Tobaks rygning på film
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 21-11-10 01:48

har lige igen set de Daske ungdomsfilm fra 70 ere
Måske ku vi + du er ikke alene & vil du se min smukke navle den sidste
er den bedst imho

lagde mærke til at læren sad sammen med elverne og hyggede dig om aftnen
imens han fik et stop pibe
uden der sådan var nogen der tænkte over det DENGANG

havde han gjort det i dag ville det have udlyst et hysteri som havde han
smidt tøjet trugget en 9 mm revolver og var begyndt at skyde med skarpt
i loft og væge imens han havde læst højt af " Mein Kampf" sådan lidt ala BW

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-11-10 10:31

Bo M. Mogensen wrote:
> [...]
> skarpt
> i loft og væge imens han havde læst højt af " Mein Kampf" sådan lidt

Du har ganske ret. Da jeg for et par år siden skrev en bog, der delvis
foregik under Besættelsen, var jeg også meget opmærksom på at huske, at
personerne skulle ryge hele tiden. Jeg har aldrig røget selv, så jeg var
tilbøjelig til at glemme det.

Per V
--
I øvrigt mener jeg, operaen burde flyttes til Ørestaden.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 21-11-10 12:13

Den 21-11-2010 10:30, Per Vadmand skrev:

> [...]
> foregik under Besættelsen, var jeg også meget opmærksom på at huske, at
> personerne skulle ryge hele tiden. Jeg har aldrig røget selv, så jeg var

ja det har jeg så siden jeg var 14-15 - bevares det i sig selv en go
oplevelse - selv om jeg selvf ville ønske jeg aldrig var begyndt - det
være hvad det er ... så er det tankevækkende at man selv på film ikke
har en statistisk imitere af virkeligheden - på amerikanske film er det
som regel den virkelige skurk eller folk der er bragt ud i en meget
alvorlig krise der ryger

Fra : Freddy

Dato : 25-11-10 11:43

> [...]
> har en statistisk imitere af virkeligheden - på amerikanske film er det
> som regel den virkelige skurk eller folk der er bragt ud i en meget

... Ja, i nyere amerikanske film. jeg så en lidt ældre forleden, røg de
alle sammen - det var "sejt". Jeg lagde meget mærke til det, fordi det
nærmest ikke sker mere. På et tidspunkt blev det som du siger kun
skurken (spillet af en ikke-amerikansk skuespiller) der røg. Det
politisk korrekte holleywood.

Også sjovt at se gangsterfilm, krigsfilm, agentfilm, sjove film... Hvem
er fjenden ? I gamle dage var det tit russerne (eller
nazister/japanere), i dag er vi mere ovre i noget terror fra muslimske
lande. De følger den politiske mode.
Der er naturligvis film hvor fjenden er en anden race - alians
(insektagtige ting, slibrige ting, underlige "dyr" i star wars...). Dem
kan man plaffe ned uden at komme i politiske problemer. I avatar blev
det sjovt nok de søde fremmede imod de væmmelige mennesker - tja

Jeg er overbevist om, at det påvirker os som tilskuere. Gad vidst hvor
meget ?

Freddy

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 25-11-10 21:08

On Thu, 25 Nov 2010 11:42:56 +0100, Freddy wrote:

> [...]
> de væmmelige mennesker - tja
>
> Jeg er overbevist om, at det påvirker os som tilskuere. Gad vidst hvor

Der er et afsnit af Star Trek Deep Space Nine der hedder Little Green Men.

En stor del af handlingen foregår på en amerikansk militærbase i/ved
Roswell i 1947.

(Næsten) alle amerikanerne ryger og jeg tror godt at jeg kan sige, at der
bliver røget lige så meget eller mere i det ene afsnit end der gør i alt
det andet Star Trek der er lavet.

--
sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : Michel

Dato : 29-11-10 18:35

> lagde mærke til at læren sad sammen med elverne og hyggede dig om aftnen
> imens han fik et stop pibe
> uden der sådan var nogen der tænkte over det DENGANG

Måske lidt off-topic men i børnehaveklassen som det hed dengang i starten af
70'erne holdt vores lærer - en sød ældre dame - meget af at underholde os
ved at tænde en cerut og lave røgringe. Sikkert ikke et godt forbillede

> [...]
> smidt tøjet trugget en 9 mm revolver og var begyndt at skyde med skarpt
> i loft og væge imens han havde læst højt af " Mein Kampf" sådan lidt ala

Det er også usundt, men jeg ryger selv lidt. Og jeg tror det hører til
undtagelsen ikke at se Humphrey Bogart med en cigaret i munden

Mange hilsner
Michel

Fra : Lyrik

Dato : 30-11-10 17:54

On 29 Nov., 18:34, "Michel" <n...@mthanks.dk> wrote:

> Det er også usundt, men jeg ryger selv lidt. Og jeg tror det hører til
> undtagelsen ikke at se Humphrey Bogart med en cigaret i munden
Wikipedia:
Døde af spiserørskræft, formentlig forårsaget af meget rygning og et
stort alkoholforbrug.
Hans foretrukne cigaretmærke var Chesterfield.

Jens