Problemer med NAS
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 19-11-10 16:18

Hej

Jeg har købt en Zyxel NSA210
http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=278767
og sat en 2 TG disk i
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=19804&type=0
og forsøger at sætte det op herhjemme, så der kan opnås adgang til NAS'en.
Men, men, men, jeg kan slet ikke finde/se NAS'en på netværket, heller ikke
når jeg kører det medfølgende software fra Zyxel (Zyxel NAS Starter
Utility).
Det hele kører gennem en Linksys WRT54GS router, som der ellers ikke plejer
at være problemer med.
Jeg har også en anden NAS installeret, en Buffalo Link Station Live 500 GB
http://buffalotech.com/products/network-storage/home-and-small-office/linkstation-live-ls-chl/
og den virker uden problemer.
Jeg har endda forsøgt at fjerne Buffalo NAS'en helt, for at se om det ændrer
noget, men det gør ingen forskel.
Zyxel starter tilsyneladende op som den skal, med lys/blink i de rigtige
lamper, men den kan slet ikke findes (af mig ihvertfald) på netværket.
Hvad gør jeg så nu?
Nogen gode råd (til en netværks newbie)?

Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 19-11-10 16:19

>"Per Beer Hansen" skrev i meddelelsen
>news:4ce69519$0$23759$14726298@news.sunsite.dk... og sat en 2 TG disk i

Og for lige at komme andre i forkøbet, så er det en 2TB disk jeg har brugt

Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:

Fra : cykelsmeden

Dato : 19-11-10 19:49

Den 19-11-2010 16:17, Per Beer Hansen skrev:
> [...]
> plejer at være problemer med.
> Jeg har også en anden NAS installeret, en Buffalo Link Station Live 500 GB

hvad fortæller manualen om netværksopsætning, og hvordan ser dit eget
netværk ud?
//finn

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 19-11-10 20:09

>"cykelsmeden" skrev i meddelelsen
>hvad fortæller manualen om netværksopsætning, og hvordan ser dit eget
>netværk ud?

Manualen siger ikke det helt store, andet end man skal køre et program
"ZyXEL NAS Starter Utility" som det første.
Det skulle så selv finde NAS'en og så skulle man kunne køre et config
program, som så skulle initialisere harddisken og lægge nødvendigt software
ind på den.
Men programmet finder slet ikke NAS'en.
Uanset om jeg sætter den direkte på routeren, eller på en switch.
De lamper der skal tænde/blinke på NAS'en virker også fint (både netværk,
system og HD)
Ydermere står der i manualen, at man skulle kunne få web adgang til
routeren, ved at taste nsa210 i browseren, men der sker heller ikke noget.
Harddisken fejler ikke noget, den har jeg formateret og testet i min PC.

Hvad mener du med hvordan mit netværk ser ud?
Jeg har en Linksys WRT54GS router, som er kabelforbundet med en switch hvor
der sidder en Buffalo NAS og min PC, der går så yderligere et kabel til
første sal, hvor der så igen sidder en switch og et par andre PC'er og så
kører den trådløs til diverse bærbare.

Kan jeg på nogen måde se, i routerens opsætning/webinterface, om der er
forbindelse til NAS'en?

Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:

Fra : cykelsmeden

Dato : 19-11-10 20:34

Den 19-11-2010 20:09, Per Beer Hansen skrev:
> Manualen siger ikke det helt store, andet end man skal køre et program
> "ZyXEL NAS Starter Utility" som det første.
ok, smager af noget autosøgning efter en ident!

> [...]
> Uanset om jeg sætter den direkte på routeren, eller på en switch.
> De lamper der skal tænde/blinke på NAS'en virker også fint (både
Det smager af at NASen defaulter til en andet netsegment (forudsat at
alt iøvrigt er iorden forstås

> Ydermere står der i manualen, at man skulle kunne få web adgang til
> routeren, ved at taste nsa210 i browseren, men der sker heller ikke noget.
> Harddisken fejler ikke noget, den har jeg formateret og testet i min PC.
Du behøver imho på dette stade ikke tænke på harddisk, men det lyder
ikke korrekt at det skulle være nok at skrive nsa210 i browseren!

> Hvad mener du med hvordan mit netværk ser ud?
ipsegment!
> [...]
> til første sal, hvor der så igen sidder en switch og et par andre PC'er
> og så kører den trådløs til diverse bærbare.
om
> Kan jeg på nogen måde se, i routerens opsætning/webinterface, om der er
> forbindelse til NAS'en?
"normen" er, at NASen defaulter til en bestemt IPadresse, og hvis den
ligger indenfor netværkets segment, kan man nå den direkte på pågældende
adresse fra en browser, men der kan afviger på mange måder fra denne
norm, og det skal så fremgå af docs.

Jeg vil lige se om gåvle finder en manual!
//finn

Fra : cykelsmeden

Dato : 20-11-10 15:14

Den 19-11-2010 20:34, cykelsmeden skrev:
> Du behøver imho på dette stade ikke tænke på harddisk, men det lyder
> ikke korrekt at det skulle være nok at skrive nsa210 i browseren!
er iøvrigt nået frem til at der må menes "filhåndtering" og ikke browser
da det er netbiosnavnet.

//finn

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 21-11-10 13:09

>"cykelsmeden" skrev i meddelelsen
>er iøvrigt nået frem til at der må menes "filhåndtering" og ikke browser da
>det er netbiosnavnet.

Der står ordret i manualen følgende:

Default Login Details:
Web Address: nsa210
Username: admin
Password: 1234

Jeg har dog ikke prøvet med web adressen endnu (efter jeg fik den til at
køre), da jeg har taget NAS'en fra igen, skal lige have sat den op på det
sted hvor den skal stå permanent, men så skal jeg nok forsøge og
selvfølgelig melde tilbage her.

Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:

Fra : cykelsmeden

Dato : 21-11-10 17:11

Den 21-11-2010 13:08, Per Beer Hansen skrev:

> [...]
> køre), da jeg har taget NAS'en fra igen, skal lige have sat den op på
> det sted hvor den skal stå permanent, men så skal jeg nok forsøge og
Helt fint, det venter vi spændt på.
Men jeg kan ikke se hvorledes en browser skal kunne oversætte nsa210 til
en ipadresse
det vil derimod være ok, såfremt det er en "lan"adresse(netbios), den
publiceres jo på nettet, ag vil kunne findes af filhåndtering. Browsere
ser normalt ikke netbiosnavne.

//finn

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 21-11-10 21:49

> [...]
>det vil derimod være ok, såfremt det er en "lan"adresse(netbios), den
>publiceres jo på nettet, ag vil kunne findes af filhåndtering. Browsere ser

Så er det testet.
Det virker fint med at skrive nsa210 i adresse feltet i browseren (IE)
Den går så bare videre og skriver http://nsa210/zyxel/index og går så til
login siden.
Så jo, det virker skam med en web adresse.

Og nu har jeg så lige givet NAS'en et nyt navn og det virker på samme måde,
bare skrive det i adressefeltet, så kommer man igennem.

Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:

Fra : cykelsmeden

Dato : 22-11-10 11:03

Den 21-11-2010 21:48, Per Beer Hansen skrev:

> [...]
>
> Og nu har jeg så lige givet NAS'en et nyt navn og det virker på samme
> måde, bare skrive det i adressefeltet, så kommer man igennem.
Et dejligt eks. på at gammel basisviden ikke er en statisk værdi
Gad vind hvornår browsere begyndte at se LMannounce(netbiosnavne) som
domainnavne??

herligt at få det bekræftet gennem en regulær test!
Takker for info.
//finn

Fra : Henning

Dato : 22-11-10 14:24

On 2010-11-22 11:02, cykelsmeden wrote:
> Et dejligt eks. på at gammel basisviden ikke er en statisk værdi
> Gad vind hvornår browsere begyndte at se LMannounce(netbiosnavne) som
> domainnavne??

Det er slet ikke sikkert at det er den vej den er blevet genkendt på.

En hel del (soho-)routere resolver hostnavnet på de lokale enheder ud
fra hvad enheden fortæller at den hedder når der forhandles dhcp.

Dvs NASen fortøller outeren, at den heder nsa210 i forbindelse med
tildeling af ip-setup.

Derefter fortæller dns-proxyen på routeren alle hvilken ip den har.

/Henning

Fra : cykelsmeden

Dato : 22-11-10 20:51

Den 22-11-2010 14:24, Henning skrev:
> [...]
> tildeling af ip-setup.
>
> Derefter fortæller dns-proxyen på routeren alle hvilken ip den har.
den kan jeg godt følge logikken i, selvom jeg ikke mere er helt skarp på
dhcp-protokollen.
Givet du har ret vil det jo så afhænge af routerens firmware, om det
virker??

//finn

Fra : Henning

Dato : 23-11-10 08:40

On 2010-11-22 20:50, cykelsmeden wrote:
> den kan jeg godt følge logikken i, selvom jeg ikke mere er helt skarp på
> dhcp-protokollen.
> Givet du har ret vil det jo så afhænge af routerens firmware, om det
> virker??

Det har du nemlig ret.

Det er nemlig ikke alle soho-routere som har den funktionalitet. For
slet ikke at snakke om hvis du bruger fx opendns eller din isps dns direkte.

/Henning

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-11-10 20:33

On Fri, 19 Nov 2010 16:17:43 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:

> [...]
>Hvad gør jeg så nu?
>Nogen gode råd (til en netværks newbie)?
Din router er nok også din DHCP server, dvs. det er den der deler IP
adresser ud på dit lokalnetværk.
Kig på routeren om den ikke skulle havde uddelst en IP adresse til din
NAS.

Forbind evt. din PC og NAS og router til samme switch (og ikke andet)
start routeren vent et minut eller 2, tænd NASen og vent et par
minutter og tænd så PCen.
Fjern så netværksforbindelsen (kablet) til routeren, så der kun er din
NAS og PCen koblet til switchen, kør så Zyxels finde Nas værktøj.
Måske du skal disable din firewall medens dette står på.

/Hans

Fra : cykelsmeden

Dato : 19-11-10 20:48

Den 19-11-2010 20:32, Hans Kjaergaard skrev:
> [...]
> NAS og PCen koblet til switchen, kør så Zyxels finde Nas værktøj.
> Måske du skal disable din firewall medens dette står på.
godt bud!
hvis din PC er w7, så kig lige på siderne 77 og op i usermanualen!
- og igen: stop firewall indtil tingene virker

//finn

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 19-11-10 20:58

>"Per Beer Hansen" skrev i meddelelsen
>Hej
>
>Jeg har købt en Zyxel NSA210

Og nu ser det ud til jeg fik løst problemet.
Den PC hvor jeg har forsøgt at få adgang til NAS opsætning, den kører med
Win7 64bit.
Jeg forsøgte så lige at køre det samme program fra en gammel server, jeg har
kørende, hvor der er installeret win2000 server og her virkede det hele med
det samme.
Så måske Zyxel's program ikke er kompatibelt med en 64bit's version af
windows?
Det fremgår bare ingen steder, hvis det er det, der gør det.

Men takker for alt hjælpen so far.

Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden: