Tandhjul, skråtskårne
Fra : Fister

Dato : 07-10-10 19:47

Hej.
Jeg har en masse tandhjul, som jeg skal have orden i, og mærke korrekt
op.
Jeg forstår ikke de forklaringer jeg har fundet på hvad der er højre og
venstreskåret.
Hvis jeg tager en alm. M10 bolt, og lægger på bordet, og stiller et
tandhjul parellelt med bolten, hedder det tandhjul der har tænder i
samme retning som bolten, højreskåret?
Kai

Fra : alexbo

Dato : 08-10-10 15:51

"Fister" skrev

> Hvis jeg tager en alm. M10 bolt, og lægger på bordet, og stiller et
> tandhjul parellelt med bolten, hedder det tandhjul der har tænder i samme
> retning som bolten, højreskåret?

Nej, ikke hvis du med parallel mener at tænderne er parallelle med gevindet.
Hvis du mener at den aksel der kan gå gennem tandhjulet er parallel med
bolten er det rigtigt.

De skråtskårne tænder kan ses som et gevind som på en bolt, blot mange
gevind og meget korte.

Hvis du stiller din bolt på bolthovedet og lader gevindet stikke op i luften
og lægger dit tandhjul ved siden af, så vil tænderne på et højreskåret
tandhjul og gevindet på en højregevindet bolt pege samme vej, nemlig op mod
højre.

Eller du tager dit tandhjul og vil skrue det ind i materiale med tænderne
som gevind, så er det højreskåret hvis du skal dreje højre om for at det
skærer sig ind.

En tredie måde at se det på er at fjerne alle tænder undtagen en, den
forestiller man sig så skråt skåret at den kan gå flere gange rundt om
hjulet, så har man et gevind.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 08-10-10 15:58

"alexbo" skrev

> Nej, ikke hvis du med parallel mener at tænderne er parallelle med
> gevindet.

Det var dårligt formuleret, hvis du stiller tandhjulet parallelt med bolten,
er svaret nej.

mvh
Alex Christensne

Fra : Fister

Dato : 09-10-10 06:48

alexbo wrote :

> "alexbo" skrev

> Det var dårligt formuleret, hvis du stiller tandhjulet parallelt med bolten,
> [...]

Tak for svarene.
At "bruge den som en bolt" er lige den huskeregel jeg kan bruge.
Kai

Fra : J. Nielsen

Dato : 09-10-10 12:28

On Sat, 09 Oct 2010 07:48:22 +0200, Fister <ikke@interessant.nej> wrote:

>Tak for svarene.
>At "bruge den som en bolt" er lige den huskeregel jeg kan bruge.
>Kai

En generel huskeregel for højre- eller venstresnoet/skåret - hvad enten
det drejer sig om gevind, tandhjul, riffelgange eller noget helt fjerde
- er at betragte emnet i længderetningen og se om profilen drejer med
eller mod uret, når man flytter betragtningspunktet ud ad emnet.
--

-JN-

Fra : Harald Mossige

Dato : 09-10-10 13:18

Den 09.10.2010 13:28, skreiv J. Nielsen:

Gjelder dette digitalur også?

Fra : Ivar

Dato : 09-10-10 18:52

Harald Mossige skrev:

> Gjelder dette digitalur også?

Hvis uret er højreskåret, er det ligegyldigt om det er analogt
eller digitalt!