spot i badeværelse
Fra : Per H

Dato : 15-11-10 17:39

Hvis jeg monterer spot i loftet på mit badeværelse, skal det så være
nogle bestemte typer, for at det er lovligt? Regner med 3 stk.

Ideer efterlyses

per

Fra : Preben

Dato : 15-11-10 17:57

Den 15.11.2010 kl. 17:39 skrev Per H <tramanden@gmail.com>:

> Hvis jeg monterer spot i loftet på mit badeværelse, skal det så være
> nogle bestemte typer, for at det er lovligt? Regner med 3 stk.
>
> Ideer efterlyses

Sådant noget monterer du vel ikke selv? Det er et job for en elektriker.

--
mvh/Preben

Fra : Per H

Dato : 15-11-10 18:01

On Mon, 15 Nov 2010 17:57:07 +0100, Preben <pranSLETDETTE@privat.dk>
wrote:

>Sådant noget monterer du vel ikke selv? Det er et job for en elektriker.

det må man vist godt selv.

per

Fra : Martin Bak

Dato : 15-11-10 20:32

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse

> det må man vist godt selv.

Nogle må man selv montere. Spørg i news:dk.teknik.el Der har de helt tjek
på det, og de er i reglen ikke så selvhøjtidelige, at man ikke kan få råd.
--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 15-11-10 18:23

Preben sendte dette med sin computer:

> Sådant noget monterer du vel ikke selv? Det er et job for en elektriker.

Svar dog på spørgsmålet i stedet for det hellige pis... din prædiken
gør hverhen fra eller til...

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-10 19:24

Preben wrote:
> Sådant noget monterer du vel ikke selv? Det er et job for en
> elektriker.

Nogle må man selv montere...

Michael

Fra : Preben

Dato : 15-11-10 18:50

Den 15.11.2010 kl. 18:23 skrev Brian Vestergaard <only4usenet@gmail.com>:

> Svar dog på spørgsmålet i stedet for det hellige pis... din prædiken gør
> hverhen fra eller til...

Stik du bare piben ind din klaphat.......
--
/Preben

Fra : Hauge

Dato : 15-11-10 20:33

Den 15-11-2010 18:49, Preben skrev:
> Stik du bare piben ind din klaphat.......

Aeh, en arbejdsløs triker, der ikke kan få et arbejde.. Jåw jåw. Det er
ikke måden.

/Hauge

Fra : Ivar

Dato : 15-11-10 20:38

Per H skrev:

> Hvis jeg monterer spot i loftet på mit badeværelse, skal det så være
> nogle bestemte typer, for at det er lovligt? Regner med 3 stk.

Du må godt selv montere lavspændingsspots. Der er ikke nogle
specielle krav til dem i badeværelset. Du skal passe på ikke
at ødelægge dampspærren. Desuden skal du passe på at varmen
fra bagsiden af lamperne ikke forårsager brand. Transformeren
bør være udenfor badeværelset, fx på loftet.

Fra : Per H

Dato : 15-11-10 20:51

On Mon, 15 Nov 2010 20:37:40 +0100, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

> [...]
>fra bagsiden af lamperne ikke forårsager brand. Transformeren
>bør være udenfor badeværelset, fx på loftet.

Oki tak. mener også at man selv må montere de færdigsamlede.

Var i tvivl om de skulle være stinktætte.

per

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 15-11-10 20:53

Per H formulerede mandag:

http://www.sik.dk/Forbrugere/El/Spoergsmaal-og-svar-om-el

> Var i tvivl om de skulle være stinktætte.

Dumt at sætte lamper op der stinker

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Martin Bak

Dato : 15-11-10 20:55

> On Mon, 15 Nov 2010 20:37:40 +0100, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
> wrote:
>

> Var i tvivl om de skulle være stinktætte.

I tilfælde af dårlig mave, vil det måske være en god idé

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ivar

Dato : 15-11-10 21:12

Per H skrev:

> Var i tvivl om de skulle være stinktætte.

De behøves ikke at være stænktætte. Du kan bruge helt åbne typer.
Der er igen krav, når det 12 V.

Fra : Per H

Dato : 15-11-10 21:41

On Mon, 15 Nov 2010 21:11:44 +0100, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

>De behøves ikke at være stænktætte. Du kan bruge helt åbne typer.
>Der er igen krav, når det 12 V.

Tak for svar, så er jeg vist byggeklar

per

Fra : Elmand

Dato : 16-11-10 08:26

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> De behøves ikke at være stænktætte. Du kan bruge helt åbne typer.
> Der er igen krav, når det 12 V.

Disse spørgsmål er egentlig havnet i en forkert gruppe. Det skulle være
dk.teknik.el
Til spørgeren : Det er tilladt at opsætte alle færdigsamlede spotsystemer
selv,
når brugsanvisningen følges nøje.

Til Ivar. Dit svar er ganske forkert. Der er meget store og vanskelige
krav at
opfylde ved installering af 12 volt spot. De er så brandfarlige, at de for
nogle år
siden kom ind under Stærkstrømsbekendgørelsen.Tænk på, at der går lige så
mange amp. (varme-brand) som til et elkonfur. Sikkerhedsstyrelsen har
udgivet
en meget lang bekendgørelse med billeder om hvorledes spot skal installeres,
og jeg kan betro dig, at den er særdeles vanskelig at efterleve.
Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : Anders Majland

Dato : 16-11-10 08:40

> De behøves ikke at være stænktætte. Du kan bruge helt åbne typer.
> Der er igen krav, når det 12 V.

Det helt korrekte svar er at det afhænger af hvor højt der er til loftet i
badeværelset - Nu kan jeg ikke reglerne i hovedet men mener at over 2,20m er
der ingen krav. Og så højt har OP forhåbenligt

Badeværelset inddeles i forskellige zoner og over en given højde er der
ingen krav - Men var det nu et vægpot ved spejlet istedet kunne det være
problematisk i forhold til en bruseniche lige ved siden af.

Med 12V er der også regler for placeringen af transformatoren - Udovre at
den skal placeres "tilgængeligt" må den ikke placeres i et naborum.

Men overvej evt også 230V spot så du slipper for trafoen. Er det med halogen
er levetiden af pærene er lidt kortere men på vores badeværelser på 1.sal
har de samme pærer nu siddet i 5år. Vi valgte 230V'ene netop fordi vi ikke
let kunne komme til at leve op til kravene til placering af trafoen.

Men uanset om det er 230V eler 12V så overvej om der er nogle LED spot der
vil leve op til dine krav. Udover lavere energiforbrug, holder de meget
længere og så er risikoen for brand også meget mindre. Også selvom man
skulle dumme sig under installationen. F hat mærkede spot må indbygges uden
at der afstandskrav der skal overholdes - men ellers skal producentens krav
jo altis overholdes.

Et tilfældigt eksempel:
http://www.lite-house.dk/shop/f-hat-down-rund-5299p.html

/A

Fra : Per H

Dato : 16-11-10 18:40

On Tue, 16 Nov 2010 08:40:04 +0100, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

>Et tilfældigt eksempel:
>http://www.lite-house.dk/shop/f-hat-down-rund-5299p.html

flotte er de jo, og de kan vippe.

Jeg har set noget tilsvarende, og de bliver åbenbart mega varme, der
stod ihvertfald at der skulle være min. 500 mm til brandbart matriale.
og der kan en forskalling jo komme i vejen.-

Jeg har iøvrigt 236 i lofthøjde, og en trafo kunne placeres på loftet.

per

Fra : Anders Majland

Dato : 16-11-10 21:09

> Jeg har set noget tilsvarende, og de bliver åbenbart mega varme, der
> stod ihvertfald at der skulle være min. 500 mm til brandbart matriale.
> og der kan en forskalling jo komme i vejen.-

Det er derfor du skal kigge efter F-hat mærket. Så står producenten inde for
at de kan sidde helt indbygget i isolering.
Se nederst på
http://www.sik.dk/Global/Publikationer/Artikler/OEvrige-artikler/2006/Bedre-lavvoltlysinstallationer

Og så er jeg kommet på at højdekravet vist er 2,25 - Men check det lige selv

/A

Fra : Henning

Dato : 16-11-10 23:15

>Men uanset om det er 230V eler 12V så overvej om der er nogle LED spot der
>vil leve op til dine krav. Udover lavere energiforbrug, holder de meget
>længere og så er risikoen for brand også meget mindre. Også selvom man

Av av av - er du gift? Konen går på gaden een gang efter at have lagt
makeup under en LED-lampe, så får du besked på at rive den ned og
sætte en rigtig pære op igen!
Du kan bruge LED-spot som hyggebelysning, ikke i situationer, hvor der
er brug for at kunne se de rigtige farver! Her er det stadig kun
glødelampe og halogenspotten der kan følge med!

Fra : Anders Majland

Dato : 17-11-10 09:07

> Av av av - er du gift? Konen går på gaden een gang efter at have lagt
> makeup under en LED-lampe, så får du besked på at rive den ned og
> sætte en rigtig pære op igen!

Nu fremgik det ikke om det skulle være spejlbelysning eller blot
baggrundsbelysning så han kunne rammer potten i mørke ,,,

Var det til spejlbelysning så er loftet nok ikke den bedste placering af
lyskilderne.

/A

Fra : Benny Andersen

Dato : 16-11-10 01:44

On Nov 15, 5:39 pm, Per H <traman...@gmail.com> wrote:
> Hvis jeg monterer spot i loftet på mit badeværelse, skal det så være
> nogle bestemte typer, for at det er lovligt? Regner med 3 stk.

Afhængigt af placeringen skal spotten være af en vis kapslingsklasse:

http://www.prolys.dk/lysdiode.php#IP

Hvordan et badeværelse rumligt er indelt i zoner der bestemmer
kapslingsklassen fremgår af strærkstrømsbekendtgøreslen - har ikke
lige nogen henvisning.