Sammenførsel af 3 voksne hankatte
Fra : Dianna Bonnevie

Dato : 14-11-10 22:29

Jeg har to kastrede hankatte på henholdsvis 10 og 11 år, de skal
sammenføres med min kærestes 5 årige kastrede han-balledemager i min
kærestes lejlighed.

Den 5 årige og den 11 årige har mange fælles træk, rent
personlighedsmæssigt, men er jo ret langt fra hinanden aldersmæssigt,
men tror den unge måske får bragt lidt af den "gamle" personlighed
tilbage i den 11 årige.

Den 11 årige har altid været meget imødekommende over for nye katte, og
har i sine unge år hurtigt faldet i leg med nye katte.

Den 10 årige er lidt mere tilbageholden, men regner med han kan støtte
sig lidt op af sin gamle kammerat.

Den 5 årige er ikke vant til andre katte i sit hjem, men har af og til
mødt naboens kat udenfor, med blandede resultater.

Kattene er vant til hinandens dufte fra vores tøj og tasker osv, håber
dette kan gøre det lidt lettere.

Jeg har fundet en masse om at sammenføre to katte, som jeg selv har
prøvet et par gange før, da kattene var meget yngre, men kan ikke finde
så meget om nogen der har sammenført flere.

- Er der nogen specielle hensyn der skal tages når der er tale om 3
katte i stedet for to?

- Er der nogen der har erfaringer med lignende?

- Er det sværere at sammeføre nu mine er blevet så gamle?

Håber at blive klogere

Med venlig hilsen
Dianna Bonnevie
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Leo

Dato : 21-11-10 04:00

Jeg ville forsøge at tage alle 3 katte til en "neutralt" sted, så de mødes
på fremmede grund, og der efter tage dem med hjem der hvor de nu skal være,
uden at skulle skilles fra hinanden igen.
Er det ikke mulig vil jeg sørge for at flytte de 2 kattes ting til den
lejlighed hvor de nu skal bo, mens man har den ene kat væk, og så de alle 3
bliver sluppe løs i lejligheden igen på samme tid.
Dels vil de 2 katte have noget der er deres i lejligheden, som de så kan
koncentrer sig om, og den ene kat vil ikke kende de nye ting, og vil
formentlig hurtig vide at disse ting, ikke er ment som nogen han skal have.
Og det er de tæpper eller hvad de nu har der hvor de går hen og ligger sig,
når de vil have fred.

Ikke at jeg har meget forstand på katte, men så kan den ene eller den anden
kat ikke sådan lige nå at indtage en treide kats ting/sove plads.

Men i kommer nok ikke uden om at kattene skal finde et hiraki, der er
sikkert en "fører" hos dem, som hos løver og andre dyr de er i familie med.

Det eneste man gør ved at kasterede en kat, er at begrænse det domæne den
vil forsøge at opretholde, man fjerner ikke indstinktet.

Det er også muligt at i bliver nød til at have 2 madskåle til dem, men det
er vel også det mindste problem, kan være du allerede har det i forvejen til
dine 2 katte.

Men fortæl da endelig hvordan det kommer til at gå.

Hygsom
Leo