Singularitet
Fra : Kim

Dato : 24-10-10 00:00

Hej gruppe.

Jeg forstår det ikke. Jeg har læst Bill Bryson "En meget kort historie om
næsten alt". Han skriver, sådan som jeg læser det, at alt stof inden Big
bang var samlet et sted der var på størrelse af en milliarddel af et proton.
Mener han virkelig det og er det en anerkendt teori at alt var samlet på så
lidt plads?
Hvad forstår man ved at dette sted ingen dimensioner har?

Jeg synes det er så svært at fatte og synes næsten at så kan man lige så
godt tro på en af de religiøse forestillinger om hvordan det hele blev til
(undskyld).

Mvh.
Kim

Fra : /Peter

Dato : 24-10-10 06:59

"Kim" <privat@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg synes det er så svært at fatte og synes næsten at så kan man lige
> så godt tro på en af de religiøse forestillinger om hvordan det hele

Hvis alt stof er "uendligt" (universet) kunne det vel ligesågodt have
fyldt uendelig meget fra starten af.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-10-10 08:23

Kim skrev:

> Jeg synes det er så svært at fatte

Det synes jeg også. Jeg kan heler ikke fatte uendeligheden - og
knap nok den begrænsede uendelighed vores verdensrum har - og
aldeles ikke hvad der ligger udenfor eller om det overhovedet
giver mening at stille sådan et spørgsmål. Jeg tror heller ikke
at nogen kan forklare mig det.

> og synes næsten at så kan man lige så
> godt tro på en af de religiøse forestillinger om hvordan det hele blev til

De religiøse skabelsesforestillinger er myter. De skal ikke give
en videnskabelig forklaring. De skal give et verdensbillede der
sætter tingene på plads så de er nemme at fatte og forholde sig
til. Den løsning kan du godt vælge - uden at du behøver forkaste
videnskaben.

--
Bertel

Fra : /Peter

Dato : 24-10-10 09:02

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:hdn7c6p4q9orhcmsid7r4j9manrbk8eqne@news.dotsrc.org...

> [...]
> sætter tingene på plads så de er nemme at fatte og forholde sig
> til. Den løsning kan du godt vælge - uden at du behøver forkaste

Netop intetheden, (intet lys atomer stråling -intet i
ordetsbogstaveligste fortstand)
er vel et udtryk for uendeligheden, som starter når alt stoflig hed
ophører.

For enden af vores stoflige univers, hvor lyset og alt stråling fra den
yderste stjerne af vort univers er væk,
stater intetheden.

For de døde og ufødte opleves intetheden som uendeligt.

Fra : Max

Dato : 24-10-10 09:52

Hej /Peter

> For de døde og ufødte opleves intetheden som uendeligt.

Og så røg vi lige i kirke, måske :(

Max

Fra : /Peter

Dato : 24-10-10 10:01

> Hej /Peter

> Og så røg vi lige i kirke, måske :(

Nej da , husker du noget fra før du blev født?

Fra : Max

Dato : 24-10-10 14:49

Hej /Peter

> Nej da , husker du noget fra før du blev født?

Netop, man oplever ikke noget som død eller ufødt, jeg
har prøvet begge dele.

Max

Fra : fjern

Dato : 31-10-10 21:46

Den 24-10-2010 15:49, Max skrev:
> Hej /Peter

> Netop, man oplever ikke noget som død eller ufødt, jeg
> har prøvet begge dele.

Ikke for at virke fornærmende, meeen du kan vel kun tale for dig selv,
nogen kan godt huske noget om det, også om deres tidligere liv i det
fysiske.

Fra : /Peter

Dato : 01-11-10 16:46

"fjern" <"skogstadNielsen(fjern)"@ddf.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke for at virke fornærmende, meeen du kan vel kun tale for dig selv,
> nogen kan godt huske noget om det, også om deres tidligere liv i det
> fysiske.

Åh ja, selvfølgelig jeg husker da også selv, når jeg tænker mig godt om,
alt,. fra big bang, til jeg blev født., også mit næste liv er jeg
allerde blevet delagtigjort i.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 25-10-10 15:54

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
> [...]
> er vel et udtryk for uendeligheden, som starter når alt stoflig hed ophører.

Intet er ikke intet længere.

Se denne her,,,

A Universe From Nothing' by Lawrence Krauss.
http://www.youtube.com/watch?v=7ImvlS8PLIo

Jan Rasmussen

Fra : /Peter

Dato : 25-10-10 17:25

"Jan Rasmussen" <1@1.1> skrev i en meddelelse

> "/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse

> Intet er ikke intet længere.

Jo, hvis jeg definerer intetheden som absolut, og sætter præmisserne for
videre diskusssion

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 24-10-10 10:25

Den 24-10-2010 01:00, Kim skrev:
> [...]
>
> Jeg synes det er så svært at fatte og synes næsten at så kan man lige så
> godt tro på en af de religiøse forestillinger om hvordan det hele blev

Tro og videnskab er to uforenelige modsætninger. Hvis du tror, så er du
uden for pædagogisk rækkevidde og utilbøjelig til at ændre opfattelse.

Videnskabelig verdensforståelse bygger udelukkende på hypoteser og er
altid åben over for at revurdere hypoteserne på baggrund af nye
iagttagelser.

Big Bang-teorierne er naturligvis også hypoteser. Eller "anerkendte
teorier". Man kan forsøge at sandsynliggøre dem ved at påvise, at de
ikke er i strid med diverse iagttagelser af verden, men bevise dem kan
man ikke.

Hvis man tror klippefast på sine hypoteser, så har man hævet sig fra
videnskaben og gjort dem til en tro.

Mig bekendt forklarer de heller ikke verdens opståen. De afdækker blot
nogle flere lag af erkendelse. Hvis de er rigtige.

Der er heller ingen, som ved, hvordan universet ser ud eller hvor stort
det er. Da det meste tilsyneladende er mange lysår væk, arbejder vi
meget meget gamle data. Banalt sagt kunne solen være slukket for 5
minutter siden, og vi ville først opdage det om lidt eller slet ikke nå
at opdage det. Og det, som vi kalder universet, kunne være som en
partikel i et større univers. Men der er masser af hypoteser om det
hele.

Bjarne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-10-10 11:36

Bjarne S Nielsen skrev:

> Tro og videnskab er to uforenelige modsætninger. Hvis du tror, så er du
> uden for pædagogisk rækkevidde og utilbøjelig til at ændre opfattelse.

Millioner af videnskabsmænd modbeviser det postulat. Problemet
opstår først hvis man lader sin religiøse forestilling stå i
stedet for videnskabelig erkendelse.

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-10-10 13:17

On 2010-10-24 12:36, Bertel Lund Hansen wrote:

> Millioner af videnskabsmænd modbeviser det postulat. Problemet
> opstår først hvis man lader sin religiøse forestilling stå i
> stedet for videnskabelig erkendelse.

Antallet der bidrager med noget væsentligt og originalt er måske nærmere
af størrelsesorden nogle hundreder.

Og netop det sidste du nævner, er hvad der nemt sker i samfund, hvor
nidkære religiøse ikke bekæmpes.

Mvh
Martin

Fra : Ivar

Dato : 26-10-10 19:59

Kim skrev:

> Jeg synes det er så svært at fatte og synes næsten at så kan man lige så godt
> tro på en af de religiøse forestillinger om hvordan det hele blev til
> (undskyld).

Det er lige netop derfor, der er så mange alternative forklaringer.
Big Bang kan ikke forklares med de begreber vi normalt bruger. Mange
foretrækker derfor en simplere og mere forståelig forklaring. En
alternativ forklaring fra en person, der ikke forstår Big Bang, vil
dog næppe være andet end rent tankespind. At man ikke forstår en
forklaring, er ikke grund nok til at forkaste den.

Ivar Magnusson

Fra : sømand1

Dato : 28-10-10 08:57

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote in message

> [...]
> dog næppe være andet end rent tankespind. At man ikke forstår en
> forklaring, er ikke grund nok til at forkaste den.

Du og jeg og os to, vi forstår BB, gør vi ikke?

Fra : Ivar

Dato : 28-10-10 18:58

sømand1 skrev:

> Du og jeg og os to, vi forstår BB, gør vi ikke?

Jeg kan kun svare for mig selv. Jeg forstår det ikke.
Gør du?

Fra : fribytteren

Dato : 27-10-10 07:21

On 24 Okt., 01:00, "Kim" <pri...@privat.dk> wrote:
> [...]
> godt tro på en af de religiøse forestillinger om hvordan det hele blev til

Hej Kim,

så længe videnskaben ikke kan fortælle hvad et kraftfelt består af, så
er det svært at forstå selv det mindste end sig det største i
universet.

Enhver partikel, hvad end det er for en, så er de frembragt ved et
eller flere kraftfelter. Sagt på en lidt anden måde, så er en partikel
i princippet kraftfelter der er bundet til en specifik størrelse. Når
partikler annihilerer fremkommer kraftfelterne som frie og ubundne
kraftfelter og dog alligevel vil de kunne opfattes som partikler, men
kun når de opfattes inden for en begrænset rumstørrelse (bundet
størrelse).

Endnu kan videnskaben ikke helt på fornuftig vis forklare de såkaldte
"sorte huller".

De "sorte huller" måde at eksistere på, er for nuværende svær at få
til at passe ind i den fortiden eksisterende videnskabelige opfattelse
af den fysiske verden.

Visse kredse inden for videnskaben har en umådelig fast tro på det
modelbillede, hvor alt, både rum, tid og kraftfelter er kommet fra et
ubegribeligt lille punkt. Når samme gruppe endnu ikke kan forstå og
forklare "sorte hullers" måde at eksistere på, så er Big Bang modellen
for mig at se en religion og har intet med videnskab at gøre.

Når man taler om singularitet, så er det faktisk det samme som det man
i gamle dage opfattede som Himmeriget og helvede, for ingen af
stederne havde et eneste menneske kendskab til. De var fantasiens
verden og det samme gælder rummet bag singularitetens uigennemsigtige
gardin. Her har vi den videnskabelige fantasiverden, hvor alt kan ske
og hvor selv hele universet kan eksistere - selv den religiøse gud
eksisterer her.

Vil vi forholde os videnskabeligt til tingene, forbliver vi uden for
singularitetens verden og prøver - inden vi gennemtrænger dens
uigennemsigtige gardin - at forstå den verden vi nu engang kan
observere. måle og veje. Når vi har fået en fuldt ud tilstrækkelig
forståelse af den verden vi kan registrere, vil vi med garanti have
langt nemmere ved at trænge igennem singularitetens gardin. Faktisk
vil vi med videnskabens viden om det vi kan forstå - til den tid -
kunne trække singularitetens gardin til side og singularitetens verden
vil åbne sig som en roses blomst i sommervarmens sol, for os.

Men så længe singulariteten er lukket land, skal vi ikke skabe os et
billede af den verden der er bag singulariteten, for så vil vort
billede blive et religiøst billede af en verden vi ikke kender.

Gør ikke videnskaben til en religion. Gør dig intet billede af det der
er bag singularitetens uigennemsigtige gardin. På et tidspunkt vil du
kunne trække gardinet til siden og du behøver da ikke at gøre dig et
billede af det der er bag gardinet, hvorfor så gøre det nu.

Kan videnskaben ikke trække gardinet til siden, mens du lever, så lad
dog alligevel være med at gøre dig et billede af det der er bag
gardinet, for du ved intet om dit billedes ægthed. Det samme bør
enhver videnskabsmand og -kvinde gøre, undlade at skabe sig et billede
af den verden der befinder sig bag singularitetens gardin.

Med venlig hilsen
Lars Kristensen

Fra : sømand1

Dato : 28-10-10 08:55

"fribytteren" <fribytteren@fribytteren.dk> wrote in message

> [...]
> enhver videnskabsmand og -kvinde gøre, undlade at skabe sig et billede
> af den verden der befinder sig bag singularitetens gardin.

Hvordan ved du det rigtige billede / de faktuelle forhold er 'bag singularitetens
gardin' hvilket du har hentydet til flere gange?
Derudover er jeg meget enig med dig.

Fra : Ivar

Dato : 31-10-10 14:04

fribytteren skrev:

> så længe videnskaben ikke kan fortælle hvad et kraftfelt består af,

En meget typisk lommefilosofisk udtalelse. Videnskaben fortæller ikke
hvad et kraftfelt er, men hvorledes det agerer med omgivelserne.
Matematikken er et rigtigt godt værktøj til at beskrive dette.

Hvis du vil forsøge at beskrive et magnetfelt eller gravitationsfelt
i detaljer med dagligdags begreber, kommer du på vildspor, det kan
du ikke. Det ville være som at forklare virkemåden af en benzinmotor,
ved kun at bruge ord hentet fra bageopskrifter.

Du er nød til at erkende, at matematikken er den bedste måde at
beskive kraftfelter på. Hvis du arbejde videre på den viden der er,
må du sætte dig ind i hvorledes de forskellige kraftfelter agerer
med omgivelserne. Til det kan du ikke komme udenom matematikken.

Ivar Magnusson

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 31-10-10 23:19

"Ivar"

> En meget typisk lommefilosofisk udtalelse. Videnskaben fortæller ikke
> hvad et kraftfelt er, men hvorledes det agerer med omgivelserne.
> Matematikken er et rigtigt godt værktøj til at beskrive dette.

Videnskaben har faktisk en ret god og præcis beskrivelse af forskellige
kraftfelter.
Fx. er årsagen til et elektrisk felt en udveksling af virtuelle fotoner.
Virtuelle fotoner er fx. også årsag til den såkaldte Casimireffekt, som er
bekræftet eksperimentelt.

Hilsen Regnar Simonsen