Luftpistol til "havebrug"
Fra : CC

Dato : 11-11-10 15:18

Sønnen ønsker sig en luftpistol til at skyde med ude i carporten.

Kan der spares penge ved at købe sådan en i Tyskland, eller er det for
besværligt i forhold til dansk lovgivning?

Fra : Niels Lund

Dato : 11-11-10 20:29

Hvad har det med jagt at gøre ??
Meld ham ind i skytte klub

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------

Fra : Lars

Dato : 15-11-10 13:18

Niels Lund forklarede:
> Hvad har det med jagt at gøre ??
> Meld ham ind i skytte klub

Ja helt ærligt ... men sådan en trafik der er her i dk.fritid.jagt så
skal man da endelig ikke svare på noget som ikke har med jagt at
gøre...

Man skal ikke have jagttegn for at købe luftpistol i dk, men om der er
andre regler i DE ved jeg desværre ikke.

Fra : Michael Nielsen

Dato : 15-11-10 17:22

Du skal også lige være ops på aldersgrænsen på 16 år ellers skal knægten
være under behørig opsyn under brug

--

Michael Nielsen

Fra : CC

Dato : 15-11-10 22:21

Den 11-11-2010 20:29, Niels Lund skrev:
> Hvad har det med jagt at gøre ??
> Meld ham ind i skytte klub

Det har ikke en skid med jagt at gøre....

Jeg troede bare at folk der gik på jagt havde forstand på skydevåben, og
har skelet til hvad man kan få syd for grænsen.

Men ses der på trafikken i denne gruppe, så må i enten være på jagt alle
sammen, eller jægere, der ønsker og sprede deres viden, har bedre ting
at tage sig til.

Fra : Craner

Dato : 16-11-10 07:54

"CC" skrev i meddelelsen news:4ce1a440$0$23754$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]

Men ses der på trafikken i denne gruppe, så må i enten være på jagt alle
sammen, eller jægere, der ønsker og sprede deres viden, har bedre ting

Det er ikke fordi vi ikke vil svare, men det er lige ikke noget med jagt at
gøre, at din søn vil skyde med luftpistol ude i garagen. Er han under 18 er
det dit ansvar.
Hvad der sker i tyskland vedrørende luftbøsser, er jo heller ikke lige en
sag for jægerer.
Der er så mange regler, at selv myndighederne, nogle gange er forvirret,
over de danske regler så, hvorfor tror du lige at vi så ved noget om tyske
regler.
Selv knivproblemerne er reglerne lidt forskellige, efter hvilken betjent der
stopper dig.
Spørg politiet og her får du muligvis et fornuftig svar.
og nej, jeg er jæger på 40ende år, og jeg ved det heller ikke.

mvh
Poul

Fra : Linde

Dato : 18-11-10 06:05

"CC" <cc@mail.dk> skrev i meddelelsen
> Sønnen ønsker sig en luftpistol til at skyde med ude i carporten.
>
> Kan der spares penge ved at købe sådan en i Tyskland, eller er det for
> besværligt i forhold til dansk lovgivning?

De har stort set samme regler som herhjemme, at man skal være over 18 for at
købe. Der er lidt forskelle når det kommer til kraftige luftgeværer.

Du kan spare en 20-30% på prisen, men det æder sig hurtigt op med fragt og
eventuel retur/reparation.

Jeg ville anbefale en trykluftpistol, den har ingen rekyl, er let og larmer
ikke. Jeg har selv haft både en Gamo AF-10 og en kraftig Webley
fjederpistol, og Gamo´en er klart mest brugbar til plinking i haven. En
fjederpistol giver nærmest et brag, og har krafig rekyl. Den skyder også
længere og mere præcist, men det er vel irrelevant i dit tilfælde.

Skulle jeg selv have en igen, valgte jeg en AF-10, eller måske en lidt
større model af samme type. Med den og et par bøtter rundhagl(der er magasin
hvis man bruger rundhagl) vil din knægt langt hellere rende rundt i haven og
skyde plasticsoldater end at sidde foran computeren.

De koster typisk omkring 1000 herhjemme. Jeg mener at huske, at jeg solgte
min brugt for 5-700.

Mvh
Linde

Fra : CC

Dato : 18-11-10 18:00

Den 18-11-2010 06:05, Linde skrev:

> [...]
> rundt i haven og skyde plasticsoldater end at sidde foran computeren.
>
> De koster typisk omkring 1000 herhjemme. Jeg mener at huske, at jeg

Tak for oplysningerne.
Har købt en Gamo P-900, jeg er pt. ikke interesseret i en med magasin,
da sønnen kan være lidt flyvsk, og så lige pludselig ligger pistolen
ladt eller på anden måde farlig.
Holder interesse, finder vi en klub og/eller noget mere sofistikeret "grej".

Fra : jENS

Dato : 18-11-10 20:50

"CC" skrev i meddelelsen news:4ce55b7a$0$23757$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
ladt eller på anden måde farlig.
Holder interesse, finder vi en klub og/eller noget mere sofistikeret "grej".

Synes da lige du skal have våbenloven bestemmelser lidt i tankerne inden
knægten slår sig løs.

§ 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den,
ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller
stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at besidde, bære eller
anvende sådanne genstande eller stoffer. Det samme gælder for personer under
18 år med hensyn til de genstande, der er omfattet af § 1, stk. 2, litra
a-c. (LUFTBØSSER)

Stk. 2. I tilfælde, hvor der efter stk. 1 gælder krav om tilladelse eller
alder for at erhverve eller besidde genstande eller stoffer, er det forbudt
at overdrage eller overlade andre besiddelsen af disse, medmindre
erhververen eller modtageren foreviser den fornødne tilladelse eller godtgør
at være fyldt 18 år. Justitsministeren fastsætter nærmere bestemmelser
herom.

hvh.
jpo

Fra : CC

Dato : 19-11-10 09:36

Den 18-11-2010 20:49, jENS skrev:

> [...]
> medmindre erhververen eller modtageren foreviser den fornødne tilladelse
> eller godtgør at være fyldt 18 år. Justitsministeren fastsætter nærmere

Tak for info