en nedgangen til en stormkælder

Fra : Tom Andersen

Dato : 29-11-10 17:14

"CC" <cc@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Naboen har gravet/bygget sin ind i en skrænt.
> "Kanappen" er bygget af træ (trykimprægneret tror jeg) hvor der opnås let
> adgang til kulen ved åbne "vinduerne".

oh, hvem der blot havde en skrænt :)

> Hvis du ikke har en skrænt, kan du ikke bygge en hvor nedganngen er
> ligesom en nedgangen til en stormkælder

Jeg ender nok på et kompromis imellem karnappen og stormkælderen for at øge
komforten i forhold til en stormkælder placeret direkte på jorden.
Jeg må så grave ud og mure noget op og dække med jord, som en lille høj og
så bruge stormkælderen som adgangsvej. Der skal være ståhøjde - for mit og
konens vedkommende er 170 cm nok :)

Ved du om din nabo har gjort noget særligt ud af ventilationen?

Tom