Branchenorm for malerarbejde
Fra : Keld Nygaard

Dato : 18-11-10 22:41

Efter en vandskade har jeg fået lavet en del reperationer på mit hus. Jeg er
ikke helt tilfreds med malerens arbejde, som jeg mener er gået lidt hurtigt.
Afslutning af glasfilt i hjørner har ikke været ret præcist, så akrylfugen
er rimelig bred. Malingen over denne fuge er derfor helt naturligt revnet.
I det malerarbejde jeg selv havde lavet inden vandskaden havde jeg været
meget grundig med at skære filten præcis, så der kun skulle en meget lille
fuge til . Malingen over denne var derfor kun revnet ganske få steder.

Jeg er selvfølgelig ikke tilfreds med kvaliteten af dette arbejde, men jeg
ved på forhånd, at når jeg konfrontere maleren med min utilfredshed, vil han
påstå at det er kvalitetsmæssigt i orden, og umuligt at undgå.

Mit spørgmål er derfor, om der er nogen steder jeg vil kunne henvise til som
en branchenorm / branche standard for hvordan sådan noget arbejde skal
udføres?
(At jeg selv vil kunne lave det bedre end hans folk, er jo ikke i sig selv
et argument for at han ikke gør det "godt nok").

Mvh
Keld Nygaard

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-11-10 18:01

Keld Nygaard wrote:
> .... Afslutning af glasfilt i hjørner har ikke været ret
> præcist, så akrylfugen er rimelig bred. Malingen over denne fuge er
> derfor helt naturligt revnet.

Korrekt udført - dvs. med overlap ved opsætning og efterfølgende renskæring
med en skarp kniv efterfulgt af fjernelse af overlap på begge sider af
snittet - vil det slet ikke være nødvendigt med efterfugning. Altså har
maleren helt klart sjusket.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 21-11-10 00:44

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> renskæring med en skarp kniv efterfulgt af fjernelse af overlap på begge
> sider af snittet - vil det slet ikke være nødvendigt med efterfugning.

Bare af ren nysgerrighed - hvordan skal man lave overlap i hjørnet?

Ole Gaarde Kristensen
- Der ellers er helt enig i metoden "undervejs"

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-11-10 01:19

Ole Gaarde Kristensen wrote:

> Bare af ren nysgerrighed - hvordan skal man lave overlap i hjørnet?

Opsæt banerne på begge sider af hjørnet, sådan at der bliver lidt ombuk
rundt om hjørnet. Skær så rent ned i hjørnet - simple as that.

Sådan lærte jeg at gøre det for 45 år siden. Det er fuldt funktionelt
stadigvæk.

Fra : John V.

Dato : 22-11-10 16:31

Den 22-11-2010 01:19, Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> rundt om hjørnet. Skær så rent ned i hjørnet - simple as that.
>
> Sådan lærte jeg at gøre det for 45 år siden. Det er fuldt funktionelt

For 45 år siden eksisterede filt ikke, var det nødvendigt at armere et
loft brugte man enten almindeligt grundpapir eller jernkardus!
Glasvæg eksisterede (det kom frem ca. på den tid).
Glasvæv var anderledes den gang, f.eks. var det ikke skåret rent i
kanterne, på den måde skulle man selv skære alle samlinger - også midt
på væggene.
For at disse samlinger kunne blive pæne, havde man nogle strimler af
hård plast, som man lagde inden under så puds/gips ikke "rejste sig",
når man skar. Sådan er verden heldigvis ikke mere, nu støder man
samlingerne sammen, så der kun skal skæres langs karme og lignende + i
hjørnerne.

--
Ved Venlig Hilsen
Malermester

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-11-10 20:50

John V. wrote:

> For 45 år siden eksisterede filt ikke,

Sludder. Jeg har beklædt flere lofter med glasfilt dengang.

> var det nødvendigt at armere et
> loft brugte man enten almindeligt grundpapir eller jernkardus!

Der skal du nok endnu længere tilbage. Jeg har aldrig arbejdet med
jernkardus og grundpapir kun til under finere tapetarbejder.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 23-11-10 01:21

> [...]
> rundt om hjørnet. Skær så rent ned i hjørnet - simple as that.
>
> Sådan lærte jeg at gøre det for 45 år siden. Det er fuldt funktionelt

Ja selvfølgelig. Ved ikke hvorfor jeg ikke lige kunne gennemskue det

Ole Gaarde Kristensen

Fra : John V.

Dato : 21-11-10 19:35

Den 20-11-2010 18:00, Erik Ginnerskov skrev:
> [...]
> med en skarp kniv efterfulgt af fjernelse af overlap på begge sider af
> snittet - vil det slet ikke være nødvendigt med efterfugning. Altså har

Erik Ginnerskov, det har du så ikke for 5 øre forstand på.

Når malingen "revner" oven på fugemassen, er det fordi der er blevet
malet for tidligt, så vil malingen krakelere.
Det er stort set altid nødvendigt at fuge, nogle gange både inden
opsætning af filt, og efter.

Jeg vil en af de nærmeste dage lave en guide, der beskriver hvordan man
selv gør det, på min hjemmeside, som der er link til nedenfor og i
øvrigt er gratis at bruge (man hverken skal eller kan registrere sig).

--
Ved Venlig Hilsen
Malermester

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-11-10 01:25

John V. wrote:

> Erik Ginnerskov, det har du så ikke for 5 øre forstand på.

Det var da som syv? Jeg er sgu gammel malersvend fra før jeg blev
radiomekaniker.

> Når malingen "revner" oven på fugemassen, er det fordi der er blevet
> malet for tidligt, så vil malingen krakelere.

Når malingen revner ovenpå fugemassen, er det fordi maleren har gjort det
nødvendigt at bruge fugemasse.

> Det er stort set altid nødvendigt at fuge, nogle gange både inden
> opsætning af filt, og efter.

Eventuel nødvendighed i at fuge inden opsætning af glasvæv eller -filt
fritager ikke maleren fra at opsætte vægbeklædningen ordentligt, så
efterfugning er unødvendigt. Kan dine svende ikke klare det, så fyr dem og
find nogle kvalificerede - jeg er ikke længere på arbejdsmarkedet.

Fra : John V.

Dato : 22-11-10 16:22

Den 22-11-2010 01:25, Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> efterfugning er unødvendigt. Kan dine svende ikke klare det, så fyr dem og
> find nogle kvalificerede - jeg er ikke længere på arbejdsmarkedet.

Jeg ved godt du ikke længere er på arbejdsmarkedet, du har vel heller
ikke være maler i den tid hvor der har eksisteret fugemasse!

--
Ved Venlig Hilsen
Malermester

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-11-10 20:54

John V. wrote:

> Jeg ved godt du ikke længere er på arbejdsmarkedet, du har vel heller
> ikke være maler i den tid hvor der har eksisteret fugemasse!

Korrekt, dengang fugede vi med gips eller polyfilla - men det er slemt til
at knække og falde ud, når en let skillevæg støder op mod en stenmur (de
arbejder forskelligt ved temperatursvingninger). Derfor skulle fugen være
helt dækket af glasvæv. Men derfor kan man da godt stadig gøre arbejdet
ordentligt.

Fra : John V.

Dato : 21-11-10 20:04

Den 18-11-2010 22:41, Keld Nygaard skrev:
> [...]
> (At jeg selv vil kunne lave det bedre end hans folk, er jo ikke i sig selv
> et argument for at han ikke gør det "godt nok").

Desværre tror jeg du får meget svært ved at "vinde" nogen sag.
Der findes Danske Malermestre og Byg, men det kræver maleren er medlem
af en af disse organisationer, så kan man klage til dem.
Der findes standarder for hvordan malerarbejde skal udføres, men der er
mange måder at udføre det også på samme bund, udfaldskravene er derfor
naturligt også forskellige se evt. på http://mba.evia.dk/?id=8, som er
det første link ved en google søgning på udfaldskrav malerarbejde.
Et andet problem der kan opstå er at du har lavet noget af arbejdet selv.
Men jeg må medgive dig at mange malere bare klasker alt for meget
fugemasse på, det er dog meget svært at udtale sig om uden at have set det.
Når maling revner oven på fugemasse, er det næsten altid fordi
fugemassen ikke har været tør nok, en gang maling mere (nogle dage
efter) kan oftest klare problemet.
Nu skriver du at der også fremkommer revner der hvor du selv har fuget,
men har denne fuge siddet i flere dage, tyder det mere på at selve huset
arbejder, er det tilfældet findes der ikke nogen malermæssig løsning, så
skal huset laves så det ikke mere arbejder.
Sidste mulighed er at der simpelthen er anvendt en for dårlig type maling.
Derud over er spørgsmålet også, hvad har du egentlig aftalt med maleren,
inden arbejdets påbegyndelse.

Det er meget svært at give et fyldestgørende svar i tekst, det skal ses
i virkeligheden, selv billeder kan være meget misvisende.

--
Ved Venlig Hilsen
Malermester

Fra : Keld Nygaard

Dato : 22-11-10 00:28

"John V." <taform@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er meget svært at give et fyldestgørende svar i tekst, det skal ses i
> virkeligheden, selv billeder kan være meget misvisende.

Hej John
Mange tak for dit svar.
Jeg har ingen planer om at skulle starte en sag mod maleren (Det taber alle
bare på) - det er blot baggrundsviden inden gennemgangen jeg søger. Ud fra
din beskrivelse tolker jeg det som at det ikke er et absolut selvfølge at
malinen skal krakkelere. Det mest interessante er det med at akrylfugen skal
være ordentlig tør inden den bliver overmalet - Jeg vil tro at de 2 opgaver
i stort set alle rum blev udført samme dag. Jeg vil høre maleren om han ikke
kan prøve at overmale nogle af fugerne en gang mere (De er nu 3 uger gamle),
og se om det ikke holder bedre.

Mvh
Keld Nygaard

Fra : John V.

Dato : 22-11-10 16:19

Den 22-11-2010 00:27, Keld Nygaard skrev:
> [...]
> kan prøve at overmale nogle af fugerne en gang mere (De er nu 3 uger gamle),

Det er helt klart den bedste løsning for alle, og det virker i 99% af
alle tilfælde.

--
Ved Venlig Hilsen
Malermester