Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Skat af kapitalpensions afkast?
Fra : Jens G

Dato : 25-11-10 20:59

Ifølge:
http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php/derfor-kan-kapitalpension-betale-sig/?id=35181257

er kapitalpension en nogenlunde god ide, fordi afkastet kun beskattes
med 15%.

Men ved udbetaling beskattes med 40%.
Betales de 40% kun af det indbetalte beløb, eller af den fulde saldo,
altså incl. afkast?

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.evercall.dk.

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 25-11-10 21:32

"Jens G" skrev i meddelelsen > Ifølge:
> [...]
> med 15%.
>
> Men ved udbetaling beskattes med 40%.
> Betales de 40% kun af det indbetalte beløb, eller af den fulde saldo,
******

Der beregnes 40% af det samlede indestående (indskud + renter/afkast) på
udbetalingsdagen.

/Jens S., Esbjerg

Fra : Jens G

Dato : 25-11-10 21:43

On Thu, 25 Nov 2010 21:31:48 +0100, "Jens S., Esbjerg"
<NoRespond@a.dk> wrote:

>******
>
>Der beregnes 40% af det samlede indestående (indskud + renter/afkast) på
>udbetalingsdagen.

Det var også det jeg regnede med.

På den måde beskattes afkastet jo faktisk med 49%, så vidt jeg kan
regne ud, og ikke kun 15% som der står i artiklen.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 25-11-10 22:49

Den 25-11-2010 21:42, Jens G skrev:

> Det var også det jeg regnede med.
>
> På den måde beskattes afkastet jo faktisk med 49%, så vidt jeg kan
> regne ud, og ikke kun 15% som der står i artiklen.

Det kan du have ret i, men omvendt får du også fradrag for den
indbetalte del.

Det vil jo være unfair, hvis du får fradrag af 50 % (50% i eksemplet for
nemhedens skyld) men kun skulle beskattes af 15%.

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-11-10 03:34

Jens G wrote:

> På den måde beskattes afkastet jo faktisk med 49%, så vidt jeg kan regne
> ud, og ikke kun 15% som der står i artiklen.

Nej. Du glemmer at du også investerer din skattebesparelse i
pensionsordningen og får renter af det beløb. Beskatning ved udbetaling
modsvarer blot den fordel.

Matematisk kan det udtrykkes som "faktorernes orden er ligegyldig", men
den forklaring må komme en anden dag (men prøv at lave en regneeksempel
hvor du beskattes i starten og investerer et nettobeløb efter skat, og
pensionsordningen hvor du beskattes ved udløb).

--
Jesper Lund

Fra : Jens G

Dato : 26-11-10 14:20

On 26 Nov 2010 02:34:10 GMT, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com>
wrote:

>Nej. Du glemmer at du også investerer din skattebesparelse i
>pensionsordningen og får renter af det beløb.

Ahh - selvfølgelig. Sådan havde jeg slet ikke tænkt på det.