Dagens nummer
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 16-11-10 00:04

Når et år omfatter 365 dage, er der så en
metode, der returnerer dages nr? For
eksempel 1. janu = 0, 2. januar =1 osv?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : scootergrisen

Dato : 16-11-10 00:27

I hvad sprog mener du ?

Fra : scootergrisen

Dato : 16-11-10 00:34

Hvis du mener javascript så fandt jeg denne kode på nettet :

var curdate=new Date();
var cdnum=dayofyear(curdate);
document.write('Today is day number '+cdnum+' of the current year.');

Fra : Birger Sørensen

Dato : 16-11-10 00:49

scootergrisen skrev:
> Hvis du mener javascript så fandt jeg denne kode på nettet :
>
> var curdate=new Date();
> var cdnum=dayofyear(curdate);
> document.write('Today is day number '+cdnum+' of the current year.');

Der mangler så den del der faktisk beregner hvilken dag på året datoen
er - funktionen dayofyer() er ikke defineret.

Den kan findes på
http://www.webdeveloper.com/forum/showthread.php?t=125428

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 16-11-10 02:06

Nå ja jeg troede det var en indbygget funktion.
Men det er også sammen sted jeg har taget koden fra som du linker til.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 16-11-10 00:41

Jørgen Farum Jensen formulerede spørgsmålet:
> Når et år omfatter 365 dage, er der så en
> metode, der returnerer dages nr? For
> eksempel 1. janu = 0, 2. januar =1 osv?

Antager at vi snakker js når det nu er clientside.
Der findes vist ikke en indbygget funktion i date objectet.

http://www.mcfedries.com/javascript/DaysBetween.asp
er vist den metode der er "gældende".

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Allan Pedersen

Dato : 15-12-10 23:14

Jørgen Farum Jensen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> Når et år omfatter 365 dage, er der så en
> metode, der returnerer dages nr? For
> eksempel 1. janu = 0, 2. januar =1 osv?
> --
>
> Med venlig hilsen
> Jørgen Farum Jensen
> Håndbog i webdesign: http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
> Webdesign med stylesheets: http://webdesign101.dk/cssbog/
> ..

med asp bruger jeg <%=datepart("Y", date)%>
den angiver "dagens nummer i året"

mvh
Allan Pedersen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-12-10 23:26

Allan Pedersen har bragt dette til os:
> Jørgen Farum Jensen wrote in
> dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> med asp bruger jeg <%=datepart("Y", date)%>
> [...]

Næppe clientside...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Martin

Dato : 22-12-10 14:43

On 15-12-2010 23:26, Birger Sørensen wrote:
> Allan Pedersen har bragt dette til os:

> Næppe clientside...

Noget ala

function getDayInYear() {
var d = new Date();
var = d.getFullYear();
var a = new Date(d.getFullYear(), d.getMonth() - 1, f.getDate());
var b = new Date(d.getFullYear(), 0, 1);
return Math.round((a - b) / 864e5) + 1;
}

Fra : Martin

Dato : 22-12-10 14:44

On 22-12-2010 14:43, Martin wrote:

> Noget ala
>
> function getDayInYear() {
> var d = new Date();
> var = d.getFullYear();

Hov - det var vist noget tilovers :)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 27-12-10 04:15

Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk> writes:

> Når et år omfatter 365 dage, er der så en
> metode, der returnerer dages nr? For
> eksempel 1. janu = 0, 2. januar =1 osv?

Ikke indbygget. Det skulle være til at gøre:

function dayInYear(date) {
var dayStart = new Date(date.getFullYear(), date.getMonth(), date.getDate());
var yearStart = new Date(date.getFullYear(), 0, 1);
var msInYear = dayStart - yearStart;
return Math.round(msInYear / 864e5);
}

Ikke testst fuldstændigt.