Medicin dræber
Fra : Per Rønne

Dato : 22-09-10 07:34

På:

<http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/09/21/103951.htm?rss=true>

ser jeg bl.a. følgende:

=

Forskerne fra Sygehus Lillebælt samarbejder med kolleger i England og
Australien om undersøgelsen.

Vejle Sygehus kan i øvrigt blive det første i Danmark, der tilbyder en
ny banebrydende form for kræftbehandling, som ser ud til at virke mod de
arvelige former for bryst- og æggestokkræft og også prostatakræft.

Ifølge lægelig direktør for Sygehus Lillebælt, Dorthe Crüger, er der
gode muligheder for, at Vejle Sygehus indenfor få år kan tilbyde det nye
lægemiddel til patienter, der vil være med at til at afprøve det.

- Det nye præparat som er under udvikling rammer kun de celler, som har
de her genetiske fejl. Dvs. at den normale celle i kroppen, som ikke er
blevet til en kræftcelle endnu, den vil ikke blive ramt. Derfor er
forventningerne - og det viser de første forsøg jo også - at folk får
ingen bivirkeninger af det her samtidig med at lige præcis alle
kræftcellerne vil gå til grunde. Det er jo sådan en type stof, man har
drømt om at finde. Og nu er der sådan lidt hul igennem - i hvert fald
for dem, der har den arvelige form.
=

Der er altså tale om alleller der er nedarvet for moderen, som giver
forskellige former for kræft.

Hvordan kan så kun /nogle/ af cellerne hos patienten have disse
alleller? For når det nye præparat kun rammer celler der har den
generiske fejl, så burde alle celler vel blive dræbt.

Mon ikke der menes at den kun rammer celler, hvor genfejlen bliver
»aktiv« ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-10 08:16

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev

> [...]
> generiske fejl, så burde alle celler vel blive dræbt.
>
> Mon ikke der menes at den kun rammer celler, hvor genfejlen bliver

Jo, det lyder troligt, men som oftest, når en historie har været gennem
journalisters hænder, ændrer den karakter.

Det er en fantastisk spændende og skræmmende udvikling. Forestil dig
udviklingen af et stof, som kun rammer bestemte genmanifestationer - og
foreestil dig så at det er luftbåren, koblet til et giftstof/smittestof,
aktiveres ved kobling til genet - og rettet mod en bestemt type mennesker -
pick your choice - rødhårede, farvede, asiater, kaukasiere - det kan nok
være det kunne sætte gang i den genetiske kortlægning af sjove karaktertræk
(når nu vi har afskaffet begrebet race!).
Og hvis en gammel bonderøv som jeg kan få tanken - så kan de også i
Pentagon, Kreml og hvad det nu hedder i Kina....

Fra : Martin Andersen

Dato : 22-09-10 08:27

On 22-09-2010 08:33, Per Rønne wrote:
> [...]
> generiske fejl, så burde alle celler vel blive dræbt.
>
> Mon ikke der menes at den kun rammer celler, hvor genfejlen bliver

Allellen er hvad giver dem en statistisk større sandsynlighed for en
bestemt kræft form. Det er ikke kræft. Der er to nyheder i samme
artikel. Et nyt program til at diagnosticere kræften tidligere fordi man
ved hvor man skal være ekstra opmærksom pga. den arvelige risiko for
kræft, og en ny behandlingsform som kun rammer celler rent faktisk
muterede til kræftceller.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-09-10 08:58

Martin Andersen <dur@ikke.nu> wrote:

> [...]
> ved hvor man skal være ekstra opmærksom pga. den arvelige risiko for
> kræft, og en ny behandlingsform som kun rammer celler rent faktisk

Jep.

Ja, de journaliter, de journalister ...
--
Per Erik Rønne