Frälsarkomplexet
Fra : M Winther

Dato : 22-11-10 13:32

Svenskarna tror sig kunna frälsa världens medborgare från lidande. Det
är tillräckligt med att en risk för lidande föreligger (såsom senast,
omskärelse) så skall den asylsökande få stanna. En grundläggande idé i
detta omedvetna storhetsvansinne är att om människor lider i något
land i världen, så skall invånarna samtliga kunna förflyttas till
Västeuropa, speciellt Sverige.

Vad beror frälsarkomplexet på? Svaret är svenskens profanisering, hans
avsaknad av gudstro. Förr kunde man säga att vi förlitar oss på Gud,
och man riktade då sina böner till Jesus för att Han skulle skydda dom
fattiga och dom lidande. Men eftersom Gud inte längre finns i
svenskens medvetande så övertar han Guds egen roll såsom
världsfrälsare och gudomligt samvete. Han blir som Jesus själv, som
värnar om den lilla och svaga människan i hela världen.

Det omedvetna storhetsvansinnet, Jesuskomplexet, ligger i just detta
att man överskrider gränserna för sin moraliska och generella
kapacitet. Individens ansvar är ju att, till rimliga gränser, ta hand
om sina medmänniskor. Storhetsvansinnet uttrycks också i det faktum
att man inte accepterar skapelsen som den är, nämligen innebärande
lidande för människan. Människan har alltid fått utstå svårigheter och
umbäranden. Man har till och med ansett det oumbärligt för människans
psykologiska mognad.

Mats Winther
http://home7.swipnet.se/~w-73784/

Fra : Lyrik

Dato : 22-11-10 08:46

On 22 Nov., 13:32, "M Winther" <m...@swipnet.se> wrote:
> [...]
> lidande för människan. Människan har alltid fått utstå svårigheter och
> umbäranden. Man har till och med ansett det oumbärligt för människans

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Efter ateismens indførelse har mennesket omdefineret sin rolle fra at
være en del af naturen og hørende til skabningen. Man ser for eksempel
tydeligt i "Richard Athenboroughs" film om dyreliv, at mennesket
omhyggeligt er frasorteret "Naturen" mennesket er ikke jordens gartner
og forvalter over dyre-og planteliv, men er "en främling" som nærmest
kan betegnes som en virus i dyrelivet!
Som "Agent Smidt" udtrykte det i "Matrix" om mennesket:"You are a
disease and we(the machines) are the cure!"

Atheismens menneske har intet med jorden at gøre ud over at han har
ophøjet sig til at være gud for jorden! Især gud for menneskeheden og
udstikker af den politiske korrekthed for dens opførsel! Han har ingen
samhørighed med andet levende her på jorden. Når hunden vil være hans
ven og katten hans husdyr, så griner han psykopatisk, ufølsomt og ved
slet ikke hvad de vil ham. For han har intet til fælles med dem! Han
står uden for!

Mennesket har forfejlet sin rolle. Han må rådne op og blive ædt
levende af maddiker før han erkender at han kun er en skabning! Kun et
menneske! Al hans pral må konverteres til ydmyghed. han må slå sig for
brystet og sige tilgiv mig arme synder! Før bliver han ikke menneske
igen!

Og det sker! de mest arrogante storpralende mennesker bliver ydmyget
konstant. Tror du mig ikke? Så se på Steven Hawking!

Jens

Fra : Lyrik

Dato : 22-11-10 10:14

> [...]

> detta omedvetna storhetsvansinne är att om människor lider i något
> land i världen, så skall invånarna samtliga kunna förflyttas till
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Du skal ikke tro at de slipper ustraffet fra deres nye ateistiske
ståsted. Der sker mærkelige ting med dem. Prøv at gå ind i
kristenlandet Danmarks MacDonald og nyd noget fast food. Og gør så det
samme i ateistlandet Sverige!
Du får burgeren 4 gange så hurtigt i Danmark som i Sverige. Med
sammenbruddet af den kristne kultur følger også et tab af dens
frugter.
Når Daniel siger at herredømmet går over til det kristne folk, så går
det over til dette folk fordi de har beåndede evner til at være nummer
1! De har kultur til at være numero uno! Jesus er kulturens ophav.
Afsværger du kulturen, afsværger du også de evner den giver!

Det er ikke så mærkeligt. Snarere en historisk konsekvens. Ægypterne
kunne bygge pyramider fordi de havde kulturen til det! En russisk munk
blev spurgt under SSSR, om hvorfor de ikke malede lige så vidunderlige
ikoner som i fortiden? Han svarede:"Fordi vi ikke har kulturen til
det!"

Svenskerne er i gang med at miste deres kristne kulturs evner.

MvH
Jens

Fra : M Winther

Dato : 24-11-10 08:14

On Nov 22, 6:14 pm, Lyrik <jenserikb...@gmail.com> wrote:

> [...]
> det!"
>
> Svenskerne er i gang med at miste deres kristne kulturs evner.

M-L von Franz, i 'Alchemy' och Hans Marti i 'Urbild und Verfassung'
hävdar att de västerländska samhällena genomgår en lömsk återgång till
det matriarkaliska samhället, välfärdsstaten har kommit att fungera
som modersekvivalent. Tidigare skulle staten garantera individen dess
*rättigheter*, dvs. demokratiska rättigheter, skydd av egendom, o.s.v.
Detta var den "demokratiska staten" som fokuserade på *lagiska*
begrepp. Men sedan dess har ett nytt synsätt tagit över där staten
skall garantera individen hans *materiella välfärd*, hans hälsa,
o.s.v. Detta är "välfärdsstaten" som utgör en matriarkal
modersekvivalent. Staten såsom "fostrande Fader" har ersatts av staten
såsom "ömmande Moder". Andliga ideal har ersatts med materialistiska.
Nu har det gått så långt att de europeiska moderssamhällena vill
garantera den materiella välfärden för *hela världens befolkning*.
Modersidentifikationen är på väg att löpa amok, vars destruktiva
konsekvenser är oöverskådbara. Det här, säger von Franz, innebär att
den ursprungliga kristna tanken vänds till sin motsatta extrem. Det
märkliga att svenska kyrkan helhjärtat understödjer denna anti-kristna
utveckling.

Sverige har gått längst in på det matriarkaliska spåret, och jag ser
hur dåligt människor mår när den andliga basen har ryckts undan från
ett folk som egentligen inte är infantilt, och inte behöver bo i ett
daghem för vuxna där åsiktseliten bestämmer vilka åsikter som är
korrekta. Idag lider svenskarna av sömnproblem, 10% tar
sömntabletter. Ångestsymptomen ökar, folk har magproblem och
depressioner, flickor skär sig själva, folk dricker mer och mer
alkohol, mycket för att stilla ångesten.

Följden av ett sjukt sätt att tänka bland åsiktseliten blir att folk
drabbas av ångest och utvecklar diverse psykosomatiska symptom. Det
anses exempelvis föredömligt att bejaka massinvandring av vilt
främmande etniciteter. Det är ett exempel på de många onaturliga
begrepp som behärskar det kollektiva medvetandet. Bortsett från
skadorna på landets sammanhållning och dess ekonomi, så får det också
omedelbara konsekvenser för människors hälsa. Människor får problem
med sitt omedvetna som sätter sig på tvären mot det onaturliga livet.
Det uppstår en omedveten opposition mot skenheligheten, den
samstämmighet av åsikter som är oförenlig med människans inre natur.

Vill man behålla sin hälsa och fortsätta sova på nätterna är det
följaktligen viktigt att hålla sig medveten om de sjukliga
egenskaperna i de politiskt korrekta idéerna. På så sätt överförs
smärtan till *medvetandet* istället för att den stannar i det
omedvetna och orsakar psykosomatiska symptom, ångest och depression.
Man får alltså leva med en *medveten* sorg över att vårt land blir
förstört, men å andra sidan har man bättre förutsättningar att behålla
sin hälsa.

Mats Winther