Bil - gear og udvekslingsforhold ?
Fra : Per

Dato : 13-10-10 13:46

Hej Videnskab !

2 forskellige biler (helt tilfældige), lad os sige en Fiat Punto og en Skoda
Octavia, kører begge 100 km/t ved 3000 omdr/min i 5. gear.

Vi kender kun omdr/min ved 100 km/t altså 3000 - intet andet.

I min verden vil de da begge køre med samme antal omdrejninger uanset
hastighed i 5 gear, altså 200 km/t = 6000 omdr/min.

Men jeg ser for mig et koordinatsystem med 2 linære funktioner - og de kan
da sagtens have en forskellig hældning - og så holder mit regnestykke ikke
(tror jeg

Hvad er galt ?

Håber i forstår ....

Mvh. Per

Fra : Martin [TMM]

Dato : 13-10-10 17:04

Hej
On 13-10-2010 14:45, Per wrote:
> Hvad er galt ?

Der er mange ukendte i din ligning. Det første der lige faldt mig ind,
var hjulenes omkreds, der jo sagtens kan være forskellige bil-bil
imellem, men stadig holde samme fart ved samme omdr/min.

Mvh
Martin

Fra : Krabsen

Dato : 13-10-10 17:30

Den 13-10-2010 14:45, Per skrev:
> [...]
>
> I min verden vil de da begge køre med samme antal omdrejninger uanset
> hastighed i 5 gear, altså 200 km/t = 6000 omdr/min.

Hvis ellers der ikke er slip i koblingen, så har du ret - der er tale om
et 'fastlåst' system af tandhjul og aksler.

> Men jeg ser for mig et koordinatsystem med 2 lineære funktioner - og de
> kan da sagtens have en forskellig hældning - og så holder mit
> regnestykke ikke (tror jeg

Jo det gør - hældningen i linien viser forholdet mellem omdrejningstal
og fart - og er dermed et udtryk for gear-udvekslingen i bilen. Og det
er konstant - derfor er det en ret linie.

Fra : Per

Dato : 13-10-10 18:12

Krabsen wrote:

> [...]
> og fart - og er dermed et udtryk for gear-udvekslingen i bilen. Og det
> er konstant - derfor er det en ret linie.

Tak nu ser jeg det.

Hældningen er jo givet på forhånd, idet "bunden" af funktionen altid vil
skære i 0,0 punktet.

/ Per