Venus tæt på Månen i dag
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-09-10 08:11

Hvis du er så heldig at være et sted i dag, hvor
skydækket i sydsydøst letter, skulle du kunne se
planeten Venus tæt på Månen.

Normalt er det ikke nemt at finde og se Venus ved
højlys dag, men i dag lørdag mellem kl. 13 og 14
skulle det være muligt med det blotte øje, bedre
med en håndkikkert at kunne opleve Venus ca. 14
grader over den sydsydøstlige horisont blot 1,1
grad nord for en tiltagende og stadig meget smal
måne.

I aften ved solnedgangstid (ca. 19.30) skulle Venus
stå 2½ grad til venstre for Månen i sydvest.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- jeg har før set Venus ved højlys dag uden

Fra : vidal@mail.dk

Dato : 12-09-10 13:47

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> med en håndkikkert at kunne opleve Venus ca. 14
> grader over den sydsydøstlige horisont blot 1,1
> grad nord for en tiltagende og stadig meget smal

Hvorfor er den synlig nu? Er den særlig lysstærk?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-09-10 16:06

vidal@mail.dk skrev:

> Hvorfor er den synlig nu? Er den særlig lysstærk?

Nej, det er ikke fordi den er specielt lysstærk lige nu,
det er bare det at man kan finde den uden avancerede
hjælpemidler, når den er så tæt på Månen, som i går,
lørdag. Jeg har ikke en gang tjek på, hvilken fase
Venus er i lige nu, jeg mener at den er i tiltagende
fase (var vistnok halv for en måned siden).

P.s.
Er der nogen der kan finde et link til en side med de
aktuelle Venus-faser?

P.p.s.
Jeg havde en gang et link til en side, hvor man kunne
se den aktuelle placering af Jupiters fire store galileiske
måner. Er der nogen der kender sådan et?

--
Herluf :·)

Fra : Max

Dato : 12-09-10 16:24

Hej Herluf

> Er der nogen der kan finde et link til en side med de
> aktuelle Venus-faser?

Bare husk at Venus lysstyrke ikke følger fasen.

Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-09-10 16:51

Max skrev:
> Hej Herluf

> Bare husk at Venus lysstyrke ikke følger fasen.

Det er nemlig rigtigt. Når den er 'fuld' er den lillebitte
og længst væk fra Jorden, og når den er tættest på,
ser vi evt. kun dens solbeskinnede kant.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Phases_Venus.jpg

Den 8. juni 2004 så jeg 'Venuspassagen' i et af NOVA's
mindre teleskoper i Helsingør. Den dag var det i hvert
fald skyggesiden af Venus der vendte mod Jorden.
http://www.dmi.dk/dmi/billeder_af_venuspassagen

--
Herluf :·)

Fra : Max

Dato : 12-09-10 22:50

Hej Herluf

> Den 8. juni 2004 så jeg 'Venuspassagen' i et af NOVA's
> mindre teleskoper i Helsingør. Den dag var det i hvert
> fald skyggesiden af Venus der vendte mod Jorden.
> http://www.dmi.dk/dmi/billeder_af_venuspassagen

Hvorfor bruger du egentlig ikke et planetarieprogram,
det kan jo vise og simulere de ting du efterlyser.

Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-09-10 10:07

Max skrev:
> Hej Herluf

> Hvorfor bruger du egentlig ikke et planetarieprogram,
> det kan jo vise og simulere de ting du efterlyser.

Kender du sådan et? Jeg har endnu ikke set et
program,som har alle sådanne detaljer med.

Når jeg skal orientere mig på nattehimlen, bruger
jeg det ældgamle Skyglobe, men det kan ikke
engang vise om Venus eller Merkur er foran eller
bagved Solen.

--
Herluf :·)

Fra : Max

Dato : 13-09-10 11:42

Hej Herluf

> Kender du sådan et? Jeg har endnu ikke set et
> program,som har alle sådanne detaljer med.

Jeg bruger Dance, men det er jo ikke frit tilgængelig.

Men det her kan faktisk vise fine detaljer

http://www.stellarium.org/

Det kan forøvrig fåes med dansk sprogpakke

Her er det scenario fra igår kl: 19:30

http://www.sandcastle.dk/artikler/scene.jpg

og Venus tæt på (samme tid)

http://www.sandcastle.dk/artikler/venus.jpg

og det kan naturligvis også vise Jupiter med måner.

Max