Lotteri
Fra : Ulrik

Dato : 14-11-10 16:07

Hej

En kvinde deltager i et lotteri. Hun ved, hun har 37 lodder, og at der
er 42% af deltagerne, der har flere lodder end hun har.

Kan man sige noget som helst om hendes chancer for at vinde?

Mvh
Ulrik

Fra : Leif Neland

Dato : 14-11-10 16:24

Den 14-11-2010 16:07, Ulrik skrev:
> [...]
> er 42% af deltagerne, der har flere lodder end hun har.
>
> Kan man sige noget som helst om hendes chancer for at vinde?

Den højeste chance er, hvis de 42% har 38 lodder og de 58% har et lod

Den mindste er, hvis de 42% har en mulliard lodder hver, og de 58% har
47 lodder = 0

For at finde den højeste chance må man vide, hvor mange deltagere der
er; jo flere deltagere, jo mindre chance for gevinst.

Hvis de 42% er en præcis værdi, er det mindste antal 50, da 42% ikke kan
forkortes mere end til 21/50.
(eller 51, hvis der menes 42% af de øvrige)

Fra : Ulrik

Dato : 14-11-10 16:29

On 14-11-2010 16:23, Leif Neland wrote:
> og de 58% har 47 lodder = 0

Arh... De må have 1 lod, ellers deltager de jo ikke :)

/Ulrik

Fra : Leif Neland

Dato : 14-11-10 16:37

Den 14-11-2010 16:28, Ulrik skrev:

> Arh... De må have 1 lod, ellers deltager de jo ikke :)
>
> /Ulrik

Det jeg mente var:
"Den mindste er, hvis (de 42% har en mulliard lodder hver, og de 58% har
47 lodder) = 0 "

Eller 1/100.......0 (Jeg ved ikke hvor mange nuller der er i en mulliard
)

Fra : Leif Neland

Dato : 14-11-10 16:39

Den 14-11-2010 16:23, Leif Neland skrev:

> Den mindste er, hvis de 42% har en mulliard lodder hver, og de 58% har
> 47 lodder = 0

Ups, jeg mente 37 lodder hver, det det højeste antal de kan have, hvis
de ikke skal have flere end vores kvinde.

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-11-10 17:53

Ulrik skrev den 14-11-2010 16:07:
> [...]
> er 42% af deltagerne, der har flere lodder end hun har.
>
> Kan man sige noget som helst om hendes chancer for at vinde?

Hvor mange lodder er med i den pulje som man trækker?

Er der kun de lodder med som er købt? (lidt i stil med Kræftens bekæmpelse)

Eller er der også lodder med som ingen har købt? (lidt i stil med lotto)

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Ivar

Dato : 14-11-10 20:31

Ulrik skrev:

> En kvinde deltager i et lotteri. Hun ved, hun har 37 lodder, og at der er 42%
> af deltagerne, der har flere lodder end hun har.

> Kan man sige noget som helst om hendes chancer for at vinde?

De 42% kan være 21 personer eller mange millioner. Antallet af lodder
kender vi heller ikke. Der må mindst være 21*38 + 1*37 + 28*1 lodder,
altså mindst 863 lodder.
Chancerne for at vinde er højest 37/863 = 0,043

Ivar Magnusson