start problemer i kulde
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 16-11-10 17:28

ja nu for man jo som sagt hvad man betaler for og min scooter var billig
i bitragteng af den var ny lige under 5000 kr
men selv om det ikke er frost og den ikke blive fugtig så tager det
noget tid at få den startet i sådan et vejer som det f.eks var i går
2-3 grader ... den kommer dog ind til videre til sidst ..

jeg blev anbefalet hvis det skete igen at gi den 3-4 forsøg med kick
starteren

men spørgsmålet er om det ikke er tosset at hælde frost væske (eller
hvad det nu heder) når det rent faktisk ikke fryser ?

Mv.
BMM

Fra : scootergrisen

Dato : 16-11-10 18:56

Jeg har læst at man bør bruge karburatorvæske når det blive +5 grader
eller mindre.

Hvis du venter til det bliver -1 grad så er vandet jo frosset også er
det jo bedre at hælde det i før det bliver under 0 grader.

Men nu bliver der jo tilføjet 5 % ethanol til alt den benzin du kan købe
på tankstationer ved lov så det skulle ikke være nødvendigt at bruge
karburatorvækse mere.

Men det vist meget almindeligt at folk har start problemer om vinteren.
Nu er din scooter helt ny så vidt jeg husker så batteriet skulle være
fint. Men det er i hvert fald godt at batteriet holdes fuldt opladt
specielt om vinteren. Så du kunne eventuelt købe en automatisk oplader.

Hvis du kigger på højre side af motoren så er der vist et klistermærke
hvor der står at hvis temperaturen er under -5 grader så kan man bruge
SAE10W/30 motorolie. Den er mere tyndt flydende i det også vil der ikke
være så meget modstand når du forsøger at starte motoren og dermed
skulle det være lettere at starte når det er koldt.

Jeg bruger normalt 10W40 motorolie og sidste vinter prøvede jeg med 5W40
fordi jeg have læst at så kan man starte lettere og jeg mener det hjalp
lidt på det. Den havde lettere ved at køre i tomgang når den lige blev
startet første gang fra kold af.

Ellers kan du dreje lidt på gashåndtaget når du starter indtil motoren
kan køre i tomgang af sig selv.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 16-11-10 23:24

Den 16-11-2010 18:55, scootergrisen skrev:
> Jeg har læst at man bør bruge karburatorvæske når det blive +5 grader
> eller mindre.

ja ok så skulle jeg måske nok for hvis den står ude i mere ind 10 timer
så for jeg sgu ikke gang i den igen

> Hvis du venter til det bliver -1 grad så er vandet jo frosset også er
> det jo bedre at hælde det i før det bliver under 0 grader.

vandet - hvad for noget vand ? det batterierne ?

> Men nu bliver der jo tilføjet 5 % ethanol til alt den benzin du kan
> købe på tankstationer ved lov så det skulle ikke være nødvendigt at
> bruge karburatorvækse mere.

Nahh men den er ikke meget for det altså når den har været ude at stå -
normalt står den i min gang
og der er ingen problemer

> [...]
> fint. Men det er i hvert fald godt at batteriet holdes fuldt opladt
> specielt om vinteren. Så du kunne eventuelt købe en automatisk oplader.
hvor for man sådan en og hvordan virker den ?

> [...]
> ikke være så meget modstand når du forsøger at starte motoren og
> dermed skulle det være lettere at starte når det er koldt.

hvor for jeg det ?

> [...]
> hjalp lidt på det. Den havde lettere ved at køre i tomgang når den
> lige blev startet første gang fra kold af.
Det må jeg så give min når den først er i gang så køre den upåklageligt

> Ellers kan du dreje lidt på gashåndtaget når du starter indtil motoren
> kan køre i tomgang af sig selv.

ok
takker
Mv
BMM

Fra : scootergrisen

Dato : 17-11-10 02:28

> vandet - hvad for noget vand ? det batterierne ?

Vand i benzintanken og karburatoren.
Det derfor man bruger karburatorvæske.
Vandet kommer så vidt jeg ved fordi der sætter sig dug på indersiden af
benzintanken ligesom der kan sidde dug på dit sæde hver morgen.
Duggen samler sig så og lægger sig i bunden af benzintanken og
karburatoren fordi det er tungere end benzin og det kan ikke blande sig
med benzinen.
Når det så bliver frost fryser vandet til is og giver problemer.

> hvor for man sådan en og hvordan virker den ?

thansen sælger Ctek XS800 :
http://www.thansen.dk/product.asp?c=4482297214&n=1387906092&pn=-1245541178

Jeg har Tecmate Optimate 4 :
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/specielt_optimate4.php
Købte min hos :
http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=0549726#header

Fordelen ved at købe en af dem som er automatiske er at du ikke skal
tænke på at indstille den og slukke for den i tide. Det finder den selv
ud af. Det skide smart.
Der følger også et kabel med så du kan fast monterer det på batteriet
også kan du sætte et stik til opladeren når du skal oplade uden du
behøver tage batteriet ud eller åbne batteridækslet.

> hvor for jeg det ?

Jeg købte 5W40 i Lidl til 35,- kroner.
Jeg ved ikke præcist hvor du kan købe 10W/30 men bare prøv nogen
forskellige steder. Jem og fix måske.
Jeg prøvede først en mc/scooter forhandler men der havde de kun 10W40.

> Det må jeg så give min når den først er i gang så køre den upåklageligt

Sådan var det også med min sidste vinter.

Det er i hvert fald nu man skal forberede sin scooter på vinteren vil
jeg mene. Altså hvis man vil smøre og rustbeskytte og hvad man ellers
kan. Fordi det sværer at rode med når det er koldt.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 17-11-10 07:13

Den 17-11-2010 02:28, scootergrisen skrev:

> Det er i hvert fald nu man skal forberede sin scooter på vinteren vil
> jeg mene. Altså hvis man vil smøre og rustbeskytte og hvad man ellers
> kan. Fordi det sværer at rode med når det er koldt.

Hej Tak for det lange fyldestgørende svar - jeg har en oplader og jeg
lader scooteren stå inde i mit hus ja i min gang
hvor der er +20 grader - men problemet er så når den står på stationen i
en del timer - jeg vil lige læse hvad du har skrevet en gang mere

Mv
Bo M Mogensen

Fra : scootergrisen

Dato : 17-11-10 07:59

Hvad for en oplader har du ?

Det vist en dårlig ide at stille din scooter ved en tog eller bus
station for der er nok større chance for den bliver stjålet eller ødelagt.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 25-11-10 14:31

Den 17-11-2010 07:58, scootergrisen skrev:
> Hvad for en oplader har du ?
Godt spørgsmål det er sådan en gul en fra jem og fix :)

> Det vist en dårlig ide at stille din scooter ved en tog eller bus
> station for der er nok større chance for den bliver stjålet eller
> ødelagt.

det er mest hærværk at jeg frygter da man enten skal kunne dirke en lås
eller bruge en skærebrander for at få den med
der er en meget tyg kæde der binder baghjulet til cykelstativet + ret
lås også en klump bremse skiven på forhjulet med en alarm i der begynder
at hyle når maskinen bliver rørt ..

Venligst
BMM