Afskrivning, påvirker det overskuddet??
Fra : Michael

Dato : 17-11-10 16:29

Hej,

Jeg sidder med et eø spørgsmål der lyder; Påvirker afskrivning
virksomhedens overskud?

Det vil jeg sige det gør, men har noget svært ved at finde nogle
argumenter det kan bakke mig op

Er der nogen herinde der kan komme med en lille forklaring?

/michael

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-11-10 17:20

En afskrivning er en nedskrivning af et aktivs værdi.
Køber du en traktor til 1. mio og afskriver den over 10 år, så får du en
årlig udgift på 100.000 pr. år og efter 10 år har aktivet (traktoren) en
værdi på 0 kr.
Småring (under 11.000 kr) straksafskrives. Dvs at de indgår som en ren
udgift i det år, de bliver købt.

En afskrivning er en omkostning, og derfor påvirker afskrivning en
virksomheds overskud.

Mvh Maria

Fra : Michael

Dato : 17-11-10 18:06

Hej Maria,

Jeg takker for det hurtige svar.

Hilsen Michael

Fra : Michael Sørensen

Dato : 19-11-10 17:35

Den 17-11-2010 17:20, Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> Køber du en traktor til 1. mio og afskriver den over 10 år, så får du en
> årlig udgift på 100.000 pr. år og efter 10 år har aktivet (traktoren) en

En uddybning.

Der findes både regnskabsmæssige og skattemæssige afskrivninger.
Principperne i afskrivningerne er de samme. Begge dele er en omkostning.

Regnskabsmæssige afskrivninger følger årsregnskabsloven og skal afspejle
et aktivs værdi ud fra anskaffelsessum, forventet levetid og scrapværdi.
De regnskabsmæssige afskrivninger bruges i selve årsrapporten for en
virksomhed til at give det regnskabsmæssige resultat.

Skattemæssige afskrivninger bruges til at korrigere det regnskabsmæssige
resultat til det skattemæssige resultat, en virksomhed skal beskattes af
(selskabsskat for selskaber og personskat for personer).

De skattemæssige afskrivninger følger afskrivningsloven og beregnes på
flere måder afhængig af, hvad der afskrives på.

Ofte har mindre personlige virksomheder ikke en sondring mellem
regnskabsmæssige og skattemæssige afskrivninger, men afskriver
skattemæssigt i årsrapporten, så der ikke er nødvendigt med reguleringer
fra det regnskabsmæssige resultat til det skattemæssige resultat.

> Småring (under 11.000 kr) straksafskrives. Dvs at de indgår som en ren
> udgift i det år, de bliver købt.

For at præcisere det, er grænse i 2010 12.300 kr. for straksafskrivning
på småaktiver. Der er tale om skattemæssig afskrivninger.