Ustabil kablet/trådløst netværk
Fra : Lovmand

Dato : 20-11-10 16:58

Har et irriterende problem. Vi har 4 pc´er i huset. 3 bærbare og 1
stationær. De tre bærbare hopper uden problemer på vores trådløse
netværk der består af en Linksys og netgear router. Har Yousee som
ISP. (2 routere for at udvide rækkevidden - kabel imellem)

Men den stationære (forholdsvis ny HP Pavilion) kan ikke altid komme
på nettet - den skriver ingen eller begrænset adgang. Jeg har dog fint
adgang til min NAS, så selve den kablede forbindelse til routeren bør
jo være ok.

Det er ca. hver 2-4. gang jeg starter pc´en at jeg ikke kan komme på
nettet. Har prøvet en periode at diable mit netværkskort og alene
bruge det trådløsenetkort. Dette kan dog også drille, f.eks. ved den
ikke automatisk hopper på routeren, eller den i en længere periode
også skriver begrænset adgang, indtil den pludselig kommer på.

Er vi ude i nogle ustabile drivere, eller hvad hulen er der galt?

vh Henrik

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 21-11-10 01:57

On 21-11-2010 00:57, Lovmand wrote:

> Er vi ude i nogle ustabile drivere, eller hvad hulen er der galt?
>
> vh Henrik

Kunne være noget gateway noget. Eller noget DNS-opsætnings noget.

Karl Erik.

--
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Leo

Dato : 21-11-10 04:57

Når du lukker din HP Pavilion ned, bruger du så noget med hibernation(sove
eller hvad det nu hedder i nye OS)

Dine routere, er de sat til at være med aktiv DHCP, eller kun at køre som et
AP, for så kan problemet godt være noget med gateway som KEC også skriver.

Fra : Lovmand

Dato : 20-11-10 23:48

Den primære router (Netgear WNR2000) er sat op med DHCP, den anden
(Linksys WRT54G) er uplinket via en LAN-LAN kabelforbindelse, og
skulle tildele IP adresser via Netgear routeren.

Den stationære pc er kabelforbundet til den første (primære)

Giver det nogen mening?

Fra : Lovmand

Dato : 20-11-10 23:49

On 21 Nov., 04:57, "Leo" <lamigvi...@vaeversted.com> wrote:
> Når du lukker din HP Pavilion ned, bruger du så noget med hibernation(sove
> eller hvad det nu hedder i nye OS)

Den går i dvale i løbet af dagen, menslukkes altid helt om natten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-11-10 16:07

Lovmand skrev:

> Den går i dvale i løbet af dagen, menslukkes altid helt om natten

Så kan den vågne fra dvale med et gammelt IP-nummer som i
mellemtiden er blevet optaget af et andet apparat. Løsningen er
at sætte fast IP til alle klienterne. Det er nemmest hvis du kan
gøre det i Netgear routeren. Ellers må du sætte hver klient for
sig.

Du kan evt. prøve først kun at sætte fast IP på din HP-pc, mem du
vil få samme problem med de bærbare hvis de benytter dvale.

.... hvis jeg har gættet rigtigt.

--
Bertel

Fra : Morten Christensen

Dato : 21-11-10 16:47

Bertel Lund Hansen skrev den 21-11-2010 16:06:

> [...]
>
> Du kan evt. prøve først kun at sætte fast IP på din HP-pc, mem du
> vil få samme problem med de bærbare hvis de benytter dvale.

Med min erfaring med dhcp-servere lyder teorien kun sandsynlig, hvis
dhcp-serveren kun har 3 adresser at dele ud af, og det ville være
usædvanligt.

--
Morten Christensen

Fra : cykelsmeden

Dato : 21-11-10 17:14

Den 21-11-2010 16:46, Morten Christensen skrev:

> Med min erfaring med dhcp-servere lyder teorien kun sandsynlig, hvis
> dhcp-serveren kun har 3 adresser at dele ud af, og det ville være
> usædvanligt.
nu skriver du at du har 2 routere. Det fremgår ikke hvordan de er
koblede, så du har vel ikke 2 DHCPservere kørende (default i de fleste
routere)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-11-10 18:13

Morten Christensen skrev:

> Med min erfaring med dhcp-servere lyder teorien kun sandsynlig, hvis
> dhcp-serveren kun har 3 adresser at dele ud af, og det ville være
> usædvanligt.

Jeg har et adresserum med plads til 50 klienter. Jeg oplevede
jævnligt at der var konflikter mellem IP-numrene fordi jeg brugte
dvale. Nu har jeg sat MAC-sdresserne op i routeren med fast IP,
og så er problemet væk.

Jeg snakker om 4 klienter og et problem der opstod vel cirka
hveranden dag.

--
Bertel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-11-10 18:33

Så hæv leasetiden til feks. 1 uge.

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-11-10 12:05

Hans Kjaergaard skrev:

> Så hæv leasetiden til feks. 1 uge.

Det ville ikke hjælpe. Der vil stadig være en pc der vågner med
et IP-nummer som allerede er blevet tildelt til en anden pc.

I øvrigt bruger jeg de faste numre til at identificere pc'erne i
TeamViewer.

--
Bertel

Fra : Lovmand

Dato : 22-11-10 12:14

Problemet opstår altid når den startes fra slukket tilstand, når den
vækkes af dvale er der ingen problemer

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-11-10 09:19

Lovmand skrev:

> Problemet opstår altid når den startes fra slukket tilstand, når den
> vækkes af dvale er der ingen problemer

Men det gør den ikke altid. Med mit nuværende sætop er der ingen
problemer.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-11-10 14:39

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> at der var konflikter mellem IP-numrene fordi jeg brugte dvale. Nu har
> jeg sat MAC-sdresserne op i routeren med fast IP, og så er problemet

Vil din PC ikke bede om en ny IP adresse fra DHCP serveren når den
returnerer fra dvale?

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-12-10 01:36

Jesper Lund skrev:

> Vil din PC ikke bede om en ny IP adresse fra DHCP serveren når den
> returnerer fra dvale?

Hvis de havde gjort det, kunne der aldrig opstå konflikt.
Der opstod somme tider konflikt.

Deraf slutter jeg at svaret er nej.

--
Bertel