Teaktræ
Fra : Børgr Pedersen

Dato : 12-11-10 20:24

Hej
Hvad giver jeg teaktræ håndgreb luge mm. når jeg gerne vil have de skal være
pæn brune og ikke grå som de vil blive hvis de ikke får noget.Jeg har prøvet
med lak, det er pænt men det holder kun 1 år, så begynder der at komme mørke
pletter.

Fra : Henning

Dato : 12-11-10 21:33

> [...]
>med lak, det er pænt men det holder kun 1 år, så begynder der at komme mørke

Teaktræolie Slib helt ned, rens træet og giv en ordentlig omgang
olie hvert forår.

Fra : Allan

Dato : 13-11-10 11:03

Den 12-11-2010 21:32, Henning skrev:

> Teaktræolie Slib helt ned, rens træet og giv en ordentlig omgang
> olie hvert forår.

Jeg har set flere advarsler mod at benytte teak-olie til både. Jeg kan
desværre ikke huske argumentarne.

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-10 15:41

"Allan" <findes@ikke.invalid> skrev i meddelelsen

> Jeg har set flere advarsler mod at benytte teak-olie til både. Jeg kan
> desværre ikke huske argumentarne.

Hej.
Ganske almindelig Linolie.
Det er, hvad jeg er nået frem til, giver det mest tilfredsstillende resultet
i retning af, hvad du efterlyser.
Såkaldte "Teakolier" er vidst ikke andet og mere, end linolie tilsat den
omtalte: "Profitol".
Og derfor profitabel for sælgeren.
Hertil kommer, at den farve træet får, falmer i løbet af kort tid.
Hvorimod ren linolie holder "kuløren" hele sommeren.
Eventuel algevækst kommer man til livs med et af de midler, der findes til
det samme.

MVH

Egon

Fra : John Hilt

Dato : 19-11-10 05:11

On Sat, 13 Nov 2010 11:03:14 +0100 Allan
wrote in news:dk.fritid.sejlads

>Jeg har set flere advarsler mod at benytte teak-olie til både. Jeg kan
>desværre ikke huske argumentarne.

Jeg har meget god erfaring med vasking med rødsprit og påføring av
Owatrol teakolje.

http://www.owatrol.com/no/products/Teakolje.pdf

Men behandlingen må helst gjentas hvert år, eller når den røde gløden
i teaken er i ferd med å bli borte. Kombinasjonen av Owatrol D1 og D2 er
ikke egnet til teakdekk. D2 er lakk, og blir glatt og flasser av.

www.owatrol.com/index.php?langue=en&page=produits-deks-olje-d1

www.owatrol.com/index.php?langue=en&page=produits-deks-olje-d2

- DEKS OLJE D.2 is very slippery and is not suitable for use in areas
where it will be walked on (i.e. decks) – use DEKS OLJE D.1 only for
these areas.

Fra : Bent E.

Dato : 14-11-10 11:54

Børgr Pedersen wrote:
> [...]
> være pæn brune og ikke grå som de vil blive hvis de ikke får noget.Jeg
> har prøvet med lak, det er pænt men det holder kun 1 år, så begynder der

Slib træet indtil det ser ud som nyt.
Rens grundigt med acetone.
laker 1. gang med en god lak, fortyndet 20%. (Jeg bruger "Schooner").
laker derefter 7-8 gange ufortyndet
slib med fint papir (240-400) mellem hvert lag.
Det holder i mange år; mine "brædder" er fine efter foreløbig 5 år.

Håndlister giver jeg "Bernard olie", det er nemt at reparere
(også i koldt vejr).

Bent E.

Fra : HKN

Dato : 14-11-10 12:09

> [...]
> slib med fint papir (240-400) mellem hvert lag.
> Det holder i mange år; mine "brædder" er fine efter foreløbig 5 år.

Bliver dækket ikke glat som f.....?

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-10 16:27

"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Bliver dækket ikke glat som f.....?
>
> Mvh
> Henrik

Det gør det. Om muligt mere----
Derfor: Linolie.

Pynteting og opstående kan man give lak.
Om man ønsker fast arbejde, i årene der kommer

MVH
Egon

Fra : HKN

Dato : 14-11-10 18:07

> Det gør det. Om muligt mere----
> Derfor: Linolie.

Jeg har svært ved at tro at linolie heller ikke har en indvirkning på
friktionen imellem dæk og sål?

-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-10 16:29

> Jeg har svært ved at tro at linolie heller ikke har en indvirkning på
> friktionen imellem dæk og sål?
>
> -Henrik

Om man ikke pladrer træet ind med olien, skal man ikke bekymre sig

Linolie påføres i passende lag, man venter en halv times tid, og tørrer
derefter den olie, der ikke er blevet suget ind i træet af.
Der er altså ikke tale om et "malingslag", der kan være glat, men om olie
inde i træet.

MVH

Egon

Fra : Bent E.

Dato : 14-11-10 20:04

HKN wrote:

> Bliver dækket ikke glat som f.....?

Jo, det gør det helt sikkert, men det var jo ikke dækket der blev spurgt om.

Bent E,

Fra : John Hilt

Dato : 23-11-10 09:05

On Sun, 14 Nov 2010 11:54:11 +0100 Bent E.
wrote in news:dk.fritid.sejlads

>Slib træet indtil det ser ud som nyt.
>Rens grundigt med acetone.

Aceton? Da vasker du bort treverkets egne naturlige oljer, som er med på
å bevare det. Bruk aldri noe sterkere enn rødsprit.

Fra : Ole Pagh

Dato : 14-11-10 16:52

Børgr Pedersen forklarede den 2010-11-12:
> Hvad giver jeg teaktræ håndgreb luge mm. når jeg gerne vil have de skal være
> pæn brune og ikke grå som de vil blive hvis de ikke får noget.

Det er et tilbagevendende spørgsmål som altid sætter debatten i gang,
for stort set alle har deres måde som de sværger til og så er der dem
der vil have teaken til altid at være som ny og dem der synes at gråt
teak er pænt.

Der er ingen endegyldige svar.

Min løsning, som jeg lærte af min nabobåd, er at behandle teaken med
Gori 22, tilsat ca. 10-15% Gori 44 i teakfarve.
Gøres 1 gang om foråret og gerne påføre det 2-3 gange, så det suger
mest muligt. Vask evt. grundigt af med brun sæbe inden.

Hvis teaken er meget medtaget eller tidligere lakeret, bør den slibes
ned og evt. behandles med Klorin inden Gori behandlingen.

--
/ Ole

Fra : Lars Kristensen

Dato : 15-11-10 17:43

On 14-11-2010 16:52, Ole Pagh wrote:
> [...]
> Gøres 1 gang om foråret og gerne påføre det 2-3 gange, så det suger mest
> muligt. Vask evt. grundigt af med brun sæbe inden.

Får du ikke fedtet træet ind i sæbe så olien ikke kan trænge nær så
meget ind i træet ved denne behandling? Er det ikke nærmere grundrens
eller lign. man bør benytte?

- Lars

Fra : Ole Pagh

Dato : 19-11-10 16:22

Lars Kristensen har bragt dette til os:
> Får du ikke fedtet træet ind i sæbe så olien ikke kan trænge nær så meget ind
> i træet ved denne behandling? Er det ikke nærmere grundrens eller lign. man
> bør benytte?

-Undskyld at jeg først svarer nu. Havde ikke set dit indlæg.

Næh - det synes jeg ikke sker. Teaken har jo i sig selv olier og den
smule der er i sæben lægger sig kun i det helt yderste lag træ.
Det kan da nok være at grundrens er mere skånsomt end klorin, men jeg
er ikke ekspert i rensemidler.
Min pointe var egentlig blot at der er mange meninger om at behandle
teaktræ og der er ikke nogen der sidder inde med den endelige sandhed.
Det er individuelt hvad man foretrækker. Se blot de mange svar, der
stort set alle beskriver forskellige midler og metoder.

--
/ Ole

Fra : Børge Pedersen

Dato : 14-11-10 22:35

Hej alle.
Tak for svarene.
Jeg har fået lidt at arbejde videre på.
MVH.
Børge

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-11-10 02:30

Hej Børge,

Jeg synes lige du skal have denne rapport med til dit videre arbejde
med at finde et egnet produkt.
Det indeholder mange gode informationer:
http://www.ladingarkitekter.dk/filarkiv/linolie_til_overfladebehandling_af_udvendigt_tr_v_rk_ink_bilag.pdf

Mvh/Harding

Fra : Allan

Dato : 15-11-10 21:52

Den 15-11-2010 10:29, Harding E. Larsen skrev:
> [...]
>
> Jeg synes lige du skal have denne rapport med til dit videre arbejde
> med at finde et egnet produkt.
> Det indeholder mange gode informationer:

Hej Harding

Lærerig artikel.

Jeg har godt vidst, at man skulle grunde, men først nu har jeg forstået
hvorfor.

Tak skal du have!

Hilsen Allan

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-11-10 14:56

Hej Allan,

Velbekomme, ja jeg synes også rapporten er lærerig og bør komme ud til
gruppens deltagere.

Ud over dette kan man også tage hensyn til om teaktræet er naturlig af
opvækst eller om det er plantagetræ.

Mvh/Harding