Kæmpemølle
Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 27-11-10 10:31

Hvis man kan lave en flydende rotormølle på 20 MW, hvad er der så til hinder
for at lave en der er 100 gange så stor? (der er jo vanddybder nok, der også
er ret tæt på land).

Hvordan har man iøvrigt tænkt sig at generatoren skal fungere/vedligeholdes?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Andersen

Dato : 27-11-10 11:56

On 27-11-2010 10:30, Preben R. Sørensen wrote:
> [...]
> nok, der også er ret tæt på land).
>
> Hvordan har man iøvrigt tænkt sig at generatoren skal

Uden i øvrigt at kende noget til projektet, så vil jeg mene det er et
problem at skalere vindmøller "i det uendelige" da vindtrykket der kan
udnyttes til energiproduktion stiger kvadratisk (arealet beskrevet af
vindmøllens vinger) mens vindmøllens materiale forbrug og dermed vægt
stiger kubisk.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 27-11-10 12:52

Preben R. Sørensen skrev:

> [...]
> (der er jo vanddybder nok, der også er ret tæt på land).
> Hvordan har man iøvrigt tænkt sig at generatoren skal

Hvad er det egentlig du tænker på? Er det en såkaldt
"tidevands- eller havstrømsgenerator"? Sådan nogle
har i hvert fald været nævnt for nylig i medierne.

--
Herluf :·)

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 27-11-10 13:06

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev

> Hvad er det egentlig du tænker på? Er det en såkaldt
> "tidevands- eller havstrømsgenerator"? Sådan nogle
> har i hvert fald været nævnt for nylig i medierne.

Tænker på en jeg ikke kan stave til, en darrieus-rotor, det var DTU der
ville kaste sig ud i at udvikle dem.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 27-11-10 15:32

Preben R. Sørensen skrev:

> Tænker på en jeg ikke kan stave til, en darrieus-rotor, det
> var DTU der ville kaste sig ud i at udvikle dem.

Nå, den. Jeg troede egentlig at man havde opgivet de der
vandret roterende vindrotorer. Men det ser da ud til at de
har lavet en megastor en i Cap-Chat, Quebec, Canada:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Quebecturbine.JPG

http://www.eolecapchat.com/e_index.html

--
Herluf :·)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-11-10 09:00

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> [...]
> vandret roterende vindrotorer. Men det ser da ud til at de
> har lavet en megastor en i Cap-Chat, Quebec, Canada:

Vil DTU mon også vil teste darrieus-møllen i stor
størrelse?

Der er jo både fordele og ulemper ved den type. Den
er altid uafhængig af vindretningen. Det tunge grej,
som gear og turbine er placeret nede ved jorden, og
er lettere at servicere. Men indtil videre er darrieus-
møllen vist kun cirka 90 % så effektiv som tilsvarende
traditionelle vindmøller. Og så kan den ikke starte
selv, men skal sættes i gang af en el-motor.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-11-10 19:39

On 11/28/2010 09:00 AM, Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> traditionelle vindmøller. Og så kan den ikke starte
> selv, men skal sættes i gang af en el-motor.

Når de gearløse vindmøller vinder frem, vil service blive mindre, og så
bliver de nok vanskelige at konkurrere mod.

Mvh
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-11-10 22:40

Preben R. Sørensen skrev:

> Hvis man kan lave en flydende rotormølle på 20 MW, hvad er der så til hinder
> for at lave en der er 100 gange så stor? (der er jo vanddybder nok, der også
> er ret tæt på land).

Bygge- og reparationsomkostningerne.

Jeg så et billede af en gravko engang. Den var *enorm*. Den stod
og samlede støv fordi det var alt for rasende dyrt at holde den
funktionsdygtig. Jo større dele der gnider mod hinanden, jo
større slid. Og nogle af boltene krævede monsterspecialværktøj
når der skulle skrues på dem.

--
Bertel

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 28-11-10 02:01

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> funktionsdygtig. Jo større dele der gnider mod hinanden, jo
> større slid. Og nogle af boltene krævede monsterspecialværktøj

Man skulle bare tro at større = mere effektiv = billigere pr. produceret
Watt.

Eller man kan spørge: Hvis det er rentabelt at lave en given mølle, hvorfor
så ikke lave det antal der kan afsættes strøm fra.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-11-10 09:20

Preben R. Sørensen skrev:

> Man skulle bare tro at større = mere effektiv = billigere pr. produceret
> Watt.

Sådan hænger verden ikke sammen som det fremgår af det med
gravkoen. Der er en størrelse der er ideel hvor både større og
mindre enheder er dyrere i samlede omkostninger.

> Eller man kan spørge: Hvis det er rentabelt at lave en given mølle, hvorfor
> så ikke lave det antal der kan afsættes strøm fra.

Øh jo ... hvorfor ikke? Hvorfor spørger du?

Hvis du mener hvorfor f.eks. Vestas ikke har lavet 10 milliarder
vindmøller, så er det jo et spørgsmål om løbende at få penge nok
i kassen til at finansiere produktionen.

--
Bertel