Biokemisk spørgsmål om nedfaldsblade
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-11-10 14:00

x-post: dk.fritid.hus-og-have og dk.videnskab.

Spørgsmål om nedfaldsblade fra træer og buske i haven som først har
været lagt til tørring nogle dage i et opvarmet bryggers.

Jeg har så lagt de næsten tørre blade ned i en større papæske, hvori
der nu osse ligger et pindsvin og sover (inat var den vågen, idag
sover den).

Pindsvinet skal afleveres til en "plejer" fra Pindsvinevenner i
Danmark senere idag eller i aften. Årsagen er, at dette pindsvin er
født for sent og vil ikke kunne opnå den nødvendige vægt til at
overleve vinteren når den går i hi.

Vi har fulgt den og en anden pindsvin gennem efteråret mens vi har
stillet mad ud i haven. De burde for længst have gået i hi, men
fortsatte med at komme og spise, fordi de endnu ikke havde den
nødvendige kropsmasse.

Dette pindsvin vejer 425 gram. Den anden, som allered er afleveret,
vejede kun 400 gram. Et pindsvin skulle gerne veje mindst ca 700 gram
for at klare vinteren.

So fare, so good.

Nu er jeg kommet i tvivl, om der udvikles giftige luft- eller
gasarter fra bladene nede i kassen. Pindsvinet har spilt væske fra
truget med vand, så bladene nu igen har fået tilført lidt vand. Den
har nok osse tisset og lagt en lort eller to i bladene.

Hvilke gasarter vil bladene afgive når de nedbrydes i den situation?

Det lugter i hvert fald af blade nede i kassen.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Lars Clement

Dato : 15-11-10 23:03

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hvilke gasarter vil bladene afgive når de nedbrydes i den situation?
>
> Det lugter i hvert fald af blade nede i kassen.

Du får lidt co2 og lidt svovlbrinte ud af det og lidt ammoniak
hvis kassen er ventileret, forhøjer det bare hyggen. ( svarer til en prut
under dynen )

venligst

Lars Clement

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-11-10 23:54

Lars Clement <mitefternavn@hejlsnet.dk> wrote:

<snip>

> Du får lidt co2 og lidt svovlbrinte ud af det og lidt ammoniak
> hvis kassen er ventileret, forhøjer det bare hyggen. ( svarer til en prut
> under dynen )

Så er jeg mer' rolig, tak!

Dyret er afleveret - i live og muligvis lidt "høj"

Vi får dem begge igen fra "plejeren" engang til foråret.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 16-11-10 08:22

Den 15-11-2010 23:53, Axel Hammerschmidt skrev:
> [...]
>
> Så er jeg mer' rolig, tak!
>
> Dyret er afleveret - i live og muligvis lidt "høj"
>
> Vi får dem begge igen fra "plejeren" engang til foråret.

Det er godt at høre, at der stadig findes gode mennesker

Bjarne

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-11-10 16:11

Bjarne S Nielsen <bruger@eksempel.dk.invalid> wrote:

> Det er godt at høre, at der stadig findes gode mennesker

De gode mennesker:

http://www.pindsvin.dk/

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-11-10 12:30

Axel Hammerschmidt wrote:

> De gode mennesker:
>
> http://www.pindsvin.dk/

Vi havde også et par pindsvineunger sent om efteråret for 3 år siden.
Hvis moren er død eller ikke tager sig af dem, så lærer de ikke at de
ikke må færdes om dagen og bliver derfor lette ofre for spyfluer der
lægger æg i deres øjne.

"Pindsvinedamen" jeg talte med i telefonen bad mig checke deres øjne, og
den ene havde ganske rigtigt en masser maddiker kravlende rundt. Jeg
skyllede dens øjne med madolie hvilket nogle gange kan tage livet af
maddikerne, men det så ikke får godt ud.

De blev begge hentet af en falck dyretransport på pindvinevennernes
regning. Den svage, den med maddiker i øjnene døde, mens den stærke af
dem klarede det fint.

Sidtsnævnte kan i øvrigts ses her på billede nr 2:
http://www.dmi.dk/dmi/sommerglimt_10_udgave

Martin

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-11-10 21:52

Martin Larsen <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

> [...]
> Hvis moren er død eller ikke tager sig af dem, så lærer de ikke at de
> ikke må færdes om dagen og bliver derfor lette ofre for spyfluer der

Mit gæt er, at det hænger sammen med et hunpindsvin vi opdagede i
foråret - der kom sent i år. Den havde beskadiget det højre bagben og
der sad spyflueæg i hovedet. Jeg så dog ikke selve maddikerne.

Hun blev afleveret og "plejeren" har siden fortalt at hun sad oppe til
kl 2 og rensede pindsvinet med en tættekam. Det ene øre var ødelagt af
maddiker.

Nå, men vi fik den tilbage senere på sommeren. Nu var den blevet til en
ordenlig krabat, der vejede over 900 gram

Vi tror så at de 2 unger er hendes og at hun har født dem sent og at de
så ikke ville kunne nå op på den nødvendige kropsmasse.

Så det er sådan lidt vores skyld. Men nu er de i gode hænder.

Vi har osse fundet pindsvineunger i tidligere år som var ude om dagen i
sensommeren og de blev osse indfanget og afleveret til en "plejer" fra
Pindsvinevennerne. Der var 3, og de 2 døde. Når de er ude om dagen siges
det, at det ofte skyldes sygdom.

De to fra i år var natdyr. Den ene kom og spiste ved 19 - 20 tiden og
den anden kom ved 23 - 24 tiden. Jeg troede jo det var det sammme
pindsvin. Så det var noget af en overraskelse at opdage at de var 2
(søstre).

Vi skulle få dem tilbage i foråret, så der bliver forhåbentlig liv og
glade dage i haven næste år.

<snip>

> http://www.dmi.dk/dmi/sommerglimt_10_udgave

Nååh! Den er sørme lille! Under 400 gram. Og sød.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-11-10 23:10

Axel Hammerschmidt wrote:

> Nååh! Den er sørme lille! Under 400 gram. Og sød.

Ja, omkring 350 gram så hut jeg hvisker. Godt gættet

Fra : kjaer

Dato : 19-11-10 20:49

Axel Hammerschmidt wrote:

> Vi skulle få dem tilbage i foråret, så der bliver forhåbentlig liv og
> glade dage i haven næste år.
>
> <snip>

> Nååh! Den er sørme lille! Under 400 gram. Og sød.

Hvad er det ved pindsvin der får beskytter-trangen op i jer? Dyr i naturen
har det vel bedst med at klare sig på den naturlige måde.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-11-10 22:35

kjaer <sikkenoej@gmail.com> wrote:

> Hvad er det ved pindsvin der får beskytter-trangen op i jer? Dyr i naturen
> har det vel bedst med at klare sig på den naturlige måde.

Der er osse en vis egoisme forbundet med det. Pindsvin spiser bl.a
dræbersneglene.

Men ellers:

<http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/230381:Kirke---tro--Plejemor-f
or-pindsvin>

Kort link:

http://tinyurl.com/2az8rbh

Prøv ellers at læse min begrundelse igen: når moren først kom tilbage
midt på sommeren og så føder unger er der ikke noget naturligt ved at
lade ungerne dø i kulden om vinteren.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-11-10 22:39

> Der er osse en vis egoisme forbundet med det. Pindsvin spiser bl.a
> dræbersneglene.

<http://www.bolius.dk/alt-om/have-planter-og-traeer/artikel/pas-paa-pind
svinet-og-slip-for-draebersnegle>

Kort link:

http://tinyurl.com/23dg5mw

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Rado

Dato : 22-11-10 15:34

On Thu, 18 Nov 2010 12:30:13 +0100, Martin Larsen
> [...]

>Hvis moren er død eller ikke tager sig af dem, så lærer de ikke at de
>ikke må færdes om dagen og bliver derfor lette ofre for spyfluer der

Hvorfor går fluerne specielt efter pindsvin. Eller det gør de måske
ikke? Har aldrig hørt om fænomenet før.

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-12-10 23:02

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote:

> Hvorfor går fluerne specielt efter pindsvin. Eller det gør de måske
> ikke? Har aldrig hørt om fænomenet før.

Prøv at Google med: myiasis.

Iøvrigt, så er et interessant tilfælde; brugen af specielt opdyrkede
fluelarver til at rense sår for at undgå koldbrand (gangræn).

http://en.wikipedia.org/wiki/Maggot_therapy

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Rado

Dato : 07-12-10 08:38

On Mon, 6 Dec 2010 23:02:12 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel
Hammerschmidt) wrote:

>Prøv at Google med: myiasis.
>
>Iøvrigt, så er et interessant tilfælde; brugen af specielt opdyrkede
>fluelarver til at rense sår for at undgå koldbrand (gangræn).
>
>http://en.wikipedia.org/wiki/Maggot_therapy

OK, har godtnok hørt om fænomenet før nu jeg tænker mig om, bare ikke
i øjnene.