Hvor stor en dør kan jeg sætte i?
Fra : Morten P

Dato : 15-11-10 09:31

Min døråbning er 88.5 cm ind til et værelse.
Jeg vil have så stor en dør i som muligt.

Det karmsæt jeg ser på hos Bauhaus er et modul 9 som jo så fylder 90 cm og
derudover skal der være lidt luft at gå på.

Hvad gør man i praksis?

Jeg kna godt skære noget af murstenene i karmåbningen, men er der mon ikke
andre og mere stille og rolige løsninger?

Fra : Armand

Dato : 15-11-10 12:46

Den 15-11-2010 09:31, Morten P skrev:
> [...]
>
> Jeg kna godt skære noget af murstenene i karmåbningen, men er der mon ikke
> andre og mere stille og rolige løsninger?

Over karmåbningen er der givetvis indmuret en overlægger som skal bære
muren ovenover. hvis man udvider åbningen til bredere end selve
overlæggeren er, vil dén falde ned sammen med resten af stenene over

--
Armand.

Fra : Morten P

Dato : 15-11-10 13:34

> Over karmåbningen er der givetvis indmuret en overlægger som skal bære
> muren ovenover. hvis man udvider åbningen til bredere end selve
> overlæggeren er, vil dén falde ned sammen med resten af stenene over

Ja det er der. Jeg mener nu nok at den går NOGET længere ud end bare de 4 cm
jeg står og mangler, men god pointe

Fra : Anders Majland

Dato : 15-11-10 15:14

> Min døråbning er 88.5 cm ind til et værelse.
> Jeg vil have så stor en dør i som muligt.

Uden at skære dørhullet op - købe en dør på mål ...

> Det karmsæt jeg ser på hos Bauhaus er et modul 9 som jo så fylder 90 cm og
> derudover skal der være lidt luft at gå på.
>
> Hvad gør man i praksis?

Skærer dørhullet op. Maks 1 time og bruger så 5 timer på at gøre rent
bagefter - been there, done that.. da alle dørhuller kun var 85cm brede

Vil anbefale at bruge en bajonætsav istedet for en vinkelsliber. Den sviner
en smule mindre

Fra : cykelsmeden

Dato : 15-11-10 15:38

Den 15-11-2010 15:14, Anders Majland skrev:
> Skærer dørhullet op. Maks 1 time og bruger så 5 timer på at gøre rent
> bagefter - been there, done that.. da alle dørhuller kun var 85cm brede

me too!

> Vil anbefale at bruge en bajonætsav istedet for en vinkelsliber. Den
> sviner en smule mindre
svigersønnen gik en anden vej:
fik lavet en smal karm, og lavede en skydedør som forsvandt ind bag et
tyndt stykke væg sat op på den originale væg.

//finn

Fra : Morten P

Dato : 15-11-10 17:34

> [...]
> bagefter - been there, done that.. da alle dørhuller kun var 85cm brede
>
> Vil anbefale at bruge en bajonætsav istedet for en vinkelsliber. Den

God plan!
Jeg vidste faktisk ikke der fandtes murklinger til dem. Det tror jeg må være
løsningen.

Jeg er ikke bange for lidt skidt :)

Hvor bred skal den mindst være så jeg kan smække et modul 9 ind?

Fra : Martin Bak

Dato : 15-11-10 18:07

"Morten P" <spam@spam.spam> skrev i en meddelelse

> [...]
> være løsningen.
>
> Jeg er ikke bange for lidt skidt :)
>
> Hvor bred skal den mindst være så jeg kan smække et modul 9 ind?

Den anbefalede fugebredde er 11 mm. så ideelt skal du lave hullet 92,2 mm

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 15-11-10 20:01

,"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse

> Den anbefalede fugebredde er 11 mm. så ideelt skal du lave hullet 92,2 mm

Måske lidt mere. 92.2 cm. er nok bedre...

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : bme

Dato : 15-11-10 20:32

Martin Bak formulerede mandag:
> "Morten P" <spam@spam.spam> skrev i en meddelelse

Det gør der, og det taqer en krig at skære en side af, men svineriet er
meget mere lokalt end med en vinkelsliber.

Så er du halvvejs

> Den anbefalede fugebredde er 11 mm. så ideelt skal du lave hullet 92,2 mm

Njae, mine 9m døre fra sweedor er 88,6 cm bredde - så et dørhul på 91
cm giver et par passende fuger.

/bme

Fra : Anders Majland

Dato : 15-11-10 20:35

> Det gør der, og det taqer en krig at skære en side af, men svineriet er
> meget mere lokalt end med en vinkelsliber.

Mine røde mursten i indermurene fra 1928 er ikke hårdt brændte så de var
nogenlunde nemme at skære i. Lejede en stor bajonetsav og købte klingerne.
Tror jeg fik skåret alle 3 døre op med samme linker men den kostede vist
også godt det dobbelte af leje af maskinen. Klingen var så også helt færdig
bagefter ...

/A