Står
Fra : Per Rønne

Dato : 21-10-10 10:23

Ja, jeg vil tro at følgende artikel vil have en vis interesse her:

<http://www.videnskab.dk/content/dk/miljo_natur/vi_bruger_for_meget_grun
dvand>

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 23-10-10 02:29

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, jeg vil tro at følgende artikel vil have en vis interesse her:
>
> <http://www.videnskab.dk/content/dk/miljo_natur/vi_bruger_for_meget_grun
> dvand>

Jeg vil tro at problemet med det meget grundvand der løber ud i havet og
forårsager havstigninger kan løses med saltvandsfarming:
Dyrk en masse ørkenland i f.eks. Afrika og Australien, dyrk
mangrovetræer og salicornia, olieplante der tåler saltvand. Det kan
potentielt binde en masse havvand, øge fordampningen, beskytter kyster
mod erosion, tsunamier og oversvømmelse og opsuge en masse CO2. Men hov,
det var hele 3 ting, det er jo det rene Kinderæg
--
Jesper
Chuck Norris doesn't wear a watch.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-10-10 07:00

> Jeg vil tro at problemet med det meget grundvand der løber ud i havet og
> forårsager havstigninger

Der er tale om grundvand der bliver pumpet op, og gennem kloakkerne
havner i havet.

Det modvirkes så til dels ved at havvand, saltvand, trænger ind i
grundvandet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 23-10-10 10:10

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev

Problemet er svært at få øje på, idet flere ting trækker den anden vej og
resten finder en balance, eller er et overstået kapitel, der kun vil stige
med stigende verdensbefolkning.

F.eks. vil vandingsvand give forøget fordampning, der dæmper den 'måske
eksisterende' GBopvarmning.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : ASKF

Dato : 28-10-10 12:39

Preben R. Sørensen ytrede sig i
<4cc2a65b$0$36559$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> med dette:

> [...]
>med stigende verdensbefolkning.
>
>F.eks. vil vandingsvand give forøget fordampning, der dæmper den 'måske

Vanddamp i atmosfæren er en ret kraftig "drivhusgas", så en øgning i
atmosfærens indhold af dette, vil give en opvarmning. Hvis der vel at
mærke ikke er et negativt feedback som i form af øget skydannelse.

Her er det store problem så at man ikke forstår skydannelsen, ud over at
vandet fortættes om aerosoler. Hvad der gør at partikler bliver til
aerosoler og netop hvilke der har muligheden.

Svensmark mener jo den kosmiske stråling medvirker til at dannelsen af
aerosoler, men ud over det kender jeg ikke til andre teorier. Bortset
fra den nok dårligste artikel jeg endnu har læst på Videnskab.dk, hvor
der nævnes:

»Jeg kigger på mange forskellige ting: hvordan de fungerer, hvordan
samspillet mellem planter og bakterier er, og på det sidste har jeg
kigget meget på små duftstoffer, som planterne afgiver til atmosfæren.
Det er alle mulige stoffer. Hvis du f.eks. skærer i en appelsin, så
kommer der en slags duftstoffer, eller hvis du går i skoven, kan du også
mærke, at der dufter lidt af skov. Det er lige præcis de stoffer, jeg
kigger på.«
[...]
»De har faktisk meget stor betydning for klimaet. Når de reagerer i
atmosfæren, så danner de noget, der hedder aerosoler. De reducerer
opvarmning, så hvis der bliver dannet mange, så kan det være, at den
globale opvarmning ikke er så voldsom.«
<http://www.videnskab.dk/content/dk/forskerne_fortaller/miljobiolog_fingeren_til_folk_som_ikke_tror_pa_klimaforandringer>

Hvis nogen har kendskab til andre hypoteser/teorier om dannelsen af
aerosoler, må de meget gerne bringe dem på banen.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : ASKF

Dato : 28-10-10 13:14

Jesper ytrede sig i
<1jqspg2.1tf6ivowbe2ngN%spambuster@users.toughguy.net> med dette:

> [...]
>mod erosion, tsunamier og oversvømmelse og opsuge en masse CO2. Men hov,
>det var hele 3 ting, det er jo det rene Kinderæg

Det vil ikke virke i ørkenerne uden meget store afsaltningsanlæg, for de
søer man danner med havvandet vil meget hurtigt blive overmættet med
salt, og så får vi blot en død saltsø.

Der er i øvrigt eksempler på folkeslag som udnyttede store
grundvandsreserver, men bukkede under fordi de brugte vandet hurtigere
end det blev fornyet. Så det er blot en gentagelse af en fejl vi burde
kunne undgå, hvis vi ville lære af historiske og arkæologiske
vidnesbyrd.

Det er i øvrigt i højere grad byernes vandforbrug som er problemet, end
det er landbruget. Byerne har nemlig et konstant højt vandforbrug, i
modsætning til landbruget som blot har forhøjet forbrug når
nedbørsmængden er lav. Dertil forhindrer byerne at regnvand kan nedsive
til grundvandet da jorden er plastret til med bygninger, asfalt og
fliser, samt vandet via kloarkeringen ledes ud til vandløb eller hav.

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 30-10-10 13:42

On Thu, 28 Oct 2010 14:14:23 +0200, ASKF <nospam@askf.dk> wrote:

> [...]
>end det blev fornyet. Så det er blot en gentagelse af en fejl vi burde
>kunne undgå, hvis vi ville lære af historiske og arkæologiske

Et overforbrug af grundvand burde kunne måles på grundvandsspejlet. Problemet der er
snarere for høj, end for lav, grundvandsstand.