|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Vandscootere er nu lovlige. Fra : Herman Persson
 | 
 Dato :  19-11-10 16:34
 | 
 |  | http://politiken.dk/indland/ECE1113155/vandscootersejlere-vinder-i-hoejesteret/
 Det har åbenbart - som mange har påstået - været noget juridisk makværk at 
 en bekendtgørelse fra Miljøministeriet skulle overtrumfe EU-regler.
 Om vi så kommer til at se flere af dem til sommer - med deraf følgende gener 
 for andre fritidssejlere og beboere nær kysten, er en helt anden diskussion.
 -- 
 Hilsen Herman.
 Mr.ManHÅSmail.dk
 Oversæt det før snabel til dansk. 
            
             |  |  | 
  Harding E. Larsen (19-11-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  19-11-10 09:37
 | 
 |  | 
 
            Emnet direktivstridige regler behandles indgående i dette link:
http://www.jura.au.dk/fileadmin/site_files/filer_jura/dokumenter/forskning/rettid/2007/afh4.pdf At højesteret har imødegået EU-reglerne er nok en beslutning der er
 til for jurister i deres miljø, og ikke til fordel for hverken dem der
 færdes på vandet i både eller i særligt tilpassede kystnære områder.
 Fortsat gælder politivedtægterne, der typisk bestemmer for
 kystområder at speedbåde ikke må planne eller sejle over 5 kn i indtil
 en afstand fra kysten på typisk 200 - 300 meter og at de inden for
 dette område skal sejle vinkelret på kysten ud til frit område.
 Det medfører at det ikke virker særligt tillokkende at fræse rundt på
 en vandscooter der jo må betegnes som noget potent kystnært legetøj.
 Mvh/Harding
 On 19 Nov., 16:34, "Herman Persson" <Mr....@mail.dk> wrote:
 > http://politiken.dk/indland/ECE1113155/vandscootersejlere-vinder-i-ho... >
 > Det har benbart - som mange har p st et - v ret noget juridisk makv rk at
 > en bekendtg relse fra Milj ministeriet skulle overtrumfe EU-regler.
 > Om vi s kommer til at se flere af dem til sommer - med deraf f lgende gener
 > for andre fritidssejlere og beboere n r kysten, er en helt anden diskussion.
 >
 > --
 > Hilsen Herman.
 > Mr.ManH Smail.dk
 > Overs t det f r snabel til dansk.
            
             |  |  | 
  Herman Persson (19-11-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Herman Persson
 | 
 Dato :  19-11-10 18:35
 | 
 |  | 
 
            "Harding E. Larsen" <hardinge.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:79e35538-94d1-4ac8-9092-5ee3713e780d@l8g2000yqh.googlegroups.com...
 Emnet direktivstridige regler behandles indgående i dette link:
http://www.jura.au.dk/fileadmin/site_files/filer_jura/dokumenter/forskning/rettid/2007/afh4.pdf At højesteret har imødegået EU-reglerne er nok en beslutning der er
 til for jurister i deres miljø,
 HP: Eller sagt på en anden måde: Der er nu klarhed mht. hvem der kan betemme 
 hvad    og ikke til fordel for hverken dem der
 færdes på vandet i både eller i særligt tilpassede kystnære områder.
 HP: Dog en fordel for vandscootersejlere.
 Fortsat gælder politivedtægterne, der typisk bestemmer for
 kystområder at speedbåde ikke må planne eller sejle over 5 kn i indtil
 en afstand fra kysten på typisk 200 - 300 meter og at de inden for
 dette område skal sejle vinkelret på kysten ud til frit område.
 HP: Politvedtægterne blev i 2005 afløst af Ordensbekendtgørelsen, og ifølge 
 den kan de lokale politimestre bestemme reglerne. Men det er svært at finde 
 ud af, hvor reglerne står.
 Det medfører at det ikke virker særligt tillokkende at fræse rundt på
 en vandscooter der jo må betegnes som noget potent kystnært legetøj.
 HP: Men der kan være et problem her, for i følge en censor fra 
 Søfartsstyrelsen regnes en fremskudt havn IKKE for kyst. Der skulle således 
 ikke være noget juridisk til hinder for, at speedbåde - og nu vandscootere - 
 fræser rundt om bølgebryderen foran Skovshoved Havn.
 -- 
 Hilsen Herman.
 Mr.ManHÅSmail.dk
 Oversæt det før snabel til dansk.
            
             |  |  | 
  Harding E. Larsen (19-11-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  19-11-10 12:10
 | 
 |  | 
 
            Selvom fællesskabsretten kræver ubetinget forret opstår der
 situationer hvor dette krav ikke kan respekteres, så der er endnu ikke
 klarhed for hvem der bestemmer selvom du gerne ser det sådant.
 Spørgsmålet er om begrebet forrang kan medføre at direktionsretslige
 regler anvendes f.eks. gennem politivedtægt/ordensbekendtgørelser.
 En fordel for vandscooterejerne er ikke synlig med overrulet af de
 lokale bekendtgørelser.
 Det er let at finde frem til de lokale regler ved henvendelse til det
 stedlige politi. Havnene har som regel også opslag i deres
 udhængsskabe med bekendtgørelser.
 En censors mening har ingen betydning; det er opslagenes ordlyd man
 skal rette sig efter.
 Mvh/Harding
 On 19 Nov., 18:34, "Herman Persson" <Mr....@mail.dk> wrote:
 > "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:79e35538-94d1-4ac8-9092-5ee3713e780d@l8g2000yqh.googlegroups.com...
 > Emnet direktivstridige regler behandles indg ende i dette link:
 >
 > http://www.jura.au.dk/fileadmin/site_files/filer_jura/dokumenter/fors... >
 > At h jesteret har im deg et EU-reglerne er nok en beslutning der er
 > til for jurister i deres milj ,
 >
 > HP: Eller sagt p en anden m de: Der er nu klarhed mht. hvem der kan betemme
 > hvad    >
 > og ikke til fordel for hverken dem der
 > f rdes p vandet i b de eller i s rligt tilpassede kystn re omr der.
 >
 > HP: Dog en fordel for vandscootersejlere.
 >
 > Fortsat g lder politivedt gterne, der typisk bestemmer for
 > kystomr der at speedb de ikke m planne eller sejle over 5 kn i indtil
 > en afstand fra kysten p typisk 200 - 300 meter og at de inden for
 > dette omr de skal sejle vinkelret p kysten ud til frit omr de.
 >
 > HP: Politvedt gterne blev i 2005 afl st af Ordensbekendtg relsen, og if lge
 > den kan de lokale politimestre bestemme reglerne. Men det er sv rt at finde
 > ud af, hvor reglerne st r.
 >
 > Det medf rer at det ikke virker s rligt tillokkende at fr se rundt p
 > en vandscooter der jo m betegnes som noget potent kystn rt leget j.
 >
 > HP: Men der kan v re et problem her, for i f lge en censor fra
 > S fartsstyrelsen regnes en fremskudt havn IKKE for kyst. Der skulle s ledes
 > ikke v re noget juridisk til hinder for, at speedb de - og nu vandscootere -
 > fr ser rundt om b lgebryderen foran Skovshoved Havn.
 >
 > --
 > Hilsen Herman.
 > Mr.ManH Smail.dk
 > Overs t det f r snabel til dansk.
            
             |  |  | 
  Herman Persson (19-11-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Herman Persson
 | 
 Dato :  19-11-10 23:21
 | 
 |  | 
 "Harding E. Larsen" <hardinge.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
 news:e1985feb-c77f-4c82-8180-2eecc8000301@j18g2000yqd.googlegroups.com...
 Selvom fællesskabsretten kræver ubetinget forret opstår der
 situationer hvor dette krav ikke kan respekteres, så der er endnu ikke
 klarhed for hvem der bestemmer selvom du gerne ser det sådant.
 
 HP: Det er ikke mig - men Højesteret.
 
 Spørgsmålet er om begrebet forrang kan medføre at direktionsretslige
 regler anvendes f.eks. gennem politivedtægt/ordensbekendtgørelser.
 
 HP: Hvad betyder direktionsretslige?
 
 En fordel for vandscooterejerne er ikke synlig med overrulet af de
 lokale bekendtgørelser.
 
 HP: Så forstår du og jeg dommen forskelligt.
 
 Det er let at finde frem til de lokale regler ved henvendelse til det
 stedlige politi. Havnene har som regel også opslag i deres
 udhængsskabe med bekendtgørelser.
 
 En censors mening har ingen betydning; det er opslagenes ordlyd man
 skal rette sig efter.
 
 HP: Spørgsmålet er så, hvor langt ud i havet, havnens regler gælder, ikke?
 
 
 --
 Hilsen Herman.
 Mr.ManHÅSmail.dk
 Oversæt det før snabel til dansk.
 
 Mvh/Harding
 
 
 
 
 |  |  | 
  Unique (19-11-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Unique
 | 
 Dato :  19-11-10 22:33
 | 
 |  | 
 
            r der nogen der ved hvordan man skal forholde sig hvis man møder somaliske 
 søpirater på vandscooter i nød ?
 "Herman Persson" <Mr.Man@mail.dk> wrote in message 
 news:4ce698dd$0$36574$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 >
 > http://politiken.dk/indland/ECE1113155/vandscootersejlere-vinder-i-hoejesteret/ >
 >
 > Det har åbenbart - som mange har påstået - været noget juridisk makværk at 
 > en bekendtgørelse fra Miljøministeriet skulle overtrumfe EU-regler.
 > Om vi så kommer til at se flere af dem til sommer - med deraf følgende 
 > gener for andre fritidssejlere og beboere nær kysten, er en helt anden 
 > diskussion.
 >
 > -- 
 > Hilsen Herman.
 > Mr.ManHÅSmail.dk
 > Oversæt det før snabel til dansk.
 > 
            
             |  |  | 
  Torben Skovgaard Bac~ (19-11-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~
 | 
 Dato :  19-11-10 22:42
 | 
 |  | 
 
            Unique wrote:
 > r der nogen der ved hvordan man skal forholde sig hvis man møder
 > somaliske søpirater på vandscooter i nød ?
 >
 Klip
 Up side down    Eller alternativt leveres direkte til Pia, som nok ved, hvad man gør for at 
 hjælpe den slags    -- 
                       \\\\////
                      (@@)
    -------o00o-(_)-o00o---------
                      Torben
            
             |  |  | 
  Harding E. Larsen (20-11-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  20-11-10 02:55
 | 
 |  | Undskyld mig der skulle have stået direktivretslige.
 
 Et direktiv er en EU-retsakt, altså en slags EU-lov. Direktiver er
 (modsat forordninger) En forordning er en EU-retsakt, altså en en
 slags EU-lov. En forordning er (modsat et direktiv) direkte anvendelig
 i medlemsstaterne. Det betyder, at EU-forordninger er gældende i
 Danmark på linje med vores egne love. Borgerne kan således erhverve
 rettigheder og pålægges pligter i henhold til forordninger.
 Direktiver er kun bindende for medlemsstaterne og deres myndigheder,
 men er ikke direkte anvendelige internt i staterne. Det betyder, at et
 EU-direktiv først skal implementeres i landenes lovgivning, før
 borgerne kan pålægges pligter eller erhverve rettigheder efter
 direktivets indhold. Implementering sker som regel ved tilretning af
 eksisterende love eller indførelse af nye love med direktivets
 indhold.
 D.v.s. at lovgivningen skal først ændre på reglerne om udstedelse af
 ordensbekentgørelser og hvad de skal kunne indeholde.
 
 En lokalbekendtgørelse der omfatter et kystnært havområde har intet
 med en havns ansvarsområde at gør. til en sådan bekendtgørelse er der
 en kortskitse hvor området er indtegnet.
 Havnens område er beskrevet i andre bekendtgørelser også med sine
 kortskitser.
 Overlejrer en lokalbekendtgørelse en indsejling til en havn er den
 også gældende for anløbsområdet.
 
 Mvh/Harding
 
 
 On 19 Nov., 23:21, "Herman Persson" <Mr....@mail.dk> wrote:
 > "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:e1985feb-c77f-4c82-8180-2eecc8000301@j18g2000yqd.googlegroups.com...
 > Selvom f llesskabsretten kr ver ubetinget forret opst r der
 > situationer hvor dette krav ikke kan respekteres, s der er endnu ikke
 > klarhed for hvem der bestemmer selvom du gerne ser det s dant.
 >
 > HP: Det er ikke mig - men H jesteret.
 >
 > Sp rgsm let er om begrebet forrang kan medf re at direktionsretslige
 > regler anvendes f.eks. gennem politivedt gt/ordensbekendtg relser.
 >
 > HP: Hvad betyder direktionsretslige?
 >
 > En fordel for vandscooterejerne er ikke synlig med overrulet af de
 > lokale bekendtg relser.
 >
 > HP: S forst r du og jeg dommen forskelligt.
 >
 > Det er let at finde frem til de lokale regler ved henvendelse til det
 > stedlige politi. Havnene har som regel ogs opslag i deres
 > udh ngsskabe med bekendtg relser.
 >
 > En censors mening har ingen betydning; det er opslagenes ordlyd man
 > skal rette sig efter.
 >
 > HP: Sp rgsm let er s , hvor langt ud i havet, havnens regler g lder, ikke?
 >
 > --
 > Hilsen Herman.
 > Mr.ManH Smail.dk
 > Overs t det f r snabel til dansk.
 >
 > Mvh/Harding
 
 
 
 |  |  | 
  Herman Persson (22-11-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Herman Persson
 | 
 Dato :  22-11-10 21:02
 | 
 |  | "Harding E. Larsen" <hardinge.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
 news:73f22a7b-463e-4eb5-89b5-7d4631be60a8@g25g2000yqn.googlegroups.com...
 Undskyld mig der skulle have stået direktivretslige.
 
 Et direktiv er en EU-retsakt, altså en slags EU-lov. Direktiver er
 (modsat forordninger) En forordning er en EU-retsakt, altså en en
 slags EU-lov. En forordning er (modsat et direktiv) direkte anvendelig
 i medlemsstaterne. Det betyder, at EU-forordninger er gældende i
 Danmark på linje med vores egne love. Borgerne kan således erhverve
 rettigheder og pålægges pligter i henhold til forordninger.
 Direktiver er kun bindende for medlemsstaterne og deres myndigheder,
 men er ikke direkte anvendelige internt i staterne. Det betyder, at et
 EU-direktiv først skal implementeres i landenes lovgivning, før
 borgerne kan pålægges pligter eller erhverve rettigheder efter
 direktivets indhold. Implementering sker som regel ved tilretning af
 eksisterende love eller indførelse af nye love med direktivets
 indhold.
 D.v.s. at lovgivningen skal først ændre på reglerne om udstedelse af
 ordensbekentgørelser og hvad de skal kunne indeholde.
 
 HP: Jeg aner ikke, om der her er tale om direktiv eller forordning, men
 hvilken effekt mener du så at højesteretsdommen har?
 At det nu er lovligt at sejle med vandscooter - eller hvad?
 
 En lokalbekendtgørelse der omfatter et kystnært havområde har intet
 med en havns ansvarsområde at gør. til en sådan bekendtgørelse er der
 en kortskitse hvor området er indtegnet.
 
 HP: Næh, sikkert ikke - men hvilken betydning har det her?
 
 Havnens område er beskrevet i andre bekendtgørelser også med sine
 kortskitser.
 
 HP: Interessant - men jeg har nu ikke kunnet google mig frem til nogen
 skitser af af havneområder, der strækker sig ud over havnehullet.
 Kan du komme med et par eksempler?
 
 Overlejrer en lokalbekendtgørelse en indsejling til en havn er den
 også gældende for anløbsområdet.
 
 HP: Med mindre havnens område strækker sig ud over havnehullet eller hvad?
 
 Mvh/Harding
 
 --
 Hilsen Herman.
 Mr.ManHÅSmail.dk
 Oversæt det før snabel til dansk.
 
 
 
 On 19 Nov., 23:21, "Herman Persson" <Mr....@mail.dk> wrote:
 > "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com> skrev i en
 > meddelelsenews:e1985feb-c77f-4c82-8180-2eecc8000301@j18g2000yqd.googlegroups.com...
 > Selvom f llesskabsretten kr ver ubetinget forret opst r der
 > situationer hvor dette krav ikke kan respekteres, s der er endnu ikke
 > klarhed for hvem der bestemmer selvom du gerne ser det s dant.
 >
 > HP: Det er ikke mig - men H jesteret.
 >
 > Sp rgsm let er om begrebet forrang kan medf re at direktionsretslige
 > regler anvendes f.eks. gennem politivedt gt/ordensbekendtg relser.
 >
 > HP: Hvad betyder direktionsretslige?
 >
 > En fordel for vandscooterejerne er ikke synlig med overrulet af de
 > lokale bekendtg relser.
 >
 > HP: S forst r du og jeg dommen forskelligt.
 >
 > Det er let at finde frem til de lokale regler ved henvendelse til det
 > stedlige politi. Havnene har som regel ogs opslag i deres
 > udh ngsskabe med bekendtg relser.
 >
 > En censors mening har ingen betydning; det er opslagenes ordlyd man
 > skal rette sig efter.
 >
 > HP: Sp rgsm let er s , hvor langt ud i havet, havnens regler g lder, ikke?
 >
 > --
 > Hilsen Herman.
 > Mr.ManH Smail.dk
 > Overs t det f r snabel til dansk.
 >
 > Mvh/Harding
 
 
 
 
 |  |  | 
  - (22-11-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : -
 | 
 Dato :  22-11-10 01:50
 | 
 |  | 
 
            Den 19-11-2010 16:34, Herman Persson skrev:
 > http://politiken.dk/indland/ECE1113155/vandscootersejlere-vinder-i-hoejesteret/ >
 >
 > Det har åbenbart - som mange har påstået - været noget juridisk makværk at
 > en bekendtgørelse fra Miljøministeriet skulle overtrumfe EU-regler.
 > Om vi så kommer til at se flere af dem til sommer - med deraf følgende gener
 > for andre fritidssejlere og beboere nær kysten, er en helt anden diskussion.
 >
 Jeg ved ikke om EU har defineret hvad en vandscooter egentlig er for en 
 størrelse, egentlig er det jo bare en lille, hurtig speedbåd. Og 
 følgelig er den underlagt reglerne om sejlads, hastigheder osv. som 
 andre både. Men med det jeg kan læse i artiklen, er det formentlig blot 
 det at man laver specielle love for generelt at forbyde vandscootere, 
 der ikke er i overenstemmelse med EU's  principper.
 For nogle år siden var det angivelig EU der påbød DK at tillade knallert 
 45. Dette løste man så ved at lovgive om at man skulle have kørekort til 
 bil eller mc og dermed være over 18 for at måtte køre sådan en, og den 
 skulle have nummerplade. Hermed var en stor del af problemet løst.
 Løsningen for vandscootere er også ligetil; man ændrer reglerne for 
 speedbådskørekortet så det også skal erhverves for hurtige både under 4 
 m. Og så indfører man en form for nummerplade. Derved opnår man at kunne 
 genkende både/vandscootere der overtræder de lokale regler, (som jo 
 stadig gælder for alle) ved kyster og i havne, samt at man kan forfølge 
 de der ikke opfører sig ordentligt, evt. fratage dem kørekortet.
 Det løser naturligvis ikke alle problemer, men hvorfor er vandscootere 
 egentlig værre end almindelige tunede knallerter?
 Egentlig kunne man somme tider ønske sig nogle mere strenge generelle 
 regler for bådes støj i nærheden af kysterne. En benzin V8'er uden 
 lydpotte der fyres op lige uden for havneindløbet kan være en ret 
 rystende oplevelse.
 Og så i sidste ende, de fleste af os er jo glade for at der er så få 
 regler som muligt. Nogen af vores både har fx. motorer der blev sat i 
 drift før ordene forurening og miljø (millieu) overhovedet blev 
 opfundet. Katalysatoren på benzinbiler blev indført ved lov i 1988, og 
 der kører stadig masser af biler rundt uden. Hvis en tilsvarende lov 
 blev indført på både, ville der gå 50-100 år før alle både ville være 
 forsynet med en. Relevant?  Måske ikke i denne tråd, men det var EU der 
 indførte tvunget syn af biler, hvilket har resulteret i at alle med 
 ældre biler kører deres bil til syn hvert andet år, i stedet for til 
 service. Hvornår kommer det næste direktiv fra EU, der påbyder syn af 
 både? Eller andre underlige latterlige love, der løser andre, ikke 
 eksisterende problemer?
 Og så skal man slet ikke tænke over hvor mange europæiske og danske 
 skattekroner denne sag har kostet, fra den blev anlagt til der endelig 
 faldt dom. Det er sør'me heldigt der er nogen der bedre end os selv ved, 
 hvad vores penge bør bruges til.
 Mvh. Claus
            
             |  |  | 
  Harding E. Larsen (22-11-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  22-11-10 05:59
 | 
 |  | 
 
            Søfartsstyrelsen giver denne definition:
 -------------
 Hvad er forskellen på vandscooter og en speedbåd?
 En vandscooter består af en særlig formet ponton, der er forsynet med
 et udvendigt sæde og med et udvendigt styr, som på en motorcykel.
 En speedbåd består af et egentligt bådformet skrog, der er forsynet
 med indvendige sæder og med indvendig styring.
 Du kan f.eks. spørge dig selv: Står eller sidder føreren oven på
 fartøjet eller sidder føreren nede i fartøjet?
 -------------
 Desuden er forsikringsspørgsmålet åbent for evt. tilpasninger.
 Er skroglængden under 4 meter og fremdrivningseffekten større end 25
 HK / 19 kW eller derover finder speedbådsbekendtgørelsen ligeledes
 anvendelse.
 Det der skaber ulemperne især er den kystnære sejlads og at de
 anvendes som legetøj med slalomsejlads mellem andre både der ligger
 for anker nær kysten.
 I Øresund sejler de også rundt om og tæt på de store skibe der sejler
 i sejlrenden. Det er rent hovedet under armen!!!
 Når man opfører sig på den måde lægger man selv op til at vandscootere
 lægges for had
 Mvh/Harding
 On 22 Nov., 01:50, - <""cbp33\"@hot(-)mail.com"> wrote:
 > Den 19-11-2010 16:34, Herman Persson skrev:>http://politiken.dk/indland/ECE1113155/vandscootersejlere-vinder-i-ho... >
 > > Det har åbenbart - som mange har påstået - været noget juridisk makværk at
 > > en bekendtgørelse fra Miljøministeriet skulle overtrumfe EU-regler.
 > > Om vi så kommer til at se flere af dem til sommer - med deraf følgende gener
 > > for andre fritidssejlere og beboere nær kysten, er en helt anden diskussion.
 >
 > Jeg ved ikke om EU har defineret hvad en vandscooter egentlig er for en
 > størrelse, egentlig er det jo bare en lille, hurtig speedbåd. Og
 > følgelig er den underlagt reglerne om sejlads, hastigheder osv. som
 > andre både. Men med det jeg kan læse i artiklen, er det formentlig blot
 > det at man laver specielle love for generelt at forbyde vandscootere,
 > der ikke er i overenstemmelse med EU's  principper.
 >
 > For nogle år siden var det angivelig EU der påbød DK at tillade knallert
 > 45. Dette løste man så ved at lovgive om at man skulle have kørekort til
 > bil eller mc og dermed være over 18 for at måtte køre sådan en, og den
 > skulle have nummerplade. Hermed var en stor del af problemet løst.
 >
 > Løsningen for vandscootere er også ligetil; man ændrer reglerne for
 > speedbådskørekortet så det også skal erhverves for hurtige både under 4
 > m. Og så indfører man en form for nummerplade. Derved opnår man at kunne
 > genkende både/vandscootere der overtræder de lokale regler, (som jo
 > stadig gælder for alle) ved kyster og i havne, samt at man kan forfølge
 > de der ikke opfører sig ordentligt, evt. fratage dem kørekortet.
 >
 > Det løser naturligvis ikke alle problemer, men hvorfor er vandscootere
 > egentlig værre end almindelige tunede knallerter?
 >
 > Egentlig kunne man somme tider ønske sig nogle mere strenge generelle
 > regler for bådes støj i nærheden af kysterne. En benzin V8'er uden
 > lydpotte der fyres op lige uden for havneindløbet kan være en ret
 > rystende oplevelse.
 >
 > Og så i sidste ende, de fleste af os er jo glade for at der er så få
 > regler som muligt. Nogen af vores både har fx. motorer der blev sat i
 > drift før ordene forurening og miljø (millieu) overhovedet blev
 > opfundet. Katalysatoren på benzinbiler blev indført ved lov i 1988, og
 > der kører stadig masser af biler rundt uden. Hvis en tilsvarende lov
 > blev indført på både, ville der gå 50-100 år før alle både ville være
 > forsynet med en. Relevant?  Måske ikke i denne tråd, men det var EU der
 > indførte tvunget syn af biler, hvilket har resulteret i at alle med
 > ældre biler kører deres bil til syn hvert andet år, i stedet for til
 > service. Hvornår kommer det næste direktiv fra EU, der påbyder syn af
 > både? Eller andre underlige latterlige love, der løser andre, ikke
 > eksisterende problemer?
 >
 > Og så skal man slet ikke tænke over hvor mange europæiske og danske
 > skattekroner denne sag har kostet, fra den blev anlagt til der endelig
 > faldt dom. Det er sør'me heldigt der er nogen der bedre end os selv ved,
 > hvad vores penge bør bruges til.
 >
 > Mvh. Claus
            
             |  |  | 
   - (22-11-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : -
 | 
 Dato :  22-11-10 22:57
 | 
 |  | 
 
            Den 22-11-2010 13:58, Harding E. Larsen skrev:
 > Søfartsstyrelsen giver denne definition:
 > -------------
 > Hvad er forskellen på vandscooter og en speedbåd?
 > En vandscooter består af en særlig formet ponton, der er forsynet med
 > et udvendigt sæde og med et udvendigt styr, som på en motorcykel.
 >
 > En speedbåd består af et egentligt bådformet skrog, der er forsynet
 > med indvendige sæder og med indvendig styring.
 >
 > Du kan f.eks. spørge dig selv: Står eller sidder føreren oven på
 > fartøjet eller sidder føreren nede i fartøjet?
 > -------------
 > Desuden er forsikringsspørgsmålet åbent for evt. tilpasninger.
 >
 > Er skroglængden under 4 meter og fremdrivningseffekten større end 25
 > HK / 19 kW eller derover finder speedbådsbekendtgørelsen ligeledes
 > anvendelse.
 >
 > Det der skaber ulemperne især er den kystnære sejlads og at de
 > anvendes som legetøj med slalomsejlads mellem andre både der ligger
 > for anker nær kysten.
 > I Øresund sejler de også rundt om og tæt på de store skibe der sejler
 > i sejlrenden. Det er rent hovedet under armen!!!
 >
 > Når man opfører sig på den måde lægger man selv op til at vandscootere
 > lægges for had
 >
 /klip/
 Ja, jeg havde lige overset, at der faktisk også gælder regler for både 
 under 4 m, det stod længere nede på siden jeg kiggede på. 
http://www.fritidssejler.dk/speedbaade/Sider/Hvorn%C3%A5rkr%C3%A6vesderspeedb%C3%A5dsk%C3%B8rekort.aspx Så skal vi bare have nummerplader på dem. Netop som det langt om længe 
 også blev indført på knallerter. Af samme grund!
 Specielt når man ikke kan håndhæve et generelt forbud, bliver det så 
 meget vigtigere at man kan skille fårene fra bukkene.
 Mit forbehold om forskellen mellem speedbåd og vandscooter lå lige så 
 meget i det principielle, at en lille båd med stor motor kan være lige 
 så støjende, besværlig og farlig som en vandscooter, og selv om man 
 åbenbart har en gyldig definition (som politimesteren i Slagelse, ref 
 tidligere tråd, ikke kendte) så kan man da sagtens forestille sig at der 
 til foråret dukkede en ny hybrid op, som man ikke umiddelbart ville 
 kunne placere i den ene eller den anden kategori. Så meget mere fordi 
 vandscooteren var dømt ulovlig, men hvis den havde rat i stedet for 
 styr, - var det så en ulovlig vandscooter? Det vil på sigt gøre det 
 nemmere for alle, hvis reglerne er de samme for alle typer sejlende 
 fartøjer. Der er paradokser og fortolkningsforvirring nok i reglerne i 
 forvejen.
 Mvh. CLaus
            
             |  |  | 
  Herman Persson (22-11-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Herman Persson
 | 
 Dato :  22-11-10 21:35
 | 
 |  | 
 
            "-" <""cbp33\"@hot(-)mail.com"> skrev i en meddelelse 
 news:4ce9be42$0$23755$14726298@news.sunsite.dk...
 > Den 19-11-2010 16:34, Herman Persson skrev:
 >> http://politiken.dk/indland/ECE1113155/vandscootersejlere-vinder-i-hoejesteret/ >>
 >>
 >>HP:  Det har åbenbart - som mange har påstået - været noget juridisk 
 >>makværk at
 >> en bekendtgørelse fra Miljøministeriet skulle overtrumfe EU-regler.
 >> Om vi så kommer til at se flere af dem til sommer - med deraf følgende 
 >> gener
 >> for andre fritidssejlere og beboere nær kysten, er en helt anden 
 >> diskussion.
 >>
 > Jeg ved ikke om EU har defineret hvad en vandscooter egentlig er for en 
 > størrelse, egentlig er det jo bare en lille, hurtig speedbåd. Og følgelig 
 > er den underlagt reglerne om sejlads, hastigheder osv. som andre både.
 HP: Det fremgår bl.a. af Fritidsbådsbekendtgørelsen:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=12767   ''2) Vandscooter : Et fartøj med en længde på under 4 m med indbygget 
 forbrændingsmotor med vandstrålepumpe som hovedfremdrivningsmiddel, og som 
 er beregnet til at skulle betjenes af en eller flere personer, der sidder, 
 står eller knæler på - snarere end i - skroget.''
 Men med det jeg kan læse i artiklen, er det formentlig blot
 > det at man laver specielle love for generelt at forbyde vandscootere, der 
 > ikke er i overenstemmelse med EU's  principper.
 HP: Eller sagt på en anden måde: Man har forbudt en vis type fartøjer.
 >
 > For nogle år siden var det angivelig EU der påbød DK at tillade knallert 
 > 45. Dette løste man så ved at lovgive om at man skulle have kørekort til 
 > bil eller mc og dermed være over 18 for at måtte køre sådan en, og den 
 > skulle have nummerplade. Hermed var en stor del af problemet løst.
 >
 > Løsningen for vandscootere er også ligetil; man ændrer reglerne for 
 > speedbådskørekortet så det også skal erhverves for hurtige både under 4 m. 
 > Og så indfører man en form for nummerplade. Derved opnår man at kunne 
 > genkende både/vandscootere der overtræder de lokale regler, (som jo stadig 
 > gælder for alle) ved kyster og i havne, samt at man kan forfølge de der 
 > ikke opfører sig ordentligt, evt. fratage dem kørekortet.
 HP: Enig i at det ville være en god idé med nummerplader, og det har man da 
 også haft i fx Norge i vistnok 40 år.
 Så kan Miljøministeren - eller en anden minister - blot udstede en 
 bekendtgørelse om, at nummerpladerne skal være så store, at de vanskeligt 
 kan placeres på vandscootere eller jetski    >
 > Det løser naturligvis ikke alle problemer, men hvorfor er vandscootere 
 > egentlig værre end almindelige tunede knallerter?
 >
 > Egentlig kunne man somme tider ønske sig nogle mere strenge generelle 
 > regler for bådes støj i nærheden af kysterne. En benzin V8'er uden 
 > lydpotte der fyres op lige uden for havneindløbet kan være en ret rystende 
 > oplevelse.
 HP: Reglerne findes skam i ovennævnte bekendtgørelse: Max 75 dB + 3 dB, når 
 der er flere motorer.
 Det svarer nogenlunde til støjniveauet fra knallerter og motorcykler.
 >
 > Og så i sidste ende, de fleste af os er jo glade for at der er så få 
 > regler som muligt. Nogen af vores både har fx. motorer der blev sat i 
 > drift før ordene forurening og miljø (millieu) overhovedet blev opfundet. 
 > Katalysatoren på benzinbiler blev indført ved lov i 1988, og der kører 
 > stadig masser af biler rundt uden. Hvis en tilsvarende lov blev indført på 
 > både, ville der gå 50-100 år før alle både ville være forsynet med en. 
 > Relevant?  Måske ikke i denne tråd, men det var EU der indførte tvunget 
 > syn af biler, hvilket har resulteret i at alle med ældre biler kører deres 
 > bil til syn hvert andet år, i stedet for til service. Hvornår kommer det 
 > næste direktiv fra EU, der påbyder syn af både? Eller andre underlige 
 > latterlige love, der løser andre, ikke eksisterende problemer?
 >
 > Og så skal man slet ikke tænke over hvor mange europæiske og danske 
 > skattekroner denne sag har kostet, fra den blev anlagt til der endelig 
 > faldt dom. Det er sør'me heldigt der er nogen der bedre end os selv ved, 
 > hvad vores penge bør bruges til.
 HP: Helt OT: Ja, og når man så tænker på, at ca. halvdelen af den voksne 
 danske befolkning er på offentlig forsørgelse - arbejdende såvel som 
 ikke-arbejdende - er der grund til at være en anelse bekymret for fremtiden.
 -- 
 Hilsen Herman.
 Mr.ManHÅSmail.dk
 Oversæt det før snabel til dansk.
 >
 > Mvh. Claus
            
             |  |  | 
  Jan Rasmussen (22-11-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan Rasmussen
 | 
 Dato :  22-11-10 13:33
 | 
 |  | 
 
            >
 > Og så skal man slet ikke tænke over hvor mange europæiske og danske 
 > skattekroner denne sag har kostet, fra den blev anlagt til der endelig 
 > faldt dom. Det er sør'me heldigt der er nogen der bedre end os selv ved, 
 > hvad vores penge bør bruges til.
 >
 > Mvh. Claus
 Godt brølt Claus    Iøvrigt læste jeg lige om dieselbiler på tekst tv forleden, der skrev man at 
 der er 317.000 personbiler der kører på diesel, og kun 812 af dem havde fået 
 påmonteret partikkelfilter, man godtgjorde også at filtret stort set ingen 
 betydning havde miljømæssigt for en personbil.
 Men, de har alle fået en ekstra opkrævning på 1000 kr. hvilket betyder at 
 statskassen i runde tal har fået en ekstra indtægt på 316 mill. årligt på 
 denne konto uden at det har hjulpet miljøet (som jo var undskyldningen for 
 at opkræve pengene) et spor!!!
 Hvem sagde danskere tænker selv!!!    Iøvrigt synes jeg det er helt fint at vandscotere også får lov at være på 
 vandet sammen med os andre, og efter samme regler...
 Mvh
 JR
            
             |  |  | 
  Harding E. Larsen (22-11-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  22-11-10 15:16
 | 
 |  | 
 
            Uanset hvordan en dansk ret finder på at frembringe domme så står der
 i  direktivet, at medlemslandene ikke må forbyde eller begrænse
 ibrugtagning af bl.a. vandscootere. Det fremgår dog samtidig, at
 medlemslandene kan vedtage bestemmelser om sejlads i bestemte farvande
 for at beskytte miljøet og vandvejenes sikkerhed.
 Det er ikke en god ide at indføre nummerplader, da det så vil komme
 til at gælde alle både. Det er ikke noget kønt syn, husk på hvordan
 svenske både så ud en overgang.
 Desuden kan det få nogle wannabees til at indføre en yderligere afgift
 på både.
 Det er nok bedre at håndhæve at fartøjer skal have både navn og
 hjemhavn og at bogstaverne skal have en minimumstørrelse.
 Men lad nu alt det ligge, der går nok lang tid inden en evt. ændring
 af de lokale bekendtgørelser bliver gennemført.
 Mvh/Harding
 On 22 Nov., 22:56, - <""cbp33\"@hot(-)mail.com"> wrote:
 > Den 22-11-2010 13:58, Harding E. Larsen skrev:
 >
 >
 >
 > > Søfartsstyrelsen giver denne definition:
 > > -------------
 > > Hvad er forskellen på vandscooter og en speedbåd?
 > > En vandscooter består af en særlig formet ponton, der er forsynet med
 > > et udvendigt sæde og med et udvendigt styr, som på en motorcykel.
 >
 > > En speedbåd består af et egentligt bådformet skrog, der er forsynet
 > > med indvendige sæder og med indvendig styring.
 >
 > > Du kan f.eks. spørge dig selv: Står eller sidder føreren oven på
 > > fartøjet eller sidder føreren nede i fartøjet?
 > > -------------
 > > Desuden er forsikringsspørgsmålet åbent for evt. tilpasninger.
 >
 > > Er skroglængden under 4 meter og fremdrivningseffekten større end 25
 > > HK / 19 kW eller derover finder speedbådsbekendtgørelsen ligeledes
 > > anvendelse.
 >
 > > Det der skaber ulemperne især er den kystnære sejlads og at de
 > > anvendes som legetøj med slalomsejlads mellem andre både der ligger
 > > for anker nær kysten.
 > > I Øresund sejler de også rundt om og tæt på de store skibe der sejler
 > > i sejlrenden. Det er rent hovedet under armen!!!
 >
 > > Når man opfører sig på den måde lægger man selv op til at vandscootere
 > > lægges for had
 >
 > /klip/
 >
 > Ja, jeg havde lige overset, at der faktisk også gælder regler for både
 > under 4 m, det stod længere nede på siden jeg kiggede på.http://www..fritidssejler.dk/speedbaade/Sider/Hvorn%C3%A5rkr%C3%A6vesd... >
 > Så skal vi bare have nummerplader på dem. Netop som det langt om længe
 > også blev indført på knallerter. Af samme grund!
 > Specielt når man ikke kan håndhæve et generelt forbud, bliver det så
 > meget vigtigere at man kan skille fårene fra bukkene.
 >
 > Mit forbehold om forskellen mellem speedbåd og vandscooter lå lige så
 > meget i det principielle, at en lille båd med stor motor kan være lige
 > så støjende, besværlig og farlig som en vandscooter, og selv om man
 > åbenbart har en gyldig definition (som politimesteren i Slagelse, ref
 > tidligere tråd, ikke kendte) så kan man da sagtens forestille sig at der
 > til foråret dukkede en ny hybrid op, som man ikke umiddelbart ville
 > kunne placere i den ene eller den anden kategori. Så meget mere fordi
 > vandscooteren var dømt ulovlig, men hvis den havde rat i stedet for
 > styr, - var det så en ulovlig vandscooter? Det vil på sigt gøre det
 > nemmere for alle, hvis reglerne er de samme for alle typer sejlende
 > fartøjer. Der er paradokser og fortolkningsforvirring nok i reglerne i
 > forvejen.
 >
 > Mvh. CLaus- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
            
             |  |  | 
  Harding E. Larsen (23-11-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  23-11-10 06:30
 | 
 |  | 
 
            Måske skulle du foreslå Kommunernes Landsforening at nummerplader på
 vandscootere burde indføre i stil med nummerplader på kanoer, se:
http://www.visitnaestved.com/danmark/da-dk/menu/turist/inspiration/kanosejlads-susaaen/nummerplader-kanoer/nummerplader-susaaen.htm En indtægt til kommunerne uanset og det hele går op i yderliger
 administration. Kommunerne kunne sågar efterfølgende lægge det over i
 et kommunalt ejet A/S som de har gjort med vand, kloak og renovation.
 Det gik ejendomsskatten ikke ned ved; men de offentlige indtægter steg
 ved dette nummer.
 Lad os holde vandscooterlegetøjet for sig, i deres egne kravlegårde,
 langt væk fra kysterne hvor bådfolket, badegæster og naturen holder
 til.
 Mvh/Harding
 On 22 Nov., 21:35, "Herman Persson" <Mr....@mail.dk> wrote:
 > "-" <""cbp33\"@hot(-)mail.com"> skrev i en meddelelsenews:4ce9be42$0$23755$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > > Den 19-11-2010 16:34, Herman Persson skrev:
 > >>http://politiken.dk/indland/ECE1113155/vandscootersejlere-vinder-i-ho.... >
 > >>HP:  Det har benbart - som mange har p st et - v ret noget juridisk
 > >>makv rk at
 > >> en bekendtg relse fra Milj ministeriet skulle overtrumfe EU-regler.
 > >> Om vi s kommer til at se flere af dem til sommer - med deraf f lgende
 > >> gener
 > >> for andre fritidssejlere og beboere n r kysten, er en helt anden
 > >> diskussion.
 >
 > > Jeg ved ikke om EU har defineret hvad en vandscooter egentlig er for en
 > > st rrelse, egentlig er det jo bare en lille, hurtig speedb d. Og f lgelig
 > > er den underlagt reglerne om sejlads, hastigheder osv. som andre b de.
 >
 > HP: Det fremg r bl.a. af Fritidsb dsbekendtg relsen:
 >
 > https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=12767 >
 >   ''2) Vandscooter : Et fart j med en l ngde p under 4 m med indbygget
 > forbr ndingsmotor med vandstr lepumpe som hovedfremdrivningsmiddel, og som
 > er beregnet til at skulle betjenes af en eller flere personer, der sidder,
 > st r eller kn ler p - snarere end i - skroget.''
 >
 > Men med det jeg kan l se i artiklen, er det formentlig blot
 >
 > > det at man laver specielle love for generelt at forbyde vandscootere, der
 > > ikke er i overenstemmelse med EU's  principper.
 >
 > HP: Eller sagt p en anden m de: Man har forbudt en vis type fart jer.
 >
 >
 >
 > > For nogle r siden var det angivelig EU der p b d DK at tillade knallert
 > > 45. Dette l ste man s ved at lovgive om at man skulle have k rekort til
 > > bil eller mc og dermed v re over 18 for at m tte k re s dan en, og den
 > > skulle have nummerplade. Hermed var en stor del af problemet l st.
 >
 > > L sningen for vandscootere er ogs ligetil; man ndrer reglerne for
 > > speedb dsk rekortet s det ogs skal erhverves for hurtige b de under 4 m..
 > > Og s indf rer man en form for nummerplade. Derved opn r man at kunne
 > > genkende b de/vandscootere der overtr der de lokale regler, (som jo stadig
 > > g lder for alle) ved kyster og i havne, samt at man kan forf lge de der
 > > ikke opf rer sig ordentligt, evt. fratage dem k rekortet.
 >
 > HP: Enig i at det ville v re en god id med nummerplader, og det har man da
 > ogs haft i fx Norge i vistnok 40 r.
 > S kan Milj ministeren - eller en anden minister - blot udstede en
 > bekendtg relse om, at nummerpladerne skal v re s store, at de vanskeligt
 > kan placeres p vandscootere eller jetski    >
 >
 >
 > > Det l ser naturligvis ikke alle problemer, men hvorfor er vandscootere
 > > egentlig v rre end almindelige tunede knallerter?
 >
 > > Egentlig kunne man somme tider nske sig nogle mere strenge generelle
 > > regler for b des st j i n rheden af kysterne. En benzin V8'er uden
 > > lydpotte der fyres op lige uden for havneindl bet kan v re en ret rystende
 > > oplevelse.
 >
 > HP: Reglerne findes skam i ovenn vnte bekendtg relse: Max 75 dB + 3 dB, n r
 > der er flere motorer.
 > Det svarer nogenlunde til st jniveauet fra knallerter og motorcykler.
 >
 >
 >
 >
 >
 >
 >
 > > Og s i sidste ende, de fleste af os er jo glade for at der er s f
 > > regler som muligt. Nogen af vores b de har fx. motorer der blev sat i
 > > drift f r ordene forurening og milj (millieu) overhovedet blev opfundet..
 > > Katalysatoren p benzinbiler blev indf rt ved lov i 1988, og der k rer
 > > stadig masser af biler rundt uden. Hvis en tilsvarende lov blev indf rt p
 > > b de, ville der g 50-100 r f r alle b de ville v re forsynet med en.
 > > Relevant?  M ske ikke i denne tr d, men det var EU der indf rte tvunget
 > > syn af biler, hvilket har resulteret i at alle med ldre biler k rer deres
 > > bil til syn hvert andet r, i stedet for til service. Hvorn r kommer det
 > > n ste direktiv fra EU, der p byder syn af b de? Eller andre underlige
 > > latterlige love, der l ser andre, ikke eksisterende problemer?
 >
 > > Og s skal man slet ikke t nke over hvor mange europ iske og danske
 > > skattekroner denne sag har kostet, fra den blev anlagt til der endelig
 > > faldt dom. Det er s r'me heldigt der er nogen der bedre end os selv ved,
 > > hvad vores penge b r bruges til.
 >
 > HP: Helt OT: Ja, og n r man s t nker p , at ca. halvdelen af den voksne
 > danske befolkning er p offentlig fors rgelse - arbejdende s vel som
 > ikke-arbejdende - er der grund til at v re en anelse bekymret for fremtiden.
 >
 > --
 > Hilsen Herman.
 > Mr.ManH Smail.dk
 > Overs t det f r snabel til dansk.
 >
 >
 >
 >
 >
 > > Mvh. Claus- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
            
             |  |  | 
  HKN (23-11-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HKN
 | 
 Dato :  23-11-10 14:42
 | 
 |  | 
 > Lad os holde vandscooterlegetøjet for sig, i deres egne kravlegårde,
 > langt væk fra kysterne hvor bådfolket, badegæster og naturen holder
 > til.
 >
 
 Hørt!
 
 
 
 |  |  | 
   steffen skov (23-11-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : steffen skov
 | 
 Dato :  23-11-10 19:14
 | 
 |  | 
 "HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:4cebc4be$0$23756$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 >> Lad os holde vandscooterlegetøjet for sig, i deres egne kravlegårde,
 >> langt væk fra kysterne hvor bådfolket, badegæster og naturen holder
 >> til.
 >>
 >
 > Hørt!
 og meget enig
 SK
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jan Rasmussen (24-11-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan Rasmussen
 | 
 Dato :  24-11-10 09:59
 | 
 |  | 
 "Harding E. Larsen" <hardinge.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
 news:b028b974-1068-41f7-ad92-a8ef3c853087@p1g2000yqm.googlegroups.com...
 
 Lad os holde vandscooterlegetøjet for sig, i deres egne kravlegårde,
 langt væk fra kysterne hvor bådfolket, badegæster og naturen holder
 til.
 
 Mvh/Harding
 
 
 
 Jeg synes så at vi skal jagte "bådfolket" og få nummerplader på alle
 fartøjer så vi kan registrere dem, og få uddelt bøder og replimander til
 alle typer både.
 
 Vi kunne sikkert også i den forbindelse passende indkræve en
 registreringsafgift nu vi har nummerpladder på fartøjet ligesom kørekort til
 alle typer fartøjer kan kræves.
 
 Herudover kommer der naturligvis en kæmpe miljø afgift grundet olie
 forurening, unødig Co2 udledning, diverse kemikalier, maling rester m.v.
 
 Alle skal lovpligtigt have monteret nogle "bølge brydere" når de færdes
 tættere end 300 meter fra kysten, således at kølbølger ikke genere de
 badende gæster inde på stranden.
 
 Iøvrigt skal moteren stoppes min. 100 meter fra kysten så motorstøj ikke
 genere dem der ligger på stranden og hører gettoblaster...
 
 Kørekortet skal naturligvis resultere i at alle fartøjer skal dækkes ind
 under promillegrænsen på 0,5% og helst strammes lidt yderligere.
 
 I sidste ende er formålet med opstramninger, love og sure mennesker
 generelt, at vi skal have fjernet det ubehagelige fænomen der hedder sejlads
 fra Danske kyster og farvande så vi alle kan få fred!!!
 eller i det mindste at gøre livet så surt for sejlerfolket at de selv vælger
 det fra!!!
 
 Moralen må være... kan vi klantre en gruppe for at genere sine omgivelser og
 naturen, så kan andre med god samvittighed klantre bådfolket og de gener vi
 evt. måtte give....
 
 Mvh
 JR
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Harding E. Larsen (24-11-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  24-11-10 02:21
 | 
 |  | 
 
            Ja, du har ganske ret! lad os få nummerplader på alle motorbåde   Os der sejler i både med sejl tænker miljørigtigt, det gør
 motorbådsejere også i lang udstrækning, de bliver liggende i havnen,
 fra båden sættes i vandet til den skal op. Kun speedbådsejerne får et
 flip når vi skal nyde sommeren ved stranden eller på havet.
 Mvh/Harding
 On 24 Nov., 09:59, "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen-net.dk> wrote:
 > "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:b028b974-1068-41f7-ad92-a8ef3c853087@p1g2000yqm.googlegroups.com...
 >
 > Lad os holde vandscooterlegetøjet for sig, i deres egne kravlegårde,
 > langt væk fra kysterne hvor bådfolket, badegæster og naturen holder
 > til.
 >
 > Mvh/Harding
 >
 > Jeg synes så at vi skal jagte "bådfolket" og få nummerplader på alle
 > fartøjer så vi kan registrere dem, og få uddelt bøder og replimander til
 > alle typer både.
 >
 > Vi kunne sikkert også i den forbindelse passende indkræve en
 > registreringsafgift nu vi har nummerpladder på fartøjet ligesom kørekort til
 > alle typer fartøjer kan kræves.
 >
 > Herudover kommer der naturligvis en kæmpe miljø afgift grundet olie
 > forurening, unødig Co2 udledning, diverse kemikalier, maling rester m.v..
 >
 > Alle skal lovpligtigt have monteret nogle "bølge brydere" når de færdes
 > tættere end 300 meter fra kysten, således at kølbølger ikke genere de
 > badende gæster inde på stranden.
 >
 > Iøvrigt skal moteren stoppes min. 100 meter fra kysten så motorstøj ikke
 > genere dem der ligger på stranden og hører gettoblaster...
 >
 > Kørekortet skal naturligvis resultere i at alle fartøjer skal dækkes ind
 > under promillegrænsen på 0,5% og helst strammes lidt yderligere.
 >
 > I sidste ende er formålet med opstramninger, love og sure mennesker
 > generelt, at vi skal have fjernet det ubehagelige fænomen der hedder sejlads
 > fra Danske kyster og farvande så vi alle kan få fred!!!
 > eller i det mindste at gøre livet så surt for sejlerfolket at de selv vælger
 > det fra!!!
 >
 > Moralen må være... kan vi klantre en gruppe for at genere sine omgivelser og
 > naturen, så kan andre med god samvittighed klantre bådfolket og de gener vi
 > evt. måtte give....
 >
 > Mvh
 > JR
            
             |  |  | 
  Jan Rasmussen (24-11-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan Rasmussen
 | 
 Dato :  24-11-10 10:34
 | 
 |  | 
 "Harding E. Larsen" <hardinge.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:61fb68af-55d7-4fa5-b460-003df9a6e965@30g2000yql.googlegroups.com...
 Ja, du har ganske ret! lad os få nummerplader på alle motorbåde   Os der sejler i både med sejl tænker miljørigtigt, det gør
 motorbådsejere også i lang udstrækning, de bliver liggende i havnen,
 fra båden sættes i vandet til den skal op. Kun speedbådsejerne får et
 flip når vi skal nyde sommeren ved stranden eller på havet.
 Mvh/Harding
 Mig bekendt har de fleste "sejlbåde" motor ilagt nu om dage, og jeg synes da 
 egentligt ofte jeg ser en sejlbåd gøre fart gennem vandet selvom sejlene 
 ikke er hejst    derudover bruger sejlbåde mig bekendt jo også diverse kemikalier, 
 bundmalinger etc. etc. på ligefod med en motorbåd!!! så sejlbåde er nok ikke 
 så "miljø" rigtige når alt kommer til alt!!!
 Så er der lige det, at kommer man først ind og for nummerplade på en type 
 fartøj, så varer det ikke længe før de andre fartøjer følger med, for der er 
 jo penge i det, set fra regeringens side.
 Mvh
 JR
            
             |  |  | 
   Herman Persson (24-11-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Herman Persson
 | 
 Dato :  24-11-10 11:32
 | 
 |  | 
 "Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen-net.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4cecdc01$0$1054$d40e179e@shockwave.dk.telia.net...
 >
 > Mig bekendt har de fleste "sejlbåde" motor ilagt nu om dage, og jeg synes 
 > da egentligt ofte jeg ser en sejlbåd gøre fart gennem vandet selvom 
 > sejlene ikke er hejst    HP: Og mistænkelig høj fart med sejl sat.
 Men her skåner de jo miljøet ved at spare trekanten væk - og ved ikke at 
 dreje unødigt som følge af vigepligtregler.
 > derudover bruger sejlbåde mig bekendt jo også diverse kemikalier, 
 > bundmalinger etc. etc. på ligefod med en motorbåd!!! så sejlbåde er nok 
 > ikke så "miljø" rigtige når alt kommer til alt!!!
 HP: Alt det højteknolgiske tøj, de er iført det meste af sæsonen er nok 
 lavet af genbrugssejl og -tovværk.
 Aluminium til mast og bom er nok lavet af coladåser - ved hjælp af 
 vindenergi.
 En vandscooter-ejer skal sikkert tilbringe det meste af døgnet på vandet for 
 at hamle op med en sejlsbådsejers samlede miljøbelastning.
 -- 
 Hilsen Herman.
 Mr.ManHÅSmail.dk
 Oversæt det før snabel til dansk.
 >
 > Mvh
 > JR
 >
 > 
            
             |  |  | 
    Per Christiansen (30-11-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Christiansen
 | 
 Dato :  30-11-10 23:50
 | 
 |  | Er det nu også så galt med de her vandscootere.
 
 I ballen havn som jeg tit besøger  fiser de ogse rundt på scooterer , de
 sejler et godt stykke
 fra land og ude forand molen men udgør ikke nogen fare for andre sejlerer,
 og ja man kan godt
 høre dem men det kan man jo også med alle masterne når det blæser og
 motorbådene når de sejler
 ud og ind ad havnen.
 
 Det er lige som om at nu har man set sig sure på dem, så skal de ikke være
 her, men alt den fokus
 der har været på dem har jo gjordt at de er begynt at bruge dem på en anden
 måde,
 det er sku være med de børn der bruger deres forældres gummibåd med 6 til 15
 hk eller mere som kan sejle rigtigt
 stærkt, det går nemlig riktigt galt når de får sejlet hend over hinanden, i
 sommers var der en dreng
 i en gummibåd med 15hk der mente det var sjovt at sprøjte de andre små
 gummibåde til ved at sejle
 for fuld fart hend mod dem og dreje i sidste øjeblik, jeg måtte så ud og stå
 og råbe ad ham men
 hvor var forældrene henne.
 
 
 Per.
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Harding E. Larsen (24-11-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  24-11-10 03:04
 | 
 |  | 
 
            Jo det er rigtigt at de fleste sejlbåde også har en motor, der kan
 bruges i stille vejr og når sejlbådene skal i havn; men den mængde
 brændstof som sejlerne bruger på en hel sæson svarer til hvad mange
 motorbåde kan bruge på en time.
 Du berørte jo selv CO2 udledningen.
 M.h.t. nummerplader ja så havde de dem i Sverige i en årrække; men det
 er ophævet. Administrationsomkostningerne oversteg langt indtægten.
 Det så heller ikke kønt ud med et intetsigende nummer med tegn i 10 cm
 højde plastret på en båd.
 Her i landet har vi i mange år haft 1% misundelsesafgiften det er mer
 end rigeligt.
 Mvh/Harding
 On 24 Nov., 10:34, "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen-net.dk> wrote:
 > "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:61fb68af-55d7-4fa5-b460-003df9a6e965@30g2000yql.googlegroups.com...
 > Ja, du har ganske ret! lad os f nummerplader p alle motorb de   > Os der sejler i b de med sejl t nker milj rigtigt, det g r
 > motorb dsejere ogs i lang udstr kning, de bliver liggende i havnen,
 > fra b den s ttes i vandet til den skal op. Kun speedb dsejerne f r et
 > flip n r vi skal nyde sommeren ved stranden eller p havet.
 >
 > Mvh/Harding
 >
 > Mig bekendt har de fleste "sejlb de" motor ilagt nu om dage, og jeg synes da
 > egentligt ofte jeg ser en sejlb d g re fart gennem vandet selvom sejlene
 > ikke er hejst    > derudover bruger sejlb de mig bekendt jo ogs diverse kemikalier,
 > bundmalinger etc. etc. p ligefod med en motorb d!!! s sejlb de er nok ikke
 > s "milj " rigtige n r alt kommer til alt!!!
 >
 > S er der lige det, at kommer man f rst ind og for nummerplade p en type
 > fart j, s varer det ikke l nge f r de andre fart jer f lger med, for der er
 > jo penge i det, set fra regeringens side.
 >
 > Mvh
 > JR
            
             |  |  | 
  Per Christiansen (30-11-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Christiansen
 | 
 Dato :  30-11-10 23:21
 | 
 |  | 
 "Harding E. Larsen" <hardinge.larsen@gmail.com> skrev i meddelelsen 
 news:1218f2d0-8738-492e-80ea-b870bd40aad0@y23g2000yqd.googlegroups.com...
 > Jo det er rigtigt at de fleste sejlbåde også har en motor, der kan
 > bruges i stille vejr og når sejlbådene skal i havn; men den mængde
 > brændstof som sejlerne bruger på en hel sæson svarer til hvad mange
 > motorbåde kan bruge på en time.
 > Du berørte jo selv CO2 udledningen.
 >
 PC : Der er så til gengæld ca. 70% flere sejlbåde.
 > M.h.t. nummerplader ja så havde de dem i Sverige i en årrække; men det
 > er ophævet. Administrationsomkostningerne oversteg langt indtægten.
 > Det så heller ikke kønt ud med et intetsigende nummer med tegn i 10 cm
 > højde plastret på en båd.
 > Her i landet har vi i mange år haft 1% misundelsesafgiften det er mer
 > end rigeligt.
 >
 > Mvh/Harding
 >
 >
 > On 24 Nov., 10:34, "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen-net.dk> wrote:
 >> "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com> skrev i en 
 >> meddelelsenews:61fb68af-55d7-4fa5-b460-003df9a6e965@30g2000yql.googlegroups.com...
 >> Ja, du har ganske ret! lad os f nummerplader p alle motorb de   >> Os der sejler i b de med sejl t nker milj rigtigt, det g r
 >> motorb dsejere ogs i lang udstr kning, de bliver liggende i havnen,
 >> fra b den s ttes i vandet til den skal op. Kun speedb dsejerne f r et
 >> flip n r vi skal nyde sommeren ved stranden eller p havet.
 >>
 >> Mvh/Harding
 >>
 >> Mig bekendt har de fleste "sejlb de" motor ilagt nu om dage, og jeg synes 
 >> da
 >> egentligt ofte jeg ser en sejlb d g re fart gennem vandet selvom sejlene
 >> ikke er hejst    >> derudover bruger sejlb de mig bekendt jo ogs diverse kemikalier,
 >> bundmalinger etc. etc. p ligefod med en motorb d!!! s sejlb de er nok 
 >> ikke
 >> s "milj " rigtige n r alt kommer til alt!!!
 >>
 >> S er der lige det, at kommer man f rst ind og for nummerplade p en type
 >> fart j, s varer det ikke l nge f r de andre fart jer f lger med, for der 
 >> er
 >> jo penge i det, set fra regeringens side.
 >>
 >> Mvh
 >> JR
 > 
            
             |  |  | 
  Harding E. Larsen (24-11-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  24-11-10 03:09
 | 
 |  | Ja men det er jo netop ikke det de gør.
 Reglerne har vi, og vi må håbe at udøverne i det mindste har et
 speedbådsbevis; men levede de op til reglerne ville der ikke være
 mange der ville købe det legetøj. Det ville være for kedelig en
 interesse at have.
 En anden ting som du skal være meget opmærksom på er at sker der en
 skade/ulykke er der ingen forsikring der dækker når de færdes hvor de
 ikke må være.
 
 Mvh/Harding
 
 On 22 Nov., 13:32, "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen-net.dk> wrote:
 > Iøvrigt synes jeg det er helt fint at vandscotere også får lov at være på
 > vandet sammen med os andre, og efter samme regler...
 >
 > Mvh
 > JR
 
 
 
 |  |  | 
  Jan Rasmussen (24-11-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan Rasmussen
 | 
 Dato :  24-11-10 12:45
 | 
 |  | "Harding E. Larsen" <hardinge.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
 news:9c937bb9-4dde-4709-bcd7-f0d13517f626@l32g2000yqc.googlegroups.com...
 Ja men det er jo netop ikke det de gør.
 Reglerne har vi, og vi må håbe at udøverne i det mindste har et
 speedbådsbevis; men levede de op til reglerne ville der ikke være
 mange der ville købe det legetøj. Det ville være for kedelig en
 interesse at have.
 En anden ting som du skal være meget opmærksom på er at sker der en
 skade/ulykke er der ingen forsikring der dækker når de færdes hvor de
 ikke må være.
 
 Mvh/Harding
 
 
 Nu blander du tingene lidt sammen.
 
 En ting er at vandscotere bør have samme rettigheder som andre sejlere,
 hvilket er et emne for sig.
 
 
 En anden ting er forsikrings betingelser. Og ærligt talt, så kan jeg da ikke
 rigtigt få øje på forskellen i at en vandscoter ikke overholder
 forsikringsbetingelserne, eller en motor eller sejlbåd ikke gør det?
 
 Du skal da ikke tro at forsikringen dækker andre typer fartøjer der færdes
 hvor de ikke må være!!! så det er vel ens for alle...
 
 
 Mvh
 JR
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Harding E. Larsen (24-11-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  24-11-10 07:21
 | 
 |  | 
 
            Nej da!
 Jeg skriver om to vedkommende emnet i hvert sit afsnit ligesom du gør.
 De to emnet hører dog sammen.
 Man kan godt have en vandscooter forsikret ansvar eller kasko og
 ansvar; men forsikringsbetingelserne skal nok læses grundigt.
 Lejer man en vandscooter skal man sikre sig at der både er kasko og
 ansvarsforsikring ref. sagen hvor en dansker kørte ind i badende og
 den ene blev dræbt. Der blev erlagt erstatningssag og førerens egne
 forsikringer (indbo- eller ulykke) kom ikke ind over ulykken.
 Husk når der køres på vandscooter, er man ikke dækket af den normale
 ansvarsforsikring.
 Det er nemlig ikke muligt i Danmark at tegne en forsikring med dækning
 for privat ansvar, hvis du skal ud med søgående fartøjer med motor
 Når man lejer ting med motor i, skal man altid undersøge
 ansvarsforsikringen. Det gælder på rejser i udlandet, men også i
 Danmark.
 Som tommelfingerregel dækker ansvarsforsikringen ikke skader på
 personer forvoldt af søfartøjer på over 25 hestekræfter - eksempelvis
 jetski og vandscootere. På samme måde dækker den almindelige
 ansvarsforsikring ikke skader man forvolder med bil, knallert eller
 scooter. En rejseforsikring dækker heller ikke i en sådan situation.
 I Danmark dækker forsikringerne ikke hvor der ikke må sejles.
 Der har været nogle tilfælde hvor en vandscooterejer har fået sit
 legetøj forsikret som fritidsfartøj/speedbåd. Det kan bero på at
 forsikringsselskabet har fået fejlagtige oplysninger eller at de ikke
 har haft den kategori i deres fortegnelse og en ansat derfor har
 registreret den som motorbåd. Det er ikke god forsikringsskik.
 Det andet emne var at søvejsreglerne ikke er blevet overholdt ej
 heller lokalvedtægter.
 De første unge førere af vandscootere overtrådte mange regler. Havde
 de første vandscootere holdt sig væk fra 200 m zonen ved kysterne,
 hvor både ikke må plane, og havde de leget en sømil ude samt overholdt
 søvejsreglerne, var der næppe opstået et forbud.
 Søfartsstyrelsens bestemmelse om at ethvert fartøj skal have navn og
 hjemsted med 8 cm høje bogstaver overholdes jo ikke af vandscootere
 (og mange andre både) o.s.v.
 Må jeg også bringe flere aspekter ind i emnet?
 Det er også underligt at kommunalbestyrelserne kunne “meddele
 tilladelse til sejlads efter forhandlinger med Søfartsstyrelsen og
 lokale myndigheder”, hvor lokale myndigheder ikke er defineret nærmere
 end “herunder fiskeriinspektoraterne”. Hvorfor skal lige kommunerne
 bestemme hvor og hvordan der må sejles? Og er søterritoriet opdelt i
 kommuner?
 Miljøministeren har forestillet sig, at kommunerne, hvis de kunne
 beslutte sig for det, kunne etablere deres eget ‘kommunalregister for
 vandscootere mv.’ med registreringsgebyr og det hele. Og det virker da
 meget fornuftigt; for det første fordi kommunerne jo vist nok ikke har
 så meget andet at lave, og for det andet – og det er vigtigt for at
 opretholde beskæftigelsen – så fordi en masse forskellige systemer i
 et land af Danmarks størrelse er meget bedre end de der centrale
 løsninger.
 Her er to af de gode:
 “Kommunalbestyrelserne kan gøre deres behandling af ansøgninger om
 tilladelse i et kalenderår betinget af, at ansøgningerne modtages
 inden udløbet af det foregående kalenderår.”
 og
 “Kommunalbestyrelserne fører tilsyn med bekendtgørelsens
 overholdelse.”
 Prøv at læse dommen. Den åbner mange spørgsmål:
http://www.domstol.dk/hojesteret/Documents/Domme/288-2007.pdf Emnet "Vandscootere" har mange facetter og indfaldsvinkler og der kan
 gives mange tolkninger fra forskellige vinkler.
 Mvh/Harding
 On 24 Nov., 12:45, "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen-net.dk> wrote:
 > "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:9c937bb9-4dde-4709-bcd7-f0d13517f626@l32g2000yqc.googlegroups.com...
 > Ja men det er jo netop ikke det de g r.
 > Reglerne har vi, og vi m h be at ud verne i det mindste har et
 > speedb dsbevis; men levede de op til reglerne ville der ikke v re
 > mange der ville k be det leget j. Det ville v re for kedelig en
 > interesse at have.
 > En anden ting som du skal v re meget opm rksom p er at sker der en
 > skade/ulykke er der ingen forsikring der d kker n r de f rdes hvor de
 > ikke m v re.
 >
 > Mvh/Harding
 >
 > Nu blander du tingene lidt sammen.
 >
 > En ting er at vandscotere b r have samme rettigheder som andre sejlere,
 > hvilket er et emne for sig.
 >
 > En anden ting er forsikrings betingelser. Og rligt talt, s kan jeg da ikke
 > rigtigt f je p forskellen i at en vandscoter ikke overholder
 > forsikringsbetingelserne, eller en motor eller sejlb d ikke g r det?
 >
 > Du skal da ikke tro at forsikringen d kker andre typer fart jer der f rdes
 > hvor de ikke m v re!!! s det er vel ens for alle...
 >
 > Mvh
 > JR
            
             |  |  | 
  Jan Rasmussen (24-11-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan Rasmussen
 | 
 Dato :  24-11-10 15:28
 | 
 |  | 
 
            "Harding E. Larsen" <hardinge.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:93320ab3-01f9-42e5-bbd6-b1977b45b564@k22g2000yqh.googlegroups.com...
 Nej da!
 Jeg skriver om to vedkommende emnet i hvert sit afsnit ligesom du gør.
 Mvh/Harding
 Nu diskuterer vi vist blot for at diskutere    Jeg har tilkende givet mine holdninger, du behøver ikke være enig.
 Jeg trækker mig her
 Mvh
 JR
            
             |  |  | 
  Harding E. Larsen (24-11-2010) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Harding E. Larsen
 | 
 Dato :  24-11-10 08:19
 | 
 |  | 
 
            Nej det synes jeg bestemt ikke. Vi kommer begge med eksempler på det
 som vi hver især synes falder i øjnene.
 Jeg har noteret mig at du har nævnt nummerplader, registreringsafgift,
 kæmpemiljøafgift, bølgebrydere, motorstandsning 100 meter fra kysten,
 lavere promillegrænse, fjerne sejlads fra kysten og dieselbiler og
 partikelfiltre.
 Det er da mange emner du har bragt på bane. Det må vel være for at
 diskutere dem eller...?
 Mine indlæg har drejet sig om juristeri, potent legetøj,
 nadgangsanvisning til lokale regler, adskillelse af havnenes- og
 lokale bekendtgørelser, definitioner, forsikringsspørgsmål,
 speedbådsbekendtgørelse, hvordan vandscooterejere sejler, argumenteret
 for ikke at indføre nummerplader men anvende de nugældende
 regler,kommunernes administration, forskelle på sejlbådes- og
 motorbådes udledning af CO2 og søvejsreglerne.
 Mine emner er også bragt ind i diskussionen.
 Alle emnerne er vedkommende for os der færdes på vandet. De er vel
 ikke fremsat bare for diskussionens skyld; men for at medvirke til at
 fjerne sig fra det at være statist i det cirkus der ligger i det lov-
 og regelsjuskeri, som vi er offer for.
 Mvh/Harding
 On 24 Nov., 15:28, "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen-net.dk> wrote:
 > "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:93320ab3-01f9-42e5-bbd6-b1977b45b564@k22g2000yqh.googlegroups.com...
 > Nej da!
 >
 > Jeg skriver om to vedkommende emnet i hvert sit afsnit ligesom du g r.
 >
 > Mvh/Harding
 >
 > Nu diskuterer vi vist blot for at diskutere    >
 > Jeg har tilkende givet mine holdninger, du beh ver ikke v re enig.
 >
 > Jeg tr kker mig her
 >
 > Mvh
 > JR
            
             |  |  | 
 |  |