Olie til til køkkenbordplade
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 21-11-10 09:50

Hej

Jeg er en smugle træt af min køkkenbordplade, som er i Amerikansk valdnød.
Mest af alt sikkert fordi, jeg ikke kan finde ud af at pleje den korrekt ;)

Problemet er, at rundt om vasken er den blevet lidt lys. Jeg har forsøgt at
efterbehandle den, med noget trip trap plejeolie, som jeg har fået af en
gulvmand. Det er blevet lidt bedre, men ikke godt nok.

Desuden har bordpladen fået et "klistret" look - ved ikke om det er fordi
jeg ikke har fået tørret olie godt nok af. Det er ihvertfald ikke et
tilfredsstillende resultat, og jeg aner ikke hvad jeg skal gøre.

Er der nogen, som har nogle råd om hvordan jeg sliber den, og efterfølgende
oliebehandler den? Førhen har jeg brugt nogle røde "slibeklude" - ved ikke
helt precis hvad de hedder, men det er noget gulvmanden bruger - de sliber
bare ganske fint.

Syntes det er lidt svært, når nogle anbefaler et, og nogen anbefaler noget
andet. For eks. anbefaler køkkenfirmaet en excentersliber, og andre siger
puha nej, man må kun slibe i årenes retning??

Kom gerne med råd om, hvilke materialer jeg skal købe.

Mvh
Hans Mouridsen

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 21-11-10 09:52

Her kan man fornemme hvad min problemstilling er:
http://i48.photobucket.com/albums/f207/plex_dk/d16107ec.jpg

Mvh
Hans

Fra : cykelsmeden

Dato : 21-11-10 12:22

Den 21-11-2010 09:51, Hans Mouridsen skrev:
> Her kan man fornemme hvad min problemstilling er:
> http://i48.photobucket.com/albums/f207/plex_dk/d16107ec.jpg

Jeg brugte en excentersliber, startende med korn 120 og sluttede med
korn 240/320 dan den var fin ren og glat.
Så fik det en gang linolie - uden tilsætningsstoffer (kan drikkes!).
2 timer senere blev det tørret grundigt af. Dette blev gentaget 3-4
gange over næste døgn , til jeg fornemmede at træet var mættet, men
alligevel stadig mat.
Det er 3 år siden, og den vedligeholden kun med en enkelt tur 1-2 gange
årligt, især hvor olielaget bliver tyndt(lyst)

//finn

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 22-11-10 19:12

Hej

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg brugte en excentersliber, startende med korn 120 og sluttede med korn
> 240/320 dan den var fin ren og glat.

Sådan en skal jeg bare have anskaffet mig :)

> [...]
> 2 timer senere blev det tørret grundigt af. Dette blev gentaget 3-4 gange
> over næste døgn , til jeg fornemmede at træet var mættet, men alligevel

Måske jeg spørger dumt, men du mellemsliber ikke mellem olie behandlingerne?

> Det er 3 år siden, og den vedligeholden kun med en enkelt tur 1-2 gange
> årligt, især hvor olielaget bliver tyndt(lyst)

Dvs du sliber igen, startende med korn 120?

Mvh
Hans

Fra : cykelsmeden

Dato : 22-11-10 20:56

Den 22-11-2010 19:11, Hans Mouridsen skrev:
> Sådan en skal jeg bare have anskaffet mig:)

hvis det (som hos mig) kun er til den slags, kommer man langt i aldi/H&F/HN

> Måske jeg spørger dumt, men du mellemsliber ikke mellem olie behandlingerne?
Nej da!

> Dvs du sliber igen, startende med korn 120?
Nej, hvis overfladen bliver lidt fernisagtig, får det lige en gang 320.
- kan ske hvor der ikke slides så meget.
Men pointen er, at olien skal tørres af INDEN den bliver tyk og
fernisagtig

//finn

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 22-11-10 21:46

Hej

> [...]
> - kan ske hvor der ikke slides så meget.
> Men pointen er, at olien skal tørres af INDEN den bliver tyk og

Tak for hjælpen

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 21-11-10 17:29

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk>
> [...]
> "slibeklude" - ved ikke helt precis hvad de hedder, men det er noget
> gulvmanden bruger - de sliber bare ganske fint.

Det lyse 'slid' der er, kunne tyde på at pladen er bejdset, og at du efter
slibning står med en hvid plade.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Elmer

Dato : 22-11-10 11:54

Den 21-11-2010 17:29, Preben R. Sørensen skrev:

> "Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk>
>
> Det lyse 'slid' der er, kunne tyde på at pladen er bejdset, og at du
> efter slibning står med en hvid plade.

Det tror jeg ikke. Jeg har en plade i teak som har noget lignende men
kun ud for vinduet. Jeg tror det bare er afblegning.
Du er så heldig at vasken er underlimet, så er det bare at slipe løs.
Brug hvad har af maskine. exenter, bånd eller ryste. Det vigtigste er at
slutte med fint papir som ikke ridser.
Mine plader vedligeholder jeg stort set som cykelsmeden, og det eneste
problem er de lyse områder som kommer ved vinduerne.

Brug en (økologisk ren rå linolie, den tager lang om at hærde, men
trænger derfor dybere ind.
Elmer

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 22-11-10 19:08

Hej

"Elmer" <elmer@engineer.com> skrev i en meddelelse

> Det tror jeg ikke. Jeg har en plade i teak som har noget lignende men kun
> ud for vinduet. Jeg tror det bare er afblegning.

Vasken er også lige ved et vindue...

> [...]
> problem er de lyse områder som kommer ved vinduerne.
>
> Brug en (økologisk ren rå linolie, den tager lang om at hærde, men

Tak for jeres råd - jeg vil ønske mig en excenter maskine :)

Mvh
Hans

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 22-11-10 19:09

Hej

"Preben R. Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyse 'slid' der er, kunne tyde på at pladen er bejdset, og at du efter
> slibning står med en hvid plade.

Jeg har et afskåret stykke liggende, hvor man kan se den mørke farve hele
vejen igennem, så tror næppe den er bejdset.

Mvh
Hans

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 22-11-10 22:43

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev

> Jeg har et afskåret stykke liggende, hvor man kan se den mørke farve hele
> vejen igennem, så tror næppe den er bejdset.

Nej det er den så ikke, tlk. med det
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen