Luther ophavsmanden til had
Fra : Lyrik

Dato : 13-11-10 09:30

Fokus står lige nu på Kierkegaard, hvis jødehad blotlægges. Men det er
en meget, meget større historie. Den egentlige ophavsmand til had i
den protestantiske lejr var ingen ringere end Martin Luther!
Det var utroligt hvor meget had den mand besad!
Kendt, men aldrig citeret er hans bog "Jøderne og deres løgne" Jeg har
den ikke, men jeg har hans bordtaler som er udgivet på norsk i 1917.
Side 88 "Om folk og Personer.":

"Hvis der kommer en from jøde til mig og vil bli døbt, saa skal jeg
føre ham til daab paa Elbe-broen, binde en sten om hans hals og styrte
ham i vandet.
De bedragere driver bare narrespil med vor religion!", sagde Martin
Luther.

Så der er en klar linie fra Luther til Søren Kierkegaard og videre til
Hitler som fik genudgivet Luthers:"Jøderne og deres Løgne!" det er
protestantisk forgiftet arvegods! Nu ser jeg tydeligt hvorfor Hitler
fik flertal i de protestantiske "nordlige stater". Vi ved at syden i
Tyskland er katolsk. Men det var i nord at Hitler hentede sin støtte.
Jødehadet passede til protestanternes opfattelse.

Luthers had fik også bønderne at føle. Fyrsten beskyttede Luther.
derfor vendte han sig imod de bønder der ville befris fra deres usle
kår. "Slå dem ned som gale hunde" er han citeret for at have sagt. Men
lad ham dog selv få ordet i sine bordtaler. Han indrømmer hvad han har
gjort:
"Jeg Martin Luther har dræbt alle bønderne i oprøret, ti jeg har sagt
at man skulle slaa dem ihjæl. Alt deres blod kommer paa min hals. Men
jeg viser det hen til Gud; han befalte mig at tale saa."

Vi ser det samme den dag idag. En ondsindet efterkommer som hele tiden
siger at Gud har beordret ham til at sværge død og ødelæggelse over
hele folkeslag. Hvordan kan han lade være med sin ondskab? Det er jo
ord direkte fra Gud der opfordrer ham til det!

Som mester, således hans svende!

Gud er kærlighed. Ondskaben er vores!

MvH
Jens

Fra : Dybbøl

Dato : 13-11-10 20:13

Den 13-11-2010 17:30, Lyrik skrev:
> [...]
> hele folkeslag. Hvordan kan han lade være med sin ondskab? Det er jo
> ord direkte fra Gud der opfordrer ham til det!

Sikke noget vrøvl!

Men nu har du så en "plausibel" grund til ikke at læse Luther - og ej
heller Kierkegaard. Smid du også hellere Paulus og Jesus på porten - den
Jesus som sagde til dem der trøstede sig med slægtskabet med Abraham
(dvs. jøder): "I HAR DJÆVELEN TIL FADER..."

....altså går der en "klar linie" fra Jesus til Hitler - hvis altså vel
at mærke din "logik" holdt!

Fra : P.N.

Dato : 13-11-10 21:01

"Lyrik" <jenserikbech@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>Kendt, men aldrig citeret er hans bog "Jøderne og deres løgne" Jeg har
>den ikke, men jeg har hans bordtaler som er udgivet på norsk i 1917.

Du glemmer lige at spørge om de andre var bedre?, troede du at Luther sad
alene med de holdninger eller er du så intelligent at du kan regne ud at
M.L. antisemitisme var strømninger i tiden.

Fra : Lyrik

Dato : 13-11-10 16:57

On 13 Nov., 20:12, Dybbøl <dybb...@hotmail.com> wrote:

> Sikke noget vr vl!
>
> Men nu har du s en "plausibel" grund til ikke at l se Luther - og ej
> heller Kierkegaard. Smid du ogs hellere Paulus og Jesus p porten - den
> Jesus som sagde til dem der tr stede sig med sl gtskabet med Abraham
> (dvs. j der): "I HAR DJ VELEN TIL FADER..."
>
> ...alts g r der en "klar linie" fra Jesus til Hitler - hvis alts vel
> at m rke din "logik" holdt!
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Mon ikke de overvejelser om hvad der skal læses er rettet imod dig
selv? Du søger nemlig hele tiden plausible grunde til at forkaste
kristendommen. Nu har du så et par stykker mere. Det er din
fortabelse! Suit Yourself! Jesus talte hårdt til nogle farisæere, men
andre jøder talte han frelse til. Bjergprædikenen for eksempel.
Iøvrigt var han selv jøde.
Så man kan ikke generalisere om hvad Jesus mente om jøder.
Problematikken om jøder kommer nok ind ved farisæerernes bifald af
Jesu henrettelse og skal vi ikke sige deres planlægning af hans død.
Judaspengene, udtalelserne om at det var bedst om et menneske døde end
at folket mistede deres politiske magt i landet.
Yderligere kæmpede resten af "Israel" imod de kristne ved flere
lejligheder, som beskrevet af Gibbon. Der var et fjendskab der gik
begge veje. Stadig vogter begge parter på om nogen får overtaget i
kappestriden imellem dem. En slags "arvefjende" ligesom "svenskerne"

Det farlige for enhver af os er hvis vi begynder at generalisere.
Kierkegaards "antisemitisme" var heller ikke generel. Han havde
jødeiske medarbejdere og priste Johanne Louise Heiberg som et geni,
skønt hun var jøde. Hvad hun skammede sig over og forsøgte at skjule
til total udradering. Hvad min egen jødiske ven lige har skoset hendes
minde for at gøre! At hun fornægtede sig selv som jøde møder hans
foragt!

Hvis man i enhver jøde ser en fjende og ikke et medmenneske så er man
ved at glide et forkert sted hen. Det jeg har imod Luther er, at selv
når han møder en jøde der vil konvertere til kristendommen, ikke ser
en bror, men et gespænst som skal druknes!
Den holdning afføder nazismen! En total generalisering af
"undermennesket!"

Jeg håber du forstår mig nu? Men der er tanker som tiden ikke tillader
at man tænker. Ikke nu måske, men engang senere så.

MvH
Jens

Fra : Dybbøl

Dato : 14-11-10 13:00

Den 14-11-2010 00:57, Lyrik skrev:

> [...]
>
> Jeg håber du forstår mig nu? Men der er tanker som tiden ikke tillader
> at man tænker. Ikke nu måske, men engang senere så.

Ak, det blir værre og værre! Jeg ser at du overhovedet ikke forstod hvad
jeg skrev.

Fra : Dybbøl

Dato : 15-11-10 12:00

> [...]
> kappestriden imellem dem. En slags "arvefjende" ligesom "svenskerne"
>
> Det farlige for enhver af os er hvis vi begynder at generalisere.

Uha, ja det er meget farligt!!

Exo 32:9 Og HERREN sagde til Moses: "Jeg har iagttaget dette Folk og
set, at det er et halsstarrigt Folk..."

Hvad vil du nu gøre, Lyrik, for nu har du lige set Herrens
generalisering! Vil du nu tage Ham i skole??

> [...]
>
> Jeg håber du forstår mig nu? Men der er tanker som tiden ikke tillader
> at man tænker. Ikke nu måske, men engang senere så.

Mener du virkelig at du er forud for din tid? Mener du det i ramme alvor?

Fra : Lyrik

Dato : 13-11-10 17:04

On 13 Nov., 21:00, "P.N." <l...@hotmail.com> wrote:

> Du glemmer lige at spørge om de andre var bedre?, troede du at Luther sad
> alene med de holdninger eller er du så intelligent at du kan regne ud at
> M.L. antisemitisme var strømninger i tiden.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Husker jeg forkert Poul? Havde du ikke selv på et tidspunkt et
"jødehad" som stammede fra en nabo der havde snydt dig? Det er iorden
at tage afstand fra en sådan nabo, men det må aldrig udvikle sig til
et generelt had mod hans etniske gruppe.

Peter Tudevad som har skrevet om Kierkegaards "jødehad", beskriver at
der netop i hans tidsalder var stærke strømninger imod "jødehad"
således at Kierkegaard ikke kunne forklare det med at det var det
samme som de andre syntes. Vi har det alt sammen i os selv. taliban,
jødehadet, nihilismen, fanatismen, kærligheden og hadet. Tilgivelsen
og overbærenheden.
Barmhjertighed ser frimodigt dommen i møde.

MvH
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 14-11-10 06:10

On 14 Nov., 12:59, Dybbøl <dybb...@hotmail.com> wrote:

> Ak, det blir v�rre og v�rre! Jeg ser at du overhovedet ikke forstod hvad
> jeg skrev.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hvor tossede kan dine bogstaver snart blive? Står de allesammen på
hovedet i dit næste indlæg? Kunne du ikke finde ud af at bringe nogle
vesterlandske typer til torvs?

Jeg forstår dig så udemærket. du bevæger dig ind i en spekulation om
hvad jeg er for fordomsfuld til at læse og hvad jeg nu heller ikke vil
læse! Hvordan kan du ransage hvad jeg vil læse eller ikke vil læse?

Jeg læser Paulus med stor fornøjelse. Kierkegaard gider jeg ikke læse
fordi han tærsker langhalm på de samme få ord i en uendelighed. Jeg
læser gerne om og af Luther, selv om jeg tager afstand fra nogle af
hans udsagn.
For eksempel når han udfører ondskab med den begrundelse at "Det har
Gud sagt han skal gøre!" så er jeg stået af! Vi har én her i gruppen
der gør det samme! Der er jeg ligeledes stået af.
Sådanne tilstande ville Gud ikke indføre på jorden. Det kan ikke nytte
at en morder begrunder sin forbrydelse med ordene:"Det sagde Gud at
jeg skulle!"

MvH
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 15-11-10 12:14

On 15 Nov., 11:59, Dybbøl <dybb...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> set, at det er et halsstarrigt Folk..."
>
> Hvad vil du nu gøre, Lyrik, for nu har du lige set Herrens
> generalisering! Vil du nu tage Ham i skole??
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg vil hellere tage dig i skole! Gud opstartede kristendommen blandt
jøder i det halstarrige folk, så hans generalisering var kun som hvis
jeg siger:"Folk på Nørrebro er skide flinke!" Eller :"Folk i Gentofte
er skide nærrige og er sløve til at give drikkepenge."
Endnu engang må jeg konstatere at jeg i teologiske forklaringer er
forud for min tid som du ser. Du kunne jo ikke tolke i det vel?

Jens

Fra : Dybbøl

Dato : 15-11-10 21:35

Den 15-11-2010 20:13, Lyrik skrev:

> [...]
> Endnu engang må jeg konstatere at jeg i teologiske forklaringer er
> forud for min tid som du ser. Du kunne jo ikke tolke i det vel?

Du hylder de lommereligiøse lette (og ret begrænsede) bortforklaringer!
Og ved sådanne lette og dovne slutninger (du gider ikke læse
Kierkegaard) kan du nu også undskylde dig med at Kierkegaard "heldigvis"
er antisemit, så har du en små-dum undskyldning mere!

Men trods din åndelige dovenskab er du forud for din tid!

Ja, godav du!

Fra : Lyrik

Dato : 15-11-10 15:06

On 15 Nov., 21:35, Dybbøl <dybb...@hotmail.com> wrote:

> Du hylder de lommereligi se lette (og ret begr nsede) bortforklaringer!
> Og ved s danne lette og dovne slutninger (du gider ikke l se
> Kierkegaard) kan du nu ogs undskylde dig med at Kierkegaard "heldigvis"
> er antisemit, s har du en sm -dum undskyldning mere!
>
> Men trods din ndelige dovenskab er du forud for din tid!
>
> Ja, godav du!
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg ser du trænger nogen at spille ping-pong med. Du argumenterer slet
ikke og du begrunder ingen synspunkter, du sidder bare og råber ud af
vinduet til naboen at han er dum! Når du skriver kunne du så ikke
fremføre nogle meninger som du har!?
Hvis du nu læste hvad jeg skrev, så har jeg ikke skrevet at
Kierkegaard var antisemit.

Jeg fremfører at den sygdom har en helt anden smittekilde, nemlig
protestantismens ophavsmand, Martin Luther. Luthers antisemitisme og
had har smittet alle protestanter efter ham! Fik du fat i at han har
udgivet bogen:"Jøderne og deres løgne", som blev genoptrykt af
nazisterne i Tyskland og anbefalet på det varmeste.
Ikke nok med det men de undertrykte bønder der rejste sig inspireret
af Luthers egne frihedstanker om retten til selv at læse evangeliet på
sit eget sprog, blev dræbt da Luther alierede sig med fyrsten som
undertrykte bønderne. Dette har givet protestantismen en
højreorienteret slagside! Gud er en konge og fyrsterne er hans
vasaller. Det er dem Luthers efterkommere støtter! De
højreorienterede!

Hvem støtter den fattige Jesus der havde kommunistisk fællesskab om
pengepungen med sine disciple? Hvem støtter den hjemløse Jesus som
ingen steder har at bo og lægge sit hoved? Hvem støtter ham som
sagde:"Den som griber til sværdet skal falde for sværdet?"
Kristendommen skylder at lægge sin skulder bag disse bestræbelser på
kærlighed, fællesskab og broderskab! Og på hovedopgaven som
er :"Mission! Og omvendelse!"

Jens

Fra : tkruse

Dato : 17-11-10 19:51

On 13 Nov., 17:30, Lyrik <jenserikb...@gmail.com> wrote:
> [...]
> hele folkeslag. Hvordan kan han lade være med sin ondskab? Det er jo
> ord direkte fra Gud der opfordrer ham til det!

kender du den hellig kilde
sådan bare en lille bitte smule
så tror jeg ikke du ville beskæftige dig med det du skriver
det ville du ikke have tid til
jeg ville føle mig syndig over for kilden
vis jeg skrev det du skriver
men hverken Martin eller dig
kender den hellige kilde
Jesus lære om den hellig kilde
og der er forskels på dem som siger herre Jesus
nogle elsker generalen og de ordner de kan få tildelt
men det er ikke den hellige kilde
og den hellige kilde må ofte holde sig for sig selv
og ikke blande sig med muslimer , budister , kristne og mange flere
den hellig kilde kan nemlig ikke være i deres gerninger
eller deres måde at være på
eller deres måde at skrive på

Fra : P.N.

Dato : 18-11-10 14:04

"tkruse" <tkrusej@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
og ikke blande sig med muslimer , budister , kristne og mange flere
den hellig kilde kan nemlig ikke være i deres gerninger

Kunne du dog ikke bare engang i mellem skrive en normalt indlæg istedet for
de der kvalmende digte du lirer af i tide og utide.

Fra : Lyrik

Dato : 18-11-10 05:46

On 18 Nov., 03:51, tkruse <tkru...@gmail.com> wrote:

> [...]
> og ikke blande sig med muslimer , budister , kristne og mange flere
> den hellig kilde kan nemlig ikke være i deres gerninger
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg regner på dine bjerge. For at bidrage til din kilde.

Hilsen
Jens

Fra : tkruse

Dato : 18-11-10 09:22

On 18 Nov., 14:03, "P.N." <l...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> vis jeg skrev det du skriver
> men hverken Martin eller dig
> kender den hellige kilde
> Jesus l re om den hellig kilde
> og der er forskels p dem som siger herre Jesus
> nogle elsker generalen og de ordner de kan f tildelt
> men det er ikke den hellige kilde
> og den hellige kilde m ofte holde sig for sig selv
> og ikke blande sig med muslimer , budister , kristne og mange flere
> den hellig kilde kan nemlig ikke v re i deres gerninger

> Kunne du dog ikke bare engang i mellem skrive en normalt indl g istedet for
> de der kvalmende digte du lirer af i tide og utide.

det er meget kvalmende ting man skal igennem ,for at nå den indre rene
kilde
og det jeg skriver har intet med digte at gøre
og det normale er blevet unormalt for dig
så du har virkelig en barrierer af kvalme og slim
du skal i gennem
for at se at det sande hellige
gemmer sig i det normale
men mange skjuler den hellige kilde med uniform og bomber i hatten
og det gør de
fordi de ikke kender den hellige kilde
de vil bare være store
ved hjælp af det falske store
synd for dem som virkeligt kender den hellige kilde