Nogen der har erfaring med Grøn Stær?
Fra : uh

Dato : 19-11-10 12:17

En mig nærtstående person har fået diagnosticeret: forøget risiko for akkut
grøn stær og er derfor skrevet op til operation.

Nogen her i gruppen som kender lidt til det? personligt eller fra andre, og
har lyst til at fortælle lidt om det?

mvh uh

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-11-10 17:07

uh skrev:
> [...]
>
> Nogen her i gruppen som kender lidt til det? personligt
> eller fra andre, og har lyst til at fortælle lidt om det?

Grøn stær giver et forhøjet tryk i øjet. Trykket presser på
blodårerne i øjet, og i værste fald bliver presset så stort,
at blodet ikke kan passere i en eller flere årer. Den del af
synsnerven, der på den måde ikke får blod, dør. Og den kan
ikke vækkes til live igen.

Det gælder derfor om at undgå at blodforsyningen stoppes.
Normalt prøver man først at behandle med øjendråber. Der
findes flere forskellige slags, man kan prøve med, evt. i
kombination.

Hjælper det ikke, kan man operere. Af en eller anden grund
er der en udbredt tro om, at man ikke kan operere grøn stær,
men det kan man nu sagtens. Og det virker normalt ganske
fortræffeligt.

Man opererer ved at bore et lille hul i øjet, hvor væsken
kan trænge ud mellem øje og hornhinde, væsken opsuges så af
vævet i hornhinden (så vidt jeg husker). Det gælder om at
lave hullet så tilpas i størrelsen, at der ikke kommer for
meget væske ud, men så der i stedet opretholdes et konstant
tryk - som altså er mindre end det forhøjede tryk.

Efter operationen får man forskellige typer medicin (bl.a. i
form af øjendråber), der skal forhindre, at hullet vokser
sammen. Efter nogle uger, og hvis operationen ellers er
vellykket, slipper man for dråber og anden medicin. Øjet
virker derefter som ethvert andet øje.

I mit tilfælde medførte operationen dog, at synet på det
opererede øje ændrede sig, så jeg nu er mindre nærsynet på
det end på det raske øje. Så der skulle lige ofret lidt på
et nyt brilleglas.

Man bør gå til kontrol et par gange om året resten af livet,
så øjenlægerne kan opdage det, hvis trykket atter skulle
begynde at stige. Det er ikke altid, man selv kan mærke det.
Kontrollen er gratis.

Operationen foregår ambulant, og selvom det er svært at tro,
er det ikke slemt. Og jeg er ellers en pivskid, når det
gælder nåle, operationer og den slags.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide for begyndere om ubuntu Linux:

Fra : uh

Dato : 20-11-10 19:14

"Kim Ludvigsen" skrev i meddelelsen

uh skrev:
> [...]

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide for begyndere om ubuntu Linux:

Tak for en masse brugbare oplysninger, det er altid rart at høre den slags
fra "hestens mund", og ikke bare læse lægebeskrivelser. Glæder mig til at se
nærmere på dine ord - og på alle dine hjemmesider, du er vist noget af en
kapacitet .
Mvh uh

Fra : uh

Dato : 21-11-10 17:56

"uh" skrev i meddelelsen news:4ce81001$0$23764$14726298@news.sunsite.dk...

"Kim Ludvigsen" skrev i meddelelsen

....en hel masse brugbart....må jeg alligevel stille et par uddybende
spørgsmål?

Hvordan fik du konstateret din lidelse? Var det den akutte form?

Jeg har læst en masse om lidelsen på nettet nu, men er ikke klar over
hvorfor man opererer og ikke forsøger med øjendråber først, hvordan afgøres
det?

Mvh uh

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-11-10 19:07

uh skrev:

> Hvordan fik du konstateret din lidelse? Var det den akutte
> form?

Så vidt jeg husker, gik jeg til øjenlæge, fordi jeg kunne se
en glorie om lyskilder, især gadelygter om natten. Jeg kan
ikke huske, om jeg havde smerter på det tidspunkt.

Øjenlægen konstaterede for højt tryk, og jeg blev sendt
videre til hospitalet. Jeg fik nogle øjendråber, der skulle
nedsætte trykket, men det hjalp ikke synderligt, og trykket
steg yderligere hen ad vejen.

De første øjendråber, som jeg ikke kan huske navnet på, var
ikke slemme. Men senere fik jeg Pilokarpin, og det har gjort
så stort indtryk, at jeg stadig husker navnet her mere end
15 år efter. Pupillerne blev trukket sammen, så det var
svært at se i mørke, og det gav en konstant smerte. Slet
ikke sjovt. Det skal dog siges, at ikke alle oplever så
slemme bivirkninger ved Pilokarpin, som jeg gjorde.

Trykket ville dog ikke falde, og til sidst lå det mere eller
mindre konstant på over 40, hvilket slet ikke er godt. Så
det endte med en hasteoperation.

Jeg kunne konstatere ændring i synet (glorie), når trykket
steg over 20 og jeg fik smerter, når det blev endnu højere.
Men det er ikke alle/altid man kan mærke forskellen, hvilket
gør sygdommen lumsk, og hvilket er grunden til, at man skal
gå til kontrol efter operationen.

> Jeg har læst en masse om lidelsen på nettet nu, men er ikke
> klar over hvorfor man opererer og ikke forsøger med
> øjendråber først, hvordan afgøres det?

Jeg tror, det akutte består i, at trykket er så højt, at der
skal ske noget her og nu, for ikke synet skal tage skade. Og
at man måske i din bekendts tilfælde har vurderet, at
medicin ikke kan hjælpe/hjælpe nok.

Det var der, jeg endte, men altså efter vi havde prøvet med
medicin i nogle måneder.

Hvor højt er trykket hos din bekendte?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Man bliver aldrig for gammel til computer og internet. Læs

Fra : uh

Dato : 22-11-10 15:34

uh skrev:

> [...]

medicin ikke kan hjælpe/hjælpe nok.

Det var der, jeg endte, men altså efter vi havde prøvet med

Hej igen Kim L.
Tak for din fremstilling af hændelsesforløbet (husker ikke lige hvad lægerne
kalder det . Det lyder, som om det var med at handle hurtigt i dit
tilfælde synes jeg, godt at du kom i behandling tidsnok, det er jo altid det
der kan være problemet har jeg forstået.

Hvor højt er trykket hos din bekendte?

Trykket i øjet er ikke forhøjet, han har tilsyneladende normalt syn, har
ingen symptomer haft og henvendte sig pga. oplysning om at der i familien
fandtes/findes Grøn Stær. Han har ikke behov for briller og som jeg har
forstået det gik øjenlægens forklaring ud på at hans øjne er kortstammede,
med snæver vinkel for afløb i det ene øje, således at der er forhøjet risiko
for akut grøn stær. Ikke meget andet som forklaring på at han blev skrevet
op til laserop. af begge øjne, hvor der skal skabes nyt afløb.

Det er jo typisk først bagefter at spørgsmålene melder sig, og da han ikke
fik noget uddybende med sig i form af en folder e.a., søger vi nu svar på
alle spørgsmålene på Nettet og i denne gruppe.

Mvh uh

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-11-10 15:59

uh skrev:

> forklaring på at han blev skrevet op til laserop. af begge
> øjne, hvor der skal skabes nyt afløb.

Bemærk, at laserbehandling ikke er det samme som den
operation, jeg fik foretaget. Lægerne forsøgte også med en
laserbehandling i mit tilfælde, men det hjalp heller ikke på
trykket.

Den laserbehandling, som jeg fik, er slet ikke noget at
bekymre sig om.

Jesper Mehlen kan meget bedre fortælle om din bekendts
tilfælde. Jeg kender kun til det fra en patients synspunkt,
og kun til mit eget forløb. Jeg vidste faktisk slet ikke, at
man kan have grøn stær uden at have forhøjet tryk, som
Jesper fortæller.

Hvis din bekendts øjenlæge er bare halvt så kompetent, som
dem jeg mødte på Frederiksberg Hospital, kan han roligt
slappe af og lade lægerne tage sig af ham. Jeg blev opereret
af en øjenlæge som i perioden med det høje tryk tilmed gav
mig sit privatnummer, så jeg kunne ringe, hvis der opstod
problemer i weekenden. Og da der opstod problemer, kom han
på arbejde og så til mig!

Fra : uh

Dato : 24-11-10 09:39

uh skrev:

> [...]

trykket.

Den laserbehandling, som jeg fik, er slet ikke noget at

Hvad var det der blev gjort ved dig, altså hvori bestod laseroperationen?

[...]

Som jeg har forstået det, så HAR min bekendt heller ikke Grøn Stær (herefter
Glaukom), men en forøget risiko for at udvikle det, da der er Glaukom i
familien.

[...]

Jeg/vi tvivler sådan set ikke på kompetencen, men synes det er drastisk at
operere på begge øjne, når der ikke har været symptomer overhovedet.
Du har fået fin service, mere end de fleste måske ville have ydet(?), der er
jo stor forskel på læger i dag, ligesom alle andre.

Mvh uh

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-11-10 10:05

uh skrev:

> Hvad var det der blev gjort ved dig, altså hvori bestod
> laseroperationen?

Det er som sagt ikke sikkert, det er det samme, som de vil
gøre ved din bekendt. Jeg skulle bare kigge ind i en
maskine, og så blev der affyret en række laserskud. Det
minder meget om en almindelig test af synsfeltet.

Det er absolut ikke noget at bekymre sig om.

> Jeg/vi tvivler sådan set ikke på kompetencen, men synes det
> er drastisk at operere på begge øjne, når der ikke har været
> symptomer overhovedet.

Jeg tror, du hæfter dig for meget ved ordet "operation". Det
minder på ingen måde om en operation, hvorfor jeg også har
kaldt det en behandling i dette og tidligere indlæg.

Jeg kan selvfølgelig ikke vide noget om din bekendts
tilfælde, men som sagt, så kan man selv i de alvorlige
tilfælde risikere, at man ikke kan mærke nogen symptomer på
sygdommen.

Jeg er sikker på, at lægerne ikke vil foretage en
laserbehandling, medmindre de skønner, at der er en grund
til det. Det være sig som behandling eller forebyggelse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende guide til hjemmesideprogrammet KompoZer:

Fra : uh

Dato : 25-11-10 00:34

uh skrev:
> [...]

minder meget om en almindelig test af synsfeltet.

Det er absolut ikke noget at bekymre sig om.

Fint nok, altid rart at vide, selv om han ikke er nogen pivskid, men "bare"
bare bange for sit syn

> [...]

tilfælde, men som sagt, så kan man selv i de alvorlige
tilfælde risikere, at man ikke kan mærke nogen symptomer på

Ja, det er jo netop derfor man kommer i et voldsomt dilemma, for hvad nu
hvis.....

Jeg er sikker på, at lægerne ikke vil foretage en
laserbehandling, medmindre de skønner, at der er en grund
til det. Det være sig som behandling eller forebyggelse.

Det ville være dejligt om man helt kunne stole på alle autoriteter
stadigvæk, det er jo nok der hunden ligger begravet.
Der har efterhånden været mange tilfælde (desværre også med læger) hvor
mammon vejer tungere end ansvar. Jeg har selv oplevet flere tilfælde i min
inderkreds, af en tandlæge som borede i friske tænder, den ene gang 6 stk.
en dag hvor klinikassistenten ikke var til stede - så bliver man altså lidt
betænkelig, og det går desværre også ud over uskyldige, sådan virker det jo.

Nu siger jeg tak for dine input, de har været nyttige. Følger tråden en tid,
hvis der skulle dukke nyt op.

Mvh uh

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 22-11-10 00:42

Den 21/11/10 17.55, uh skrev:

> Jeg har læst en masse om lidelsen på nettet nu, men er ikke klar over
> hvorfor man opererer og ikke forsøger med øjendråber først, hvordan
> afgøres det?
>
> Mvh uh

Hej,

Jeg arbejder som læge på en øjenafdeling.

Grøn stær er ikke een sygdom, det er flere forskellige slags sygdomme
der har det tilfældes at trykket KAN være forhøjet (det behøver ikke
være det), at nervecellerne på synsnerven dør og derved kommer der en
påvirkning af synsfeltet (det indskrænkes). Det er kun i Danmark og de
tysktalende lande at man bruger grøn stær som betegnelse for sygdommen.
I resten af verden kaldes sygdommen glaukom (engelsk = glaucoma, og
googler du dette vil du få et hav af oplysninger om sygdommen(e).

Akut glaukom har en væstentlig anden mekanisme end kronisk glaukom. Hvor
man ved akut glaukom ofte vil bruge laserbehandling og operation, så er
det mindre almindeligt ved den kroniske type der oftest kan klares med
forskellige tryksænkende øjendråber. I særlige tilfælde opererer man, og
det gør man kun når synsprognosen er ringe på tryknedsættende
behandling. Operation er et stort indgreb, der skal mange kontroller til
og der er risiko for betændelse inde i øjet såvel som at det kan give
trykproblemer at sætte kniven i folk.

På hjemmesiden Værn om Synet kan du finde flere oplysninger, her kan
også bestilles materiale og der er et forum hvor man kan diskutere ting.
(http://www.vos.dk/)

Mvh Jesper

Fra : uh

Dato : 22-11-10 15:33

"Jesper Mehlsen" skrev i meddelelsen

Den 21/11/10 17.55, uh skrev:

> [...]

På hjemmesiden Værn om Synet kan du finde flere oplysninger, her kan
også bestilles materiale og der er et forum hvor man kan diskutere ting.

Hej Jesper. Tak for dit indlæg, det er dejligt med en fagmand i tråden .

Jeg har fundet en masse på Nettet, men der dukker stadig spørgsmål op, som
jeg forsøger at finde svar på. Fandt bl.a. selv frem til det site du nævner,
www.vos.dk, som jeg (blandt andre) finder meget brugbar i startfasen i hvert
fald.

Historien her er: mand i fyrrerne får at vide at hans faster i
halvtredserne, samt farfar har/havde Glaukom, og fik dryppet øjnene dagligt,
så han kan være disponeret for at denne sygdom kan opstå. Aftaler tid hos
ø.lægen som finder frem til: at trykket i øjet ikke er forhøjet, han har
tilsyneladende normalt syn, har ingen symptomer haft og henvendte sig kun
[...]

Der kan jo støde komplikationer til, så han føler sig ikke helt tryg ved at
det hele er gået så hurtigt, han mener jo ikke selv at situationen er
kritisk eller akut, derfor mine indlæg her i gruppen.

Mvh uh

Fra : uh

Dato : 12-01-11 00:30

Den 21/11/10 17.55, uh skrev:

> [...]

det hele er gået så hurtigt, han mener jo ikke selv at situationen er
kritisk eller akut, derfor mine indlæg her i gruppen.

Jeg kan nu runde denne tråd af, samt den jeg oprettede d. 17 dec. med at
fortælle, at manden i fyrrerne valgte at sætte de anbefalede operationer i
bero, hvorefter han bestilte tid til en uvildig undersøgelse hos en anden
øjenlæge. Denne øjenlæge fandt 2 raske øjne, som absolut ikke havde behov
for operation. Trykket var 14 svjh, og han skal bare kontrolleres om et par
år eller 3 igen, da det nu er en "familiesvaghed" med Grøn Stær. Hvad der
kan udledes af dette vil jeg overlade til andre at bedømme, men det er da
tankevækkende, ikke?
Mvh uh