Teakdæk boracol
Fra : Børge Pedersen

Dato : 18-11-10 21:03

Hej alle. (Igen)
Er der nogen der kender boracol.Efter at have skruppet teakdækket rent er
jeg blevet anbefalet at give det boracol.
Det skulle holde alger væk, og dækket vil få en grålig farve.Er der forskel
på boracol til 185 kr.pr l. eller en almindelig algefjerner til 50 kr. l.
Har i evnt. andre foreslag.
MVH
Børge

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-11-10 08:50

Hej Børge,

Boracol indeholder Borsyre 1 - 5 %, Glykol 10 - 25 %,
Benzyldodecyldimethyl-Ammonium chloride 1 - 5%, og Dinatriumoctaborat
tetrahydral 1 - 5 %, resten må antages at være profitol (vand).
Produktet anvendes som et desinfiktionsmiddel til træ og murværk m.m.
Borsyren og dinatriumoctaborat tetrahydral anses for at være
reproduktionsskadende.

Algefjerner eller ”Afrenser/Husvask” er beregnet til at fjerne alger
og svampe på træ- og murværk. De kan indeholde natriumhypoklorit eller
benzalkoniumklorid. Begge desinfektionsmidler er giftige for
vandmiljøet.

Endeligt det billigste produkt, brun sæbe.
Brun sæbe er et miljøvenligt alternativ til kemiske/giftige
algefjernere : Smør sæben på, og lad den sidde et døgn. Brug en stiv
børste til at skure rent med og skyld grundigt med vand. Køb en god
kvalitet brun sæbe. Du kan som regel gå efter prisen. Du kan f.eks.
købe den svanemærkede sæbe i FDB’s forretninger. Den er i Blue Care
serien. Den indeholder 30% brun sæbe. Er du uheldig, kan du risikere
at få en brun sæbe med kun 10% brun sæbe eller mindre. Det er en god
idé at bruge en brun sæbe som er tyndtflydende.

Den ugentlige rengøring af udvendig teak foretages med sæbespåner i
vand.
Det vedligeholder fedtindholdet i træet, og træet bevarer et smukt
udseende.

Mvh/Harding

Fra : steffen skov

Dato : 21-11-10 12:26

Hejsa
Jeg er ikke enig med udtalelsen om tyndtflydende brunsæbe. Den eneste brun
sæbe der virker, er den tykke krystalsæbe på dåse. Man kan smøre det
ufortyndet på, eller man kan oppiske en god sæbe i meget varmt vand. Alt det
tyndtflydende virker ikke. Jeg har intet kemisk fagligt belæg for denne
udtalelse kun praktisk erfaring. Sæbespåner er nok den reneste sæbe der
findes. Det bruger jeg selv på mine fyretræesgulve i lejligheden, og det
beskytter træet godt.
Hilsen Steffen
---
"E`BAAD", Pd nr. 18,
Bådlauget Krogen, Århus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-11-10 12:30

Hej Steffen,

Du rører ved noget centralt.

Den type tyndtflydende brun sæbe som du har prøvet er måske en sæbe
der kun indeholder omkring 10% destilleret soyafedtsyre. Den som jeg
kom til at beskrive indeholdt 30%. Krystal sæbe indeholder mere end
30% soyafedtolie.

Det er da rigtigt at man kan smøre ufortyndet krystal sæbe på en
flade; men du beskriver også at du fortynder med varmt vand. Det er jo
afhængig af hvad man skal bruge det til. Skal man rense bageplader/
riste så bruger man krystalsæbe direkte med en slat salmiak i. Det er
den blanding der er godt til det formål.

Til teaktræ hvor man ikke vil gøre yderligere, bruges ikke krystalsæbe
ufortyndet, den er bare fed og vil tiltrække mere snavs. Desuden
tiltrækker det svamp, hvorved teaktræet hurtigere bliver snavset.
At anvende krystalsæbe i vand eller den tyndtflydende brune sæbe vil
lettere opbløde træets overflade og derved trænge lidt mere i dybden
end den koncentrerede krystalsæbe.
Krystalsæbens indhold er hård ved træet om den ikke fjernes i tide.

En vedvarende og efterfølgende behandling med sæbespåner gør ikke
træet mørkere, snarere tværtimod, og det forhindrer ikke den langsomme
afblegning af overfladen.
Sæbespåner er fremstillet af80% plameolie og 20 % kokosolie og der er
hverken tilsat parafume eller optisk hvidt.
Det er vigtigt at man ikke bruger en sæbe der indeholder sulfo, det
skader miljøet.
Både brun sæbe og sulfo vil efterlade en mat overflade kedelig
overflade. Der skal efterbehandling til at give træet liv.

Mvh/Harding