Modning af bananer
Fra : Rado

Dato : 17-11-10 09:21

Har købt nogle bananer der er grønne, de skal vel blot ligge og modne
til de bliver gule, men under hvilke forhold og ved hvilken temperatur
skal det foregå ved? Kan man få det til at ske langsomt eller hurtigt,
alt efter forhold/temperatur, og har det indflydelse på smag og
konsistens?

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Max

Dato : 17-11-10 12:38

Hej Rado

> Har købt nogle bananer der er grønne, de skal vel blot ligge og modne
> til de bliver gule, men under hvilke forhold og ved hvilken temperatur
> skal det foregå ved? Kan man få det til at ske langsomt eller hurtigt,

Hvis du opbevare dem med æbler går det hurtigere. Jo varmere du
opbevare dem, jo hurtigere modner de. Opbevare du dem koldt, ja
så bliver de sorte i skrællen, men modnes langsommere.

Max

Fra : Rado

Dato : 17-11-10 16:04

On Wed, 17 Nov 2010 12:37:50 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Rado

>Hvis du opbevare dem med æbler går det hurtigere. Jo varmere du
>opbevare dem, jo hurtigere modner de. Opbevare du dem koldt, ja
>så bliver de sorte i skrællen, men modnes langsommere.

OK, prøver at eksperimentere lidt så. Tak!

Fra : Aksel

Dato : 19-11-10 15:52

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> On Wed, 17 Nov 2010 12:37:50 +0100, "Max"

Mit råd er: lad dog være med at købe de grønne bananer. De kan aldrig opnå
god kvalitet. Når vi skal have bananer, køber vi fortrinsvist dem, der er
sorte i skallen - og de er ofte frasorterede og sælges til under halv pris.
Men danskere vil helst have noget, der ser pænt og indbydende ud - og
accepterer at smagen er kedelig.
Vi har venner i Australien, der indprenter deres børn: spis kun de
mørkskallede - de gule bliver i syge af. Men der, hvor man dyrker bananer,
er jeg dog ikke bange for at spise de gule, for de smager meget bedre end de
tørre, hårde og intetsigende, vi får herhjemme.
Mvh
Aksel

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-11-10 16:18

Aksel <Aksel@hotmail.com> skrev i meddelelsen
GuOdnR7whOBvE3vRnZ2dnUVZ8radnZ2d@giganews.com:

> Mit råd er: lad dog være med at købe de grønne bananer. De kan aldrig
> opnå god kvalitet.

Øh, alle bananer, der rammer det danske marked, ankommer som grønne, umodne
bananer. Det er således alene et spørgsmål om hvor, den grønne banan skal
modnes: Hos importøren/forhandleren, eller hjemme hos forbrugeren.

Derudover er de mere umodne bananer mindre følsomme overfor stød og
hårdhændet behandling, så jeg ved godt, hvad jeg foretrækker (herunder hvor,
jeg foretrækker at få mine bananer modnet).

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Aksel

Dato : 19-11-10 16:36

> [...]
> umodne bananer. Det er således alene et spørgsmål om hvor, den grønne
> banan skal modnes: Hos importøren/forhandleren, eller hjemme hos

Bananer smager bedst, når de modnes på træet.
Det vi får her hjemme er et kompromis - og det er der mange, der er vilde
med.
Alternativet er: ingen bananer i DK!
Mvh
Aksel

Fra : Max

Dato : 19-11-10 19:11

Hej Aksel

> Bananer smager bedst, når de modnes på træet.
> Det vi får her hjemme er et kompromis - og det er der mange, der er
> vilde med.

Hvad gør man så hvis dem man servere dem for bedst kan
lide dem der er lidt grønne i det, bl.a. fordi de siger ad de
modne er for sødvamle ?

Max

Fra : Aksel

Dato : 19-11-10 20:15

> Hej Aksel

> Hvad gør man så hvis dem man servere dem for bedst kan
> lide dem der er lidt grønne i det, bl.a. fordi de siger ad de
> modne er for sødvamle ?

Jamen så gir du dem da bare en grøn eller en anden form for roe.
Mvh
Aksel

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-11-10 00:07

Aksel <Aksel@hotmail.com> skrev i meddelelsen
M_KdnYZZXuvZBHvRnZ2dnUVZ8n2dnZ2d@giganews.com:

> Bananer smager bedst, når de modnes på træet.

Øh, ja. Men det var så ikke det, der var til debat.

> Det vi får her hjemme er et kompromis - og det er der mange, der er
> vilde med.

Nej. Det er ikke et kompromis. Det er grønne, umodne bananer, der så modnes
efter ankomst. Sådan er det med bananer i hele verden bortset fra de steder,
hvor man plukker modne bananer lige uden for vinduet.

> Alternativet er: ingen bananer i DK!

Ja. Derfor giver dit indlæg, som jeg kommenterede på, og som du behændigt
undlod af forholde dig til, ikke mening. Faktisk var dit indlæg direkte
meningsforstyrrende.

Det giver rent faktisk god mening at købe sine bananer så grønne og umodne
som muligt,og så modne dem under egne, kontrollerede forhold i hjemmet.

At du vælger at købe dem, der er sorte i skallen, har intet med
banankvalitet at gøre. Du vælger bare at købe de skodbananer, der har fået
lov til at modne under ringe forhold, i stedet for at købe de grønne, der
endnu ikke er smadret til ukendelighed hos importøren/forhandleren.

Men lad os da lige slå det fast for en sikkerheds skyld: Det er ikke muligt
at købe bananer i Danmark, der er modnede på "træet" (bananer vokser
forøvrigt ikke på træer).

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 24-11-10 16:17

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Men lad os da lige slå det fast for en sikkerheds skyld: Det er ikke
> muligt at købe bananer i Danmark, der er modnede på "træet" (bananer

Nu er det jo bare sådan at selv i bananrepublikker plukkes de bananer der
sælges lokalt også grønne.
Dette ved jeg i kraft af at jeg jævnligt kommer slige steder, og jeg ved
også fra en dansker der bor sådant et sted at
bananerne bliver bedst når de bliver plukket grønne og derefter modner
færdigt i hans garage.
Der kan muligvis være undtagelser for denne regel idet der findes rigtigt
mange sorter af bananer, f.eks de store grønne mad bananer der altid bruges
grønne og som smager næsten som kartofler.

Steen.

Fra : Aksel

Dato : 24-11-10 18:20

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen

Hvad skal man kalde en plante, der er 4-5 m høj og har en ret tyk stamme:
Træ? busk? Palme? (Er en palme ikke et træ?).

> [...]
> mange sorter af bananer, f.eks de store grønne mad bananer der altid
> bruges grønne og som smager næsten som kartofler.

Ok - du har nok ret i meget af det, du skriver. Men der er forskel på at
plukke hele frugtstanden med henblik på videresalg/evt. opbevaring - og så
på at plukke til eget forbrug, når de er bedst. Analog med f.eks. Filippa
æbler, der mest plukkes grønne, men som bliver fantastisk meget bedre, hvis
de får lov til at modne på træet.
Min datter boede engang i Nicaragua og havde flotte bananpalmer i sin have.
Frugtstanden fik lov til at sidde, til de fleste bananer var modne. Det var
en fryd at nyde en håndfuld friskplukkede gule, lækre og modne! Det samme
hos vennerne i Australien og hos sønnen i Mexico.
Meningen med mit første indlæg var bare at opfordre til at lade de grønne
bananer ligge - og så vælge dem, der er godt (og vel) gule.

Mvh
Aksel

Fra : Emil

Dato : 20-11-10 02:09

Rado wrote:

> [...]
>skal det foregå ved? Kan man få det til at ske langsomt eller hurtigt,
>alt efter forhold/temperatur, og har det indflydelse på smag og

Jeg har ferieafløst på et bananmodneri, desværre på et tidspunkt hvor
efterspørgslen var stor, så de blev modnet ved 35-40 grader C, selv om
det var sommer i DK, da modningen skulle ske optimalt hurtigt.

De grønne bananer kan opbevaves i måneder ved fra 11,75 til knap 11,95
grader C uden at modnes. Der skal være et rimeligt luftskifte, så
udskillen af modningsgasser (ethylen) fra beskadige frugter ikke
accelrerer modningen af de øvrige frugter.
Som ved frostvarer er det vigtigt at kølekæden ikke brydes.

Modningen styres hovedsageligt af temperaturen. Men andre faktorer,
som lys, luftfugtighed og luftskifte har også indflydelse.
Nogle eksempler på modning af grønne bananer fra 12 grader C:

En klase i frithængende trådkurv ved 21 grader C: 9-12 dage.
En klase i plastpose ved 21 grader C: 6-10 dage.
Disse giver en medium smagsoplevelse, altså en OK smag.

Smagen bliver tæt på dem, som man høster direkte i plantagerne, hvis
modningstemperaturen er høj, gerne omkring de 35 grader.
I frithængende trådkurv tager det omkring 5 - 6 dage, og stadigt med
en tilpas fast konsistens og normalt udseende.

Før vi går til de extreme tilfælde, vil jeg anbefale at nedfryse
overskydende bananer i små 1-2 cm skiver, de kan senere bruges i
smoothies (alternativ stavning, også selv om de er blevet
overmodne.

Nogle banankageopskrifter foreskriver ligefrem overmodne bananer. De
kan hurtigt (få dage) laves ved at pakke modne bananer stramt i folie
eller plast og opbevares ved køkkentemperatur. Så bliver de opale
(glasagtige) uden at blive dårlige.

Lidt sjov skal vi da også have, så kig her:
<http://www.hvordankonserverermanbedstenbanan.dk/2007/11/21/test-01-koeleskab-og-soelvpapir/>

m.v.h. Emil

Fra : Preben

Dato : 24-11-10 18:42

Den 24.11.2010 kl. 18:19 skrev Aksel <Aksel@hotmail.com>:

> Hvad skal man kalde en plante, der er 4-5 m høj og har en ret tyk stamme:
> Træ? busk? Palme? (Er en palme ikke et træ?).

En "bananpalme" er ikke en palme, det er en urt

--
mvh/Preben

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-11-10 18:45

Preben <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen
op.vmorgpwlqz68nt@preben-pc.flatrate.dk:

> En "bananpalme" er ikke en palme, det er en urt

Nemmerlig. Og annanas vokser forøvrigt heller ikke på træer eller palmer,
som mange tror.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-11-10 18:57

> Nemmerlig. Og annanas vokser forøvrigt heller ikke på træer eller
> palmer, som mange tror.

.... og som et kuriosum kan nævnes, at de stort set alle bananer, der sælges
rund om i verden som konsumbananer, er genetisk ens, da der er tale om en
steril udgave af banan-urten ("Cavendish"-varianten), man derfor opformerer
ved deling. Det er rigtigt skidt, fordi denne plante trues af sygdom, der -
hvis den først rammer for alvor - vil ødelægge hele verdens kommercielle
bananproduktion. Så måske vore børn og børnebørn vil opfatte bananen som en
eksotisk og meget sjælden spise, der primært hørte fortiden til?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 24-11-10 19:29

> [...]
> en
> eksotisk og meget sjælden spise, der primært hørte fortiden til?

Det er så ikke rigtigt. Der er mange forskellige slags baner med helt
forskellig størrelse og smag.
Du har måske ret med hensyn til dem der importeres til Danmark og så
alligevel ikke for der er der også forskel.
At de alle sammen er vegatativt formeret betyder ikke at de er ens.
De gror forøvrigt nærmest som ukrudt der hvor de gror

Steen.

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-11-10 20:03

Steen Jakobsen <ingen@post.dk> skrev i meddelelsen
4ced5960$0$36565$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Det er så ikke rigtigt.

Det er det så. Ganske og aldeles rigtigt.

> Der er mange forskellige slags baner med helt
> forskellig størrelse og smag.

Ja. Måske du skal læse, hvad jeg skriver, én gang til...

> Du har måske ret med hensyn til dem der importeres til Danmark og så
> alligevel ikke for der er der også forskel.

Nej. Stort set ikke.

> At de alle sammen er vegatativt formeret betyder ikke at de er ens.

Nej. Men hvis det er samme variant, der benyttes i hele verden, er der tale
om planter, der er genetisk ens.

> De gror forøvrigt nærmest som ukrudt der hvor de gror

Sikkert. Det gør den type, der benyttes som konsumbanan i det meste af
verden, så ikke.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 25-11-10 18:35

> Steen Jakobsen <ingen@post.dk> skrev i meddelelsen
> 4ced5960$0$36565$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Det er det så. Ganske og aldeles rigtigt.

> Ja. Måske du skal læse, hvad jeg skriver, én gang til...

Ja så er det jo spørgsmålet hvad man mener er en konsum banan.
Hvis det kun er dem der sælges i supermarkederne så har du delvist ret idet
der også i Danmark fåes et par forskellige sorter.
Derimod sælges der i Asien fra boder på gaden og på markeder mange
forskellige sorter, og at de er vegatativt formerede alle sammen gør jo ikke
at det er den samme sort.
Sådan er det nu engang bare med bananer.
Lidt det samme med kartofler og ribs/solbær og jordbær.

Steen.

Fra : Max

Dato : 24-11-10 19:36

Hej Jens

> børn og børnebørn vil opfatte bananen som en eksotisk og meget
> sjælden spise, der primært hørte fortiden til?

Som de lærte under besættelsen, og da de endelig kom,
ja der gad ungerne ikke spise dem :)

Max