Vandscootere er nu lovlige.
Fra : Herman Persson

Dato : 19-11-10 16:34

http://politiken.dk/indland/ECE1113155/vandscootersejlere-vinder-i-hoejesteret/

Det har åbenbart - som mange har påstået - været noget juridisk makværk at
en bekendtgørelse fra Miljøministeriet skulle overtrumfe EU-regler.
Om vi så kommer til at se flere af dem til sommer - med deraf følgende gener
for andre fritidssejlere og beboere nær kysten, er en helt anden diskussion.

--
Hilsen Herman.
Mr.ManHÅSmail.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-11-10 09:37

Emnet direktivstridige regler behandles indgående i dette link:

http://www.jura.au.dk/fileadmin/site_files/filer_jura/dokumenter/forskning/rettid/2007/afh4.pdf

At højesteret har imødegået EU-reglerne er nok en beslutning der er
til for jurister i deres miljø, og ikke til fordel for hverken dem der
færdes på vandet i både eller i særligt tilpassede kystnære områder.
Fortsat gælder politivedtægterne, der typisk bestemmer for
kystområder at speedbåde ikke må planne eller sejle over 5 kn i indtil
en afstand fra kysten på typisk 200 - 300 meter og at de inden for
dette område skal sejle vinkelret på kysten ud til frit område.
Det medfører at det ikke virker særligt tillokkende at fræse rundt på
en vandscooter der jo må betegnes som noget potent kystnært legetøj.

Mvh/Harding

Fra : Herman Persson

Dato : 19-11-10 18:35

"Harding E. Larsen" <hardinge.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

HP: Eller sagt på en anden måde: Der er nu klarhed mht. hvem der kan betemme
hvad

og ikke til fordel for hverken dem der
færdes på vandet i både eller i særligt tilpassede kystnære områder.

HP: Dog en fordel for vandscootersejlere.

[...]

HP: Politvedtægterne blev i 2005 afløst af Ordensbekendtgørelsen, og ifølge
den kan de lokale politimestre bestemme reglerne. Men det er svært at finde
ud af, hvor reglerne står.

Det medfører at det ikke virker særligt tillokkende at fræse rundt på
en vandscooter der jo må betegnes som noget potent kystnært legetøj.

HP: Men der kan være et problem her, for i følge en censor fra
Søfartsstyrelsen regnes en fremskudt havn IKKE for kyst. Der skulle således
ikke være noget juridisk til hinder for, at speedbåde - og nu vandscootere -
fræser rundt om bølgebryderen foran Skovshoved Havn.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-11-10 12:10

Selvom fællesskabsretten kræver ubetinget forret opstår der
situationer hvor dette krav ikke kan respekteres, så der er endnu ikke
klarhed for hvem der bestemmer selvom du gerne ser det sådant.
Spørgsmålet er om begrebet forrang kan medføre at direktionsretslige
regler anvendes f.eks. gennem politivedtægt/ordensbekendtgørelser.
En fordel for vandscooterejerne er ikke synlig med overrulet af de
lokale bekendtgørelser.

Det er let at finde frem til de lokale regler ved henvendelse til det
stedlige politi. Havnene har som regel også opslag i deres
udhængsskabe med bekendtgørelser.

En censors mening har ingen betydning; det er opslagenes ordlyd man
skal rette sig efter.

Mvh/Harding

Fra : Herman Persson

Dato : 19-11-10 23:21

Selvom fællesskabsretten kræver ubetinget forret opstår der
situationer hvor dette krav ikke kan respekteres, så der er endnu ikke
klarhed for hvem der bestemmer selvom du gerne ser det sådant.

HP: Det er ikke mig - men Højesteret.

Spørgsmålet er om begrebet forrang kan medføre at direktionsretslige
regler anvendes f.eks. gennem politivedtægt/ordensbekendtgørelser.

HP: Hvad betyder direktionsretslige?

En fordel for vandscooterejerne er ikke synlig med overrulet af de
lokale bekendtgørelser.

HP: Så forstår du og jeg dommen forskelligt.

[...]

HP: Spørgsmålet er så, hvor langt ud i havet, havnens regler gælder, ikke?

Fra : Unique

Dato : 19-11-10 22:33

r der nogen der ved hvordan man skal forholde sig hvis man møder somaliske
søpirater på vandscooter i nød ?

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 19-11-10 22:42

Unique wrote:
> r der nogen der ved hvordan man skal forholde sig hvis man møder
> somaliske søpirater på vandscooter i nød ?

Klip

Up side down
Eller alternativt leveres direkte til Pia, som nok ved, hvad man gør for at
hjælpe den slags

--
\\\\////
(@@)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-11-10 02:55

Undskyld mig der skulle have stået direktivretslige.

Et direktiv er en EU-retsakt, altså en slags EU-lov. Direktiver er
(modsat forordninger) En forordning er en EU-retsakt, altså en en
slags EU-lov. En forordning er (modsat et direktiv) direkte anvendelig
i medlemsstaterne. Det betyder, at EU-forordninger er gældende i
Danmark på linje med vores egne love. Borgerne kan således erhverve
rettigheder og pålægges pligter i henhold til forordninger.
Direktiver er kun bindende for medlemsstaterne og deres myndigheder,
men er ikke direkte anvendelige internt i staterne. Det betyder, at et
EU-direktiv først skal implementeres i landenes lovgivning, før
borgerne kan pålægges pligter eller erhverve rettigheder efter
direktivets indhold. Implementering sker som regel ved tilretning af
eksisterende love eller indførelse af nye love med direktivets
indhold.
D.v.s. at lovgivningen skal først ændre på reglerne om udstedelse af
ordensbekentgørelser og hvad de skal kunne indeholde.

En lokalbekendtgørelse der omfatter et kystnært havområde har intet
med en havns ansvarsområde at gør. til en sådan bekendtgørelse er der
en kortskitse hvor området er indtegnet.
Havnens område er beskrevet i andre bekendtgørelser også med sine
kortskitser.
Overlejrer en lokalbekendtgørelse en indsejling til en havn er den
også gældende for anløbsområdet.

Mvh/Harding

Fra : Herman Persson

Dato : 22-11-10 21:02

[...]

HP: Jeg aner ikke, om der her er tale om direktiv eller forordning, men
hvilken effekt mener du så at højesteretsdommen har?
At det nu er lovligt at sejle med vandscooter - eller hvad?

En lokalbekendtgørelse der omfatter et kystnært havområde har intet
med en havns ansvarsområde at gør. til en sådan bekendtgørelse er der
en kortskitse hvor området er indtegnet.

HP: Næh, sikkert ikke - men hvilken betydning har det her?

Havnens område er beskrevet i andre bekendtgørelser også med sine
kortskitser.

HP: Interessant - men jeg har nu ikke kunnet google mig frem til nogen
skitser af af havneområder, der strækker sig ud over havnehullet.
Kan du komme med et par eksempler?

Overlejrer en lokalbekendtgørelse en indsejling til en havn er den
også gældende for anløbsområdet.

HP: Med mindre havnens område strækker sig ud over havnehullet eller hvad?

Mvh/Harding

Fra : -

Dato : 22-11-10 01:50

Den 19-11-2010 16:34, Herman Persson skrev:
> [...]
> for andre fritidssejlere og beboere nær kysten, er en helt anden diskussion.

Jeg ved ikke om EU har defineret hvad en vandscooter egentlig er for en
størrelse, egentlig er det jo bare en lille, hurtig speedbåd. Og
følgelig er den underlagt reglerne om sejlads, hastigheder osv. som
andre både. Men med det jeg kan læse i artiklen, er det formentlig blot
det at man laver specielle love for generelt at forbyde vandscootere,
der ikke er i overenstemmelse med EU's principper.

For nogle år siden var det angivelig EU der påbød DK at tillade knallert
45. Dette løste man så ved at lovgive om at man skulle have kørekort til
bil eller mc og dermed være over 18 for at måtte køre sådan en, og den
skulle have nummerplade. Hermed var en stor del af problemet løst.

Løsningen for vandscootere er også ligetil; man ændrer reglerne for
speedbådskørekortet så det også skal erhverves for hurtige både under 4
m. Og så indfører man en form for nummerplade. Derved opnår man at kunne
genkende både/vandscootere der overtræder de lokale regler, (som jo
stadig gælder for alle) ved kyster og i havne, samt at man kan forfølge
de der ikke opfører sig ordentligt, evt. fratage dem kørekortet.

Det løser naturligvis ikke alle problemer, men hvorfor er vandscootere
egentlig værre end almindelige tunede knallerter?

Egentlig kunne man somme tider ønske sig nogle mere strenge generelle
regler for bådes støj i nærheden af kysterne. En benzin V8'er uden
lydpotte der fyres op lige uden for havneindløbet kan være en ret
rystende oplevelse.

Og så i sidste ende, de fleste af os er jo glade for at der er så få
regler som muligt. Nogen af vores både har fx. motorer der blev sat i
drift før ordene forurening og miljø (millieu) overhovedet blev
opfundet. Katalysatoren på benzinbiler blev indført ved lov i 1988, og
der kører stadig masser af biler rundt uden. Hvis en tilsvarende lov
blev indført på både, ville der gå 50-100 år før alle både ville være
forsynet med en. Relevant? Måske ikke i denne tråd, men det var EU der
indførte tvunget syn af biler, hvilket har resulteret i at alle med
ældre biler kører deres bil til syn hvert andet år, i stedet for til
service. Hvornår kommer det næste direktiv fra EU, der påbyder syn af
både? Eller andre underlige latterlige love, der løser andre, ikke
eksisterende problemer?

Og så skal man slet ikke tænke over hvor mange europæiske og danske
skattekroner denne sag har kostet, fra den blev anlagt til der endelig
faldt dom. Det er sør'me heldigt der er nogen der bedre end os selv ved,
hvad vores penge bør bruges til.

Mvh. Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-11-10 05:59

Søfartsstyrelsen giver denne definition:
-------------
Hvad er forskellen på vandscooter og en speedbåd?
En vandscooter består af en særlig formet ponton, der er forsynet med
et udvendigt sæde og med et udvendigt styr, som på en motorcykel.

En speedbåd består af et egentligt bådformet skrog, der er forsynet
med indvendige sæder og med indvendig styring.

Du kan f.eks. spørge dig selv: Står eller sidder føreren oven på
fartøjet eller sidder føreren nede i fartøjet?
-------------
Desuden er forsikringsspørgsmålet åbent for evt. tilpasninger.

Er skroglængden under 4 meter og fremdrivningseffekten større end 25
HK / 19 kW eller derover finder speedbådsbekendtgørelsen ligeledes
anvendelse.

Det der skaber ulemperne især er den kystnære sejlads og at de
anvendes som legetøj med slalomsejlads mellem andre både der ligger
for anker nær kysten.
I Øresund sejler de også rundt om og tæt på de store skibe der sejler
i sejlrenden. Det er rent hovedet under armen!!!

Når man opfører sig på den måde lægger man selv op til at vandscootere
lægges for had

Mvh/Harding

Fra : -

Dato : 22-11-10 22:57

Den 22-11-2010 13:58, Harding E. Larsen skrev:
> [...]
> i sejlrenden. Det er rent hovedet under armen!!!
>
> Når man opfører sig på den måde lægger man selv op til at vandscootere

/klip/

Ja, jeg havde lige overset, at der faktisk også gælder regler for både
under 4 m, det stod længere nede på siden jeg kiggede på.
http://www.fritidssejler.dk/speedbaade/Sider/Hvorn%C3%A5rkr%C3%A6vesderspeedb%C3%A5dsk%C3%B8rekort.aspx

Så skal vi bare have nummerplader på dem. Netop som det langt om længe
også blev indført på knallerter. Af samme grund!
Specielt når man ikke kan håndhæve et generelt forbud, bliver det så
meget vigtigere at man kan skille fårene fra bukkene.

Mit forbehold om forskellen mellem speedbåd og vandscooter lå lige så
meget i det principielle, at en lille båd med stor motor kan være lige
så støjende, besværlig og farlig som en vandscooter, og selv om man
åbenbart har en gyldig definition (som politimesteren i Slagelse, ref
tidligere tråd, ikke kendte) så kan man da sagtens forestille sig at der
til foråret dukkede en ny hybrid op, som man ikke umiddelbart ville
kunne placere i den ene eller den anden kategori. Så meget mere fordi
vandscooteren var dømt ulovlig, men hvis den havde rat i stedet for
styr, - var det så en ulovlig vandscooter? Det vil på sigt gøre det
nemmere for alle, hvis reglerne er de samme for alle typer sejlende
fartøjer. Der er paradokser og fortolkningsforvirring nok i reglerne i
forvejen.

Mvh. CLaus

Fra : Herman Persson

Dato : 22-11-10 21:35

"-" <""cbp33\"@hot(-)mail.com"> skrev i en meddelelse

> Jeg ved ikke om EU har defineret hvad en vandscooter egentlig er for en
> størrelse, egentlig er det jo bare en lille, hurtig speedbåd. Og følgelig
> er den underlagt reglerne om sejlads, hastigheder osv. som andre både.

HP: Det fremgår bl.a. af Fritidsbådsbekendtgørelsen:

''2) Vandscooter : Et fartøj med en længde på under 4 m med indbygget
forbrændingsmotor med vandstrålepumpe som hovedfremdrivningsmiddel, og som
er beregnet til at skulle betjenes af en eller flere personer, der sidder,
står eller knæler på - snarere end i - skroget.''

Men med det jeg kan læse i artiklen, er det formentlig blot
> det at man laver specielle love for generelt at forbyde vandscootere, der
> ikke er i overenstemmelse med EU's principper.

HP: Eller sagt på en anden måde: Man har forbudt en vis type fartøjer.

> [...]
> gælder for alle) ved kyster og i havne, samt at man kan forfølge de der
> ikke opfører sig ordentligt, evt. fratage dem kørekortet.

HP: Enig i at det ville være en god idé med nummerplader, og det har man da
også haft i fx Norge i vistnok 40 år.
Så kan Miljøministeren - eller en anden minister - blot udstede en
bekendtgørelse om, at nummerpladerne skal være så store, at de vanskeligt
kan placeres på vandscootere eller jetski

> [...]
> regler for bådes støj i nærheden af kysterne. En benzin V8'er uden
> lydpotte der fyres op lige uden for havneindløbet kan være en ret rystende

HP: Reglerne findes skam i ovennævnte bekendtgørelse: Max 75 dB + 3 dB, når
der er flere motorer.
Det svarer nogenlunde til støjniveauet fra knallerter og motorcykler.

> [...]
> skattekroner denne sag har kostet, fra den blev anlagt til der endelig
> faldt dom. Det er sør'me heldigt der er nogen der bedre end os selv ved,

HP: Helt OT: Ja, og når man så tænker på, at ca. halvdelen af den voksne
danske befolkning er på offentlig forsørgelse - arbejdende såvel som
ikke-arbejdende - er der grund til at være en anelse bekymret for fremtiden.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 22-11-10 13:33

> [...]
> skattekroner denne sag har kostet, fra den blev anlagt til der endelig
> faldt dom. Det er sør'me heldigt der er nogen der bedre end os selv ved,

Godt brølt Claus

Iøvrigt læste jeg lige om dieselbiler på tekst tv forleden, der skrev man at
der er 317.000 personbiler der kører på diesel, og kun 812 af dem havde fået
påmonteret partikkelfilter, man godtgjorde også at filtret stort set ingen
betydning havde miljømæssigt for en personbil.

Men, de har alle fået en ekstra opkrævning på 1000 kr. hvilket betyder at
statskassen i runde tal har fået en ekstra indtægt på 316 mill. årligt på
denne konto uden at det har hjulpet miljøet (som jo var undskyldningen for
at opkræve pengene) et spor!!!

Hvem sagde danskere tænker selv!!!

Iøvrigt synes jeg det er helt fint at vandscotere også får lov at være på
vandet sammen med os andre, og efter samme regler...

Mvh
JR

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-11-10 15:16

Uanset hvordan en dansk ret finder på at frembringe domme så står der
i direktivet, at medlemslandene ikke må forbyde eller begrænse
ibrugtagning af bl.a. vandscootere. Det fremgår dog samtidig, at
medlemslandene kan vedtage bestemmelser om sejlads i bestemte farvande
for at beskytte miljøet og vandvejenes sikkerhed.
Det er ikke en god ide at indføre nummerplader, da det så vil komme
til at gælde alle både. Det er ikke noget kønt syn, husk på hvordan
svenske både så ud en overgang.
Desuden kan det få nogle wannabees til at indføre en yderligere afgift
på både.
Det er nok bedre at håndhæve at fartøjer skal have både navn og
hjemhavn og at bogstaverne skal have en minimumstørrelse.

Men lad nu alt det ligge, der går nok lang tid inden en evt. ændring
af de lokale bekendtgørelser bliver gennemført.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-11-10 06:30

Måske skulle du foreslå Kommunernes Landsforening at nummerplader på
vandscootere burde indføre i stil med nummerplader på kanoer, se:

http://www.visitnaestved.com/danmark/da-dk/menu/turist/inspiration/kanosejlads-susaaen/nummerplader-kanoer/nummerplader-susaaen.htm

En indtægt til kommunerne uanset og det hele går op i yderliger
administration. Kommunerne kunne sågar efterfølgende lægge det over i
et kommunalt ejet A/S som de har gjort med vand, kloak og renovation.
Det gik ejendomsskatten ikke ned ved; men de offentlige indtægter steg
ved dette nummer.

Lad os holde vandscooterlegetøjet for sig, i deres egne kravlegårde,
langt væk fra kysterne hvor bådfolket, badegæster og naturen holder
til.

Mvh/Harding

Fra : HKN

Dato : 23-11-10 14:42

> Lad os holde vandscooterlegetøjet for sig, i deres egne kravlegårde,
> langt væk fra kysterne hvor bådfolket, badegæster og naturen holder
> til.

Hørt!

Fra : steffen skov

Dato : 23-11-10 19:14

"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hørt!
og meget enig
SK

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 24-11-10 09:59

Lad os holde vandscooterlegetøjet for sig, i deres egne kravlegårde,
langt væk fra kysterne hvor bådfolket, badegæster og naturen holder
til.

Mvh/Harding

Jeg synes så at vi skal jagte "bådfolket" og få nummerplader på alle
fartøjer så vi kan registrere dem, og få uddelt bøder og replimander til
alle typer både.

Vi kunne sikkert også i den forbindelse passende indkræve en
registreringsafgift nu vi har nummerpladder på fartøjet ligesom kørekort til
alle typer fartøjer kan kræves.

Herudover kommer der naturligvis en kæmpe miljø afgift grundet olie
forurening, unødig Co2 udledning, diverse kemikalier, maling rester m.v.

Alle skal lovpligtigt have monteret nogle "bølge brydere" når de færdes
tættere end 300 meter fra kysten, således at kølbølger ikke genere de
badende gæster inde på stranden.

Iøvrigt skal moteren stoppes min. 100 meter fra kysten så motorstøj ikke
genere dem der ligger på stranden og hører gettoblaster...

Kørekortet skal naturligvis resultere i at alle fartøjer skal dækkes ind
under promillegrænsen på 0,5% og helst strammes lidt yderligere.

I sidste ende er formålet med opstramninger, love og sure mennesker
generelt, at vi skal have fjernet det ubehagelige fænomen der hedder sejlads
fra Danske kyster og farvande så vi alle kan få fred!!!
eller i det mindste at gøre livet så surt for sejlerfolket at de selv vælger
det fra!!!

Moralen må være... kan vi klantre en gruppe for at genere sine omgivelser og
naturen, så kan andre med god samvittighed klantre bådfolket og de gener vi
evt. måtte give....

Mvh
JR

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-11-10 02:21

Ja, du har ganske ret! lad os få nummerplader på alle motorbåde
Os der sejler i både med sejl tænker miljørigtigt, det gør
motorbådsejere også i lang udstrækning, de bliver liggende i havnen,
fra båden sættes i vandet til den skal op. Kun speedbådsejerne får et
flip når vi skal nyde sommeren ved stranden eller på havet.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 24-11-10 10:34

[...]

Mig bekendt har de fleste "sejlbåde" motor ilagt nu om dage, og jeg synes da
egentligt ofte jeg ser en sejlbåd gøre fart gennem vandet selvom sejlene
ikke er hejst
derudover bruger sejlbåde mig bekendt jo også diverse kemikalier,
bundmalinger etc. etc. på ligefod med en motorbåd!!! så sejlbåde er nok ikke
så "miljø" rigtige når alt kommer til alt!!!

Så er der lige det, at kommer man først ind og for nummerplade på en type
fartøj, så varer det ikke længe før de andre fartøjer følger med, for der er
jo penge i det, set fra regeringens side.

Mvh
JR

Fra : Herman Persson

Dato : 24-11-10 11:32

"Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen-net.dk> skrev i en meddelelse

> Mig bekendt har de fleste "sejlbåde" motor ilagt nu om dage, og jeg synes
> da egentligt ofte jeg ser en sejlbåd gøre fart gennem vandet selvom
> sejlene ikke er hejst

HP: Og mistænkelig høj fart med sejl sat.
Men her skåner de jo miljøet ved at spare trekanten væk - og ved ikke at
dreje unødigt som følge af vigepligtregler.

> derudover bruger sejlbåde mig bekendt jo også diverse kemikalier,
> bundmalinger etc. etc. på ligefod med en motorbåd!!! så sejlbåde er nok
> ikke så "miljø" rigtige når alt kommer til alt!!!

HP: Alt det højteknolgiske tøj, de er iført det meste af sæsonen er nok
lavet af genbrugssejl og -tovværk.
Aluminium til mast og bom er nok lavet af coladåser - ved hjælp af
vindenergi.
En vandscooter-ejer skal sikkert tilbringe det meste af døgnet på vandet for
at hamle op med en sejlsbådsejers samlede miljøbelastning.

Fra : Per Christiansen

Dato : 30-11-10 23:50

Er det nu også så galt med de her vandscootere.

I ballen havn som jeg tit besøger fiser de ogse rundt på scooterer , de
sejler et godt stykke
fra land og ude forand molen men udgør ikke nogen fare for andre sejlerer,
og ja man kan godt
høre dem men det kan man jo også med alle masterne når det blæser og
motorbådene når de sejler
ud og ind ad havnen.

Det er lige som om at nu har man set sig sure på dem, så skal de ikke være
her, men alt den fokus
der har været på dem har jo gjordt at de er begynt at bruge dem på en anden
måde,
det er sku være med de børn der bruger deres forældres gummibåd med 6 til 15
hk eller mere som kan sejle rigtigt
stærkt, det går nemlig riktigt galt når de får sejlet hend over hinanden, i
sommers var der en dreng
i en gummibåd med 15hk der mente det var sjovt at sprøjte de andre små
gummibåde til ved at sejle
for fuld fart hend mod dem og dreje i sidste øjeblik, jeg måtte så ud og stå
og råbe ad ham men
hvor var forældrene henne.

Per.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-11-10 03:04

Jo det er rigtigt at de fleste sejlbåde også har en motor, der kan
bruges i stille vejr og når sejlbådene skal i havn; men den mængde
brændstof som sejlerne bruger på en hel sæson svarer til hvad mange
motorbåde kan bruge på en time.
Du berørte jo selv CO2 udledningen.

M.h.t. nummerplader ja så havde de dem i Sverige i en årrække; men det
er ophævet. Administrationsomkostningerne oversteg langt indtægten.
Det så heller ikke kønt ud med et intetsigende nummer med tegn i 10 cm
højde plastret på en båd.
Her i landet har vi i mange år haft 1% misundelsesafgiften det er mer
end rigeligt.

Mvh/Harding

Fra : Per Christiansen

Dato : 30-11-10 23:21

"Harding E. Larsen" <hardinge.larsen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> bruges i stille vejr og når sejlbådene skal i havn; men den mængde
> brændstof som sejlerne bruger på en hel sæson svarer til hvad mange

PC : Der er så til gengæld ca. 70% flere sejlbåde.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-11-10 03:09

Ja men det er jo netop ikke det de gør.
Reglerne har vi, og vi må håbe at udøverne i det mindste har et
speedbådsbevis; men levede de op til reglerne ville der ikke være
mange der ville købe det legetøj. Det ville være for kedelig en
interesse at have.
En anden ting som du skal være meget opmærksom på er at sker der en
skade/ulykke er der ingen forsikring der dækker når de færdes hvor de
ikke må være.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 24-11-10 12:45

[...]

Nu blander du tingene lidt sammen.

En ting er at vandscotere bør have samme rettigheder som andre sejlere,
hvilket er et emne for sig.

En anden ting er forsikrings betingelser. Og ærligt talt, så kan jeg da ikke
rigtigt få øje på forskellen i at en vandscoter ikke overholder
forsikringsbetingelserne, eller en motor eller sejlbåd ikke gør det?

Du skal da ikke tro at forsikringen dækker andre typer fartøjer der færdes
hvor de ikke må være!!! så det er vel ens for alle...

Mvh
JR

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-11-10 07:21

Nej da!

Jeg skriver om to vedkommende emnet i hvert sit afsnit ligesom du gør.

De to emnet hører dog sammen.
Man kan godt have en vandscooter forsikret ansvar eller kasko og
ansvar; men forsikringsbetingelserne skal nok læses grundigt.
Lejer man en vandscooter skal man sikre sig at der både er kasko og
ansvarsforsikring ref. sagen hvor en dansker kørte ind i badende og
den ene blev dræbt. Der blev erlagt erstatningssag og førerens egne
forsikringer (indbo- eller ulykke) kom ikke ind over ulykken.
Husk når der køres på vandscooter, er man ikke dækket af den normale
ansvarsforsikring.
Det er nemlig ikke muligt i Danmark at tegne en forsikring med dækning
for privat ansvar, hvis du skal ud med søgående fartøjer med motor
Når man lejer ting med motor i, skal man altid undersøge
ansvarsforsikringen. Det gælder på rejser i udlandet, men også i
Danmark.
Som tommelfingerregel dækker ansvarsforsikringen ikke skader på
personer forvoldt af søfartøjer på over 25 hestekræfter - eksempelvis
jetski og vandscootere. På samme måde dækker den almindelige
ansvarsforsikring ikke skader man forvolder med bil, knallert eller
scooter. En rejseforsikring dækker heller ikke i en sådan situation.

I Danmark dækker forsikringerne ikke hvor der ikke må sejles.
Der har været nogle tilfælde hvor en vandscooterejer har fået sit
legetøj forsikret som fritidsfartøj/speedbåd. Det kan bero på at
forsikringsselskabet har fået fejlagtige oplysninger eller at de ikke
har haft den kategori i deres fortegnelse og en ansat derfor har
registreret den som motorbåd. Det er ikke god forsikringsskik.

Det andet emne var at søvejsreglerne ikke er blevet overholdt ej
heller lokalvedtægter.
De første unge førere af vandscootere overtrådte mange regler. Havde
de første vandscootere holdt sig væk fra 200 m zonen ved kysterne,
hvor både ikke må plane, og havde de leget en sømil ude samt overholdt
søvejsreglerne, var der næppe opstået et forbud.
Søfartsstyrelsens bestemmelse om at ethvert fartøj skal have navn og
hjemsted med 8 cm høje bogstaver overholdes jo ikke af vandscootere
(og mange andre både) o.s.v.

Må jeg også bringe flere aspekter ind i emnet?

Det er også underligt at kommunalbestyrelserne kunne “meddele
tilladelse til sejlads efter forhandlinger med Søfartsstyrelsen og
lokale myndigheder”, hvor lokale myndigheder ikke er defineret nærmere
end “herunder fiskeriinspektoraterne”. Hvorfor skal lige kommunerne
bestemme hvor og hvordan der må sejles? Og er søterritoriet opdelt i
kommuner?
Miljøministeren har forestillet sig, at kommunerne, hvis de kunne
beslutte sig for det, kunne etablere deres eget ‘kommunalregister for
vandscootere mv.’ med registreringsgebyr og det hele. Og det virker da
meget fornuftigt; for det første fordi kommunerne jo vist nok ikke har
så meget andet at lave, og for det andet – og det er vigtigt for at
opretholde beskæftigelsen – så fordi en masse forskellige systemer i
et land af Danmarks størrelse er meget bedre end de der centrale
løsninger.
Her er to af de gode:
“Kommunalbestyrelserne kan gøre deres behandling af ansøgninger om
tilladelse i et kalenderår betinget af, at ansøgningerne modtages
inden udløbet af det foregående kalenderår.”
og
“Kommunalbestyrelserne fører tilsyn med bekendtgørelsens
overholdelse.”

Prøv at læse dommen. Den åbner mange spørgsmål:
http://www.domstol.dk/hojesteret/Documents/Domme/288-2007.pdf

Emnet "Vandscootere" har mange facetter og indfaldsvinkler og der kan
gives mange tolkninger fra forskellige vinkler.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 24-11-10 15:28

Nej da!

Jeg skriver om to vedkommende emnet i hvert sit afsnit ligesom du gør.

Mvh/Harding

Nu diskuterer vi vist blot for at diskutere

Jeg har tilkende givet mine holdninger, du behøver ikke være enig.

Jeg trækker mig her

Mvh
JR

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-11-10 08:19

Nej det synes jeg bestemt ikke. Vi kommer begge med eksempler på det
som vi hver især synes falder i øjnene.
Jeg har noteret mig at du har nævnt nummerplader, registreringsafgift,
kæmpemiljøafgift, bølgebrydere, motorstandsning 100 meter fra kysten,
lavere promillegrænse, fjerne sejlads fra kysten og dieselbiler og
partikelfiltre.
Det er da mange emner du har bragt på bane. Det må vel være for at
diskutere dem eller...?
Mine indlæg har drejet sig om juristeri, potent legetøj,
nadgangsanvisning til lokale regler, adskillelse af havnenes- og
lokale bekendtgørelser, definitioner, forsikringsspørgsmål,
speedbådsbekendtgørelse, hvordan vandscooterejere sejler, argumenteret
for ikke at indføre nummerplader men anvende de nugældende
regler,kommunernes administration, forskelle på sejlbådes- og
motorbådes udledning af CO2 og søvejsreglerne.
Mine emner er også bragt ind i diskussionen.

Alle emnerne er vedkommende for os der færdes på vandet. De er vel
ikke fremsat bare for diskussionens skyld; men for at medvirke til at
fjerne sig fra det at være statist i det cirkus der ligger i det lov-
og regelsjuskeri, som vi er offer for.

Mvh/Harding