Ideer med bladselleri efterlyses
Fra : Martin Larsen

Dato : 15-11-10 22:14

I foråret satte jeg en masse bladselleri og sammen med porrerne er de nu
noget af det eneste der stadig holden skansen mht. efterårsvejret.

Problemet er bare at jeg ikke rigtigt ved hvad jeg skal bruge dem til!
Kender egentligt kun ganske få retter med bladselleri (waldorfsalat er
en af dem), så nu må jeg spørge ud i gruppen her efter gode afprøvede ideer!

Og jo, jeg kan jo bare google, men det er altså ikke det samme som at få
gode fif her i gruppen

Martin

Fra : Kim Schulz

Dato : 15-11-10 22:36

On Mon, 15 Nov 2010 22:14:13 +0100
Martin Larsen <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

> [...]
> efter gode afprøvede ideer!
>
> Og jo, jeg kan jo bare google, men det er altså ikke det samme som at

du kan smide dem i stort set alle former for sammenkogte retter for at
give lidt smag (samtidigt så får man kogt det meste af dem grimme
bi-smag af selleri væk).
I det italienske køkken indgår bladselleri i deres "treenighed" kaldet
Soffritto (ikke at forveksle med den spanske Sofrito som er løg,
hvidløg og tomat). Det er små tern af løg, gulerod og bladselleri som
bruges som base for et hav af deres retter (steges af i smør eller olie
inden andre ingredienser tilsætte). Samme blanding benyttes i det
franske køkken under navnet Mirepoix.

Det kan f.eks. bruges i en fantastisk omgang tomatsauce eller Ragú
(italiensk kødsauce) så du har noget lækkert at hælde over din pasta:
http://www.italy.dk/mad/tomat/tomatsovs.htm

Mulighederne er mange, og her er lige lidt links til at få dig i gang:
http://www.madopskrifter.nu/Bladselleri/Opskrifter.aspx?1=0&4=15
http://www.vildmedmad.dk/ingrediens/bladselleri-staenger-1073/
http://saesonforgodsmag.dk/opskrifter/gratineretbladsellerimedguleroedder
http://www.sol.dk/opskrifter/samlingen/i7.html

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-11-10 22:37

On Mon, 15 Nov 2010 22:14:13 +0100, Martin wrote:

> [...]
> Kender egentligt kun ganske få retter med bladselleri (waldorfsalat er
> en af dem), så nu må jeg spørge ud i gruppen her efter gode afprøvede

Mik Schacks¹ opskrift på italiensk kødsovs (ragu) består af løg,
gulerødder, bladselleri, kød, vin, tomatpuré og lang, lang simretid.
Jeg kan godt lide den.

Mvh.

Adam

¹ Simple retter i verdensklasse, Mik Schack (2008).

--
"Right. Why waste time learning, Adam Sjøgren
when ignorance is instantaneous?" asjo@koldfront.dk

Fra : Max

Dato : 15-11-10 23:19

Hej Martin

> Og jo, jeg kan jo bare google, men det er altså ikke det samme som at
> få gode fif her i gruppen

Spis dem som de er, lav eventuel noget ostedip eller lignende
til at dyppe dem i.

Max

Fra : ;o)-max-

Dato : 15-11-10 23:55

On Nov 16, 5:18 am, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Spis dem som de er, lav eventuel noget ostedip eller lignende
> til at dyppe dem i.

De går glimrende sammen med Bloody Mary, men ellers et glas
på bordet med selleri stilke plejer at blive spist, med et let drys
salt, en go snack. -max-

Fra : Niels

Dato : 15-11-10 22:03

On Nov 15, 10:14 pm, Martin Larsen <martin+spamfree
+lar...@bigfoot.com> wrote:
> I foråret satte jeg en masse bladselleri og sammen med porrerne er de nu
> noget af det eneste der stadig holden skansen mht. efterårsvejret.
>
> Problemet er bare at jeg ikke rigtigt ved hvad jeg skal bruge dem til!

For mig er det en vigtig ingridiens i tunsalat.

Prøv sols "tøm køleskabet":
http://www.sol.dk/opskrifter/koleskab/index.html

Den giver 63 hits på bladselleri og 28 på blegselleri - og jeg mener,
at det er samme grøntsag.

--
Niels

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-11-10 12:32

Niels wrote:

> Den giver 63 hits på bladselleri og 28 på blegselleri - og jeg mener,
> at det er samme grøntsag.

Ja det er det. Jeg tror nok at bladselleri er det korrekte mens
blegselleri er en forvanskning. Det er jo ikke spor blegt, og i al fald
langt mindre blegt end almindelig selleri!

Nok ligesom med forårsløg der i mange supermarkeder har fået det
irriterende navn springløg. Skal vi så også til at kalde vores
forårsruller for springruller?

Martin

Fra : Niels

Dato : 18-11-10 08:54

> Nok ligesom med for rsl g der i mange supermarkeder har f et det
> irriterende navn springl g. Skal vi s ogs til at kalde vores
> for rsruller for springruller?
>
> Martin

Tjaa, "springløg" er så småt ved at vinde indpas, så det skulle ikke
undre mig.

--
Niels

Fra : cykelsmeden

Dato : 16-11-10 10:29

Den 15-11-2010 22:14, Martin Larsen skrev:

> [...]
> Kender egentligt kun ganske få retter med bladselleri (waldorfsalat er
> en af dem), så nu må jeg spørge ud i gruppen her efter gode afprøvede
Jeg har altid haft et problem med bladselleri (i modsætning til "den
rigtige" selleri).
Derfor bruger jeg den normalt som tilskud til min kompost
- undskyld, men den lå ligefor!
//finn

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-11-10 01:47

On 16 Nov., 10:28, cykelsmeden <n...@not2old.dk> wrote:

> Jeg har altid haft et problem med bladselleri (i modsætning til "den
> rigtige" selleri).
> Derfor bruger jeg den normalt som tilskud til min kompost
>    - undskyld, men den lå ligefor!

Samme forhold har jeg til bladselleri

--
Christian

Fra : B. Sørensen

Dato : 19-11-10 14:10

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
Der er to slags bladselleri: Blegselleri, der tildækkes under dyrkning, her
er stænglerne hvide, bladene hvidgule over i det lysegrønne, smagen er mild.
Den grønne bladselleri, der dyrkes over jorden, har lysegrønne stængler og
blade, smagen er mere krydret.

http://www.madopskrifter.nu/T%c3%b8mK%c3%b8leskabet.aspx

Her burde være nok til års eksperimenteren med grøntsagen :)

B. Sørensen

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-11-10 12:23

B. Sørensen wrote:

> [...]
> er mild. Den grønne bladselleri, der dyrkes over jorden, har lysegrønne
> stængler og blade, smagen er mere krydret.

Det lyder rigtigt (ligesom med asparges), men jeg tror dog at de to ord
bliver brugt i flæng. I hvert fald er de "bleg"selleri jeg har set i
supermarkeder ikke spor blege, men helt grønne.