Mobil abonnement i Australien for tiden ?
Fra : Freddy

Dato : 21-11-10 17:52

Hej Gruppe.

Vi skal en længere tur til Australien, dvs. bo i Brisbane (gold coast,
Queensland), og slutte af efter et par måneders arbejde med en
turisttur til andre dele (2-3 uger) - det sidste dækker givetvis kun
udvalgte områder (med flyture mellem) pga. de meget store afstande.

Jeg har ledt på mobil-sider på nettet, men synes det er endnu mere
uoverskyeligt end det danske marked.
Mit primære ønske er:
- et 3 måneders abonnement (eller pre-paid), der giver et AU
telefonnummer. Behøver næppe meget taletid (eller SMS/MMS)
- fornuftig og pålidelig dækning (eller fair roaming)
- adgang til 3G net til internet forbindelse. Helst "flat rate"
(ubegrænset forbrug til en fast pris).

Det sidste kan jeg ikke finde. Jeg kan finde nogle, der sælger pakker
op til 300Mb og 1Gb osv. Hvor meget bruger man typisk (jeg vil have en
bærbar "hjemme" i Brisbane, og der er internetadgang derfra)?
Nogen der ved hvad de typisk bruger i DK kan også give et hint. Selv
har jeg flat-rate i DK, så jeg har ikke statistik.

Nogen erfaringer - eller anbefalinger?

Freddy

Fra : N_B_DK

Dato : 21-11-10 20:15

"Freddy" <freddy@fremad-data.dk> wrote in message
> [...]
> Nogen der ved hvad de typisk bruger i DK kan også give et hint. Selv
> har jeg flat-rate i DK, så jeg har ikke statistik.

Det er en hel del mere "indviklet" end i DK, men synes nu ikke det er Så
slemt igen, men vær opmærksom på den måde du optanker på, man kan tjene en
hel del ekstra tid/SMS afhængig af hvordan man tanker op, til internet vil
jeg anbefale Telstra (de dækkede ret langt udenfor de store byer) vodafone
døde ret hurtigt (næste gang jeg kommer derned køber jeg selv mobilt
internet, og igen et prepaid simkort).

De fleste prepaid kort udløber efter 28 dage uden optankning (skal lige se
om jeg kan finde papirerne jeg fik fra vodaphone)

Mht 2-3 uger til at se resten, er ikke nok imho til at se ret meget, jeg
brugte over 2 uger i Sydney, og der er stadig en milliard ting jeg vil se i
Sydney (f.eks stod der ved Sydney wildlife center, at man skulle regne med
ca 1 time til at se det hele), jeg var der 2 gange, og var der i 16timer, og
synes stadig jeg nærmest løb igennem, så det kommer nok an på hvor grundig
man er ;) (jeg kan så næsten også tegne et kort over bygningen endnu efter
næsten 6mdr)

--
MVH. N_B_DK

Fra : Freddy

Dato : 22-11-10 01:06

> [...]
> man er ;) (jeg kan så næsten også tegne et kort over bygningen endnu efter

Wauw, må være et flot sted. Jeg ville sikkert også svælge - det skal i
hvert fald med i planlægningen
Tak for svaret også omkring dækningen.

Freddy

Fra : N_B_DK

Dato : 22-11-10 02:22

> Wauw, må være et flot sted. Jeg ville sikkert også svælge - det skal i
> hvert fald med i planlægningen
> Tak for svaret også omkring dækningen.

Well kommer du forbi centeret, så spørg om Ayla er på arbejde, og er hun
det, så fortæller hun helt sikkert gerne om dyrene på dansk, og er ret
sikker på hun gerne vil høre lidt nyt fra DK (hun havde ikke talt med nogen
danskere i ca 6mdr da jeg talte med hende), og jeg mødte 6 eller 7 danskere
den dag...

--
MVH. N_B_DK

Fra : N_B_DK

Dato : 21-11-10 20:28

"Freddy" <freddy@fremad-data.dk> wrote in message

> - fornuftig og pålidelig dækning (eller fair roaming)
> - adgang til 3G net til internet forbindelse. Helst "flat rate"
> (ubegrænset forbrug til en fast pris).

http://www.vodafone.com.au/personal/mobile-broadband/index.htm

http://www.telstra.com.au/bigpond-internet/mobile-broadband/prepaid/rates/index.htm

http://shop.vodafone.com.au/mobile-details/Nokia-C3-Graphite

Der kan du se lidt om hvordan man får bonus når man tanker op, jeg opdagede
den sidste dag jeg var der at der var en hel del penge på kortet til
internationale opkald, så brugte lige 1000kr på den måde.

Generelt eksisterer flatrate ikke dernede, og vil påstå at man som turist
ikke får brug for flatrate, der er simpelthen alt for mange ting man kan
opleve til at man sidder ret meget på nettet ;)

--
MVH. N_B_DK

Fra : Freddy

Dato : 22-11-10 01:15

> [...]
> ikke får brug for flatrate, der er simpelthen alt for mange ting man kan
> opleve til at man sidder ret meget på nettet ;)

Ja, man sidder nok ikke lige og "fri-surfer". Til gengæld kan man jo
sagtens bruge google maps, google selv, facebook - til lige at holde
kontakt med "dem derhjemme", finde åbningstider på museer, adresser på
nærmeste restaurant med et lokkende menukort, hotel osv. osv. Det
koster ikke meget tid.
Nyheder fra DK er jo også rare (typisk om aftenen på værelset)... Jeg
må prøve at sjusse på Mb forbruget - gider ikke tænke for meget over
hvordan jeg bruger telefonens "3G" faciliteter.

Tak for links - og tippet. Kigger på dem.

Freddy

Fra : N_B_DK

Dato : 22-11-10 02:25

> [...]
> hvordan jeg bruger telefonens "3G" faciliteter.
>
> Tak for links - og tippet. Kigger på dem.

Internet cafeer finder man næsten på hvert gadehjørne, så jeg ville ikke
bekymre mig ret meget, det eneste tidspunkt det kniber med internet/tlf er
når man kommer udenfor de større byer, men ok, der kan også sagtens være
100km (og meget mere) mellem hvert hus, så det ville nok blive lidt dyrt og
lave 100% dækning ;)

--
MVH. N_B_DK