obligation vs penge
Fra : sømand1

Dato : 01-11-10 18:30

Er der nogen fornuftig forklaring på hvorfor staten kan skabe en obligation men
ikke penge?

Fra : Krabsen

Dato : 01-11-10 20:24

Den 01-11-2010 18:30, sømand1 skrev:
> Er der nogen fornuftig forklaring på hvorfor staten kan skabe en
> obligation men ikke penge?

Spørgsmålet - som det er formuleret - er et nonsensspørgsmål der ikke
kan besvares.

Både kontanter og (stats)-obligationer er beviser på tilgodehavender hos
staten.
Forskellen er groft sagt, at kontanter:

- altid er indløselige*) og altid til kurs 100,
- ikke er rentebærende (med mindre man låner dem ud til f.eks. sin bank)

mens obligationer:

- er rentebærende
- først er indløselige på udløbsdatoen; indtil da er man henvist til at
forsøge at afsætte dem på markedsvilkår til en kurs, der normalt afviger
fra 100.

*) dog ikke guld-indløselige, idet Danmark 'gik fra guldet':
Guldindløsligheden blev midlertidigt ophævet i august 1914 og endeligt i
september 1931.

Fra : sømand1

Dato : 02-11-10 10:00

"Krabsen" <usenet@krabsen.dk> wrote in message

> [...]
> besvares.
>
> Både kontanter og (stats)-obligationer er beviser på tilgodehavender hos

Forudsat at det er staten som ejer/skaber pengene. Nu tenkte jeg ikke specielt på
kontanter.

> Forskellen er groft sagt, at kontanter:
>
> - altid er indløselige*) og altid til kurs 100,
> - ikke er rentebærende (med mindre man låner dem ud til f.eks. sin bank)

Penge er rentebærende, dvs de er skabt som en rentebærende gæld.

Som sådan bliver forskellen mindre synlig.

Fra : sømand1

Dato : 02-11-10 10:02

"sømand1" <someone@yahoo.dk> wrote in message

> "Krabsen" <usenet@krabsen.dk> wrote in message

> Forudsat at det er staten som ejer/skaber pengene.

Og det er jo ikke korrekt.

Fra : Krabsen

Dato : 02-11-10 10:15

Fra : sømand1

Dato : 02-11-10 10:44

> Som jeg skrev:
>
> "Spørgsmålet - som det er formuleret - er et nonsensspørgsmål der ikke kan
> besvares."

Måske burde du forklare hvorfor du mener et er et nonsensspørgsmål som ikke kan
besvares! Det gjorde du ikke i det foregående.

Fra : kjaer

Dato : 02-11-10 21:30

sømand1 wrote:

> Måske burde du forklare hvorfor du mener et er et nonsensspørgsmål
> som ikke kan besvares! Det gjorde du ikke i det foregående.

En hver amatør kan indse at det er pinligt nonsens. Man skaber ikke penge.
obligationer og pengesedler er en slags kvitering.

Fra : Vidal

Dato : 01-11-10 22:14

Den 01-11-2010 18:30, sømand1 skrev:
> Er der nogen fornuftig forklaring på hvorfor staten kan skabe en obligation men
> ikke penge?

Staten trykker da masser af pengesedler. Er det ikke
penge i dit univers?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Johnni

Dato : 02-11-10 15:51

"sømand1" <someone@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> Er der nogen fornuftig forklaring på hvorfor staten kan skabe en
> obligation men ikke penge?

jeg har ikke lige nogen uddanelse til at begrunde mit svar men det er mere
lige hvad jeg kan huske af historie og hvad jeg tror hvordan tingne hænger
sammen.

Grunden til staten ikke "bare lige" trykker nogle flere penge er at hele
penge systemet "overlevelse" er bygget på at brugerne har tillid til at
systemet fungere, skal tilliden til systemet's overlevelse evne bevares så
skal staten holde sig fra at gentage histioriens fejltrin et eks.: tyskernes
over trykning af penge i 1940'erne. Folk fik "for mange" penge at kunne
bruge og kunne betale overpris for tingne og landet oplevede en overhøj
inflasion der havde en negativ virkning på samfundet.

en stats obligation bør udstædes med omtanke, da de blev "opfundet" blev alt
fryd og glæde, man kunne jo selv skabe vægst i de områder man ønskede, enda
helt uden at man selv havde midlerne, man udstæde jo "bare" en bunke
obligationer dem ville folk jo gerne købe fordi der var loved et rente
afkast, og alt gik godt indtil at de rente penge skulle betales, havde
staten ikke brugt de obligation-lån til noget som gav staten en ekstra
indtægt til at betale de renter, opstod problemet!! hvad nu, aaha flere nye
obligationer med et endnu højere renteafkast ellers ville folk jo ikke købe
dem, bingo så har vi en ond cirkel

Johnni

Fra : sømand1

Dato : 02-11-10 17:25

"Johnni" <johnnimn@anarki.dk> wrote in message
> [...]
> systemet "overlevelse" er bygget på at brugerne har tillid til at systemet

Så er spørgsmålet: ER der god grund til at have tillid til pengesystemet? eller
måske rettere, er der grund til at ikke have tillid?

> [...]
>for tingne og landet oplevede en overhøj inflasion der havde en negativ virkning

Du tænker på 20erne? Der er flere gange hvor et eksisterende pengesystem er
saboteret for at undergrave det og dermed prøve at påvise at udstedning af penge
ikke kan foretages med andet end monopol herpå af privatejede banker.

> [...]
> et endnu højere renteafkast ellers ville folk jo ikke købe dem, bingo så har vi

Absolut så.
I og med det nuværende pengesystems natur er der altid et problem omkring
tilbagebetaling af lån, som angivelig kommer fra den eksisterende pengemængde.
Pga rentebyrden skal pengemængden kontinuerligt udvides (som man oplever i
såkaldte opsvingstider), ellers vil den ufravigeligt skrumpe ind hurtigt, hvilket
betyder at mange ikke afdrage på sine lån.
Når rentebærende penge (i alle afskygninger) er skabt som en gæld af private
banker ved f.x at folk anmoder om lån er det kun hovedstolen som skabes, resten
(altså de påløbne renter) skal tages ud af det som i forvejen findes i omløb.
Dette er et matematisk problem for hele det eksisterende pengesystem. Det er også
statens problem når de låner i form af at udstede obligationer eller anden
sikkerhed til folk og banker (NB).
I dette scenarie siger det sig selv at alle lån aldrig kan tilbagebetales, men
kun vha at tage nye lån kan man udskyde den endelige afregning og det er ikke
holdbart i det uendelige. (Når jeg siger dette, så tager jeg ikke højde for den
juridiske del af selve pengeskabelsesprocessen og selve lødigheden af den
kontrakt man indgår med et pengeinstitut når man låner, som er noget helt andet
igen.)

Som svar på mit indledende spørgsmål vil jeg sige at den eneste grund til at
staten ikke kan skabe (rentefrie) penge er at de ved lov har overladt monopolet
(retten) til at skabe (og regulere) penge og dermed også den økonomiske
pengepolitik til nationalbanken (som en privatejet bank). Dermed
har den staten givet afkald til private interesser DET centrale våben som kan
bygge op eller destruere et samfund.

Kunne staten skabe rentefrie penge, så ville det selvsagt betyde store problemer
for det eksisterende pengesystem som for nogles vedkommende ville være særdeles
uvelkomment da det er bygget op over århundreder med det formål for øje at
kontrollere penge. Det er ingen logisk grund til at tro eller mene at private
bankinteresser bedre og ærligere vil forvalte magten forbundet i at at regulere
pengepolitikken end staten, dvs de såkaldt folkevalgte.

De igangværende økonomiske stramninger som vi oplever udover det ganske land på
stort set alle områder er ikke den danske regerings beslutning, som de får det
til at lyde som. Det er dekreter fra international finans og pengeinstitutioner
som udstikker linien her og ethver gældsat stat er pligtig til at gøre som det
bliver sagt. Det kan man læse fra f.x. IMF's udtalelser fra forskellige
steder.

Fra : Krabsen

Dato : 02-11-10 18:04

Den 02-11-2010 17:24, sømand1 skrev:

> [...]
> som det
> bliver sagt. Det kan man læse fra f.x. IMF's udtalelser fra forskellige

Det er for det første - akkurat som det oprindelige spørgsmål - noget
henrivende nonsens.

Og derudover har det intet med videnskab at gøre, men er rent politik.

Fra : sømand1

Dato : 03-11-10 15:05

> Den 02-11-2010 17:24, sømand1 skrev:
>>

> Det er for det første - akkurat som det oprindelige spørgsmål - noget
> henrivende nonsens.

Nej desværre, det er det ikke... dette er bare en lille primer.

Fra : alexbo

Dato : 03-11-10 16:30

"sømand1" skrev

> dette er bare en lille primer.

Det må nærmere siges at være en gang silikonespray.

mvh
Alex Christensen

Fra : sømand1

Dato : 05-11-10 09:56

> [...]
> bliver sagt. Det kan man læse fra f.x. IMF's udtalelser fra forskellige

Nationalbankens første og største opgave er ifølge dem selv at skabe en stabil
økonomi og lav inflation. Men hvor har deres principper været henne, for
økonomien har netop kørt i de velkendt op og nedture lige siden banken fik den
magt de nu besidder. Hvorfor egentlig det? Det hænger ikke sammen. I USA (og
store dele af verden) oplevede de århundredets største op og nedtur kort efter at
deres nationalbank blev stadfæstet ved lov... ind ad bagdøren. Ligsom den
danske.

Og hvorfor snakker de kun om at værne mod 'inflation'...hvad med at værne mod
deflation og de velkendte økonomiske nedture over hele linien? Credit crunches og
økonomiske stramninger (som er nationalbankernes suværene prerogativ) er
økonomiske redskaber med knapt så noble formål.

Denne evindelige ekspansion efterfulgt af en kontraktion af pengemængden er meget
lidt mere end en effektiv mekanisme til at flytte værdier i en lind størm fra
uvidende borgere og til bankerne. De som kender mekanismerne tager sine
forholdsregler og dem som ikke forstår det sidder igen som taberne, som vi så
tidt hører om.

Er alt dette bare et resultat af 'markedsmekanismer' eller er det som tingene på
forhånd er bestemt til at køre?

For den interesserede vil jeg foreslå to bøger om emnet, den ene er 'Web of Debt'
by Ellen Brown og den anden 'The Lost Science of Money' by Stephen Zarlenga.