Sea food
Fra : Aksel

Dato : 13-11-10 22:21

Vi lige har nydt en gang krabbeklør med dild/mayonnase/cremefraiche og en
lækker flaske moselvin. En udsøgt nydelse.
Jeg synes, at der er for lidt "sea food" i denne gruppe. Måske skulle der
oprettes en speciel "sea-food-gruppe" på nettet.
DK er omgivet af vand på næsten alle sider, men havets produkter fylder ikke
ret meget på danskernes menukort, og det kun i et meget begrænset sortiment.
En af årsagerne er måske, at fiskehandlerne er for sløve og ikke har sans
for at gøre deres varer særligt tillokkende.
Helt anderledes er det lidt længere sydpå ved kanalkysten, hvor den ene
forretning efter den anden søger at overgå hinanden med lækre, friske el.
færdigtilberedte varer fra havet: Stort udvalg af hele el. udskårne fisk,
diverse skaldyr og snegle - et sandt overflødighedshorn af fristelser.
Ligeledes på restauranter, som serverer flotte opsætninger af "fruits du
mer" . Noget der ligner, har jeg kun set på Fanø.
Måske er der også for mange hindringer for let og effektiv landing og
distribution af fisk: Kvoter, inspektioner, kvalitets/regnskabskontrol og
ikke mindst ublu avancer, der må være årsag til den himmelråbende forskel
mellem produktionspris og den pris, der kræves i forretningen.
Kunne der mon ikke gøres mere for at stimulere interessen for fisk m.m. ?
Mvh
Aksel

Fra : Hauge

Dato : 13-11-10 23:38

Den 13-11-2010 22:20, Aksel skrev:
> Jeg synes, at der er for lidt "sea food" i denne gruppe. Måske skulle der
> oprettes en speciel "sea-food-gruppe" på nettet.

Hvorfor oprette en ny gruppe, hvis der alligevel ikke er en trafik der
retfærdiggører en sådan?

> Kunne der mon ikke gøres mere for at stimulere interessen for fisk m.m. ?

Joda, det er vel bare at komme igang, det sker jo ikke automatisk, og en
ny gruppe vil heller ikke hjælpe på det.

Mvh Hauge

Fra : Aksel

Dato : 14-11-10 17:22

> [...]
>
> Joda, det er vel bare at komme igang, det sker jo ikke automatisk, og en
> ny gruppe vil heller ikke hjælpe på det.

Jo - det har du nok ret i.
Det var bare lille "gylp" fra en lidt utålmodig seafood - fan.
Men naar man ganske rigtigt må konstatere, at interessen herhjemme ikke er
for stor, er det nok bedst at affinde sig med det og iøvrigt søge at pleje
sin specielle interesse på dette område bedst muligt.
Mvh
Aksel

Fra : Hauge

Dato : 14-11-10 18:17

Den 14-11-2010 17:22, Aksel skrev:
> Men naar man ganske rigtigt må konstatere, at interessen herhjemme ikke er
> for stor, er det nok bedst at affinde sig med det og iøvrigt søge at pleje
> sin specielle interesse på dette område bedst muligt.

Du har måske ret, men hvorfor ikke starte med emnet i denne gruppe?
Der har tidligere været emner oppe, som "ingen" har haft interesse i,
men når der så endelig var en der begyndte, så kom der alligevel gang i det.

Så begynd at skrive om det du har interesse i, så skal det nok komme.

Mvh Hauge

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-11-10 18:37

Aksel forklarede den 13-11-2010:
> Vi lige har nydt en gang krabbeklør med dild/mayonnase/cremefraiche og en
> lækker flaske moselvin. En udsøgt nydelse.

Bestemt.

> [...]
> mellem produktionspris og den pris, der kræves i forretningen.
> Kunne der mon ikke gøres mere for at stimulere interessen for fisk m.m. ?

Når jeg spørger folk er svaret stort set altid det samme: Sæt prisen
ned. Fisk er urimeligt dyre i DK. Det er rystende at stå i Perugia og
se dem smække pighvarre på disken fra en kasse mærket 'Hirtshals
Fiskeauktion' til priser man kun kan købe kræene for, hvis man handler
uden om moms- og andre (u)væsener!

vh
Jan, der nu må nøjes med en gang frosne hummerhaler - men heldigvis med
en Alsace Riesling GC fra Cave du Turckheim lol

Fra : Aksel

Dato : 16-11-10 20:59

"Jan Bøgh" <nospam@nospam.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jan, der nu må nøjes med en gang frosne hummerhaler - men heldigvis med en
> Alsace Riesling GC fra Cave du Turckheim lol

Dejligt at høre fra en, der forstår savnet og problematikken, samt noget af
dens årsag. Men vi kan jo ikke selv bare sætte prisen ned. Købe sort kan
vel sikkert lade sig gøre uden skattefars og fiskerikontrollens vidende, men
der er udover dette noget galt med prissætningerne i den del af erhvervet,
som gerne vil tåle dagens lys.
Hvad f....n gør vi ved det?

Du nævner hummerhaler - det er vel jomfuhummerhaler, der er tale om. Dem
bryder jeg mig ikke meget om, de er jo som nogle hårde forvoksede rejer -
eller også er det forkert tilberedning, der forårsager min aversion mod dem.
Men en herlig 700 grams hummer - nogle feinsmeckere mener, at den er lidt
for stor - er med adekvat tilbehør meget bedre. Men, når vi er ved det: En
stor flot taskekrabbe med klør er næsten ligeså delikat. Det er en stor
skam, at de fleste fiskere bare river klørene af og knuser "kassen" - den er
ellers det mest lækre ved krabben. Nu maa jeg vist hellere holde op inden
mundvandet tager overhånd!

Mvh
Aksel

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-11-10 10:24

Aksel formulerede spørgsmålet:
> [...]
> eller også er det forkert tilberedning, der forårsager min aversion mod dem.

Jeg er - efter gennem det meste af mit liv at have indtaget dem i
regelmæssige og pænt store mængder stadigvæk af den overbevisning at
det er noget af det bedste man kan få - og spiser dem med lige så stor
fornøjelse som de store sorte. Men hvis du oplever dem som hårde er
forklaringen helt enkel: overtilberedning med varme. Hellere for lidt
end for meget. Når jeg tilbereder hummerhaler (ja, jomfru-
selvfølgeligt, men heroppe hedder de aldrig andet an blot hummerhaler -
vi har et mistroisk forhold til jomfruer) på klassisk vis så tilbereder
jeg først kogelagen (vand, en sjat eddike, lidt sukker, salt og hele
peberkorn - evt. lidt krydderurt som dild eller esdragon) bringer den i
kog og vipper halerne i. Bringer vandet tilbage til lige under
kogepunktet (skælvestadiet) og så står jeg med en hulske og fanger
halerne i samme øjeblik de stiger til overfladen. Så bliver de ikke
hårde.

vh
Jan

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 17-11-10 11:36

Aksel <Aksel@hotmail.com> wrote:

> [...]
> ellers det mest lækre ved krabben. Nu maa jeg vist hellere holde op inden

Har du set denne?
<http://politiken.dk/tjek/tjekmad/tjekmadartikler/ECE1110792/krabben-har
-ryggen-fuld-af-cadmium/>

Fra : Aksel

Dato : 17-11-10 13:44

""Niels Jørgen Kruse"" <nospam@ab-katrinedal.dk> skrev i en meddelelse

> Har du set denne?
> <http://politiken.dk/tjek/tjekmad/tjekmadartikler/ECE1110792/krabben-har
> -ryggen-fuld-af-cadmium/>

Ja, cadmium er sikkert et meget skadeligt metal for organismen.

Kræftens bekæmpelse skriver:
"Cadmium optages via blade og jord i planter og ophobes dermed i fødevarer,
der indtages af mennesker og dyr. Fødevarer er den største kilde til cadmium
hos mennesker, der ikke ryger.
Cadmium findes overalt i kosten. Det findes i høje koncentrationer i nyre og
lever fra pattedyr og i nogle arter af rejer, muslinger og østers. Nogle
planter, f.eks. tobaks-, hørfrø- og solsikkeplanter, ophober store mængder
cadmium, som derfor findes i høje koncentrationer i tobak, hørfrø og
solsikkefrø. Cadmium findes også i mindre koncentrationer i kornprodukter og
grøntsager. Da vi indtager kornprodukter og grøntsager i større mængder, er
det den største kilde til cadmium i fødevarer.

Ifølge Miljøstyrelsen indtager vi gennemsnitligt 17 mikrogram cadmium i
døgnet fra fødevarer. Heraf optages ca. 5 procent i mave-tarm-kanalen. Det
kan dog komme op på større mængder, hvis fødevarerne stammer fra jord
forurenet med cadmium."

Cadmium findes altså næsten overalt. Det er ikke klarlagt, hvorfor og
hvordan krabber kommer til at indeholde en stor del af stoffet.

Næsten hver dag skrives der om nye risici ofte i sensationel opsætning -
viderebragt fra journalist til journalist - hvorved sagligheden kan
udvandes: "Krabben har ryggen fuld af cadmium" Der kan uden tvivl rejses en
del relevante spørgsmål i forbindelse med refererede undersøgelser, men det
udvander bare det sensationelle, og er således uden interesse.

Men, hvor stor risiko er der ved at spise krabber(Det brune krabbekød)? Det
er der nok ingen, der vil sige noget konkret om, for det afhænger bla.a. af
hvor kraftig eksponering man - som f.eks som ryger - iøvrigt udsættes
for.

Det er farligt at leve. Hele tiden udsættes man for risici. Hvis man vil
tage forbehold overfor alle dem, man er bevidst om, går det ud over ens
livskvalitet. Jeg tror nu nok, at jeg fortsætter med at nyde den hele
krabbe.

Mvh

Aksel

Fra : Rado

Dato : 17-11-10 16:21

On Wed, 17 Nov 2010 13:43:41 +0100, "Aksel" <Aksel@hotmail.com> wrote:

> [...]
>tage forbehold overfor alle dem, man er bevidst om, går det ud over ens
>livskvalitet. Jeg tror nu nok, at jeg fortsætter med at nyde den hele

Ham her bliver syg af bananer og hårdkogte æg. Til gengæld kommer han
næppe til at lide at mangel på jern og andre metaller...

http://www.guinnessworldrecords.com/records/amazing_feats/unusual_skills/strangest_diet.aspx

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Aksel

Dato : 16-11-10 21:37

"Aksel" <Aksel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> mellem produktionspris og den pris, der kræves i forretningen.
> Kunne der mon ikke gøres mere for at stimulere interessen for fisk m.m. ?

Jeg har måske selv en del af svaret eller forklaringen: Fisk på
middagsbordet har i årevis haft lavstatus. Mange synes, at håndteringen af
fisk er ulækker - rensning, skæl og mange ben. I kystnære områder har fisk i
generationer været billig, mens "rigtigt" kød har været dyrt. I min fars
lavindkomstfamilie nær vestkysten fik de kogt torsk juleaften. Fiskerne har
stedse kæmpet hårdt for fangsten, men er stedse blevet dårligt betalt.
Menuen hos fiskerne stod hver dag på fisk.
Man stadig købe en billig fisk lige fra den lille båd, men går man hen til
den nærliggende fiskeforretning er prisniveauet et helt andet. Jeg tror, at
de forskellige mellemled tager sig uhyre godt betalt, og så skal
forretningerne selvfølgelig også betale husleje, transport, spild og
personale med hvad deraf følger. Men alligevel - der er noget galt!
Mon ikke man kunne kalde Helle og Willy i samråd om sagen m. hbl. p. et
forestående valg?
Mvh
Aksel